Gå til innhold

Augustfest 2013 - Polljen - Tilbake til hagen


Anbefalte innlegg

Flott blomst. Komposisjonen var grei og detaljene var fine, spesielt dråpene i overkant var flott utført. Flott lys. Personlig kunne jeg tenkt meg en mindre blender for å sett enda mer av blomsten. Bakgrunnen er også fin og ryddig. Flott at du fikk med litt av en annen blomst bak der slik at en ser at det er mer av det samme og ikke minst det skaper litt mer dybde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Substitute, det med blender er jeg helt enig i og jeg tok en relativt lang serie med bilder der jeg varierte blender. Når jeg tar bilder så tar jeg normalt serier med varierende blender, dette siden det i bilder med så små objekter ofte er vanskelig å se i forkant hvilken DOF som passer best når det gjelder kombinasjonen objekt + bakgrunn. Derfor sikrer jeg meg med å starte med største blender og så ta en serie der jeg reduserer blender.

 

Problemet er at etter at jeg tok dette bildet som var det første i serien (med største blender), så fant jeg ut at det var noen elementer som jeg der og da trodde kunne være forstyrrende. Jeg prøvde da forsiktig å "dytte" de nevnte elementer litt til sides før jeg forsatte serien, men i den prosessen så klarte jeg selvsagt bl.a. å "tømme" blomstrene for dråper og ved etterbehandlingen så ser det ut som at blomstene har fått ett stygt "utslett" og de fleste bildene i den resterende serien er mer eller mindre ødelagt. (eksempel vedlagt i spoiler).

Etter å ha sett resultatet på dataskjermen, og før jeg postet dagens bidrag, så ville jeg gjøre ett nytt forsøk med disse blomstrene, Men det var dessverre ingen "fotogene" eksemplarer å finne i den lille klyngen, så dagens lærdom er å ikke "tukle" for mye med det man skal fotografere.

 

 

Et eksempel på hva som var problemet med de fleste bildene etter min "tabbe".

post-58755-0-83884700-1375792828_thumb.jpg

 

 

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

7. august

 

I går var det små blomster i dag er det ekstra små blomster.

Dråpene i blomstrene er dugg, og bildene ble tatt rett før solstrålene nådde frem og tørket de bort.

Litt usikker på valget i dag også, så tar meg et alternativ.

 

post-58755-0-36039000-1375870347_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm macro 2.8 - 1/200 - f/7.1 - ISO 800

 

 

Med en litt mindre blender, så hadde jeg uten tvil valgt dette, siden helheten tiltaler meg. Mangelen på dybde i blomsten, gjør meg usikker.

post-58755-0-79347100-1375870364_thumb.jpg

Canon 7D - canon 60 mm macro 2.8 - 1/2000 - f/2.8 - ISO 800

 

 

Lenke til kommentar

8. august

 

Når dagens objekt var valgt så var det klart at det kun var snakk om liten blender, på godt og vondt (det negative med liten blender er at jeg nå ser behovet for en sensorrens på 5'ern).

 

 

post-58755-0-14409100-1375956581_thumb.jpg

Canon 7D - Canon 60 mm 2.8 macro - 1/80 - f/13 - ISO 400

 

 

 

Det var forsåvidt "close call" i dag også.

 

post-58755-0-23214600-1375956562_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm 2.8 macro - 1/400 - f/16 - ISO 3200

 

 

Og bare for ordens skyld, slik ser blomsten egentlig ut.

post-58755-0-49808400-1375956609_thumb.jpg

 

 

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du er dyktig med blomster ja! Liljer en av fine favoritter og denne var vakker. Noterer meg at du bruker masse ISO - Det er kanksje en Stavangerlilje?

Jeg liker godt å ta bilder av blomster, men mangler grønne fingre og er omtrent like grønn når det gjelder hva blomstrene heter (dessverre) :roll:

Lenke til kommentar

10. august

 

En særs lite fotovillig blomst i dag. Kronblad som går i "kurver", frøbærere som stikker langt ut og knopper over alt.

Prøvde meg med svært små blendere, men det var vanskelig å finne balansen. Dette er jeg relativt godt fornøyd med. Prøvde å finne en god "crop" for å fjerne unødvendig "luft" og endte opp med den uvanlige f5:8 (for en som normal kun bruker 2:3 og 1:1).

 

post-58755-0-82531100-1376137505_thumb.jpg

 

Canon 5D3 - Sigma 150 mm macro 2.8 - 1/200 - f/10 - ISO 200

 

 

canon ef-s objektiv på ff hus er egentlig en "umulighet", men med hjelp av mellomringene så måtte jeg bare teste min Canon 60 macro på 5'ern

 

post-58755-0-31028800-1376137521_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

11. august

 

Dagens objekt er så pass lite at jeg har måttet slite for å få et par noen lunde "presentable" resultat.

Nok engang vingler jeg mellom hva jeg skal velge som dagens bidrag. Et "slørete" bilde med litt "rotete" bakgrunn som likevel gir meg en god følelse, eller et bilde som ved hjelp av diverse spaker i LR og en mer ren bakgrunn burde være det logiske valget?

 

I dag går jeg for følelsen.

 

post-58755-0-23944900-1376222130_thumb.jpg

 

Canon 7D - Canon 60 mm macro 2.8 - 1/400 - f/4.5 - ISO 800

 

 

post-58755-0-78012900-1376222523_thumb.jpg

 

 

Og bare for å gi til perspektiv om hva jeg har "lekt" med idag.

post-58755-0-30873500-1376222179_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

10. august. Artig blomst med den ene "støvbærer dingsen" som henger litt ned. Fine farger og fin komposisjon. Jeg likte best spoiler bildet. Det første bildet er litt lidende av at lyset er for skarpt, men fin komposisjon på begge. Fin symmetri i spoilerbildet.

11. august. Jeg likte det første best. Spennende å gå ned på makronivå å studere disse blomstene nært. Mange interessante detaljer. Fine farger. Kunstnerisk.

Lenke til kommentar

Takk igjen, Substitute.

 

Nå er nok ferien over, og bidragene litt sjeldnere (derav Pingle-kategorien). Selv om jeg har en forkjærlighet for å fotografere den enkelte blomst og ikke "store hagebilder" så kan det bli litt for mye av det gode, så i en periode (kortere/lenger?) skal jeg prøve å utfordre meg selv litt mer og snevre temaet litt og heller gå tilbake til "pene" blomstrer mot slutten av utfordringen.

 

Kommende uke skal jeg la meg inspirere av Raggsokka og prioritere det grønne (i hagen). Forhåpentligvis så får jeg til bilder med struktur og er jeg heldig så får jeg et "lykketreff". Uansett om resultatene blir greie eller fæle så er det målet mitt å klare "Pingle-kravet".

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...