Gå til innhold

Test: Dell Ultrasharp U2713HM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har returnert både Dell U3014 (merkelige linjer over skjermen)
Dette høres ut som problemet med fire av de fem U2711-skjermene jeg har hatt.Sjekk bilder og video her:https://dl.dropboxusercontent.com/u/101332288/dell2711.zip

 

Takk.

Her er en link over de stripene:

http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19502072.aspx

 

Her er en link over diverse U3014 problemer:

http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/3529/t/19507654.aspx

Lenke til kommentar
Synes kvalitetskontrollen på nyere paneler er blitt dårligere med årene. Virker som om marginene (og prisene) presses for mye dessverre. Er det virkelig så få som vil betale ett par lapper ekstra for en kvalitetskjerm?
Det er etterspørselen etter billigere IPSer som har mye av skylden for dette virker det som. PLS og annen drit.Hvis du er interessert i kvalitet kan du jo titte på Eizo? De har også IPS (i.e. 27" på x1440/kanskje x1600) om det er det du er ute etter med 1. grade panels.

 

Takk for forslaget. De er innmare dyre de profesjonelle grafiker skjermene. Respons tid og ghosting er vel også noe de ikke har fokusert på. I tillegg er tester nesten umulig å oppdrive på de jeg har googla etter i hvertfall :)

Lenke til kommentar

" Diagonale striper på skjermen" - høres jo helt grusomt ut! :/

 

Jeg har forøvrig to av disse 27" på kontoret og visste ikke om dette stripeproblemet før jeg leste det nå :p jobber med CAD hvis noen vurderer disse til det er de helt nydelige.

 

Men kanskje ikke noe for dem som vil slite med denne cross-hatchingen......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for forslaget. De er innmare dyre de profesjonelle grafiker skjermene. Respons tid og ghosting er vel også noe de ikke har fokusert på. I tillegg er tester nesten umulig å oppdrive på de jeg har googla etter i hvertfall :)

De har både relativt godt priset og dyrere modeller, men jeg kan ikke noe særlig om IPS-monitorene deres. Kan hende at efikkan har tatt opp dette før, søkt litt rundt etter postene hans på forumet som inneholder mye verdifull informasjon som ellers er vanskelig å oppdrive.

Lenke til kommentar

Er denne mye dårligere enn U2713H med 6 ms? Den koster vel ca 5500kr.

 

Jeg sitter med en U2713H og to U2713HM forran meg her nå, og når man setter seg ned og kikker på disse er det svært lite forskjell ved første øyekast, både fysisk på skjermen og skjermbildet.

 

Fysisk er det bare knappene som er byttet ut med touch knapper på U2713H, i tillegg til at den har litt ekstra tilkoblinger, som en utgående Display Port som åpner for Daisy Chaning av skjermer, så lenge du har ny nok versjon av DP på skjermkort. Dette er så vidt jeg vet så langt den eneste skjermen som støtter dette her på berget?

 

Kikker du på skjermbildet har U2713H ørlitegranne mer punch i fargene på stanardoppsett. sRGB fargeprofilen som skal være den kalibrerte er på mine to skjermer ikke lik, og den ene har et ekstremt blåstikk. Jeg kjører derfor på standard, og har ikke kalibrert dem selv. U2713HM er også noe gråere enn U2713H, slik at hvitt ikke blir helt hvitt, men dette er fargejusteringer, for skjermen kan vise renere hvitfarger, hvilket man ser om man setter den på gaming mode. Men poenget er at du må belage deg på å justere litt om du er kravstor. U2713H har heller ikke Cross Hatching.

 

Har du proff skjermkort så har U2713H veldig mye mer fargedybde også, men så vidt jeg vet støttes ikke dette på vanlige skjermkort for hjemmebruk så langt?

 

U2713H er litt tregere om du skal spille, men det er uansett marginalt. Jeg har ikke brukt disse på spill enda, men vurdere en U2713H på gamingmaskinen min også for å teste. Jeg har en Samsung S27A850T på denne maskinen i dag, og den skulle ikke yte så veldig forskjellig.

 

Min erfaring er at disse, til tross for fordelene med at oppløsningen er høy, blir for trege i raske FPS-spill. Men nå har jeg en spillestil som er "up close and personal" med raske bevegelser side til side. Derfor har jeg en Asus 144Hz, og det er ekstremt stor forskjell. I MW3 gikk jeg fra en normal K/D forhold på 3/1 i snitt til kanskje 5/1 etter at jeg fikk Asusen, og da spiller jeg kun på mandager :p. Ligger du stort sett på lengere hold, kanskje du primært sniper, så er ikke problemet like stort. På strategispill og tregere skytespill som Mechwarrior Onlie og World of Tanks er det heller ikke noe problem.

 

Jeg skal ikke påstå at U2713H er verdt de ekstra kronene med mindre du har dem side ved side. Det kommer helt ant på hva du skal bruke den til. Den ser litt bedre ut out of the Box, men det er godt mulig denne forskjellen reduseres med en skikkelig kalibrering. Har du store krav, og utstyr som backer skjermen, får du imidlertid et bedre resultat fargemessig.

 

PS: Når jeg leser HW.no er sidene på U2713HM hvite i midten der teksten er skrevet, og så er det et tydelig skille med mørkere farge på hver side. (der reklamene er) På U2713H er sidene hvite hele veien ut i hele bildets bredde??? Har ikke tenkt over denne forskjellen før nå. Aner ikke hva det kommer av heller. Er ikke sikker på hva som er riktig heller for den saks skyld.

Endret av serpentbane666
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Synes kvalitetskontrollen på nyere paneler er blitt dårligere med årene. Virker som om marginene (og prisene) presses for mye dessverre. Er det virkelig så få som vil betale ett par lapper ekstra for en kvalitetskjerm?
Det er etterspørselen etter billigere IPSer som har mye av skylden for dette virker det som. PLS og annen drit.Hvis du er interessert i kvalitet kan du jo titte på Eizo? De har også IPS (i.e. 27" på x1440/kanskje x1600) om det er det du er ute etter med 1. grade panels.
Takk for forslaget. De er innmare dyre de profesjonelle grafiker skjermene. Respons tid og ghosting er vel også noe de ikke har fokusert på. I tillegg er tester nesten umulig å oppdrive på de jeg har googla etter i hvertfall :)

 

www.prad.de er enestående når det gjelder skjermtester. De fleste testene er på engelsk, men utvalget av tester er litt bedre på tysk.

Tester er kun for betalende medlemmer i 1 måned etter en test er sluppet, men det er stortsett ikke noe problem.

Lenke til kommentar

De klarer, men med dagens teknologi kan du ikke lage en >60 Hz skjerm uten å ofre noe (les: bildekvalitet). Om det er rask skjerm du er ute etter nok TN et bedre kjøp. Jeg kan anbefale Eizo EV2416W. Er en stor og fin tråd her med massevis av informasjon om du er interessert i å vite noe om teknologien bak skjermer og ikke bare stole på reviews.

 

Hva med dagens teknologi er det du mener gjør at man må ofre bildekvalitet for å ha mer enn 60 Hz? (med unntak av at produsentene selv har valgt å kun gi ut TN med 120 Hz)?

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg er noob på skjerm, men fant en quote:

 

"Last I checked current IPS technology can't really support 120Hz yet due to some specifics about the IPS tech itself. Anyway so long as you can't get the pixel response time below 8.3ms, having 120Hz won't be much of an improvement."

 

Er det noe i dette tro?

 

 

 

lesestoff:

pcmonitors.info/articles/will-we-see-120hz-ips-panels

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

jeg er noob på skjerm, men fant en quote:

 

"Last I checked current IPS technology can't really support 120Hz yet due to some specifics about the IPS tech itself. Anyway so long as you can't get the pixel response time below 8.3ms, having 120Hz won't be much of an improvement."

 

Er det noe i dette tro?

 

Høres rart ut, da skulle jeg gjerne sett en teknisk forklaring på hvorfor det var tilfellet. Å se på responstid og si det er unyttig bare utifra det er også en overforenkling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med dagens teknologi er det du mener gjør at man må ofre bildekvalitet for å ha mer enn 60 Hz? (med unntak av at produsentene selv har valgt å kun gi ut TN med 120 Hz)?

Skjermene henger ikke med og du trenger overdrive som ødelegger bildekvaliteten. Du finner mer informasjon om dette rundt omkring på nettet, jeg føler meg ikke stødig nok i emnet til å forklare det grundig. Kanskje efikkan har noen input.

 

Du får forøvrig IPS med 120 Hz også, men disse er overklokkede paneler fra Korea med varierende kvalitet. IPSer er ellers rett og slett for treige til at du får full nytte av 120 Hz som Nizzen nevner.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Høres rart ut, da skulle jeg gjerne sett en teknisk forklaring på hvorfor det var tilfellet. Å se på responstid og si det er unyttig bare utifra det er også en overforenkling.

 

AtW

Slik jeg tolker utsagnet er det slik at pixlene endrer farge for tregt til at de klarer å holde følge med oppdateringsfrekvensen.

 

Med det sakt, 144Hz er stort sett nyttig på spillskjermer. Selv om jeg gladelig hadde valgt en stor 144Hz IPS med høy oppløsning any day, hadde jeg også tatt til takke med en 27" 2560x1440 144Hz skjerm med TN panel om de hadde lagd det også.

 

Hvorfor TN paneler kun skal begrenses til 24" skjermer med 1920x1200(1080) er utenfor min fatteevne.

Lenke til kommentar

Skjermene henger ikke med og du trenger overdrive som ødelegger bildekvaliteten. Du finner mer informasjon om dette rundt omkring på nettet, jeg føler meg ikke stødig nok i emnet til å forklare det grundig. Kanskje efikkan har noen input.

 

Du får forøvrig IPS med 120 Hz også, men disse er overklokkede paneler fra Korea med varierende kvalitet. IPSer er ellers rett og slett for treige til at du får full nytte av 120 Hz som Nizzen nevner.

 

Ingen av de argumentene gjør at det er noe teknisk som fører til dårligere bildekvalitet med 120 Hz IPS-panel, alt sammen er valg man kan velge å ta eller ikke ta.

 

AtW

 

Slik jeg tolker utsagnet er det slik at pixlene endrer farge for tregt til at de klarer å holde følge med oppdateringsfrekvensen.

 

 

Det er like fullt en overforenkling, black too black, evt gray to gray er ikke alt en skjerm gjør, responstiden er ikke konstant for alle endringer av bildet, derfor er det en overforenkling å si at det ikke er nyttig basert på en slik cut-off (selv om det er mindre nyttig med treg respons)

 

AtW

Lenke til kommentar

@serpentbane666

 

Nå finnes det iallefall 144hz 27" :p

Joda, men dog kun med 1920x1080. Jeg vurderte en slik når jeg kjøpte et par skjermer for å sammenligne gaming på 144Hz mot 2560x1440 (60Hz).

 

Det ble noen tusen kroner, og jeg hadde egentlig forventet at jeg skulle gå for høy oppløsning og stor skjerm da jeg ikke trodde det var SÅ stor forskjell på 144 og 60Hz. Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg nok vurdert 27" fremfor den jeg kjøpte på 24".

 

Det finnes 27" 2560x1440 IPS skjermer som skal klare 120Hz +-, men disse er såkalte korea-skjermer med varierende rykte og kvalitet, for ikke å snakke om service. Catleap mener jeg var navnet på en av disse...

Lenke til kommentar

Det er like fullt en overforenkling, black too black, evt gray to gray er ikke alt en skjerm gjør, responstiden er ikke konstant for alle endringer av bildet, derfor er det en overforenkling å si at det ikke er nyttig basert på en slik cut-off (selv om det er mindre nyttig med treg respons)

 

AtW

Det kan så være, jeg tolket bare den trolige meningen bak utsagnet. Som jeg skrev til Nizzen finnes det 120Hz IPS skjermer som selges utenfor vanlige kanaler. Men selv om mange mener det fungerer ok, er det også de som er påpeker en hel del problemer også. Jeg går ut i fra at produsentene ikke mener kompromissene er gode nok til å produsere noe slikt sett opp mot målgruppens betalingsevne kanskje. Jeg vet ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...