Gå til innhold

? Nokia må velge Android, før det er for sent


Anbefalte innlegg

For å lede diskusjonen inn på sporet igjen: hvordan vil det påvirke Nokias markedsandeler dersom de beholder byggekvaliteten og det ultrasexye designet og legger inn Android?

Det ville være svært vanskelig å si, men det er klart, Nokia er et kjent merke. De har et rykte for å lage kvalitetsmessig gode mobiler, selv om det ikke bare var tilfellet på de siste symbianmodellene. Jeg tror nok Nokia hadde kunnet selge android mobiler. Men de har nok ikke den trofaste kundegruppen de en gang hadde, og på android er det svært store navn allerede.

 

Kort sakt er nok dette umulig å spå i %...

 

Jeg vet du er uenig, men personlig liker jeg WP svært godt, og det blir stadig bedre. Rent personlig synes jeg det er flott at Nokia satser på WP.

 

I det korte løp hadde kanskje android vært smart, men på den andre side ville de som jeg skrev vært underdogen.

 

WP er ikke så svært i dag, men ingen ting tyder på at MS er i ferd med å gi opp. Og det vokser stadig litt etter litt. iPhone, har riktig nok ingen jevne kurver da salgene går i bølger, men toppene og bunnene er i snitt fallende.

 

Poenget er at om kort tid kan WP være relativt stort, og da er de den dominerende aktøren, ikke underdogen.

 

Uansett blir dette spekulasjoner, selv om det er morro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville være svært vanskelig å si, men det er klart, Nokia er et kjent merke. De har et rykte for å lage kvalitetsmessig gode mobiler, selv om det ikke bare var tilfellet på de siste symbianmodellene.

 

Eh... de siste Symbian mobilene var vell nettopp de som hadde god kvalitet ??? Tenker da på eks. N8 og 808 som er veldig gode kvalitetsmessig.

 

Lumia serien er jo den som Nokia har slitt veldig med, eks. Lumia 920 som har hatt veldig stor feilprosent (til mobil å være) med reboots og flere andre ting....

Endel av disse feilene skyldes nok OSèt (WP) men allikevell.

 

Tror nok veldig mange "hardbarka Nokia fans" har tatt skrekken etter att Nokia gikk over til Lumia, har lest mange forumtråder som bekrefter dette. Det er nok en kombinasjon av OS og mye problemer med Lumia mobilene (noen av de).

Mitt inntrykk er att størstedelen av Nokia`s kundemasse er gått over til Android etter Nokia startet WP sammarbeidet.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Eh... de siste Symbian mobilene var vell nettopp de som hadde god kvalitet ??? Tenker da på eks. N8 og 808 som er veldig gode kvalitetsmessig.

 

Lumia serien er jo den som Nokia har slitt veldig med, eks. Lumia 920 som har hatt veldig stor feilprosent (til mobil å være) med reboots og flere andre ting....

Endel av disse feilene skyldes nok OSèt (WP) men allikevell.

 

Tror nok veldig mange "hardbarka Nokia fans" har tatt skrekken etter att Nokia gikk over til Lumia, har lest mange forumtråder som bekrefter dette. Det er nok en kombinasjon av OS og mye problemer med Lumia mobilene (noen av de).

Mitt inntrykk er att størstedelen av Nokia`s kundemasse er gått over til Android etter Nokia startet WP sammarbeidet.

Jeg tenkte mest på N96 og N97. N8 var bedre, men hadde også problemer. 808 tok jeg egentlig ikke med i vurderingen da jeg ikke har spesielt god kjennskap til denne, eller i det heletatt husket på den akkurat nå. :p

 

Med det sakt, søker man på nett finner man at det er problemer med de aller fleste mobilene.

 

Som jeg har påpekt tidligere begynte kundeflukten en del før WP kom på banen, men ja, kundene har flyktet. Mange kommer dog tilbake, og som jeg påpekte ovenfor solgte de tre siste Lumiamobilene bedre enn de tre siste symbianmobilene. Sånn sett har faktisk Nokia med Lumia snudd et stup til en jevn oppgang. Hvorfor dere forsøker å knytte symbians fall til WP skjønner jeg ikke helt. Det ville skjedd uansett. Som jeg skrev pushet jeg mange mobiler på denne tiden, og folk flest forlot symbian fordi de syntes iPhone var bedre, og etter hvert begynte de også og etterspørre android mobiler. (Bedriftsmarked). Jeg tror jeg kan påstå at så godt som ingen hadde tatt WP i betraktning når de flyttet fra symbian, eller i det heletatt viste at det eksisterte.

 

Forskjellen er at Nokia kanskje ville sett på android, eller andre mer "tvilsomme" OS, om WP ikke hadde eksistert, dog ville nok ikke Nokia kommet i gang med noe nytt raskere enn de kom i gang med WP. De hadde uansett blitt en ny aktør på plattformen. Ikke glem at flere av de veletablerte androidprodusentene ikke alltid har jublet over sine regnskaper de heller.

 

Derfor mener jeg at Nokia ikke nødvendigvis satser feil med WP, da WP på sikt kan få en betydelig andel av markedet, og Nokia vil da være den sterkeste aktøren på denne plattformen.

 

Men det er klart, ingen av oss aner hva som skjer, det blir spekulasjoner.

 

PS: Kan du dokumentere at 920 har over gjennomsnittlig feilprosent?

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

 

PS: Kan du dokumentere at 920 har over gjennomsnittlig feilprosent?

 

Det spørs hva du legger i å "dokumentere", men som Xaphoon skriver i posten over er dette noe man kan lese mange steder.

Nå har ikke jeg Lumia selv men snakk med noen som har/har hatt så vil du nok raskt få bekreftet dette.

Så også en avstemning for dette i en Lumia tråd, det var enormt stor % som hadde opplevd problemer. Kan legge inn link om jeg finner den :)

Lenke til kommentar

Det spørs hva du legger i å "dokumentere", men som Xaphoon skriver i posten over er dette noe man kan lese mange steder.

Nå har ikke jeg Lumia selv men snakk med noen som har/har hatt så vil du nok raskt få bekreftet dette.

Så også en avstemning for dette i en Lumia tråd, det var enormt stor % som hadde opplevd problemer. Kan legge inn link om jeg finner den :)

Ok, som jeg skrev tidligere har jeg selv eid både Lumia 900 samt at jeg har en 920. Min kjære fru har også en 900. Før dette hadde jeg Omnia 7, samt at jeg også har en Ativ S. Størstejenta (8) har en Omnia W, og det samme har min far.

 

Jeg opplevde helt i starten at 920 restartet, men dette ble løst etter en fix. Ellers fungerer disse mobilene utmerket for min del. Som jeg skriver ovenfor vil et søk på nettet i alle tilfeller vise til sider der folk har problemer. Dette eskaleres også av at folk med problemer søker på nett når de har problemer, hvilket de som ikke har problemer gjør.

 

En side med en vote som går på problemer med Nokia Lumia 920 vil da i stor grad bli funnet av folk med problemer på sin Nokia Lumia 920.

 

For all del, det er godt mulig at det er mer problemer med 920 uten at jeg selv opplever det slik, men jeg kunne i så fall tenke å se noen mer håndfaste tall på dette.

Lenke til kommentar

Det spesielle er at Tomi Anhonens graf ikke ligner på andre grafer. Den viser en bratt stigning fra starten av 2009 til slutten av 2010, men dette stemmer ikke med andre grafer jeg har sett. Disse viser at Symbian er i fritt fall lenge før.

 

Jeg kan ikke gå god for hva du har sett og ikke sett, men dersom du påstår at Symbians veksttall, tar du feil. Du må ha sett tall på markedsandeler, og ingenting annet.

 

Det var en veldig populær misoppfatning fra amerikanske techblogger at Nokias salgstall var i fritt fall, og den myten var dominerende helt fra Iphone kom på markedet. Det var feil. Hele markedet vokste. Nokia solgte mer etter Iphone kom enn før. Dette så jeg og påpekte lenge før jeg så noen graf fra Tomi Ahonen. Det var helt riktig at Nokia hadde et problem med aldrende Symbian og de solgte også veldig dårlig i USA. Men disse tallene forteller noe annet enn det du påstår. Skal du kalle Gartner løgnere også? Nokia solgte REKORDBRA når Elop tok over. Det er rene nummer. Markedsandelen falt helt riktig, fordi 30 millioner er en lavere prosent av markedet enn 18 millioner var året før. Økningen fra 18 til 30 millioner blir likevel, uansett hvordan du snur og vender på det, ikke "fritt fall".

 

gartner111010a.png

 

 

 

Tomi har for øvrig et rykte for å være en notorisk kritiker av Nokia etter Elop, og det er vist flere ganger at ikke alt materiale han presenterer er helt korrekt. Det er faktisk så ille at det finnes flere nettsider som er dedikert bare for å påpeke det som grenser opp mot direkte løyner.

 

 

Det er ikke et rykte, det er sant. Tomi Ahonen hater Elop, og det gjør at alt han skriver framstår som halvgalt.

 

Og likevel ser man at de andre seriøse teleanalytikerne likevel holder kjeft og lytter når Ahonen framlegger tall. Dette fordi at han er høyt respektert for jobben han gjør, og tallene han fremlegger er nesten alltid riktige.

 

Nokia fanboys hater ham derimot som pesten. Det har poppet opp flere hatsider mot ham som forsøker ta ham på hvert ord han sier. Jeg har lest dem. Det er bare vås.

 

Fact: Tross raskt fallende markedsandel hadde Nokia kraftig stigning i antall salg. Det viser bl.a. tallene fra Gartner, og jeg følgte nøye med i perioden.

 

Fact: Stigningen stoppet brått opp et sted mellom første og andre kvartal.

 

Fact: Nokia sa at deres produkter ikke hadde noen framtid.

 

Fact: Nokia gjorde det klart at de ikke hadde noe alternativt produkt klart.

 

Fact: Nokia brukte nesten ett år før det første prøvende produktet på den nye platformen kom til butikkene.

 

Fact: Fanboys sier Tomi Ahonens tall er vås.

 

Fact: Tross dette har prediksjonene hans vært de nærmeste virkeligheten helt siden 2009. Han ble også kåret til topp 10 inflytelsesrik person i telemarkedet av Forbes i perioden.

 

Fact: Seriøse analytikere fortsetter å sitere Ahonens tall på tross av hans emosjonelle innpakning.

 

Jeg antar teleanalytikerne ikke er så flinke som deg og fanboysa til å skille bullshit fra virkelighet, eller?

 

 

Merk at det ikke står noe her om at Symbian var et godt operativsystem. Men det var melkekua til Nokia, og den solgte bedre enn noen gang i historien tidligere. Det er enkle salgstall, og om Ahonen er gal eller ikke, så er det kun i estimatene han bruker andre tall enn Gartners rapporter.

 

Så langt har estimatene jeg har sett fra ham truffet, og estimatene jeg har sett fra alle andre, spesielt Nokia selv, har vært minst 400% for optimistiske. Ja, han er for følelsesmessig involvert i Nokia. Men tallene hans er riktige, og påstandene dine om at Nokia solgte dårligere er helt, helt feil.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft med sin pengebinge og sitt kundegrunnlag trenger bare vente på at hardwaren blir kraftig nok, billig nok, holder en grei temperatur og god batteritid.

 

Allerede i dag får du Windows 8 tableter som gruser både android og ipader, for eksempel Thinkpad Helix, og bare prisene blir "folkelig" nok er det ingen grunn til å ikke velge en tablet som kan kjøre "helt vanlige" Windows programmer folk kjenner og liker i stedet for mobile utgaver. Derfor trenger ikke Microsoft jobbe spesielt mye med mobil-OSene sine så lenge de rir av stormen underveis, for fremtiden er fullverdige OS på PC, tablet og mobiltelefoner, det regner jeg med at Microsoft tenkte på da de introduserte "metro":

 

Om Nokia rir av stormen blir et annet spørsmål. ;)

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar
Nokias telefoner er lammekjøtt. Og de har den mest sexy laderen i hele bransjen. (!) Det er valget av operativsystem som gjør at de har så liten markedsandel.
Ikke for å starte en mobil-OS krig, men jeg har nå kjørt nye iOS7 en uke, og kan egentlig konkludere med at det er så godt som en blåkopi av Windows Phone (med unntak av startskjermen). Så får vi se da om det faktisk er OS'et som er problemet. Når Apple går så langt i å kopiere OS'et da må de ha gjort noe riktig ;) Selv liker jeg Windows Phone veldig godt, og kommer til å kjøpe en Nokia neste gang. Bare synd HTC'en jeg har nå aldri vil dø :)

Kjører begge to og kan bekrefte at dette langt i fra er en blåkopi. Totalt annerledes designtanke, utenom at de går for rene flater, noe som er et ja/nei-valg. Ved å gå over til rene flater(ingen shine om du skjønner hva jeg mener) blir det alt for dumt å kalle det en blåkopi av et annet operativsystem bare fordi det andre også har rene flater. En genser er ikke blåkopi av en annen genser om den går fra stripete til ensfarget.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gå god for hva du har sett og ikke sett, men dersom du påstår at Symbians veksttall, tar du feil. Du må ha sett tall på markedsandeler, og ingenting annet.

 

Det var en veldig populær misoppfatning fra amerikanske techblogger at Nokias salgstall var i fritt fall, og den myten var dominerende helt fra Iphone kom på markedet. Det var feil. Hele markedet vokste. Nokia solgte mer etter Iphone kom enn før. Dette så jeg og påpekte lenge før jeg så noen graf fra Tomi Ahonen. Det var helt riktig at Nokia hadde et problem med aldrende Symbian og de solgte også veldig dårlig i USA. Men disse tallene forteller noe annet enn det du påstår. Skal du kalle Gartner løgnere også? Nokia solgte REKORDBRA når Elop tok over. Det er rene nummer. Markedsandelen falt helt riktig, fordi 30 millioner er en lavere prosent av markedet enn 18 millioner var året før. Økningen fra 18 til 30 millioner blir likevel, uansett hvordan du snur og vender på det, ikke "fritt fall".

 

gartner111010a.png

 

 

 

 

 

Det er ikke et rykte, det er sant. Tomi Ahonen hater Elop, og det gjør at alt han skriver framstår som halvgalt.

 

Og likevel ser man at de andre seriøse teleanalytikerne likevel holder kjeft og lytter når Ahonen framlegger tall. Dette fordi at han er høyt respektert for jobben han gjør, og tallene han fremlegger er nesten alltid riktige.

 

Nokia fanboys hater ham derimot som pesten. Det har poppet opp flere hatsider mot ham som forsøker ta ham på hvert ord han sier. Jeg har lest dem. Det er bare vås.

 

Fact: Tross raskt fallende markedsandel hadde Nokia kraftig stigning i antall salg. Det viser bl.a. tallene fra Gartner, og jeg følgte nøye med i perioden.

 

Fact: Stigningen stoppet brått opp et sted mellom første og andre kvartal.

 

Fact: Nokia sa at deres produkter ikke hadde noen framtid.

 

Fact: Nokia gjorde det klart at de ikke hadde noe alternativt produkt klart.

 

Fact: Nokia brukte nesten ett år før det første prøvende produktet på den nye platformen kom til butikkene.

 

Fact: Fanboys sier Tomi Ahonens tall er vås.

 

Fact: Tross dette har prediksjonene hans vært de nærmeste virkeligheten helt siden 2009. Han ble også kåret til topp 10 inflytelsesrik person i telemarkedet av Forbes i perioden.

 

Fact: Seriøse analytikere fortsetter å sitere Ahonens tall på tross av hans emosjonelle innpakning.

 

Jeg antar teleanalytikerne ikke er så flinke som deg og fanboysa til å skille bullshit fra virkelighet, eller?

 

 

Merk at det ikke står noe her om at Symbian var et godt operativsystem. Men det var melkekua til Nokia, og den solgte bedre enn noen gang i historien tidligere. Det er enkle salgstall, og om Ahonen er gal eller ikke, så er det kun i estimatene han bruker andre tall enn Gartners rapporter.

 

Så langt har estimatene jeg har sett fra ham truffet, og estimatene jeg har sett fra alle andre, spesielt Nokia selv, har vært minst 400% for optimistiske. Ja, han er for følelsesmessig involvert i Nokia. Men tallene hans er riktige, og påstandene dine om at Nokia solgte dårligere er helt, helt feil.

Så klart er dette markedsandeler. Jeg skrev for eksempel tydelig at N8, sluppet i 2010, solgte veldig bra, dobbelt så bra som N97, og like vell er Q4 2010 en eneste bratt bakke mtp markedsandeler. På samme måte er iPhone i snitt svakt fallende til tross for at de stort sett har solgt mer og mer. Jeg har aldri påstått at grafen viste salgstall, eller at Nokia solgte dårlig på denne tiden. Men de hadde et ekstremt tap i markedsmomentum. Og disse tallene er viktige, for det viser trenden, det viser at markedet vil ha noe annet. Å ikke en synlig del av denne grafen over lengere tid kan få katastrofale følger for en stor aktør som Nokia.

 

Jeg skal legge til at jeg derimot ikke oppfattet at grafen du viste var salgstall, og ikke markedsandeler. Derav den misforståelsen.

 

Nokia har gjennom flere år levert mobiler som i forhold til andre stadig saktet akterut mtp bruk og funksjonalitet. N97 var en skikkelig ræva telefon, jeg har den selv, til tross for at Nokia solgte mange telefoner. Nokia var et merke med tyngde, og spesielt i bedriftsmarkedet var det fremdeles en standard, men folk kikket på andre modeller. Med N8, som solgte enda bedre, forventet mange Symbian 3 skulle ta inn det tapte. Det var langt fra sannheten. N8 var en middelmådig smarttelefon som på ingen måte kunne hamle opp med konkurrentene. Den leverte ikke varene (foruten kamera). Nokia hadde ingen produkter som var gode nok. Noe som også var årsaken til at Elop og Nokia skrinla hele greia.

 

Det er også grunnen til at N8's salg bråstoppet, butikkene ble etter hvert ikke kvitt telefonene, og ble liggende til salg for 120kr mange steder i Europa. Dette førte riktig nok til mer salg, men fortjenesten forsvinner da raskt. Det var ikke slik at kjedene sluttet å selge dem fordi Elop hadde skrevet et memo, det var salget som førte til at kjedene sluttet å ta inn disse mobilene. Det er også årsaken til at kjedene ikke satset på påfølgende symbianmodeller. Igjen, svært få hadde hørt om Elops memo. Som jeg skrev tidligere pushet vi mange mobiler på denne tiden (bedriftsmarkedet), og jeg hadde og har god direkte kontakt med distribusjonsnett og distributører. Jeg så ingen tegn til at noen var opprørte over eller nevneverdig interesserte i Elop...

 

Nokia har solgt mange enheter til tross for alt dette, men ekstremt mye av salget har foregått i lavkostland og/eller med eldre billigere utgaver av symbianmobiler. For det er en graf til vi ikke har sett på, og det er Omsetning og fortjeneste. Nokia hadde riktig nok en topp i Q4 2007 før det raste utfor. I 2009 hadde de også en topp, men en mye lavere en forrige. Men i snitt har Nokia falt siden 2002, og etter 2007 var det dramatisk. Vi har altså en graf si viser at de selger mange enheter, men to grafer som viser nedgang, markedsandel og omsetning/fortjeneste. Da kan salgstallene være så høye de bare vil, det hjelper fint lite.

 

http://www.flickr.co...N03/8406336018/

 

Denne grafen sier ikke noe om markedsandel eller salgstall, men penger. Penger Nokia ikke tjente så mye av lenger.

 

Men vi kan holde på slik frem og tilbake. Hvorfor stupte salget, vi er ikke enige. Var det at mobilene rett og slett ble liggende i butikkhylla, eller fordi Elop skrev et brev? Vi får ganske enkelt si oss uenige.

 

Men skrev Elop også et brev for RIM? De har opplevd akkurat samme utvikling, selv om der riktig nok ikke var like store. De hadde en loyal brukermasse som gav dem mange sjanser, men de forlot også skipet.

 

Når det er sakt har Nokia med Lumia klart å selge mobiler på nytt. Nokia har for øvrig fortsatt å selge symbian i de alternative markedene, men Lumia selger nå bedre enn symbian. WP har også en øning i de totale markedsandelene, og Nokia er en stor del av disse. Prosenten er riktig nok lav relativt sett, men som du selv skriver er det totale markedet i vekst. Lumia har sterk vekst i USA, men også det asiatiske markedet for Nokias billigere Lumia-telefoner er i sterk vekst.

 

Når det gjelder Tomi Ahonens så er han riktig nok en person med tyngde, dit har han klart å rope seg, men at han ikke har blitt tatt for direkte feilinformasjon, det er bare tull. Dette er veldokumentert flere ganger. Det er ikke spekulasjoner og fanboysnakk, men direkte og påpekte eksempler. Han har også latt være å rette bloggen sin der man har påpekt direkte feil, og han sletter alle innlegg som tydelig påpeker ting han tar feil på. Om noen påpeker feil er resonsen fra Tomi alt annet en fin, der kjører man på med roping og bæljing til andre blir stille, uansett. Det er null tegn til selvinnsikt og mulighet for at noe av det han presenterer kan vise seg å være feil. ALT ER RIKTIG!!! Jeg sier ikke at alt er feil, men jeg sier han justerer mye fakta for å få frem hans egen syn på Elop-effekten, og han innrømmer i alle fall ikke feil. Her har kanskje hans personlige meninger skygget for dømmekraften. Det skal også legges til at Tomi Ahonen tidligere hadde helt andre spådommer for Nokia og Symbians vekst, så noen andre enn ham må jo få skylden for at disse spådommene endte med total skivebom.

 

Men i denne tråden blir dette min siste post på dette tema.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Vi har 4 Lumia 920 i hus og ingen av dem restarter... Altså 100% ;)

 

Såpass. Har en stor vennekrets og en gjeng med arbeidskolleger og ingen bruker Nokia. Faktisk så har jeg ikke så mye som møtt på et menneske som bruker en Nokia telefon på en veldig god stund. Utifra det jeg har lagt merket til går det i HTC, Samsung, iPhone, LG osv. Virker som Nokia har mer eller mindre bare støvet bort i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass. Har en stor vennekrets og en gjeng med arbeidskolleger og ingen bruker Nokia. Faktisk så har jeg ikke så mye som møtt på et menneske som bruker en Nokia telefon på en veldig god stund. Utifra det jeg har lagt merket til går det i HTC, Samsung, iPhone, LG osv. Virker som Nokia har mer eller mindre bare støvet bort i det siste.

 

Helt klart!

Men kan jo være det er en naturlig forklaring til att 4 stk i samme hus har Nokia, som feks. att en person har stått for innkjøpet eller påvirket de andre i huset.

Jeg tror man skal lete lenge for å finne en lignende sammensetning i ett hus idag iallfall, for 2 år siden og lenger tilbake var dette derimot helt normalt :)

 

Uansett, Nokia blir mer og mer uvanlig å se blant folk, ingen tvil om det...

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi har 4 Lumia 920 i hus og ingen av dem restarter... Altså 100% ;)

Jeg har åtte HTCer, og det er faen ikke normalt. Men uansett så er det null problem med dem.

Lenke til kommentar

Helt klart!

Men kan jo være det er en naturlig forklaring til att 4 stk i samme hus har Nokia, som feks. att en person har stått for innkjøpet eller påvirket de andre i huset.

Jeg tror man skal lete lenge for å finne en lignende sammensetning i ett hus idag iallfall, for 2 år siden og lenger tilbake var dette derimot helt normalt :)

 

Uansett, Nokia blir mer og mer uvanlig å se blant folk, ingen tvil om det...

 

Helt enig.

Som du selv skriver skal man ikke så langt tilbake i tid hvor Nokia var kanskje det mest populære merket blant folk og alle snakket meget høyt om mobilene deres. I dag virker det som det bare er de trofaste kundene og de eventuelt som tiltrekkes av windows systemet som fortsetter å bruke Nokia. Jeg har personlig ingenting imot verken den ene parten eller den andre, men hvis det er en ting som er sikkert så er det at Nokia gjorde en mega tabbe ved å ikke satse på android når det virkelig gjaldt. Det er selvsagt fulgt mulig for dem å begynne å trekke seg inn i android markedet, men dessverre har det blitt slik at dem aller fleste heller lener seg mot en HTC eller Samsung i disse dagen og med tanke på ytelse og kvalitet så skjønner jeg veldig godt valgene folk tar i dag. Dem som ikke lar seg friste av android velger å satse på iOS fra Apple og også disse kundene er storfornøyde, iallefall flesteparten.

 

For et par år siden skrev jeg et innlegg om at Nokia kommer til å gå på en stor smell hvis dem ikke følger etter i markedet og det kan jeg vedde på at dem angrer hardt på nå.

 

Jeg vil tippe at de som sitter i styre sover litt dårlig om nettene og det har dem all grunn til å gjøre også, jeg har også sagt og mener fortsatt at hvis Nokia noen gang kommer en med en Android telefon av samme kaliber som blant annet Lumia 920 og følger opp med ytelse, så blir det uten tvil et kjøp her i huset, og jeg vet at MANGE føler akkurat det samme som meg.

 

Skal jeg være helt ærlig så savner jeg Nokia, jeg savner blant annet kvalitets følelsen av det å bare se og holde en, men til den dagen jeg ser en Android... dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt en HTC windows Mobil i noen måneder nå. Et manglende app-utvalg, dårlig fungerende apper samt at jeg opplever det som et utrolig kjedelig operativsystem, har ført til at dette har blitt min reservetelefon. Men jeg synes wp8 er lettvint i bruk og oppfører seg mer stabilt enn android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...