Gå til innhold

inngrodd M$'er vil prøve linux...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

funker nå... tok reinstall, og trykket litt på noen knapper i blinde og vips...
så fikk jeg problemer med "et eller annet IO" når jeg koblet til NTFS diskene fra det gamle serveroppsettet, da jeg skulle kopiere filene fra her til 3tb disk. Restart så funket det.. (roter litt i blinde, men går da litt fremover)

Så fant jeg ut at hovedkortet på serveren muligens ikke har gigabit netverk, (finner forskjellige svar forskjellige steder) så bytter ut hovedkortet på denne nå etterpå til Asus P5b VM som sikkert har det.

Så mens jeg skrur litt HW. har jeg et spørsmål. skal jeg bare høyreklikke på diskene og "dele ut"`?
Eller bør jeg gå frem litt annerledes ang, dette med netverket?
ssh er det protokollen til samba? og er det det enkleste?
Tror jeg starter enkelt, og gir alle PC'er på hjemmenetverket full tilgang, evt, kun read på ungenes pc.

Lenke til kommentar

*flire*

 

Hehe.. ja du sier noe der Lycantrophe :)

 

Neida,... har da kommet litt videre, og har 3 stk pc'er her med ubuntu atm. sprer seg som virus dette gitt.....
så er det å se hva man får til videre..... men for enklest mulig oppsett så de andre pc'ene har adgang til serveren... er det noen GUI som er enkle å bruke for å sette opp netverk? Bør jeg bruke DHCP eller statisk ip? Aner meg at med flere trådløse enheter er DHCP en fordel?

Lenke til kommentar

Samba share fungerer i mellom to eller flere linux maskiner, men er strengt tatt ment for deling mellom windows og linux. Nfs er vel ett bedre alternativ linux i mellom. Hvis du går for Nfs så skal du kun ha nfs server på maskinen du skal dele ut mappene fra, de andre trenger kun klient delen.

 

Kan ta en titt her: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

men er litt usikker på hvor god den er for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Hakker det så kan det hende du mangler ordentlige drivere. Spørs hvilket skjermkort du har, men vanligvis er den proprietære best (som du må installere selv). Ubuntu har et eget verktøy for å installere slikt også, søk på "additional drivers" (eller tilsvarende på norsk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...