Gå til innhold

Slik skal piratjegerne ta nordmenn som laster ned


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis man er så bekymret for å bli tauet inn av disse folka, hvorfor ikke opprette en VPN konto? Problem solved

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skremmende å se at så mange er imot at den/de som lager et "åndsverk" ikke skal få selvbestemmelsesrett over det de har laget.

 

Stråmannargument til de grader. Rart at dere anti-pirater er villige til å ofre rettstaten for at advokater skal tjene seg feite.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skremmende å se at så mange er imot at den/de som lager et "åndsverk" ikke skal få selvbestemmelsesrett over det de har laget.

 

De færreste er i mot det. Men målet helliggjør ikke midlene. De endringene som er gjort i lovverket siden år 2000 ville fått de som skreiv vårt opprinnelige lovverk til å rødme av skam på vegne av sin profesjon.

 

SÅ MANGE er i mot at alt av rettsstatprinsipper blir kasta ut døra for å tekkes med en kraftig lobbybransje.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er bare å se på AFK (Film om TPB saken, film fra innsiden av det meste av sakene angående nedlegging av TPB).

 

Det jeg finner mest GYSELIG med denne saken er at de aller fleste folk i media bransjen er VELDIG KÅTE på å OPPRETTHOLDE det gamle, tragiske, og PROFITABLE systemet de allerede hat levd av i en god periode nå.

En perfekt eksempel er: Internett i USA. De har ikke FIBER. Nett leverandørene LEVERER IKKE fiber, og oppgraderer IKKE. Om du dermed vil ha en tykkere linje, så tar de tilogmed VELDIG godt betalt for det lille maksimum en kobber kabel kan levere. Folk betaler dyre dommer over det meste av landet for et møkka-service. Derifra så går ansvaret EGENTLIG over til folkene som leverer innholdet/servicen, og om de ikke greier å gjøre en god jobb så fortjener de et kraftig ballespark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende å se at så mange er imot at den/de som lager et "åndsverk" ikke skal få selvbestemmelsesrett over det de har laget.

 

I Norge har ikke den som lager åndsverket selvbestemmelsesrett. Jeg har f eks laget mange oppgavebøker, men får ikke en krone fra Kopinor av den grunn, selv om jeg vet at det kopieres. Jeg må sende bevis til Kopinor for å få noe igjen. Og mens jeg selv må samle bevis, har Kopinor lov til å ta inn penger fra alle for å kopiere mine verker. Så Kopinor tjener penger på mine verker, mens jeg ser ikke en krone av dem. Selvbestemmelsesrett?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor ble ikke denne Willy Johansen, spurt om hvordan de knytter en IP-adresse mot en person. Jeg har fortsatt til gode å se noen gi et godt svar på dette.

 

Hvem vil få skylda, når jeg bor på hotell og benytter meg av trådløsnettet hotellet tilbyr sine gjester? Hvem vil få skylda, når jeg sitter i bil, utenfor huset til Willy Johansen og laster ned siste sesong av en eller annen serie? Hvorfor blir ikke disse idiotene stilt, slike spørsmål?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skremmende å se at så mange er imot at den/de som lager et "åndsverk" ikke skal få selvbestemmelsesrett over det de har laget.

Det er ikke det folk er motstandere av. Det er tiltakene som er satt i gang, for å "hindre piratkopiering", folk er motstandere av. Dette tilsvarer nemlig at jeg kommer og monterer kamera i alle rommene i huset ditt, fordi det kan hende at du kommer til å voldta noen der, eller bedrive annen kriminell virksomhet. Jeg håper du har vett nok til å ville protestert, om forskjellige private aktører ville komme inn i huset ditt for å montere kamera, for det er ingen begrensning, kun at de gir beskjed til Datatilsynet om at de vil starte overvåkning. Men det er kanskje helt greit det, for det er jo tross alt for å hindre alvorlig kriminalitet. Og siden du likevel ikke gjør noe ulovlig i hjemmet ditt, så er det vel neppe noe problem at folk monterer kamera, bare for å være på den sikre siden ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Vi skal gjøre det så vanskelig som mulig å laste ned ulovlig, slik at folk velger en lovlig løsning"

En annen fremgangsmåte hadde jo vært å tilby en enda bedre lovlig løsning?

Jeg ser også at målet er at man skal kunne kreve 80,- per streamet film, men det toget er nok gått for flere år siden.

Dette er nok en virkelighetsoppfatning som stemmer dårlig med den folk flest har på disse områdene. På den annen side sier de jo selv inndirekte med sine kunstige regnestykker at det er milliarder å hente på gode løsninger, noe som burde være en fet gullerot for å utvikle bedre løsninger.

De sier også at de så langt har "vært snille og møtt dem i konfliktrådet" om fjortiser som laster ned. Hvorfor dette ikke lenger er nok er veldig vanskelig for meg å skjønne? Har de noe som helst belegg på at en annen reaksjon er mer effektiv?

Jeg er redd mange mer eller mindre uskyldige kommer til å lide unødvendig pga. holdningene Rettighetsalliansen her viser.

Jeg tror også prioriteringene bransjen her gjør bidrar til at det vil ta enda lengre tid før vi får gode løsninger, og at det vil gi tapte inntekter for rettighetshaverne og dårligere tilbud for forbrukerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahaha

hahahhahahahahahahahahahaha

hahahahahahahahahahahahahahahahah

 

Okay okay, haha, la oss forestille for et øyeblikk at de greier å stoppe all nedlasting av film, musikk og TV serier. Men da kommer bare gratis streaming å ta over :)

 

Disse folka prøver ikke en gang å fikse problemet, de prøver å bli rike. Problemet vil aldri bli løst uten at en alternativ tjeneste som tilbyr film, tv serier og musikk til en rettferdig penge eksisterer.

 

De bør lære en del fra anime leverandør Crunchyroll og så gjøre noe bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er profitten i å ikke lansere produkter samtidig over hele verden?

 

Og dette med tv-serier er enda mer provoserende.

Det er faktisk mange interessante serier som ikke er å se på tv i Norge.

Det er mange serier som tar uforståelige pauser midt i en sesong på over 6 måneder! (les TVNorge og da spesielt med CSI)

Da tenker du kanskje at jeg bare kan se det på Netflix. Nei, som regel kan du ikke det fordi selvom tv-kanalene ikke viser det, så sitter de på førsteretten til å vise serien i Norge!

Her bør det komme rettningslinjer fra de som selger tv-seriene som kan gjøre at rettighetene trekkes tilbake om rettningslinjene ikke overholdes.

 

Slutt med all denne driten. Lanser produkter samtidig over hele verden. Ha de nyeste sesongene på tv helst 24 timer etter USA, maks 1 uke.

Kutt ut soneinndelingen. For filmselskapene er det jo totalt likegyldig om kjøperen av filmen fra USA er norsk eller amerikansk for de tjener jo penger.

Få ordentlig digitalt innhold, dette gjelder filmer og tv-serier.

 

Hvis vi ser på lovelig alternativer og ser helt bort i fra lureri, så er tilbudet i Norge i dag alt for dårlig og mye av skylda ligger ved rettighetene tv-kanalene har kjøpt før Netflix sitt inntog på det norske markedet.

 

Når det gjelder denne overvåkningen av nedlasting så må det være den sletteste bevisføringen jeg noen gang har hørt om hvis de kan ta deg uten å i det hele tatt vite om den filen det ser ut som du seeder faktisk er det den påstår å være.

F.eks Piratebay er stappfull av 'hit-and-run' nedlasting hvor personer ikke en gang seeder til 1 i ratio. Det vil si at de har ikke en gang delt ut en hel kopi av filmen og så skal de liksom komme å ta deg for det?

 

Skal de komme å ta meg fordi jeg laster ned en Blu-Ray rip fra en amerikansk Blu-Ray plate fordi jeg hverken har lyst eller ser poenget med å måtte vente flere måneder før jeg kan kjøpe den i her i Norge?

For filmene kjøper jeg alltid når de kommer til Norge. Er ikke av typen som ser alt mulig slags ræl, kun filmer jeg vet jeg kommer til å like og som jeg vet kommer til å passe fint inn i samlingen min.

Endret av Cappo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

VPN (f.ex privateinternetaccess) er billig. 3-4 dollar per mnd hvis man kjøper for 1 år med en gang.

 

Det er mye jeg ikke skjønner bæret av med VPN som f.eks. PPTP, OpenVPN, L2TP/IPSec osv. Vil ikke tro at det har så mye å si?

 

Men hvordan funker det egentlig. Står den på hele tiden, eller tar jeg den på når jeg skal laste ned noe og av igjen når filen er ferdig nedlastet/seeded?

 

Og hvordan funker det med flere PCer? Har en ruter på rommet mitt koblet til hjemmesentralen. Vil hjemmesentralen også bli påvirket? Inn i ruteren har jeg hoved PCen min og en annen "server" PC som jeg kjører en Minecraft server på. Begge disse PCene har samme IP siden jeg må ha static IP for å ha serveren oppe. Hvordan funker dette? Sikkert litt vanskelig forklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og irriterende nok gjør ingen av de argumentene ulovlig nedlasting mer lovlig..

 

Men om alle de krava hadde blitt innfridd på en god måte, så tipper jeg veldig mange av dagens pirater aksepterer å betale en liten slant for å få film/serier/musikk tilgjengelig on demand.

 

Heldigvis er vi litt på vei i den retningen med Spotiy, Netflix og lignende tjenester. Gi markedet noen år til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...