Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance K70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk :).

 

Finnes det noen enkle og "rimelige" versjoner hvor man kan kjøpe eks. MX Red, Brown, Blue, Black utgave og teste uten å bli ruinert økonomisk? Støy er en ting men bruken er noe man må teste.

Noe på eBay osv.? Dette blir for min del et eksperiment i "back to basic" og finne ut hva som passer best for et dyrere valg.

CM Storm Quickfire Rapid. Et av de billigste mekaniske tastaturene du får i Norge med med red, brown og blues, men byggekvaliteten er fortsatt bedre enn andre modeller som er vesentlig dyrere. Kommer fra samme fabrikk som det internasjonalt annerkjente merket Filco, men har dog noen mangler som fortsatt gjør Filco til et bedre kjøp om midlene står til. Har nylig kommet en ny versjon av Quickfire som har et ganske minimalistisk design, men jeg veit ikke hvor man får kjøpt denne i Norge.

 

Du kan eventuelt også/først kjøpe en WASD Sampler Kit. Dette vil gi deg en liten idé om hvor bryterne ligger hen. Ganske billig frakt også, tar vel en uke eller to. Her får du også med O-rings av forskjellige typer slik at du kan teste disse med et eventuelt tastatur du kjøper.

 

Hvor selges O-rings?

Du kan enten kjøpe "ordentlige" O-rings fra WASD keyboards o.l., ellers så funker også små ringer du finner på Jernia eller slike du bruker til elektriske tannbørster.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Super feedback :)

 

Mulig det bare er misvisende bilder, men alle disse med nordisk/no layout har riktig entertast og standard plassering av alle taster? Det er et viktig moment når jeg skal teste. Siden jeg ikke er koder er det ikke viktig med US layout.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

EDIT:Ser ut som MX Black er det som egner seg best for støy i kontormiljøer men de er også "tyngst" å skrive på? Da heller kanskje MX Red med O-rings?

 

Jeg tror nok ikke du skal gå for mx-black om du vil komme til å bruke det mye til skriving. Det kan nok bli noe tungt i lengden. Ville nok heller gått for røde med tilhørende o-rings. Eller blue som passer seg enda bedre for skriving.

Endret av jihn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ett slikt tastatur før, og tastene laget alt for mye bråk for min smak. Jeg skrev helt vanlig (jeg skriver kjapt) og man kunne høre tastetrykkene inn i siderommet med lukkede dører. Det var faktisk flere ganger jeg prøvde å skrive saktere fordi det bråket så mye. Det var også et slikt "mekanisk gaming-tastatur", men den jeg hadde var fra Logitech. Uansett tror jeg at jeg holder meg til bærbare gaming-laptoper, jeg. Har en MSI gaming-laptop nå, og den er perfekt! (pluss at den har flerfarget bakgrunnsbelyst tastatur, noe som bare er så fabelaktig å se på hahaha)

Lenke til kommentar

"Med unntak av 105 herlige mekaniske taster, er det ikke mye å sette fingeren på."

 

Hva i all verden det artikkelforfatter prøver å formidle med denne setningen her? Jeg har tidligere uttalt meg kritisk til rettskrivningen på hw.no, men dette må da være et nytt bunnivå.

 

Edit: skrivefeil..

Endret av Vargtass
Lenke til kommentar

Corsair har annonsert at tastaturet også skal leveres med både MX Brown og MX Blue, hvor de blå bryterene er best egnet til skriving og brun er en mellomting.

Det er ikke riktig. MX Brown og MX Blue er begge taktile og føles relativt like, MX Brown er ingen "mellomting" mellom taktil og ikke-taktil. MX Brown er like gode å skrive på som MX Blue, og de små forskjellene som er koker ned til personlig preferanse. Den største forskjellen er lydnivået, hvor MX Brown er "stille" (faktisk stillere enn noen membrantastaturer). De som er i tvil bør vurdere begge varianter for å finne ut hvilken de vil ha, men funksjonelt er begge svært gode alternativer.

 

Det er flott at Corsair lar kjøperne velge hvilke taster de føler seg mest komfortable med.

 

hvor mye bråker tastene? Er det et akseptabelt nivå, eller er det helt fryktelig?

Du tenker på MX Blue? Du må nesten prøve det for å få en referanse. De bråker nok til at det kan bli et irritasjonmoment i et åpent kontorlandskap eller i et hybelkollektiv. MX Brown er stille nok.

 

Dette kommer i 3 utgaver?

 

1. Hvilken velger man om støy og skriving i kontormiljø er viktig. Red, Brown, Blue? Sistnevnte?

2. Hvilken velger man når det taktile er viktigst og man sitter på eget rom?

Kontormiljø: MX Brown uten tvil.

Spilling: kan alltids diskuteres, men det er kun ekstremt kresne som vil være misfornøyde med MX Brown, og da snakker vi om dedikerte spillere. MX Brown er en ypperlig "allrounder" til spilling. Prøv om du er i tvil, men jeg vil si MX Brown er det "trygge" valget.

 

Hvordan får man testet dette? Skal man bestille 3 stykker, prøve alle i 2 uker og sende tilbake de to man ikke liker?

Jeg vet ikke hvor du bor, men f.eks. i Trondheim kan blant annet kvalitetstastaturer fra Corsair og Zowie prøves i utstilling hos Mamoz på Nardo. Jeg vil tro at Oslo og andre byer har butikker med kvalitetsprodukter (dvs. ikke Elkjip).

 

-----

 

Er det noen som vet hvilken protokoll tastaturet bruker når det ikke bruker USB HID? Det er ganske viktig å vite med tanke på driverstøtte, spesielt hvis det er snakk om en proprietær protokoll.

 

Men egentlig burde ærlig talt produsentene klart å bruke PS/2-signal over USB direkte, slik som noen tastaturer gjør med overgang til PS/2. USB er tross alt et serielt grensesnitt som det kan sendes hva som helst over. HID er så tragisk dårlig at det burde kun være "fallback".

 

Endelig et tastatur som ser ut som en verdig avtager til mitt nåværende Das Keyboard.

 

Kunne vært en egen produktserie dette, da det ikke er noe utpreget gamer-tastatur (med unntak av medfølgende spill-taster.) Professional eller Elite, f.eks.

Jeg ville nok heller sett på Filco, som du kan få i nordisk layout med norske knapper. Jeg har tenkt å gjøre nettopp dette selv, siden jeg er lei av amerikansk layout.
Lenke til kommentar

Var innom Komplett Pickup point i Oslo i dag. De hadde noen "gaming" mekaniske tastaturer til utstilling med det jeg vil anta var MX brown og red, muligens black. Hadde litt dårlig tid så fikk ikke testet ordentlig og var forskjellige modeller du får i alle type brytere (Steelseries++). Så ingen med MX blue.

 

Jeg ville nok heller sett på Filco, som du kan få i nordisk layout med norske knapper. Jeg har tenkt å gjøre nettopp dette selv, siden jeg er lei av amerikansk layout.

Hvorfor er du lei amerikansk (ANSI) layout?

 

Selv syns jeg det er jeg kjedelig at Norge bruker ISO som gjør at det er vanskeligere å programmere og mindre tilgjengelig av tastaturer og keycaps tilgjengelige. Hadde jeg ikke jobbet med andre tastaturer på jobb og laptop hele tiden, samt allerede har ganske høy wpm (110-130) så hadde jeg vurdert å bytte til US.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hvorfor er du lei amerikansk (ANSI) layout?

 

Selv syns jeg det er jeg kjedelig at Norge bruker ISO som gjør at det er vanskeligere å programmere og mindre tilgjengelig av tastaturer og keycaps tilgjengelige. Hadde jeg ikke jobbet med andre tastaturer på jobb og laptop hele tiden, samt allerede har ganske høy wpm (110-130) så hadde jeg vurdert å bytte til US.

La meg forklare; jeg er enig i at amerikansk layout er en god idé for utvikling. Det er vel snart fire år siden jeg kjøpte mitt Das Keyboard privat fordi jeg var ute etter et godt tastatur for koding, pluss at det var så godt som ingen gode tastaturer på det norske markedet. Men behovet for å bruke norsk layout gjør at jeg aldri får bli ordentlig god på den amerikanske. Skulle jeg klart det måtte jeg bytte ut tastatur på jobben, alle hjemme og de andre jeg bruker. Det hadde nok vært litt enklere om jeg hadde flyttet til USA... Stadig bytting mellom layouter gjør at jeg stadig blir "forvirret". Men jeg føler det blir litt som med dvorak; jeg liker idéen, men frem til alle bytter "over natten" så blir det for tungvint.

 

Bare så det er sagt; Das Keyboard er det beste tastaturet jeg noen gang har prøvd, og det er på ingen måte utslitt etter svært heftig bruk. Jeg har som sagt tenkt å bytte det ut med et Filco siden disse kan bestilles i norsk layout. Filco og Das Keyboard er som kjent de tastaturene som har høyest kvalitet og er uten tvil verdt pengene. Forskjellen fra standard Dell-tastatur er så enorm at jeg vurderer å kjøpe et til jobben også, for standard membrantastatur blir en tragedie i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...