Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse spørsmål om tung MC


Anbefalte innlegg

Sjekket forresten forsikring hos Gjensidige på en Suzuki Intruder 1600. :)

 

2.100,- i året :lol:

 

Ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, hehe.

 

Men jeg har jo full bonus fra før (80%) og er 37 sommre gammel, så det er nok kanskje formildende, men må si jeg ble overasket i positiv grad :)

 

Om du allerede har opptjent 80% bonus får du 50% på sekundærkjøretøy f.eks MC ;). Lykke til med kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh... her flakker det frem og tilbake med tanke på hva jeg har lyst på og etter en del surfing rundt om på det vide web, så har jeg falt pladask for Ducati Monster 1100EVO:

 

ducati-monster-1100-evo-xl.jpg

 

En utrolig tøff sykkel med et helt særegent design som skiller seg kraftig ut ved siden av de fleste plastraketter der ute! :)

Lenke til kommentar

Uff.. nå ble jeg usikker igjen altså...

 

Har veldig lyst på en Yamaha XVS 1300 også...

Har sett litt på denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=42987584

 

30.000,- rimeligere enn en ny Ducati 1100EVO og her er det også en del utstyr som sissybar/Silver tip potte (Hva det nå enn er...), vindskjerm med hurtigklips og sidebagg'er i skinn (låsbare). Dette koster vist rundt 20.000,-

 

Så klart to vidt forskjellige sykler og det er jaggu ikke enkelt å bestemme seg altså... Den ene dagen vil jeg ha den ene og den andre den andre...

 

I følge diverse videoer og steder på nett, så har XVS 1300 høyere toppfart enn Ducati 1100EVO (Noe som i mitt hode tilsier mindre anstrengt turtall i høyere fart) og aksellerasjonen er testet på lillebroren XVS 1100 (video ligger på youtube) til 4.5sek. 1300 bør vel ikke være noe dårligere enn dette, og får jeg slike prestasjoner fra en stor cruiser som faktisk er brukenes til å kjøre rundt alene, så sier det pling i mitt hode...

 

Her er en video jeg fant av XVS 1300 ed tanke på aksellerasjon i fart. Synes ikke dette var nåe å bli flau av...

Lenke til kommentar

Tror nok uansett at en 1100 EVO vil være mye raskere enn en Yamaha V-Star når det kommer til akselerasjon. Ducatien jeg prøvde koste seg stort på høyt turtall, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. I tillegg til en rå og brutal lyd. Herlig med den uforglemmelige Desmo-motoren du får med den distinkte lyden.

 

Ducatien vil nok oppleves som mye mer sportslig, men Yamaha'en vil nok være mer komfortabel for lengre turer blant annet.

 

Hva med å prøvekjøre begge to? Ville nok defintivt gjort det før kjøp.

Lenke til kommentar

Da har jeg nok bestemt meg (nok en gang) for at det blir en Yamaha XVS1300 cruiser. Nå gjenstår bare MC-lappen og den begynner jeg på om to uker. :)

 

Desverre får jeg ikke fullført oppkjøring før til våren, men det gir meg mer tid til å gå mer i dybden med tanke på valg av sykkel, og kjøp av sikkerhetsutstyr.

 

Har sett meg ut en hjelm somjeg tror er veldig bra for langturer og det er Schuberth C3 Pro. Denne koster ca. 5.500,- men det skal være en av verdens beste hjelmer.

 

Så blir det kjøp av bukse, jakke, støvler og hansker. Blir noen tusen der også tenker jeg... :)

Lenke til kommentar

Etter at jeg har sett videoen jeg postet lenger opp av Yamaha XVS 1300 så ser jeg jo at det er mulig å få en cruiser som også aksellererer fra de fleste biler :)

 

Jeg mener å hasett en video på Youtube av en Yamaha XVS 1300 som ble målt fra 0-100km/t på 4.96sek. Problemet (tror jeg) med slike cruisere er at dem er litt lavt giret (eller høyt?) slik at en "kickstart" ikke akkurat er en cruiser sin beste side. Men er man allerede i fart og skal dra på litt så ser jeg for meg ganske så overlegne egenskaper i forhold til de aller fleste biler.

 

Ducati Monster er jo også meget flotte sykler og det var like før jeg bestemte meg for en slik, men skulle jeg først hatt en sykkel av et slikt kaliber, så hadde jeg nok siktet på litt mer aksellerasjon. I følge videoer på nett så er ikke akkurat Ducati Momster noen fartsmaskin heller. Vertfall ikke ut fra hva sykkelen utstråler med tanke på utsendet. Faktisk så er toppfarten høyere på XVS 1300.

 

MEN!... En cruiser blir jo aldri noen racing sykkel og det er jeg inneforstått med. Men jeg er nå overbevist om at selv en cruiser i det kaliberet jeg har sett på gruser det aller meste av biler som går på norske veier og då er jeg tilfreds. :)

 

Forsikringen på en XVS 1300 ligger på 2.900,- i året med 20% bonus, så dette er jo ikke akkurat noe man blir blakk av. En Ducati er litt dyrere, men fortsatt ikke dyr og forsikre. 5.900,- i året for min del med 20% bonus.

 

En R-sykkel koster meg 19.000,- i året med 20% bonus og da begynner vi å snakke høye månedlige summer som nesten står i stil med det man betaler på lånet, og det blir litt feil i mitt hode :)

 

Når det gjelder MC klubber så er jeg nok garantert farget av det man ser i media. Jeg er ikke ute etter en MC klubb hvor alle medlemmene er høyskole utdannet, men jeg er ute etter en klubb med jordnære medlemmer som ikke MÅ se ut som noen fuleskremsler med masse tatoveringer, julenisseskjegg og slitne skinnvester med lugubre logoer.

 

En nabo her jeg bor kjøpte seg sin første sykkel som 55-åring. nemmelig en Harley. Like etterpå fikk han piercing i begge ørene, masse tatoveringer og gedigent skjegg. Selv dattera ble flau over faren sin. Jeg skjønner rett og slett ikke greia med dette.... :)

Lenke til kommentar

Poenhet mitt er at jeg vil ha litt i både pose og sekk. Jeg er ikke så opptatt av denen sksellerasjonen som man kanskje får inntrykk av, men aksellerasjonstall er det eneste som gir meg en indikasjon på hvor bra en sykkel går i forhold til en bil. :)

 

Topphastigheten er heller ikke viktig for meg, men jo høyere topphastighet en sykkel har, jo mindre anstrengt har jeg for meg at den jobber i hastigether rundt 120km/t, som jo er vanslig på E6 på en gode dager.

 

Det å dra på hjulet, og ligge paddeflat i svingene er så absolutt ikke meg. Jeg vil cruise av gårde med hodet hevet i full viten om at jeg har krefter nok de gangene jeg vil dra forbi en bil etc.

 

Hovedpoenget mitt med sykkel er å dra på dagsturer i finvær, høre godlyden og treffe andre MC folk for en prat :)

Lenke til kommentar

Først og fremst: Kjøp sykkel med ABS bremser! De fleste nyere har det, men ikke alle. Kan ikke få sagt hvor viktig det er.

 

Jeg har ikke kjørt cruiser noen gang, men jeg har vært på tur sammen med de som kjører cruiser. Dette var en Senior MC tur (verdt å sjekke ut den klubben) Han bremset opp kolonnen, fordi han måtte ha endel lavere hastighet i sving enn streetfighterene vi andre kjørte. Dette kom av bakkeklaring, fothvilerene skrapte nedi. Det varierer sikkert fra sykkel til sykkel.

 

E6 kjøring er ukomfortabelt/ kjedelig. Men jo mer kåper du har på sykkelen, jo mer komfortabelt.

 

Ellers: jeg betalte 14700,- for lappen min, det er 2 år siden. Hadde kun kl.B og ikke kjørt 2.hjuling siden mopedtiden (20 år siden) Tok da kun de obligatoriske timene, og bestilte meg oppkjøring.

 

Ellers noen egenerfaringer, som kan bli til tips for din del:

 

Når man ikke har kjørt sykkel før, så aner man ikke hva man kan forvente seg. Når du har fått lappen, bruk prøvekjøringsdagene hos forhandlere i nærheten av deg for å prøve forskjellige sykler og finn ut hva som passer. Disse er i april og mai. Hvis det brenner noe inn i helvete på å kjøpe sykkel, så kjøp en rimelig streetfighter til du finner ut hva slags sykkel du liker best. En Ducati Monster med Temignoni potter buldrer som bare det.

 

Jeg tok lappen fordi jeg hadde lyst på en sånn (Triumph W800)

Bottom.jpgJeg endte opp med denne og dette kjøreutstyret etter 1,5 år :)

270764_10151622804826233_1774286032_n.jp

 

Ikke kjøp dyrt utstyr før du har tatt lappen / kjøpt deg sykkel. Kan du låne av trafikkskolen gjør det. Kjøreutstyret er utrolig viktig for komforten, og hvor mye du gidder å bruke sykkelen. Jeg kjøpte før jeg startet på kjøreskolen, endte opp med å kjøpe nytt fra topp til tå første sommeren jeg hadde lappen.

 

Til sist: Sykkel er leketøy, det finnes ikke fornuftig uansett hvordan man vrir og vender på det. Så følg hjertet!

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale Ducati! Meget aktiv klubb. Sjekk ut Desmodromene.no

 

Hvis du er ute etter cruiser: http://www.finn.no/finn/mc/used/viewimage?finnkode=43128056&reference=2013/8/vertical-6/03/6/431/280/56_1097568962.jpg

Lenke til kommentar

Takker for svar bzzlink :)

 

Jeg har nok mer eller mindre bestemt meg for hvilke sykler som er aktuelle for meg og jeg er nok ganske sikker på at jeg er "cruiser"-typen. Jeg vil ha en sykkel som buldrer og bråker med stor motor og bra moment på lave turtall. Å legge seg paddeflat i svinger er ikke akkurat noe jeg higer etter. Det er vel heller ikke noe jeg vil friste meg selv til å prøve og da er jo kanskje en cruiser ala Yamaha XVS 1300 en god kanditat.

 

Yamaha'en er en sykkel (så vidt jeg vet) som drar bra rett frem og har godt moment langt nede. Å kjøre om kapp etc. er jeg ferdig med for lengst. :)

 

MEN!... når det er sagt så har jeg også ett par streetfightere i kikkerten og det er KTM Superduke 990 og Yamaha FZ8N. Synes disse to er de absolutt tøffeste streetfighterene av de jeg har sett.

 

Men streetfighter blir liksom litt anonymt og kjedelig. Kjørte hjem fra Oslo i dag og det vrimlet jo av streetfightere og halvslitne R-sykler. Man legger liksom ikke merke til dem. Kommer det en stor cruiser buldrende forbi så kjenner jeg at jeg vil hoppe ut av bilen og rett på sykkelen med en gang :)

 

En streetfighter er nok som du sier en lettere førstegangssykkel, men igjen...litt kjedelig. Ikke med tanke på fart etc. men jeg synes ikke det er noe som helst sjel i en streetsykkel/R-sykkel etc.

 

Det eneste jeg har kjøpt meg er hjelm og denne er bestill fra 24mx.no. Passer den ikke så får jeg bytte gratis ved å sende den inn uten å betale noe som helst frakt. Jeg gikk for Schuberth C3 Pro og den ventes i posten de nærmeste dagene.

 

Resten av sikkerhetsutstyret venter jeg med å kjøpe til lappen er i boks og sykkelkjøp nærmer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...