Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det større fokus på å ta små-pirater som laster ned en og annen film/serie/spill, enn å ta de virkelige store piratene som faktisk lager "økonomisk tap" for medieselskapene? Det er dette som plager meg mest med disse anti-piratlovene. Det virker som lovene er kun for å skremme potensielle kunder til å kjøpe / streame (sistnevnte har et spesielt dårlig utvalg i Norge) produktene til opphavseier, mens de overser de store piratene som faktisk er problemet. Og ikke misforstå meg her, det er ikke det at jeg mener at det skal være helt ok og piratkopiere alt, alltid. For jeg forstår at selskapene skal få en avkastning på produktet de har laget / investert i, men da burde de fokusere mer på hurtig tilgjengelighet istedenfor å drive en heksejakt på småpirater.

 

Storpiratene er også de beste kundene.

Det er de mange småpiratene de faktisk (kanskje) taper penger på. De som laster ned en film i ny og panel i stedet for å kjøpe den på BR eller gå på kino. Storpiratene bruker ofte store deler av tilgjengelig inntekt på innhold og utstyr, og henter innhold for verdier langt over det de KUNNE ha brukt dersom det ikke var tilgjengelig som piratvare. Mange av de virkelige storpiratene laster ned mer enn 24 timer med materiale pr døgn og samler manisk på innhold. Det er helt urealistisk at disse skulle kjøpe alt dette dersom piratkopiering ikke var tilgjengelig. Antallet salg som konsekvens av piratkopieringen er ofte positivt for denne gruppen, fordi vanene fører til at de oppdager og kjøper innhold de ellers ikke ville blitt eksponert for.

 

Undersøkelser viser gang på gang at de som laster ned mest også kjøper mest.

Lenke til kommentar

Selv om dette er en i tåkeheimen elendig lov som i praksis opphever rettsstaten, er DLD enda mer på tryne. Når den ble vedtatt mistet jeg all troen på Norge som demokrati. Dette føyer seg bare inn i rekken av fasistlover som er vedtatt den siste tiden.

 

Skulle ønske vi kunne skylde på de rødgrønne og håpe på bedre tider etter stortingsvalget, men det tror jeg vi bare kan glemme; det var H og AP som innførte DLD.

 

Lenke til kommentar

I mine yngre dager hadde jeg en server med egen disk til torrentfiler. Regner med at hvis man laster ned direkte til minnekort eller pinne vil vel lite vise på harddisken?

 

I dag har jeg over 100 kanaler på tven. Hvis jeg går glipp av en tv episode og laster ned den i stedet for å vente på reprisen er jeg vel ikke pirat. Jeg betaler jo faktisk for tv kanalen.

 

Å bevise at du har lastet ned er ikk de samme som at duikke har bealt!

Lenke til kommentar

For de sjelene som av ulike årsaker ikke har mulighet til å sitte bak VPN men fortsatt ønsker tilgang til TV-serier finner dere mye bra på couchtuner.eu. Her blir alt streamet på lik linje med youtube og du vil i de fleste tilfeller ha bra tilgang på 720p materiale. Denne siden har vært en god TV-serie kilde for meg de siste par årene og den blir oppdatert rimelig kjapt etter at episodene er offisielt ute.

Lenke til kommentar

I mine yngre dager hadde jeg en server med egen disk til torrentfiler. Regner med at hvis man laster ned direkte til minnekort eller pinne vil vel lite vise på harddisken?

 

I dag har jeg over 100 kanaler på tven. Hvis jeg går glipp av en tv episode og laster ned den i stedet for å vente på reprisen er jeg vel ikke pirat. Jeg betaler jo faktisk for tv kanalen.

 

Å bevise at du har lastet ned er ikk de samme som at duikke har bealt!

 

ja, men du blir ikke fora med reklamen dems.

Lenke til kommentar

Ja for de har jo såååå god politikk ellers.

 

Det er et protestparti. Jeg er ikke enig i alt de sier, men en plass må man gjøre noe for å snu den politikken som føres mer og mer. DLD, siste lovendring, siste avsløringer om spionering utført av myndigheter i vestlige land, overvåking av private aktører, sløsing med politiets ressurser, etc. Det er få parti som utfyller 100% god politikk uansett.

 

Tror samtlige partier på Tinget var for loven, bortsett fra Venstre?

Uansett - skaff VPN, enten dere er fildelere eller bare er opptatt av personvern. Problem solved.

 

FrP var imot, og ville endre, men stemte til slutt for.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det bør være ganske lett å lage en database over IP og navn etterhvert, hvis de bare trenger å spørre datatilsynet om å få lov 1 gang. Da kan man jo ganske fort finne ip og navn på bestemte personer, så lenge navnet og ipn er funnet 1 gang så vil det antagelig navn+ip stemme neste gang selv om folk ikke har fast ip hos nettleverandøren. Ikke fast ip, men ipn er ofte den samme over lengre perioder uansett.

 

Lenke til kommentar

Denne lovendringen er et stort angrep på personvernet, men den betyr egentlig fint lite i en potensiell rettsak.

 

1) For det første er brudd på åndsverk i likhet med brudd på patenter og kontrakter sivile saker, ikke kriminelle saker. Såfremt ikke vinningskriminalitet, innbrudd(hacking), DDoS eller lignende forelgger så er dette ikke straffesaker og er utenfor politiets jurisdiksjon.

 

2) Innsamlet informasjon fra rettighetshaver er på ingen måte et gyldig bevis i en erstatningssak, men denne nye loven gir rettighetshavere tilgang informasjon fra nettleverandører ved anklager om brudd på åndsverk uten rettsordre(Det er forkastelig!).

 

3) Husk at selv med den informasjonen som datalagringsdirektivet pålegger nettleverandørene å lagre så vil ikke dette bevise noens skyld i spørsmål om åndsverk. Metadata om trafikk sier ingenting om faktisk innhold. Det er kun spesifikk overvåkning av innhold (krever rettsordre) som kan faktisk analysere innhold, men dette er dere sikret mot ved krypterte forbindelser.

 

Eksempel:

Et filmselskap anklager Ola Nordmann for å piratkopiere en film og presenterer et skjermbilde ned Ola Nordmanns IP som seeder fra uTorrent som bevis. Filmselskapet får tilgang til loggen fra Ola Nordmanns nettleverandør som beviser at han var tilkoblet en tracker fra The Pirate Bay i det aktuelle tidsrommet, men ingenting om innholdet som ble overført. Filmselskapet vil deretter true Ola Nordmann med søksmål selv om de vet at de ikke kan få han dømt. Trafikken er kryptert så Ola Nordmann er trygg, enten han lastet ned Ubuntu eller noe piratkopiert. Han skal ikke la seg skremme, fordi han trenger ikke bevise sin uskyld.

 

De eneste som vil bli dømt som følge av dette er de tilfellene hvor trafikken ikke har vært kryptert og politiet eller kripos har fått rettsordre til å overvåke trafikkens innhold.

 

Tilbake til saken:

 

Hvordan kan dette misbrukes?

Dette er problematisk fordi slike "beviser" kan kjempelett fabrikeres:

1) Logger/skjermbilde/osv. innsamlet fra rettighetshaver er egentlig verdiløst som bevis siden det er ingen måte å bekrefte at det er ekte.

2) Rettighetshaver kan til og med få satt opp en tracker som sender ut falske lister over IPer som seeder (torrent).

3) Rettighetshavere vil bruke dette som pressmiddel mot folk fordi de vet at folk flest ikke har ressurser til rettsak og ikke er klar over sine egentlige rettigheter.

4) Rettighetshavere kan sikte seg mot spesifikke mål.

 

Alt de trenger for å finne en "mistenkt" er altså en IP-adresse, og det er ikke vanskelig å finne IPen til en person eller motsatt, ihvertfall omtrentlig:

1) Det er enkelt å finne alle IP-adresser innenfor et begrenset boligområde, har de bostedsadressen til en person så har de gode muligheter for å finne spesifikke personer.

2) De som eier en nettside vil kunne koble IPer til f.eks. Facebook-identiteter dersom folk er innlogget når de er innom.

3) osv. osv. mange måter å lure frem IPer på. Til og med kjøp av informasjon fra tvilsomme kilder.

 

Merk: Jeg sier dette for å gjøre dere oppmerksomme på at dette systemet kan lett utnyttes, men at folk egentlig har ingenting å frykte så lenge de er klar over sine rettigheter og tar forhåndsregler.

 

-----

 

Folkens, følg noen enkle forhåndsregler og dere er trygge frem til vi får endret denne loven:

- Kryptér trafikk, enten du er lovlydig eller ei.

- Ikke la deg skremme, vær sikker i din sak.

- Ta vare på alle trusler, skriv ned navn dersom rettighetshavere tar kontakt. Straks du kan dokumentere en trussel så har den andre parten gjort noe kriminelt.

 

Bare så det er sagt, jeg er imot piratkopiering, og jeg bedriver ikke det selv.

 

Men det går fint an å beskytte rettighetshaver uten at det går utover personvernet. Personvern og ytringsfrihet er noe av det viktigste vi har i et demokratisk samfunn, og samme hvor uenig jeg er i en annen person, så vil jeg likevel beskytte personens rettigheter og ytringsfrihet.

 

Jeg kommer til å gjøre mitt for å jobbe mot denne og andre angrep på personvern og rettssikkerhet. Dette kan gjøres ved å stille politikere til ansvar for sine standpunkt og f.eks. generere mest mulig støytrafikk som gjør f.eks. datalagringsdirektivet til en umulig oppgave.

 

--

 

Inkompetente politikere som Hadia Tajik vil nok ikke innse dette før de blir utsatt for sine egne lover. Hadde mange nok fått tak i hennes IP, konstruert "bevis" og så saksøkt henne for et meningsløst brudd på åndsverk så hadde nok pipen fått en annen lyd til slutt...

 

-

 

BTW, så vidt jeg kan se er norsk åndsverkslov begrenset til verk utgitt i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I mine yngre dager hadde jeg en server med egen disk til torrentfiler. Regner med at hvis man laster ned direkte til minnekort eller pinne vil vel lite vise på harddisken?

 

Spørs om programmet cacher på harddisken i en tempmappe. Dette kan konfigureres slik at alt skal lagres på en USBstick eller lignende.

 

Edit: Når det gjelder resten av innlegget ditt hvis du går glipp av en live TV sending; har du ikke en PVR?

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Jeg måtte sette meg ned og lese godt gjennom artikkelen nå, første gangen jeg har blitt ops på dette etter SOPA og ACTA i Statene, og trodde faktisk at dette tullet var blitt satt bak en hylle, for så å aldri bli vurdert igjen.

 

Er det en grunn til at avisene ikke skrev noe særlig om dette, eller at vi ikke blir gjort oppmerksome på det? Jeg kjenner at jeg bryr meg svært lite generelt om jeg skulle bli tatt for å laste ned, men jeg er ikke veldig fornøyd med faktum at alle snakker om hvor viktig privatliv er, hvor nøye personværnsrettigheter må følges, og så sitter jeg her som den tullingen jeg er og leser om at "nå blir DU tatt i morgen". Får det til å føles ut som disse "fancy" ordene som privat, sikkerhet og værn egentlig ikke betyr noe som helst for noen av de som sitter og "troner" ned over oss andre.

 

Om dette er så "velgjort" som de skal ha det til, så er det vel bare å vente til sønnen eller datteren til en eller annen politiker, overbetjent, oberst eller kjendis blir tatt for dette. Har på følelsen at etter en artikkel i VG som sier:

 

"Mette Marit arrestert og bragt for retten for å ha lastet ned siste sesongen av serien Gilmore Girls! Les alt på side 4-44"

 

Når folk da spør seg; hvordan er det mulig at andre har rett til å snoke i hva jeg gjør på internett, hvilke konsekvenser det vil få. På en annen side lurer jeg på om folk i det heletatt vil bry seg, vi har jo ikke akkurat gjort så mye av det de siste par årene.

 

Etter å ha skrevet dette, endte jeg faktisk opp med flere spørsmål enn svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skjer fordi folk flest ikke tar noen aktiv interesse i hvordan samfunnet rundt dem ser ut. Folk flest overlater alt sånt til politikere, for kanskje bare en og annen gang lire av seg noen gloser når de oppdager at politikerne har stelt til noe de ikke er enige i. Vel, vi får det samfunnet og politikerne vi fortjener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant, så sant. Men så igjen, hver gang noen litt seriøse mennesker drar opp til en diskusjon eller lager litt større sak ut av det, hopper alltid useriøse aktører og mennesker inn og bryter det sammen. Dette gjelder ikke bare innenfor datalivet og disse debattene her, men oppstår også i praten om kollektiv transport, utbyggelse og økonomi. Disse menneskene og aktørene gjør mye for at folk rett og slett ikke ønsker å bry seg for ikke å bli sammenlignet med "fanatikerne". Dette er vel en av hovedgrunnene til at jeg og mange av mine venner innenfor datasirkelen ikke har møtt opp i diverse protester, og deltatt i like mange diskusjoner som vi burde. Noe som jo merkes nå.

 

Alt der henger sammen, akkurat på den måten du skrev, og vi har bare oss selv å takke for det.

Lenke til kommentar

Det er uklart hvordan de skal finne bevis. Det er vel ingen andre enn politi som kan kreve/Tvinge seg inn i din bolig for å hente datautstyr?? Er det ikke da bare å filme disse som prøver å komme seg inn også anmelde dem for trakassering,innbrudd og inntrenging på privat område?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...