Gå til innhold

inngrodd M$'er vil prøve linux...


Anbefalte innlegg

Bare en liten ting jeg lurer på. Om jeg skal dele ut to hdd, skal jeg linke de i share mappen?

Er vel en av de detaljene linux og win er forskjellige?

 

Og er samba mye lettere å sette opp som nybegynner?

Tror ikke foreløpig jeg sliter sååååå med resursene da ting fungerte stort sett greit i windows.

 

Bare prøver å starte litt enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal jeg sette opp nfs bør alt være på plass, nå kjører jeg den pc'n jeg skal ha som htpc via trådløst, og den skal bli kablet etterhvert. men kan vel sette fast ip på den allerede?

 

PC'n som står ved tv'n nå får vel en av ungene tenker jeg, så den er nedprioritert atm.

Serveren står jo med kablet atm, så skal vel kunne gi den fast ip. (det blir vel ikke noe tull om jeg flytter den senere?) fast ip er styrt fra PC, og ikke router?

Lenke til kommentar

En del routere kan konfigureres til å gi en gitt MAC-adresse en gitt IP. Maskinen kan også be om den samme IPen og dermed være konfigurerert derfra.

 

Selv synes jeg DNS er greiest.

Hvorfor er ikke DNS mer utbredt på lokalnett? Det er jo ikke som at det er så fryktelig vanskelig å sette opp, men det er nyttig å kunne.

Lenke til kommentar

God aften godtfolk.

 

Dette er enda en slik, hvilken distro skal jeg velge tråd, så beklager det.

 

 

Jeg har prøvd flere distroer. og utgaver av disse. Første virkelige møtet mitt med linux var Ubuntu for kanskje 4-6 år tilbake, og denne fungerte helt perfekt ut av installasjonen. Denne kom seg på nett, og alt på pc'en fungerte fint. Problemet mitt kommer i det sekundet jeg ønsker å endre noe, eller skal sette opp nettverk, eller instalere noe som ikke ligger i pakkene. Kubuntu likte jeg veldig godt, men den glade amatør skulle gjøre noe så enkelt som å endre bakgrunn, og tok en med høyere oppløsning enn hva skjermen hadde, og det endte fakta med reinstall!! så ja jeg er klønete på linux.. Og å lese guides er jo alltid morro..

Det tok meg en stund før jeg skjønte hvordan man åpner consollen, og når det i (tidligere guides vertfall) var forventet at man hadde noe basiskunnskap stoppet det seg hele veien......... Jeg har enda ikke skjønt dette med å "komme seg på admin/master rights/root eller hva det heter :) Så jeg er fullstendig nybegynner, og sliter med å finne "dumme nok guides" som er på mitt nivå... jeg trenger T-skje!

Jeg hadde lite problemer med å skrive egene command.com og autoexec.bat langt uti forrige århundre, men linux er merkelig nok blokkert oppi toppen....

 

Men nå er det kanskje på tide på prøve på nytt igjen..

 

Største problemet/frykten min er å få netverket til å fungere som jeg vil....

Samtlige pc'er i huset kan fint kjøre linux, foruten gamer pc'en min, som jeg koser meg med BF3 en kveld hvert skuddår...

 

Jeg har et ønske om at Android telefoner/pads og Iphones/pads skal kunne fungere mot netverket, hvor mine telefoner kan for eks dumpe bilder rett i min mappe på server/NAS, samt at alle pcer' skal kunne ha tilgang til musikksamlingen som desverre er et par ganger større enn hva Itunes liker :( (men om dette er mulig er en anen sak)

Og er det mulig å få til stemmestyring på pc'n på badet? våte fingre og tastatur er jo alltid en slager.... :)

 

Viktige programmer er firefox (jeg vet fungerer greit i linux)

Netbank bør selvsagt virke, spotify, og netflix, og itunes.

 

Jeg har en "dedikert" server i kjelleren, samt 5 forskjellige stasjonære, 4 bærbare, samt pads/og telefoner. Tror jeg sliter med å få dette konfigurert, men om noen kan peke på en distro, eller bør jeg ha ulikt på for eks, serveren og stasjonære? Trenger sårt noen pekepinner, for jeg vil, jeg vil, men får det riktig ikke til. :) Det kan nevnes at jeg kjørte ubuntu nesten et år på en pc, men da måtte jeg ha hele musikksamlinga mi på en lokal disk på pc'n....Og orginalinstallasjonen forble stort sett urørt ;)

 

Er det noen der som har lyst til å være guru for en Amatør med stor A?

(det bør være noen med STOR PORSJON tolmodighet, som kan å senke seg ned på et forståelig nivå)

 

Jeg er fullstendig klar over at et par punkter over er på et passe høyt nivå, for å få konfigurert, så ambisjonene er det ikke noe i veien med, men jeg er egentlig klar for å starte et sted.

 

Noen som våger å kaste ballen tilbake, eller peke retningen jeg burde se i?

 

Mvh

Frode

 

 

Jeg synes også det er nokså vanskelig med Linux.

 

Det er en del nyttig man kan lære seg for å forstå ting bedre. F.eks. man-pages.

Kommandoen "man" (man) er ganske nyttig for å finne ut hvilke kommandoer man kan få til og hvordan syntax'en til disse kommandoen er.

 

Jeg er også nokså skrøpelig anlagt hva gjelder root-bruk. For jeg husker jeg knotet riktig mye sist gang med å få til noe så enkelt som kommandoen "su" (som betyr superuser). Husker at jeg måtte skrive su foran alle kommandoer fordi du kun midlertidig får privilegiet superuser per kommando.

 

Ellers er Linux anlagt med en kompilator som jeg heldigvis har sluppet å knote med for ofte. En god del operasjoner dersom det ikke finnes folk som har "snekret noe ferdig til å bruke" krever kompilering. Kompileringens funksjon ligger der slik at kildekode kan skreddersys din prosessor og maskin. Med forbehold at jeg har misforstått dens hovedfunksjon.

 

Det er også et annet poeng med kompileringen og det er at binære filer tar enormt stor plass i sammenlikning med kildekode. Det er enklere å overføre kildekode sånn rent størrelsesmessig, men i våre dager når internettilkoblingen er blitt så sinnsykt mye hurtigere så slipper man ofte slite med denne forskjellen som i dag er betydelig mindre for brukerne.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg synes også det er nokså vanskelig med Linux.

 

......

 

Jeg er også nokså skrøpelig anlagt hva gjelder root-bruk. For jeg husker jeg knotet riktig mye sist gang med å få til noe så enkelt som kommandoen "su" (som betyr superuser). Husker at jeg måtte skrive su foran alle kommandoer fordi du kun midlertidig får privilegiet superuser per kommando.

 

Da kommer et lite tips her. sudo er kommandoen som brukes dersom du skal gjøre et par enkeltopperasjoner som krever root-tilgang. Dersom du i motsetning trenger å være pålogget som root i terminalen så bruker du sudo su. Det gjør at du blir registrert som superuser helt til du skriver kommandoen exit. Likevel vil jeg anbefale at du logger inn så sjeldent som mulig, da har du bedre kontroll på hvilke kommandoer som opereres fra super user. Det er ikke alltid like lurt å være su.

 

Husk også at grafiske verktøy bør ikke startes med sudo fra terminalen. Det er kun cli-prosesser som startes på denne måten. Dersom du har behov for å starte et grafisk verktøy fra terminalen som su, så må gksudo brukes i stedet.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...