Gå til innhold

Hva strøk du på oppkjøring for?


-Bård

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For å lære av andres feil ønsker jeg før oppkjøringen min å vite hva dere andre strøk på, som det er viktig å være obs på. Eventuelle andre tips er helt ok også, men i hovedsak ønsker jeg å vite grunnen til at dere ikke sto og hva sensor mente burde vært gjort annerledes.

 

 

Bare for å få det også inn:

Gjør absolutt ingenting om dere skriver hvilke feil dere gjorde som sensor pirket på, selv om dere sto! :)

/TS

Endret av -Bård
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøre på en trygg måte. Passe på vikeplikt, høyreregel, og spesielt dødsonen i speil er viktig. Videre skal du kommunisere med medtraffikanter, og være observant og føre var.

 

Hvis det er mulig, se f.eks til høyre lenge før du kommer til et kryss hvor du har vikeplikt. Pass også på enveiskjøringer hvor sensor kan prøve å lure deg.

 

Nå strøk ikke jeg, men jeg vet at mange stryker på forgjengeroverganger. Vær spesielt observant på slike steder.

Lenke til kommentar

Jeg strøk ikke selv, men kjenner personer som har strøket

 

En strøk fordi han i en tunnel med "vibrerende veimerking" kjørte en liten tur med 2 hjul på hvitstripen til høyre mot veiskulderen.

 

En annen strøk fordi han laget litt krøll i en rundkjøring da han på ett eller annet vis klarte å bruke begge feltene gjennom rundkjøringen.

 

Den tredje jeg kjenner som har strøket fikk beskjed om at han skulle ta neste avkjørsel til høyre rett før avkjørselen, og i 60 km/t vrengte han bilen av til høyre. Sensoren sa i ettertid at han mente den neste avkjørselen. Hva sensoren mente er uansett ikke så viktig; ikke gjør dumme ting selv om sensoren sier gir deg beskjed om det.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg strøk fordi jeg var uoppmerksom inn i en rundkjøring og brøt vikeplikten. Eneste gang noensinne jeg har gjort den tabben, både før og etter. Grunnen var nok rett og slett stress, kombinert med lettelse over hvor bra oppkjøringen hadde gått så langt. Lærepengen: Du er ikke ferdig før du har parkert og forlatt kjøretøyet.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den første gangen var jeg generelt for raskt inne i kryss. Den andre gangen var en postbil parkert et par meter utafor en landevei og jeg byttet derfor til det andre feltet og kjørte forbi. Sensoren sa at jeg skulle blitt i mitt eget felt, senket farten og kjørt sakte forbi. Jeg må også nevne at bortsett fra postbilen, var jeg alene på veien, og hvis den hadde begynt å kjøre, ville den hatt vikeplikt for meg, så det jeg gjorde er antakelig aldri tillatt under førerprøven, selv om det utelukkende er det som skjer i praksis.

 

Andre jeg kjenner har strøket for å kjøre for sakte på motorveien og for å kjøre i fjerde gir i en rundkjøring. Mens andre igjen har fått førerkortet selv om sensoren måtte bremse på vei inn i et kryss eller ta tak i rattet fordi føreren ikke så seg for på vei ut av en rundkjøring, eller selv om føreren kvelte motoren midt i et kryss. (Men den siste feilen er kanskje ikke nok til å stryke alene.)

Lenke til kommentar

Jeg hadde 3 toere og 19 enere, men strøk ikke. Sensor mente kjøringen min var trygg og god, selv om han sa at han kunne strøket meg med disse tallene. Jeg mener han var litt streng, men på slutten av dagen var alle fornøyd, så det var ikke noe å legge seg opp i. Jeg har kjørt i 15 år nå uten de store hendelsene.

 

Toerne

 

1. Passerte buss i busslomme i 42km/t (sensors kommentar) i 50-sone. Jeg holdt avstand, men sensor mente noen kunne løpt ut i veien foran bussen. Fair enough.

Jeg er rød, bussen er gul.

 

2. Kom inn i et kryss hvor jeg skulle til venstre. Jeg er rød. Hadde da vikeplikt for en BMW (blå) som kom mot meg. Denne bilen måtte dog stoppe (blå strek) for fotgjenger i overgang (overgangen var der for 15 år siden da jeg kjørte opp), så jeg benyttet luken og kjørte. Sensor mente jeg burde stoppet med kommentaren "du vet aldri hva disse BMWene og mercedesene gjør, de tror de eier veien". I mine øyne måtte BMWen ha kjørt på fotgjengeren for å kunne kreve forkjørsretten sin, jeg var mao. litt uenig i denne.

 

3. Jeg (rød) stod på rødt lys og skulle til venstre i krysset. På andre siden av krysset stod en lastebil (blå) på rødt lys og skulle ut i krysset. Vi fikk grønt lys samtidig. Jeg akselererte fort ut i krysset og mener jeg ikke forstyrret lastebilen, som jo akselererte mye saktere enn meg. Sensor mente jeg hadde forstyrret lastebilen. Igjen, greit nok for meg så lenge ting endte som det gjorde.

 

post-31177-0-01663800-1373273716_thumb.jpg

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg rygget på autovernet under min oppkjøring.

Så på klokka under hele timen (45min time?) og estimerte at jeg aldri kom til å rekke bykjøringen siden sensor nå hadde ledet meg så enormt langt oppå et fjell jeg aldri hadde kjørt oppover før, så når sensor etter 12 evigheter endelig bad meg finne et sted å snu så tok jeg selfølgelig første og verste. En liten sti ned til ei hytte ble min avkjørsel, og selv avkjørselen gikk greit, men ble stående og holde den på giret (imens annen bil kjørte forbi oss) uten å merke at bilen sakte men sikkert trillet bakover og laget en knirkelyd når den ble stoppet av autovernet. Sensoren måtte selfølgelig spørre ironisk ved timens slutt "Hvordan tror du det gikk nå da?", hvor jeg svarte ganske nedbrutt "Jeg tror jeg har bulket bilen til Frode (kjørelæreren)..".

Gikk heldigvis helt knirkefritt andre gangen, og kjørelæreren tok det helt konge, kan ha noe med at han allerede hadde ny Peugot 308 i bestilling.

 

Beste rådet jeg kan gi, som jeg skulle ønske noen hadde gitt meg:

 

Sensor ser ikke etter dyktige sjåfører, det er noe du får med mengdetrening etterpå. Sensor ser etter sjåfører som alltid tar den sikre/trygge avgjørelser. Hadde jeg kjørt bilen helt alene den dagen og valgt å snu selv, så hadde jeg naturligvis ikke snudd på den krøkkete lille hyttestien, da hadde jeg lett kjørt 3-4km til jeg fikk en skikkelig snuplass å snu bilen på.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det er et godt eksempel på at dagens oppkjøringsmodell kan være ganske urettferdig. Man skal ikke vise at man er flink til å kjøre opp, man skal vise at man kan kjøre bil noenlunde trygt. Stresset kan medføre at man gjør ting man ellers aldri ville gjort, slik jeg gjorde på min oppkjøring. Om man synes at en snuplass virker utrygg og velger å gå for neste er nok det en ting sensor godtar, men det er det ikke så lett å tenke i kampens hete. Det største problemet er at det koster så mye å stryke, systemet er simpelthen usosialt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvorvidt midt eksempel var et dagens eksempel vet jeg ikke, dette var i 2006, rett etter de nye jævlige teoriprøvene (året før kunne vel ha 30+ feil, vi kunne ha 7) ble innført og ingen sa ifra at man kunne få gratis oppkjøring ved å få 0 feil (en i klassen fikk det et par mnd etter jeg hadde fått lappen, og da var det for seint for meg å nipugge for å få 0 feil og spare en tusenlapp+).

Lenke til kommentar

Jeg strøk ikke, men jeg fikk pluss for å kjøre i gangfart da det var noe som blokkerte for sikt til gangfelt.

 

Om noen er fra Ålesund her, havna jeg også i posthuskrysset da trafikklysene var ute av drift. Siden man har vikeplikt fra alle kanter når man kommer inn den ene veien, ble jeg stående litt lenge, før sensor til slutt ba meg om å komme ut på veien. . _.

Lenke til kommentar

Antallet spørsmål sank vel omtrent tilsvarende feilmarginen?

 

Tror ikke det nei, hele poenget med nye regler var vel å stramme inn for å hindre ulykker, og strykprosenten økte dramatisk etter de nye reglene jeg refererte til.

Lenke til kommentar

Hvorvidt midt eksempel var et dagens eksempel vet jeg ikke, dette var i 2006, rett etter de nye jævlige teoriprøvene (året før kunne vel ha 30+ feil, vi kunne ha 7) ble innført og ingen sa ifra at man kunne få gratis oppkjøring ved å få 0 feil (en i klassen fikk det et par mnd etter jeg hadde fått lappen, og da var det for seint for meg å nipugge for å få 0 feil og spare en tusenlapp+).

 

Etter de "gamle" reglene kunne man få 5 feil elns på hvert spørsmål..

Det var gjerne flere alternativer som var riktige, om du svarte på feil alternativ fikk du feil for å ha svart feil, samt feil for hvert enkelt alternativ du skulle svart riktig på.

 

Selv tok jeg teoriprøven etter de reglene med 2 feil.

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på toere og enere? Og hvor mange kan du ha av hver før du stryker?

 

Beklager sent svar. Jeg vet ikke om det er samme system når som da jeg kjørte opp, men jeg tror du kunne stryke dersom du hadde en grov feil (en 3'er), 3 mindre alvorlige (2'ere) eller et høyt antall småfeil (1'ere). Siste har jeg ikke noe tall på, men tror 30+.

 

Dette er ihvertfall slik jeg trodde det var da jeg kjørte opp, har det ikke fra offisielle kilder, men mange som refererte til ca disse tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...