Gå til innhold

Augustfest 2013 - Polljen - Tilbake til hagen


Anbefalte innlegg

18.august ble meget pent. God komposisjon med diagonal og blader plassert i det gyldne snitt. Pen kontrast i bagrunnsfargen.

20.august gjorde seg vesentlig bedre i stort format. Godt gjennomført blomstportrett. En hobbybotaniker her inne ville sikkert klassifisert dette som en plante med gulhvite blad og litt rødlig sentrum :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hurra, jeg har endelig klart å komme meg tilbake til Hagen til Unge Polljen.

Her får jeg en leksjon i macro fotografering. Siste dagers "forelesninger" var meget bra. Jeg liker det diffuse uttrykket ditt. Jeg vet ikke om diffust er rett ord her, men du har et eget uttrykk som jeg liker veldig bra.

 

18 august var i særklasse. Ser enkelt og genialt ut, men mistenker at det kun er sistnevnte som er tilfelle.

Det må jeg prøve engang, men siden jeg kun er førstnevnte så kan det bli vanskelig :)

Lenke til kommentar

Jeg takker for gode ord, men dessverre så er undertegnede hverken ung eller genial.

 

Utfordrings-festene har dog tvunget/hjulpet meg til å tenke litt mer, og ut av det så kommer det enkelte "blinkskudd".

I motsetning til tidligere fester så har jeg denne gangen konsentrert meg mer om et enkelt objekt hver dag. Tidligere så gikk jeg rundt i hagen og knipset diverse motiver og satte meg så til maskinen og håpet på det beste.

 

Jeg håper fremdeles på det beste når jeg setter meg til maskinen, for jeg er ikke sikker på det ferdige resultat når jeg fotograferer. Men i denne festen så plukker jeg som sagt dagens objekt, tar til tider mange bilder fra varierende vinkler og med varierende settinger. Og ut av det kommer det svært mange bomskudd, men også ett og annet som jeg føler jeg kan være stolt av.

 

MItt nyeste "gode" hjelpemiddel er faktisk Black Rapid remmene. Har nå fått en til slik at jeg kan gå rundt i hagen som en "cowboy" med en "seksløper" (aka 5D3 og 7D) på hver sin hofte og det er derfor lett skifte mellom glass som har hver sine fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

21. august

 

Gjensyn

 

I dag tar jeg en tur tilbake til planten som ble fotografert 18. august, da jeg var i min "grønne uke" og konsentrerte meg om bladene på planten.

I dagens bilde så er det plantens blomster som er hovedmotivet.

(og hvis noen skulle reagere på at bakgrunnen er helt annerledes, så har blomsterpotten blitt relokalisert).

 

post-58755-0-95531500-1377102310_thumb.jpg

 

5D3 - 150 mm - 1/320 - F/7.1 - ISO 800

 

(EDIT! Fikk en kommentar (lokalt) om at Signaturen var vel nær det laveste bladet, så nytt bilde er lastet opp der signaturen er senket litt)

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

22. august

 

En liten tur innom uthustaket der det "ville" livet regjerer.

Dagens bidrag ble kanskje av den vel "duse" typen, spesielt når det gjelder bakgrunnen, men jeg falt for denne lille krabaten.

 

post-58755-0-56420000-1377193478_thumb.jpg

7D - 60 mm - 1/1250 - f/3.2 - ISO 400

 

 

 

Jeg var i utgangspunktet ute etter litt mer liv i bakgrunnen, men mitt alternative bidrag har en for rotete bakgrunn, selv om jeg liker hovedfiguren.

 

post-58755-0-67468300-1377193458_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

25. august

 

Det er vanskelig å finne roser i hagen som ikke i større eller mindre grad ble ødelagt av noen svært våte augustdager.

 

Denne lille rosen er en av de få og vendt mot ettermiddagssolen så ville jeg prøve la solen hjelpe meg med å gi litt mer liv i rosen. Resultatet ble opprinnelig litt for mye av det gode, og jeg har prøvd å tone ned effekten av solen uten å fjerne den helt.

 

 

post-58755-0-71591200-1377451883_thumb.jpg

7D - 60 mm - 1/400 - f/2.8 - ISO 100

 

(PS!! Effekten av solen synes å variere mye avhengig av skjerm. På min kalibrerte så er effekten moderat, på min ukalibrerte så er dem noe mer merkbar).

Lenke til kommentar

26. august

 

Solen skinner, og det gjør også en liten gul blomst ute i hagen. I dag var planen å la bakgrunnen være en viktig del av bildet.

 

På originaleksponeringen (dvs. ucroppet) så følte jeg at hovedobjektet ble noe overkjørt av bakgrunnen, så jeg valgte å levere en croppet versjon som dagens bidrag.

 

Den originale versjonen er i spoiler, sammen med en "mega-crop" som for meg er en hyllest til Canons 60 mm macro. Jeg er ingen "pixel-peeper", men for en amatør som meg så er jeg imponert over hvor godt og skarpt et slik lite (og oppblåst) utsnitt er. (bildene er ikke etterbehandlet, med unntak av croppingen)

 

 

7D - 60 mm - 1/4000 - f/2.8 - ISO 200

 

post-58755-0-80502400-1377532013_thumb.jpg

 

 

post-58755-0-93862000-1377532027_thumb.jpg

 

post-58755-0-87906600-1377531975_thumb.jpg

 

 

 

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...