Gå til innhold

Test: Dell Ultrasharp U2713HM


Anbefalte innlegg

Er denne mye dårligere enn U2713H med 6 ms? Den koster vel ca 5500kr.

 

Dette har vel muligens blitt nevnt tidligere i tråden, men:

 

Dell legger til en H til modellnummeret når skjermen er 16:9 og de legger en M til modellnummeret når skjermen "bare" kan vise 16.7 millioner farger og 8-bits fargedybde.

 

En U2713H har 10-bits fargedybde (8-bit + FRC) og kan derfor vise 1.07 billion farger.

 

For å kunne vise 10-bits fargedybe må du ha et skjermkort som støtter 10-bits slik som FirePro-kortene til AMD og Quadro-kortene til Nvidia, samt programvare som støtter 10-bits for eksempel Photoshop.

 

Så da blir ikke manglende 10-bits fargedybde-støtte noen deal breaker for meg hvertfall. :)

Endret av MartinGM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hej kremt

 

Jeg er lei for, at du har problemer med din monitor. Hvis du sender mig et par billeder, samt servicetag i en privat besked, ser jeg gerne om jeg måske kan hjælpe dig.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytterog Facebook

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg drar opp denne igjen.

 

Jeg skal ha meg ny skjerm i denne størrelsen, og har lenge vurdert denne og H-modellen. Primært bruksområde: foto, video og gaming.

 

Nå har jeg skjønt at denne skjermen ikke egner seg 100% til gaming, finnes det en annen skjerm som er bedre til gaming, samtidig som den beholder bildekvaliteten?

 

Har i dag U2412M og er meget fornøyd, lurer derfor om jeg ikke vil bli plaget av noe etterslep på 27" i tillegg.. Av spill jeg normalt er innom: Fremtidige DayZ SA, Battlefield, Arma, Kerbal Space Program etc.. går mye i FPS, men jeg stort sett casual.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg drar opp denne igjen.

 

Jeg skal ha meg ny skjerm i denne størrelsen, og har lenge vurdert denne og H-modellen. Primært bruksområde: foto, video og gaming.

 

Nå har jeg skjønt at denne skjermen ikke egner seg 100% til gaming, finnes det en annen skjerm som er bedre til gaming, samtidig som den beholder bildekvaliteten?

 

Har i dag U2412M og er meget fornøyd, lurer derfor om jeg ikke vil bli plaget av noe etterslep på 27" i tillegg.. Av spill jeg normalt er innom: Fremtidige DayZ SA, Battlefield, Arma, Kerbal Space Program etc.. går mye i FPS, men jeg stort sett casual.

 

Sliter denne fortsatt med crosshatching? Vurderer ny skjerm rundt denne størrelsen, med høyere oppløsning enn 1080p. Men det er ikke helt enkelt å bestemme seg for hvilken. Spesielt ikke når man er ute etter en skjerm med god fargegjengivelse som fungerer greit til spilling.

 

Fant dere ut av noe?

 

Lurer på det samme..! :)

Lenke til kommentar

Sliter denne fortsatt med crosshatching? Vurderer ny skjerm rundt denne størrelsen, med høyere oppløsning enn 1080p. Men det er ikke helt enkelt å bestemme seg for hvilken. Spesielt ikke når man er ute etter en skjerm med god fargegjengivelse som fungerer greit til spilling.

Har sett relativt nye eksemplarer med crosshatching, men det skal nevnes at ikke alle legger merke til det, og at enda færre irriteres over det.

 

T

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på denne skjermen, og skal bruke den til blant annet gaming. Men er usikker på om jeg vil ha hardware til å kjøre spillene i full 2560x1440.

 

Hvis jeg må kjøre noen spill i 1920x1080 på dennne skjermen, vil det da bli mer uskarpt enn bildet ville vært på en tilsvarende 27 tommer som hadde maks 1920x1080 som oppløsning?

 

Er det noen som helst ulempe med å bruke mindre piksler enn skjermen er laget for, utenom at det selvsagt er mindre piksler?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg har lyst på denne skjermen, og skal bruke den til blant annet gaming. Men er usikker på om jeg vil ha hardware til å kjøre spillene i full 2560x1440.

 

Hvis jeg må kjøre noen spill i 1920x1080 på dennne skjermen, vil det da bli mer uskarpt enn bildet ville vært på en tilsvarende 27 tommer som hadde maks 1920x1080 som oppløsning?

 

Er det noen som helst ulempe med å bruke mindre piksler enn skjermen er laget for, utenom at det selvsagt er mindre piksler?

 

Bildet vil bli mye dårligere i 1920x1080. Jeg oppgraderte fra Radeon 5770 til Geforce 770 kort tid etter at jeg skaffet meg skjermen, og det drar fint de spillene jeg er interessert i å spille, og i full oppløsning. Du kan helt sikkert klare deg med et noe tregere kort også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg drar opp denne igjen.

 

Jeg skal ha meg ny skjerm i denne størrelsen, og har lenge vurdert denne og H-modellen. Primært bruksområde: foto, video og gaming.

 

Nå har jeg skjønt at denne skjermen ikke egner seg 100% til gaming, finnes det en annen skjerm som er bedre til gaming, samtidig som den beholder bildekvaliteten?

 

Har i dag U2412M og er meget fornøyd, lurer derfor om jeg ikke vil bli plaget av noe etterslep på 27" i tillegg.. Av spill jeg normalt er innom: Fremtidige DayZ SA, Battlefield, Arma, Kerbal Space Program etc.. går mye i FPS, men jeg stort sett casual.

 

Sliter denne fortsatt med crosshatching? Vurderer ny skjerm rundt denne størrelsen, med høyere oppløsning enn 1080p. Men det er ikke helt enkelt å bestemme seg for hvilken. Spesielt ikke når man er ute etter en skjerm med god fargegjengivelse som fungerer greit til spilling.

 

Fant dere ut av noe?

 

Lurer på det samme..! :)

Hei,

 

Jeg endte opp med U2713H og 780Ti.

 

Fungerer veldig bra, legger ikke merke til noe plagsomt så langt. Skal nevnes jeg ikke er ekstremt nøye på hvordan grafikken er, men jeg kan ikke huske å vært plaget av hakking osv. Mitt hoved bruksområse er film og foto - så jeg angrer ikke på valget.

 

Av spill har det blitt mye Bf4, dayz, splintercell og en rekke med diverse fps.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+987132984

Dere kan vurdere å jobbe med hvordan småfeil fremstilles i artiklene. Jeg har nettopp kjøpt skjermen, og var veldig skeptisk pga. deres artikkel (garnmønster), men etter en dag har jeg enda ikke sett noe til et garnmønster.

 

Jeg skjønner ikke hvordan noen skal kunne se dette mønsteret uten å gå langt forbi vanlig bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

I artikkelen står det:

 

Det er verdt å merke seg at HDMI-inngangen ikke støtter oppløsning over 1080p, noe som er et helt vanlig fenomen på sånne skjermer. Ved å lage en egendefinert skjermprofil klarte vi å lure skjermen til å godta 1440p med 40 Hz oppfriskningsrate, noe som bør fungere greit til vanlige arbeidssituasjoner.

 

er det ikke bare å koble til en DP (så fremt skjermkortet støtter dette) så er man i boks med høyere oppløsning?

 

Hvorfor er det "noe som er et helt vanlig fenomen på sånne skjermer" med 1080p på "sånne skjermer"? Og hva mener de egentlig med det?

Lenke til kommentar

Ikke å anbefale å bruke DP på Dell U2711 i det minste, jeg har store problemer med å vekke skjermen opp fra "sleep mode" når jeg bruker DP kabel. Med store problemer mener jeg at det er klin umulig å vekke opp skjermen igjen uten å restarte PC'en. Og det er ikke noe skøy hvis den jobber med noe, som f. eks. backup.

 

Jeg ikke om 2713H har samme problemet, men det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...