Gå til innhold

inngrodd M$'er vil prøve linux...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg blandet su og sudo. Er litt skrøpelig på det der.

 

De kommandoene er veldig like. Men mange av de mest vanlige distroene har disablet root-kontoen. Siden su logger på som en annen bruker får man ikke benyttet denne kommandoen mer. sudo gir deg tilgang til root-privilegiene, og man kan dermed logge på indirekte med denne. Enten ved sudo for enkeltkommandoer, eller med sudo su for å logge på for flere kommandoer.

 

--------

 

Jeg har ingen stor erfaring med nettverksoppsett, ganske enkelt fordi jeg aldri har hatt bruk for det. Har tested samba litt mellom linux og windows, men ikke i linux-linux nettverk.

 

Om du stoler på assistentene dine, og synes at dette med nettverk er forferdelig vanskelig, og heller tenker å lære andre aspekter av linux først, så er det jo mulig at vi gjør det for deg. Ved å kjøre et remote desktop program kan andre få tilgang til ditt nettverk og hjelpe deg med oppsettet. Men da gir du jo vekk tilgang for denne seansen for alt uten det som krever root-tilgang. Jeg er godt vandt med å bruke teamviewer siden det er en platform som støtter både win og linux.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Jeg har ett eldre innlegg her hvor jeg prøver å forklare litt om hvordan man setter opp ett samba share med system-config-samba: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1234430&do=findComment&comment=15754490, mulig den er relevant enda. Har ikke sett på den metoden på lenge så mulig det har skjedd noen endringer.

 

Fra kommandolinjen installeres den med

sudo apt-get install system-config-samba
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

har fått opp deling fra serveren nå.

gikk lei og prøvde "anen approach", så innstalerte kubuntu rund baut.

Hadde sikkert blitt likt om jeg hadde gjort det samme i Ubuntu første gangen...

 

Fant først mappen på andre maskina, men ikke undermapper, men et lite kryss i en kolonne ordnet det.

 

Mulig jeg forventet at det var værre enn det egentlig var.

 

Og for helt nybegynner på dette, er Samba, greit nok for starters netverk :) Da har jeg noe som fungerer, om det ikke er 100% så er det bedre enn ingenting. Atter en gang, takker for innspill, forslag, og hjelp fra dere tolmodige sjeler rundt i dette landet.

 

Eneste "problemet" nå, er at den gamle htpc har et ATI kort som ikke støttes, så det hakker noe inni hampen på netflix..... men det er vistnok lite å gjøre med, og jeg har en ny maskin, som skal få kabinett før den er oppe og går.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kom lengre enn å laste ned repository uten å gjøre selve installen.

Fungerer greit nå.

 

Skal etterhvert se på mediebiten og prøve ut subsonic.

 

Så da er det snart bare igjen og finne noen hyggelige spill å kose seg med ;)

Tror jeg har et par CS cder liggende. Men er det noe annet?

Har kost meg med bf3 innimellom men forventer ikke den type grafikk på linux ;)

Lenke til kommentar

Edit: litt sen /edit

 

Er vel bare 32 bit driveren som er installert på ett 64 bit OS/installasjon? Så vidt jeg kan se så er den eneste ekstra pakken man trenger på 64 bit ia32-libs i forhold til 32 bit

sudo apt-get install ia32-libs
På bunn av siden så listes disse kommandoene for uninstall

sudo sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh
sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev* xorg-driver-fglrx
Enkleste måten å installere på er nok å legge til ppa'et:

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install fglrx-installer
Da skal pakkebehandleren ta seg av resten. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jeg elsker gamle småspill. DosBox er en selvfølge. Videre anbefaler jeg også Gnome Games pakka. Den inkluderer klassikere som Mines, Robots, Tetravex, Klotski, Chess, og Tali (Yatsy). Gnome Games er en gratispakke.

 

Steam er tilgjengelig for linux nå, selv om det ikke er mange spill der som har fått støtte for linux ennå. Her er det i hvert fall noen kommersielle spill som er tilgjengelig. Dersom du installerer Wine, kan du likevel kjøre mange Windows-spill i linux. Jeg har testet Football Manager og gamle klassikere fra GoG som Baldurs Gate og Grim Fandango. Det er jo klart at spill i DosBox og Wine stort sett ikke er lisensfrie. Av de rene, gratis linux spillene er kanskje Battle for Wesnoth det mest populære.

 

Det har likevel kommet mange fine gratisspill til linux. Mange av disse bygger på gamle klassikere. Blant de mest populære har vi

- FreeCiv (Civilization)

- 0 A.D. (Age of Empires)

- TripleA (Risk)

- OpenTTD (Transport Tycoon Deluxe)

- Micropolis (SimCity)

- Secret Maryo Chronicles (Super Mario) NB! apt-get pakka er ødelagt

- Hedgewars (Worms)

- Open Sonic (Sonic the Hedgehog)

- X-moto (MotoCross)

 

I tillegg har mange av de nyere småspillene (koster penger) vært tilgjengelige for linux også, slik som

- World of Goo

- Machinarium

- Braid

 

Ellers anbefaler jeg et par morsomme gratisspill for techno-freaker:

- Numpty Physics

- Laby

 

For barna:

- Extreme Tux Racer

- Tux Math

 

Dersom du lurer på hvordan noen av disse spillene virker, så er det bare å søke opp på youtube. De har gameplay der alle sammen. Mange av spillene er tilgjengelige enten i Ubuntu Store eller i apt-get. Om du vurderer å kjøpe windows-spill og legge inn disse vil jeg anbefale at du undersøker først om de kan kjøre under wine. Søk derfor på wine og spillets tittel på google. Da finner du masse kompabilitetstester.

 

----------------------

 

Nå ser det kanskje ut som om jeg spiller veldig mye på linux, men det er nok ikke helt riktig. Mesteparten av tiden som går til spilling blir brukt på Dark Souls på ps3.

Endret av martintall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er periodespiller selv...

 

Spilte mye UT2K4, Anarchy Online, BF3.

Anarchy Online har jeg en toon fra Beta (så den er rett gammel) ;)

BF3 gikk jeg lei når jeg ble kicka fra en server, fordi noen ikke tålte å bli tatt :)
(men tar hintet når familiefar på 40 banker småunga så de blir furtne)-hehe

 

Nå er det vel forhåpentligvis et par år til neste runde....så det er ikke noe stress.

Har et par orginalcd'er av CS, og den skal vel fint funke på linux.

 

Neste prosjekt blit å finne ut noe fornuftig på badet i form av stemmestyring av musikkserveren der.

(greit å kunne rope ut et par kommandoer, istedet for å taste med våte fingre på tastaturet)

Så noe slikt allerede i 2005 når jeg lagde min første carputer, så vil tro utviklingen har gått litt videre siden da.... (håper iallefall) Har en gammel EEE pc med knust skjerm som kanskje kan gjøre nytten, istedet for 3ghz pc'n som er skrudd rett på veggen :=)

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om CS vil virke fra disk på den måten. Dersom du har kjøpt en CDrom med spillet så inneholder vel dette en installasjonspakke for windows, med mindre det er en hybrid-disk. Det at CS er tilgjengelig for linux er vel i hovedsak via steam. Men for all del, jeg har hørt at det kjører fint i wine.

 

------

 

Jeg har selv en EEE PC som jeg har linux på. Men den er ganske low-spec, og jeg syns personlig at det gikk litt treigt og ble litt mange bugs med Unity i Ubuntu. Det er mulig at din er bedre enn den jeg har.

 

Har bytta ut Ubuntu med Bodhi på den nå, og da virker maskina bedre, likevel ikke optimalt. Lurer på om jeg skal teste et ennå lettere system, men til nå virker Bodhi greit nok til den lille bruken.

Lenke til kommentar

Så siden jeg har kjøpt to eks i butikk må jeg kjøpe enda en??

Hmm. .

 

Den skal i hvert fall fungere i Wine. Legg inn wine med

$ sudo apt-get install wine

 

Så åpner du installasjonen i Wine. Resten er som i windows.

 

Dersom det er hybrid vil du ikke trenge dette. Men det kan ikke jeg si noe om siden jeg selv ikke har diskene.

Lenke til kommentar

Så siden jeg har kjøpt to eks i butikk må jeg kjøpe enda en??

Hmm. .

Det er dessverre slik at ett pc program/spill må være kompatibelt med os'et. Så de du har kjøpt er Windows versjoner og vil (i utgangspunktet*) kun fungere på Windows. Vil man ha det samme programmet/spillet på ett annet os må man stort sett kjøpe det en gang til. Noen spill har begynt å komme med støtte for flere os til en pris, men det hjelper ikke på eldre spill.

 

* Wine gjør at man kan kjøre windows programmer/spill på linux, med varierende kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...