Gå til innhold

Augustfest 2013 - Polljen - Tilbake til hagen


Anbefalte innlegg

Brukernavn: Polljen

Kandidatnivå: Pingle

 

Personlig utfordring: Under Junifesten så satte jeg "forbud" mot blomsterbilder. Resultatet ble en gedigen fiasko. Derfor så velger jeg under Augustfesten å være en ekte pingle og gå inn i komfortsonen.

Min definisjon av hagen er området fra husets yttervegger til gjerdet rundt eiendommen, så resultatene blir ikke nødvendigvis bare "pene" bilder av blomster og prydbusker.

Selv om jeg går tilbake til "komfortsonen" så skal jeg selvsagt prøve å utfordre meg selv, slik at det i tillegg til de "pene" bildene også kommer motiver som viser det "skjulte" livet i hagen og kanskje også noen overraskende motiver.

 

Utstyr: Canon 5D3 og Canon 7D med tilgjengelig optikk, men i hovedsak blir det makroobjektivene Canon ef-s 60 mm og Sigma 150 mm. I tillegg vil jeg prøve å finne motiver der jeg kan bruke litt ekstrautstyr som f.eks. mellomringer og ND-filter.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, august

 

Rips

 

 

post-58755-0-23644500-1375351307_thumb.jpg

 

Canon 7D - Sigma 150 mm macro 2.8 - mellomringer 68 mm - 1/50 - f/7.1 - behandlet i LR

 

Selv om det å ta bilder i hagen med macroobjektiv ikke er noe nytt for meg,

så er dette mitt første forsøk på denne typen bilder der jeg bruker LiveView

for å fokusere (manuelt). Og med noen "sære" øyne så var/er jeg ikke sikker

på hvor godt jeg ville få objektet i fokus.

Brukte også stativ (første gang ved nærbilder) og fjernutløser (kabel).

 

 

 

Her er det samme ripsbæret omkretset av sine naboer før jeg fjernet (spiste) de. Tar dette bildet med først og fremst med p.g.a. at jeg er slik en "sucker" for hengende vanndråper.

 

 

post-58755-0-75745400-1375350793_thumb.jpg

Bildet er ikke etterbehandlet

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en flott og ren komposisjon med fine komplementære farger. Flott lys med refleksjonene i bæret. Jeg prøver å finne noe å hvile øynene mine på, men finner det ikke helt, mulig det er fokus som ikke her helt på, klarer ikke helt å finne det. Mulig det var litt vind? Blir spennende å følge med videre.

Lenke til kommentar

Som jeg antydet så finner jeg det litt vanskelig å "se" fokuset skikkelig i liveview. Det blir ikke lettere når en bruker mellomringer og får en ekstra liten dybde i bildet. Kanskje restene av blomsterknoppen skulle vært litt mer i fokus? Jeg tror jeg forstår hva du mener med "at du ikke helt finner noe å hvile øynene på", siden bærets overflate har relativt lite tekstur og det på mange måter bare blir en stor rød flekk. Det var egentlig enda mindre tekstur i bildet, men ved å bruke "clarity"-spaken i LR så fikk jeg litt mer å se på men jeg turde ikke å overdrive bruken av clarity.

Når det gjelder vind så var det minimalt, men når en beveger seg i/rundt en bærbusk så blir det lett litt bevegelse og med manuell fokus og lite DOF så er det ikke lett å treffe.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

2. august

 

Blomst

 

post-58755-0-88516200-1375442916_thumb.jpg

 

Canon 5D3 - Sigma 150 mm 2.8 macro - 1/250 - f/4 - ISO 1600

 

Jeg er relativt fornøyd med bildet når det gjelder komposisjon. Fokuspunktet burde være rettet mer mot støvbærere og blenderen kunne gjerne vært litt mindre. Ideelt sett så skulle jeg bare gått ut og rettet opp de punktene som jeg ikke er helt fornøyd med, noe jeg også prøvde, men regnet satte en stopper for det.

 

I Spoiler har jeg et par andre alternative bilder av denne blomsten som kunne vært valgt.

 

 

 

Her er jeg egentlig litt mer fornøyd med selve blomsten, men bakgrunnen blir for rotete.

post-58755-0-20937000-1375441997_thumb.jpg

 

Her har jeg fått rettet opp litt av det jeg nevnte med fokus og blender, men blomsten i seg selv synes jeg ikke ble like fin når den var blitt våt.

post-58755-0-09278000-1375442032_thumb.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte bilder, likte veldig godt bildet nr3 der blomsten er våt, men som du sier selv ser ikke selve blomsten like fin ut.

Hadde du fått lyset (på blomsten) og fokus-punktet på bilde nr1 litt nærmere det på nr3 hadde du vært i mål, men uansett godt gjennomført og det er kun små-pirk og finpuss igjen. :D

Lenke til kommentar

3. august

 

Blomster (i dag også)

 

Vår herre åpnet himmelens sprinkelanlegg i dag, så det ble å finne et motiv som var relativt nær ly.

 

Jeg har også i dag tatt med tre versjoner (og i skrivende stund (før bildene er lastet opp) så vet jeg ikke hvilket jeg vil bruke som dagens offisielle bidrag).

 

Jeg "feiget" vel ut og tok det som virker "penest", selv om et kronblad til høyre et en anelse avkuttet.

 

post-58755-0-16719900-1375547024_thumb.jpg

 

Canon 7D - Canon 60 mm macro 2.8 - 1/800 - f/3.2 - ISO 400

 

 

 

Hadde egentlig valgt ut denne pjuskede, druknede versjonen. Men feiget som sagt ut.

post-58755-0-84571000-1375547198_thumb.jpg

Utstyr som hovedbilde - 1/125 - f/5

 

Dette var også en sterk kandidat

post-58755-0-86879400-1375547051_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm macro 2.8 - 1/1000 - f/2.8 - ISO 1600

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

5. august

 

Nærbilde-fotografering kan være et "kompromiss" mellom hva som skal vises av objektet og bakgrunnen.

Stor blender kan ofte gi en flott bakgrunn, men det gir samtidig ofte en dybde i objektet (blomsten) som kan være for knapp. En mindre blender yter ofte objektet mer rettferdighet, men samtidig så kan bakgrunnen ødelegge bildet.

 

Tre variasjoner i dag også, fra samme plante i med forskjellig bakgrunn.

 

Mitt valg:

 

post-58755-0-63525500-1375714203_thumb.jpg

Canon 7D - Canon 60 mm macro 2.8 - 1/160 - f/5.6 ISO 200

 

 

Denne synes jeg var en god nr 2. (f/7.1)

post-58755-0-02929200-1375714189_thumb.jpg

 

nr 3. (f/3.5)

post-58755-0-45444100-1375714217_thumb.jpg

 

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Gode blomterportretter.

 

Fint å høre, men problemet mitt er vel at jeg har brukt denne "tematikken" så mye i utfordingene det siste året, at jeg merker at det begynner å bli oppbrukt. I tillegg så er ikke august så full av blomster som jeg hadde innbilt meg.

 

Så selv om jeg skal være ganske "hardcore" på hage og blomster i denne utfordringen, så har jeg allerede gjort meg tanker om oktoberfesten og hvordan jeg skal komme meg ut av hagen i den. Jeg håper virkelig at nivået "Prosjekt" blir såpass vellykket at det også får lov til å være med i oktoberutfordringen.

Lenke til kommentar

3. August. Er fantastisk flott. Fine farger og detaljer.

4. August. Når de to bærene står så nært og en ikke vet helt hva som er objektet så blir fokus og blender litt feil. Bildet gav meg ikke noe. Det blir litt kjedelig.

5. August. Veldig flott bilde. En estetisk nytelse. Fokus detaljer, lys og farger er alt veldig bra. Fin og ren bakgrunn. Solid arbeid tvers gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...