Gå til innhold

Microsoft legger reklame direkte inn i Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at noe av poenget med journalistikk var at den skulle levere et presist bilde av situasjonen, og ikke tvetydige halvsannheter som

... Tjenesten er ikke valgfri.

Det er superenkelt å deaktivere alt som har med Bing å gjøre. Du får til og med spørsmål om akkurat dette når brukerkontoen opprettes ved installasjon eller oppgradering:

post-30930-0-57470300-1372968137_thumb.png (rød ring i kjent journaliststil)

Bildet er tatt fra en oppdatert Win 8.1 Preview, og viser helt tydelig at hele Bing-opplegget kan deaktiveres. At annonsetjenesten ikke kan fjernes fra Bing Search tjenesten når man har valgt å bruke Bing Search er en annen side av historien, og burde vært utdypet langt bedre artikkelen. Pass på Vær Varsom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Er det kun reklamefolk som uttaler seg hos Microsoft?

Det er bare slike mennesker som kan innbille seg at folk ønsker reklame i operativsystemet.

Hvem i alle dager er det ellers som forsøker å innbille meg at jeg vil ha reklame for noe jeg har interesse for.

Dette høres ut som en spiker i kista.

Men amerikanerne er jo noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt irriterende at reklame henger sammen med noe som ellers kunne vært en nyttig funksjon!
Meh... Alle søkeresultater er resultater av en eller form for reklame. Noen mer skjult enn andre. Det er ikke tilfeldig at Microsoft Datacenter Virtualization dukker opp øverst på Bing mens VMWare dukker opp øverst på Google når jeg søker etter "virtualization". At Microsoft i det hele tatt har tatt seg bryet med å merke enkelte treff som reklame er mer enn mange andre ville gjort.

Internettsøk har forøvrig fint lite å gjøre i operativsystemsøket mitt på en desktop- eller workstation-maskin. Finnes ikke nyttig i det hele tatt. I start-søket leter jeg etter programmer, filer, innstillinger, osv. Hvis jeg ønsker å søke på internett, så søker jeg på internett selv. På et nettbrett som er mer nettsentrert kan det være mer nyttig, men fremdeles i grenseland.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Bare noen porter DirectX til Linux så dropper jeg windows.

En bedre løsning er at alle dropper DirectX og bruker OpenGL. Samt at alle grafikkdrivere blir FLOSS selvsagt.

Lenke til kommentar
Hvis man bruker Android og søker på Google får man da opp reklame i søket?
Hvis du søker i filbehandleren etter filnavn?
Vel, Google har jo hatt reklame i søkeresultatene sine i mange mange år. Er jo ingen forskjell.
Forskjellen er at du også vil få opp reklame på "lokale" søk som ikke har noe med internett å gjøre.

 

Men når det er sagt ser jeg ikke problemet med dette. Én av SmartSearch modulene (Bing) vil altså selvstendig vise reklame inline som for web-versjonen. Så lenge den modulen (Bing) kan deaktiveres (noe den kan per i dag, ref screenshot tidligere i tråden) og at SmartSearch ikke sender én eneste pakke ut av maskinen med informasjon om søke dersom denne er deaktivert er dette en helt naturlig og smart egenskap.

 

Dersom MS er snille er også SmartSearch moduler basert på et åpent API med en enkel, gratis og copyleft-kompatibel distribusjonsmetode (Som Unity Lenses for Ubuntu) som gjør at mannen i gata kan programmere sine egne moduler som f.eks bruker Google som ikke viser slik reklame og med høyere fokus på personvern.

Lenke til kommentar

Føler M$ skyter seg sjølv i foten nå, ingen vi ha reklame uansett kva det er. Skal eg ha noko så sjekker eg rundt først, og ikkje hopper på første og beste reklamen eg ser.

 

Kommer ikkje til å gå for noko windows 8 før M$ ser kva dei holder på med å retter opp, vist ikkje får eg finne andre alternativer :)

Synd grafikk ytelse er overlegent i windows..

Lenke til kommentar

Spiller ikke noen stor rolle for meg uansett, jeg bruker egentlig bare Google på Desktop'en. Er ikke så stor fan av vinduer som absolutt skal ta fullskjerm, jeg liker veldig godt å kunne gjøre flere ting med flere vinduer åpne samtidig og det støtter ikke det nye UI til Windows 8 (i hvert fall ikke som jeg har klart å finne ut av). Så lenge alt må være fullskjerm i det nye UI holder nok jeg meg lenge til Desktop.

Lenke til kommentar

Enda en grunn for å holde seg til 7/Vista! :)

 

 

 

Men så har jo folk BETALT for Windows 8, og det er ikke noe mening i det du sier da.

 

Det er en funksjon som du ikke trenger å ha på, hvis den plager deg.

Du kan slå den av og gjøre søkene dine via en nettleser i stede, hvis du skal gjøre et web søk.

Da får du opp akkurat de samme svarene og den samme reklamen fra enten Bing eller Google i nettleseren når du har gjort søket.

Begge søkemåtene er altså et Bing Web søk, eneste forskjell er layoutene på svaret du får.

Lenke til kommentar

Når jeg ser hvilke reklamer jeg får i Skype, er det litt skremmende hva som kan lures inn i OS.

 

Kan du smelle opp ett screenshot av det?

Jeg kjører en gammel Skype versjon fra før MS tok over og har ikke oppgradert siden, så jeg ser ikke så mye til ads som MS slenger opp.

Lenke til kommentar

 

Kan du smelle opp ett screenshot av det?

Jeg kjører en gammel Skype versjon fra før MS tok over og har ikke oppgradert siden, så jeg ser ikke så mye til ads som MS slenger opp.

Får det når jeg er i samtale med (bare?) en person, men ingen å snakke med nå :wee: .

De er av typen "du har blitt plukket ut for å vinne en iPhone 5, trykk ja om du ønsker å delta i trekningen" hvor hele reklamen er et bilde, men ser ut som en feilmelding. Typisk ting en får på slike lugubre siden en ikke er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...