Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

 

 

Hei igjen :-)

 

jeg har nå lest litt om gerilja kardio. Slik jeg forstår det bør en være i rimelig god form,kondisjon messig for å utføre dette? Kan nok virke som et litt dumt spm,men vil denne gi god effekt selv om man har tredemølle på ca 12, eller bør det være raskere intensitet?

 

Trenger ikke å være i god form for å starte med geriljakardio! Det blir som all annen intervalltrening, du legger deg på intensiteten som passer deg selv, det viktige er bare at du presser deg. Personlig startet jeg selve intervallene på 12, nå løper jeg de på 16,3, og dette er uten noen særlig annen form for kondisjonstrening. Kjør på! :-)

oooh!! Takk for svar på dette:-) merket du rask progresjon uten annen kondisjons trening? Da gleder jeg meg til å prøve ut dette en dag, og satse på jeg ikke ramler av tredemøllen. Hehe;)

 

 

Hehe, er en fordel å ikke ramle av ja! Jeg merket veldig rask progresjon, jeg brukte ca 1,5 mnd på økningen. Det skal også sies at jeg ble tryggere på mølla da, lærte hvordan jeg skulle komme meg av å på i fart. Men uansett var progresjonen rask, første gang jeg kjørte på 12 var jeg rimelig skutt, men nå er ikke 12 "noe stress" lenger.

 

Kjørte det ca 4 ganger i uken og passet meg perfekt i og med at jeg ikke er særlig glad i langkjøring hehe. Og når jeg først kastet meg ut på en 5km var tiden forbedret der også! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ferdig utdannet politi pr år nå til å nå 2 tjenestepersoner pr 1000 innbygger. Men det finnes ikke vilje til å opprette nok stillinger. De økningene som skjer er så små at det vil ta tiår før vi er i land.

 

Angående vilje til å flytte på seg. Hvis du ser på antall ledige jobber som er utlyst i dag er det nærmest ikke noen som passer en nyutdannet. Mange jeg ble kjent med som gikk i B3 i fjor står fortsatt uten jobb. Alle har søkt i de mest grislendte strøka de finner i landet. Alt fra lennsmannskontorer innerst i fjorder og til steder i finnmark ingen har hørt om. Det er ikke stillinger å oppdrive.

 

Den eneste måten en nyutdannet får jobb på i dag er kjennskap og vennskap. Og det skaffer man seg i praksisåret. På den politistasjonen jeg er i praksis ble det opprettet 5 nye stillinger i fjor og på disse var det litt over 400 søkere. De 5 som ble ansatt var de 5 som hadde praksis der året før.

Tydelig at du sitter inne med mye info om dette. Forstår etter hva du skriver at det ikke er så lett å få seg jobb som politidirektoratet gir utrykk for i sine statistikker. Man kan lett få et intrykk av at det ikke er spesielt vanskelig å få seg jobb etter utdanning når man leser tall på noen og 90%, men virkeligheten er tydeligvis en annen.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener er så feil gjort av POD. Nemlig å fremvise statistikker som gir et bilde av at det å få seg jobb etter endt utdanning er null stress. Vi er nok ikke helt der enda, men mye skjer i politietaten om dagen så får vi håpe at vi har fått en justisminister med litt tæl og som får fortgang i alle sakene :)

 

Forøvrig enig angående gerilja kardio. Kjempe øvelse i starten av et program :)

Lenke til kommentar

Hei:-)

Lurer på om noen kan gi meg noen synspunkt på det treningsopplegget jeg har pr i dag,da med håp om å kunne klare opptak.. Nevnte tidligere at det ikke er mer enn ca en mnd siden jeg har begynt treningen målrettet,men så til poenget:

 

Mandag - 4*4 på formiddag og styrke på ettermiddag.

Tirsdag - svømming

Onsdag - styrke og gerilja kardio etter dette

Torsdag - 4*4 eller langkjøring

Fredag - styrke, med noen beinøvelser.

(Trener ikke styrke ben på de andre styrke dagene)

 

Takker for alle svar og tilbakemelding :-)

 

(Bruker forresten styrke program lagt ut på Phs sine hjemmesider) :)

Endret av Cc/nya
Lenke til kommentar

Du skjønner antagelig godt hva jeg mener. Men hvis du mot formodning ikke leker dum skal jeg forklare det.

 

I dag er det ofte flere hundre søkere pr stilling som blir utlyst. Mange av disse har flere års tjenestebakgrunn og danker lett ut nyutdannede fra skolen. Derfor er det viktig å bruke praksisåret til å skaffe seg kontakter. Dette er måten å få seg jobb på når man er ferdig på PHS. Evt. få andre til å legge inn gode ord for deg. Karakterer spiller ikke så stor rolle som mange tror.

 

Det finnes selvfølgelig unntak der 1 av 30 får drømmejobben i Oslo, Bergen eller Trondheim i 100% fast ansettelse og trygg framtid, men som sagt er dette unntak.

 

Om du har andre erfaringer må du gjerne dele, mezzanine, for da er jeg og sikkert flere andre kommende politi på denne siden lutter øre.

haha, ja nei, ikke et forsøk på leke dum.. Tvert imot, kanskje?

 

Bare undrer meg hvor du har det fra, noe som burde være et rederlig spørsmål?

 

Uten å virke altfor formanende (da beklager jeg), må du huske at som PHS-student, "en på innsiden av drømmen", (som det jo er for brorparten inne på denne tråden) så veier dine ord svært tungt for leserne. Man har ekstremt begrensa referanser og erfaring, og man suger til seg det som kommer (jeg husker det selv når den berømte brukeren "politistudent" delte av sine erfaringer i de gamle trådene!).

 

Når man da kommer med utsagn som er såpass bastante som "dette er måten man får seg jobb på etter PHS", "karakterer spiller ikke så stor rolle som folk tror", og den kommentaren jeg opprinnelig adresserte, "Den eneste måten en nyutdannet får jobb på i dag er kjennskap og vennskap", så blir det fort etablerte sannheter i en tråd som dette om de får stå uimotsagt. Og det mener jeg er synd når du tross alt i det store og det hele gir såpass mye gode råd til potensielle søkere.

 

Min egen erfaring er at jeg sitter i ansettelsesprosessen, og har fått høre og se mange intervjuer ved gode gamle fox Grønland. Tillitsapparatet følger alle intervjuer for å se at retningslinjer blir fulgt, snarveier ikke taes, og kandidatene blir behandlet likt i intervjuene.

 

På lik linje med alle andre steder i næringslivet, er en kandidat som allerede har gjort et godt stykke arbeid for deg, en god kandidat. Det er hverken lite "fair" eller "juks" (noe du heller ikke har sagt) - Det er voldsomt logisk. Et godt praksisår er en en ypperlig søknad om videre jobb.

 

Samtidig er det så avgjort ikke den eneste måten. Av de 16 som ble ansatt på etterforskning Grønland høsten 2013 (første runde etter uteksaminering), hadde kun halvparten hatt praksis der.

I siste prosess (som ennå pågår) er det pb2-søkere (altså ennå pb1, men kvalifisert til pb2) som ligger bak pb1`ere på innstillingslista - nyutdannede som av forskjellige grunner seiler foran. Dette er ikke "nevøen til HR-sjefen" eller "svigerdattera til pob`en", men kandidater som plukkes ut av en blanding av motivasjon, fremtidsutsikter (hvor lenge får man beholde kandidaten?), personlige egenskaper, og selvsagt også karakterer. For de vurderes. De er ikke alt, men når en innstillingsliste skal skrives, så skal man faktisk skriftlig forsvare rekkefølgen på kandidatene - og da er det ofte jevngode kandidater skilles ved hjelp av karakterer.

Og attester - uansett hvor du har vært før.

 

Så kan en evt si at "Oslo er Oslo", men husk at Oslo med sine fem stasjoner pr. nå sysselsetter i underkant av nesten 100 tjenestemenn, flesteparten i faste stillinger, som ble uteksaminert i 2013. Med 600 som hadde vitnemål i juni, så er dette ganske betydelig.

 

Så vidt jeg leser meg frem i trådene så er du B2-student, og nyter nok det beste året i livet ditt. Du kan med god grunn mene det du gjør om sosiologien (jeg har lidd meg gjennom det samme... grøss...), og selv om du også rekker å slakte kriminologien du ikke skal ha før i B3, kan jeg langt på vei gi deg rett også i det. Men i en jobbsituasjon roper (naturlig nok) de som ikke har fått jobb høyest, og mange av de føler seg, med varierende grunn, seg meget urettferdig behandlet. Jeg kjenner topp motiverte kandidater uten jobb, og det er en fordømt skam. Men jeg kjenner også (i tillegg til de 3-sifra andre fra studietida) klassen min, hvor samtlige er i jobb 7 måneder etter rådhuset. Det er rett og slett en dritvanskelig greie, men overhode ikke så svart/hvitt.

 

PF må fremdeles ha dette som en fanesak, men å skape et inntrykk av at det å komme inn på jobbmarkedet i politiet er et eneste stort nåløye, og at de som faktisk får det gjør det ved bekjentskap og via folk på innsiden, det blir bare å skyte seg selv i foten.

 

 

Endret av mezzanine
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ingenting som gleder meg mer enn å lese det du skriver mezzanine. For mine erfaringer (som jeg har trukket mine egne konklusjoner ut ifra), er noen helt andre. Derfor ba jeg også om at du delte dine erfaringer med oss og disse er jo utelukkende mer positive enn mine.

 

Hvis jeg har skapt enn inntrykk av at det å få seg jobb i politiet er et nåløye er jo det dumt, men jeg mener det er viktig å belyse at for mange (for det er mange i forhold til det det burde være) kan det bli et problem å få seg jobb. Spesielt når IP godkjenning går ut, som det jo gjør for endel.

 

Dette med at "eneste måte å få jobb er via vennskap og kjennskap" var en måte å skrive på bare for å vise at man kan øke oddsene sine betraktelig til å få jobb ved å gjøre en god figur i B2 og skaffe seg nettverk. Jeg har for lite kjennskaper til de større politistasjonene og hvor personlig miljøet der er blant de ansatte, men er man på en mellomstor politistasjon eller et lennsmannskontor får man et helt annet forhold til de andre på ordenstjenesten og sjefene sine. Dette personlige forholdet man utvikler hjelper mange til å få jobb når man er ferdig.

 

Skjønner at jeg kan virke litt krass og i overkant kritisk, men det er bare for å få frem et budskap. Og det budskapet er ikke at det er umulig å få jobb i politiet, men at det kan være en mer kronglete vei enn det burde være. I utgangspunktet burde jo jobbene stått klare, det har dette landet råd til, men med politikere uten tæl kommer man liksom ikke så langt.

 

Som sagt, så er det supert at du har andre og positive erfaringer med at de aller fleste får jobb :)

Lenke til kommentar

Får da inderlig ikke håpe det. :S Dette er jo en økning som evt. skal skje over de neste 10 årene. 720 elever i året.

 

Litt over halvparten får jobb på bakgrunn av at noen har sluttet/pensjonert seg. Men det er allikevel noen hundre nye stillinger som må opprettes hvert eneste år i mange år fremover. Og det er MYE penger som skaffes til veie for at det skal gå.

 

Med større kull så burde man jo også ha mange flere søkere for at "kvaliteten" på de som kommer inn ikke skal falle betraktelig.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121423

 

Kanskje vi får se at de tar inn et større antall elever i år?

Det vil nok ikke skje allerede i år. Det er etter hva jeg har forstått allerede ganske fult i lokalene til PHS. Oslo har vel såpass mange elever innenfor veggene at det går utover læringen? Da må det i så tilfelle utvides eller bygges en ny politihøgskole, og slikt tar tid. Det er vel diskutert om man skal bygge en ny skole, men slik det ligger ann ser det ut som politidirektoratet prioriterer nye kontor til seg selv først.

 

For min egen del håper jeg ikke søkermassen øker. Det vil bidra til økt konkurranse og siden jeg ikke var noe elite- eller stjerneelev (må takke meg selv) er jeg redd jeg må stille meg bak i køen nok et år. Er oppe i et tosifra antall privatisteksamener nå for å kunne komme inn på drømmestudiet, så jeg håper det gir avkastning snart, hehe.

 

Forøvrig bare få timer til man kan sende inn søknad på årets studier! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg kan meddele at vi var uniformert utenfor skolen for første gang denne uken. Det er jammen meg stas å gå rundt blant folk i den flotte uniformen. :)

 

Anngående antall elever på Osloskolen kan jeg si at styrkerommet til tider blir svært fullt og at det snart ikke finnes mer garderobeplass. De prøver å gjøre opp for plassmangel ved undervisning ved å ha videooverføring av timer, noe som kun fungerer helt middels!

 

Lykke til med søknaden, jeg krysser fingrene! :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vil bare ønske alle dere som skal søke PHS nå i 2014 lykke til! Det er garantert ikke noe dere kommer til å angre på om dere kommer inn, går selv B2 nå(B1 i Stavern) og den tiden fra jeg startet B1 til nå har gått ekstremt fort.

 

Når det gjelder jobbmuligheter, så ser fremtiden for oss lysere ut nå, enn hva den gjorde for en liten stund tilbake. Og det er store satsninger innenfor bemanning av politiet, slik at dette ikke er noe dere skal trenge å tenke så mye på! :)

 

De fysiske testene er ikke store greiene, og med litt trening så glir dere lett gjennom dem. Det som kanskje er mer viktig, er å være en reflektert og moden person som egner seg til en rolle i politiyrket! Og selv om mange av dere kanskje ikke føler at dere er helt der enda, så husk på at det er uansett greit å vært gjennom selve opptaket! :)

 

Om dere har spørsmål, så har jeg ikke noe i mot å svare på dem via innboksen. Sitter også som HTV for trinnet mitt i stavern i år, slik at jeg kan også fortelle litt om hvordan studentdemokratiet fungerer, om noen lurer på dette! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I løpet av morgendagen sendes søknaden til phs inn, gleder meg!

Var inne og så på samordna opptak nå hvor det sto at skolene skulle/kunne settes opp i prioritert rekkefølge dersom du ville søke alle.

Personlig har jeg mest lyst å gå på skole i Oslo eller Stavern hvor poengsnittet lå på 47,5 og 45,5. Poengene mine nå er på 42 (blir forhåpentligvis blir det litt høyere da jeg tar opp noen fag). Det jeg lurer på er om jeg har mindre sjanse for å komme inn på phs dersom jeg har Oslo og Stavern på 1 og 2 plass, i steder for å "safe" inn på Bodø hvor snittet lå på 41 eller er det slik at skolefordelingen foregår etter at de har plukket ut hvem som kommer inn?

Lenke til kommentar

Da er vi igang på runde nummer 2 :w00t: ..det gleder meg stort!

Samme prioritering som i fjor. Oslo, Kongsvinger, Stavern og Bodø. Kommer nok ikke inn i Oslo grunnet høyt snitt, men Kongsvinger ser jeg på som en god mulighet. Egentlig bryr jeg meg ikke særlig bare jeg kommer inn på en av de fire.

 

 

Nå har jeg også lagt inn søknad med Oslo øverst, så Stavern, Kongsvinger og Bodø. Litt usikker på rekkefølgen, så mulig det endres.

 

Nå er det ikke noe å tenke på før følgeskjemaet publiseres om en måneds tid? Det er da man sender med legeerklæringen osv?

Følgeskjemaet kommer ut rundt 1 uke etter søknadsfristen 1. mars, så ja, da er det bare å vente. Husk å ordne med alle papirer slik de er klar til innsending når følgeskjemaet legges ut. Man har kun til 20. mars før dette skal være returnert og hvert år hører man om folk som ikke har fått klar legeærklering innen fristen. Var selv bare få dager unna i fjor pga langt ventetid på legekontoret.
I år er legesjekken alt bestilt i god tid.
- Man får ikke komme på opptak dersom ikke alle papirer er i orden.

Frist for ettersendinger (f.eks om du tar noen fag som privatist til våren) er 1. juli

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Henger meg på tråden jeg også.. Har søkt Stavern, Oslo, Kongsvinger og Bodø. Har i dag 45,9 i snitt, men forbedrer 3 fag og satser på å komme over 47,5 i snitt.

 

Har også testet de fysiske prøvene og alle består jeg med god margin, bortsett fra hangups.. Noen gode tips her?

Jeg er 204 cm lang og veier rundt 100 kg så det er en veldig vanskelig øvelse for min del.. Litt surt når de andre øvelsene er under kontroll..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...