Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som snakker om at Apple sine maskiner er overpriset ift billigere PCer bommer. Du må sammenlikne med andres påkostede modeller, og da koster plutselig en Mac ca. det samme som en tilsvarende PC.

 

Bare se på enterprisemaskiner, Vaio osv - det er ikke lett å få den samme pakka som man får med en Mac billigere med Windows - det er bare det at folk pleier å sammenlikne med billigpcer (som ofte har like gode spesifikasjoner), et segment Apple ikke konkurrerer i.

 

For veldig mange er rene specs uinteressant så lenge maskina er god nok. Jeg har f.eks en MBA i7 med 8gb ram som er ett år gammel, og det er ingen grunn i hele verden til at jeg skal ha kraftigere maskinvare - maskinen fikser alt jeg kaster på den uten problemer. Den eneste grunnen til at jeg ønsker meg en nyere MBA nå er at den har større batterilevetid, men jeg velger å vente til Retina kommer i en Air med over ti timers batterilevetid.

 

Forøvrig er touchpaden på en Mac uten tvil verdt 2-3.000 ekstra for meg. Som i: med valget mellom to like maskiner, en med vanlig pc-touchpad og en med en Apple-touchpad hadde jeg betalt 3.000 mer for den med Apple-touchpaden.

Endret av kvasbo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apple gjør de riktige kompromissene for å skape det beste produktet. Design, byggekvalitet og brukervennlighet er selvsagt noe de vinner mye på. Det er veldig behagelig å jobbe på en Air, kan ikke sammenlignes å holde i en PC laptop.

 

Noe så hysterisk latterlig. PC står for Personal Computer, er ikke Mac en datamaskin????? Det eneste som er forskjellig fra en Mac fra andre datamaskiner er OS. Hvis det ikke er en PC så er det en server eller liknende. Jeg er så dritt lei av alle som skriver at Mac er bedre enn PC, APPLE LAGER PC'er EN MAC ER EN DATAMASKIN DEN OGSÅ (sorry for alle store bokstaver, jeg ble lettere irritert).

Lenke til kommentar
Apple gjør de riktige kompromissene for å skape det beste produktet. Design, byggekvalitet og brukervennlighet er selvsagt noe de vinner mye på. Det er veldig behagelig å jobbe på en Air, kan ikke sammenlignes å holde i en PC laptop.
Noe så hysterisk latterlig. PC står for Personal Computer, er ikke Mac en datamaskin????? Det eneste som er forskjellig fra en Mac fra andre datamaskiner er OS. Hvis det ikke er en PC så er det en server eller liknende. Jeg er så dritt lei av alle som skriver at Mac er bedre enn PC, APPLE LAGER PC'er EN MAC ER EN DATAMASKIN DEN OGSÅ (sorry for alle store bokstaver, jeg ble lettere irritert).

 

I prinsippet helt enig. En Mac går fortsatt under kategorien PC. Likevel har Mac ett par småforskjeller som gjør at det kan være greit å skille Mac fra resten av markedet: annerledes keyboard-design, funksjonell touchpad fremfor touchscreen og OS X. Grunnen til at jeg drar frem OS X er fordi du ikke får kjøpt eller lastet ned OS X som ett selvstendig produkt for andre maskiner enn Mac's.

 

Hovedgrunnen til at folk flest gjør forskjell er nettopp fordi Mac-maskiner er såpass annerledes i bruk enn andre PC'er. Maskinvaren er ikke noe folk flest tenker over. Det skal dog nevnes at alle mac's kjørte en annen arkitektur enn resten av PC-markedet før i tiden: PowerPC istedenfor x86... Men det begynner å bli noen år siden nå...

 

Som sagt enig at en Mac er en PC, men synes det ikke er rart gjør forskjell... Kanskje vi bør komme opp med ett nytt begrep for å erstatte PC? Non-mac? :p

Lenke til kommentar
Bare se på enterprisemaskiner, Vaio osv - det er ikke lett å få den samme pakka som man får med en Mac billigere med Windows - det er bare det at folk pleier å sammenlikne med billigpcer (som ofte har like gode spesifikasjoner), et segment Apple ikke konkurrerer i.
Vaio Pro 13 har bedre specs og er billigere enn MBA 13. Og spec'er du dem litt fornuftig (8 GB RAM og 256 GB SSD) blir forskjellen plutselig 3000 kr, 33%. Og da er Vaio Pro fremdeles bedre spec'et.
Lenke til kommentar

For all del, Apple tar seg også betalt fordi de vet de kan - de tjener jo penger som gress. Priser har ingenting med selvkost å gjøre, så det er ikke noe "galt" i det, man tar de prisene markedet er villig til å betale.

 

3.000 er forøvrig det jeg sa jeg var villig til å gi for en Apple-touchpad, så da er forskjellen verdt det for meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple bruker normalt flere produsenter av både paneler og SSD. Det forklarer antagelig avvikene både i lysstyrke mellom 2012 og 2013-modellene og avvikene i SSD-hastighet. Sannsynligvis er det samme panel i 2012 og 2013, men HW.no traff formodentlig paneler laget av ulike produsenter de to årene.

Lenke til kommentar

Mye bedre inni - virkelig? Synes ikke det var så veldig imponerende forskjell fra forrige generasjon at det gjør noe. Personlig finner jeg mange minus ved MB Air: glossy skjerm, dårlig oppløsning (1366x768 mot 1920x1080 som er standarden idag...), ikke mulighet for touch, stygt design (kan dog forbedres med svart klistremerkegreie rundt kanten på skjermen), dyr, OSx. Siste punkt er selvfølgelig en smakssak :p

Lenke til kommentar

Mye bedre inni - virkelig? Synes ikke det var så veldig imponerende forskjell fra forrige generasjon at det gjør noe. Personlig finner jeg mange minus ved MB Air: glossy skjerm, dårlig oppløsning (1366x768 mot 1920x1080 som er standarden idag...), ikke mulighet for touch, stygt design (kan dog forbedres med svart klistremerkegreie rundt kanten på skjermen), dyr, OSx. Siste punkt er selvfølgelig en smakssak :p

Så designet er ikke en smakssak?

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Så designet er ikke en smakssak?

 

Jo, det er sant. De to siste punktene er smakssaker. Beklager :)

 

Edit: En positiv ting med mac er plasseringen av krøllalfa. Etter å ha brukt mac i tre år irriterer jeg meg veldig hver gang jeg må holde r alt+2 for å få @, mens på jeg kan få den med et enkelt tastetrykk ved siden av enter på mac. Ellers er touchpaden bra, men de andre leverandørenes begynner å bli så like nå at jeg ikke føler det er stort pluss lengre...

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Mye bedre inni - virkelig? Synes ikke det var så veldig imponerende forskjell fra forrige generasjon at det gjør noe. Personlig finner jeg mange minus ved MB Air: glossy skjerm, dårlig oppløsning (1366x768 mot 1920x1080 som er standarden idag...), ikke mulighet for touch, stygt design (kan dog forbedres med svart klistremerkegreie rundt kanten på skjermen), dyr, OSx. Siste punkt er selvfølgelig en smakssak

 

 

Må si meg enig med deg. Det er virkelig ikke veldig stor forskjell på generasjonene, og i tillegg skal det koste skjorta... :|

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar

Må si meg enig med deg. Det er virkelig ikke veldig stor forskjell på generasjonene, og i tillegg skal det koste skjorta... :|

Den virkelig store forskjellen ligger i 70% bedre batteritid - som skal bli ytterligere forbedret når OS X Mavericks kommer. PCIe-basert SSD, 802.11ac-nettverkskort og merkbart bedre grafikkytelse er også verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar

Hmmm.

 

Jeg bruker min laptop til bilderedigering, videoredigering og dermed til programmer som Adobe Lightroom, Photoshop og Avid Media Composer.

 

Hadde jeg vært bedre tjent med høyere oppløsning enn 1440x900?

 

Ville jeg ikke med 1920x1080 piksler å holde styr på måtte myse mye for å lese vanlig tekst på nettet? Ikkestandard skalering virker som en dårlig løsning på problemet "for mange piksler". Er ikke en ekstern skjerm med 1440p da den naturlige løsningen?

 

Hvilke oppgaver løser 1080p-skjermene bedre for at dette skal bli et negativt punkt på lista?

 

 

I tillegg er jeg enig i at det finnes mange genuint smertefulle pekeplater der ute. Hvorfor er ikke Apples og eventuelt andre gode løsninger et pluss? Det betyr ganske mye mer for brukeropplevelsen enn touchskjerm med de brukergrensesnittene som faktisk finnes.

 

Kjetil

Lenke til kommentar

Har en andragenerations Air 13,3" som går precis lika bra i dag som den dagen jag köpte den för snart 3 år sedan. Den är faktist snabbare i dag då OSx är klart mycket bättre i dag. Designet är likadant, det kan vara på både gott och ont, men ett vinnande konsept är det otvivelaktigt. Har testat flera Samsungmodeller med liknande design (tunn och lätt) och med liknande pekplatta, men pekplattan får de bara inte till. Fina maskiner med bra hårdvara förövrigt, men utan en avnvändbar pekplatta har man ingen lust att använda maskinen. Det jag ville sett är en 15,6" med ultratunn ram så inte maskinen blir speciellt mycket större än en 13,3 i dag.

Lenke til kommentar

Mye bedre inni - virkelig? Synes ikke det var så veldig imponerende forskjell fra forrige generasjon at det gjør noe. Personlig finner jeg mange minus ved MB Air: glossy skjerm, dårlig oppløsning (1366x768 mot 1920x1080 som er standarden idag...), ikke mulighet for touch, stygt design (kan dog forbedres med svart klistremerkegreie rundt kanten på skjermen), dyr, OSx. Siste punkt er selvfølgelig en smakssak :p

Må si meg enig med deg. Det er virkelig ikke veldig stor forskjell på generasjonene, og i tillegg skal det koste skjorta... :|

 

Siden når ble 1920x1080 oppløsning på 11,6 - 13,3" bærbare en standard? Er ikke mange maskiner som kan skryte på seg den oppløsningen på såpass liten skjerm, selv ikke i 2013. At du kanskje finner et par alternativer som kan leveres med 1080P er fult mulig, men noen "standard" er det så definitivt ikke.

 

Nå har det seg jo sånn at MacBook Air 13" leveres med 16:10 format, så 1920x1080 er utelukket sånn sett, måtte i så fall ha blitt 1920x1200 oppløsning, det er kun MacBook Air 11,6" av Apple sine bærbare maskiner som leveres med 16:9, alle andre leveres med 16:10.

 

 

Når det gjelder maskinvaren så er det en god evolusjon her, man har gått fra Intel IvyBridge til Intel Haswell, som igjen gir ca samme prosessorytelse, kombinert med langt bedre grafikkytelse, de har fått på plass PCI-Express basert SSD løsning som gir langt høyere ytelse og de har fått på plass neste generasjons WiFi iform av 802.11ac og alt dette kombinert med flere timer bedre batterilevetid.

 

Nå vet jeg ikke hvilke krav og forventninger folk har fra generasjon til generasjon, men her er innmaten tross alt oppgradert på stort sett alle plan og det må vell kunne sies å være godkjent, prisen har jo attpåtil blitt redusert på flere av modellene.

 

 

Prisen sammenlignet med øvrige ultrabook modeller er jo heller ikke avksrekkende, og hvorvidt et produkt er "overpriset" eller ikke er jo et relativt term. Det er jo ikke sånn at det å gå igjennom den underliggende maskinvaren med lupe å sette den opp imot det som måtte finnes av de rimeligste maskinene på markedet med halvveis tilsvarende maskinvare er måten å definere om noe er "overpriset".

 

Verdien til en produkt er jo en subjektiv vurdering, som vil variere fra person til person avhengig av hvilke personlige preferanser og vurderinger man selv legger til grunn ved vurdering av et produkt, så det å hardnakket påstå at et produkt er overpriset bare fordi det kanskje finnes en billig Acer modell eller to som tilsynelatende tilbyr mye av den samme underliggende maskinvaren til en lavere trenger ikke nødvendigvis å gjøre et produkt overpriset.

 

 

Det samme gjelder design, design er mer enn bare utseende på en maskin. Design handler mye om hvordan maskinvaren spiller på lag med utformingen til maskinen, hvor god kombinasjon det er av tastatur, touchpad, skjerm og en rekke andre elementer som er med å utgjøre det helhetlige designet til et produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...