Gå til innhold

Syklister på veien eller fortauet?


Anbefalte innlegg

Trodde Venstre var et grønt, liberalt parti. Booh!

Det er et grønt liberalt parti. :)

Det er bare det at jeg mener at syklistene skal bruke fortauet når det finnes, og ikke sykle midt i veien.

Men jeg vil ikke bruke staten for å få igjennom min vilje. Det er forskjellen. For oss liberalere er det forskjell på det vi ikke liker, og det vi vil forby ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På fortauet! Bare irriterende at de sykler midt i veien!!!

Det er irriterende med andre trafikanter ja, men det er da knekkende likegyldig...

 

Det er et grønt liberalt parti. :)

Det er bare det at jeg mener at syklistene skal bruke fortauet når det finnes, og ikke sykle midt i veien.

Men jeg vil ikke bruke staten for å få igjennom min vilje. Det er forskjellen. For oss liberalere er det forskjell på det vi ikke liker, og det vi vil forby ;)

Vel, dersom du "vil" at syklistene skal sykle på fortauene så blir resultatet av det nødvendigvis mindre sykkel og mer bil, = ikke bra for klimaet.

 

For øvrig bør selv den mest liberale fostå at veier må reguleres. Det trenger ikke være staten som regulerer, men noen må lage regler som brukerne må akseptere.

Lenke til kommentar

Det er et grønt liberalt parti. :)

Det er bare det at jeg mener at syklistene skal bruke fortauet når det finnes, og ikke sykle midt i veien.

Men jeg vil ikke bruke staten for å få igjennom min vilje. Det er forskjellen. For oss liberalere er det forskjell på det vi ikke liker, og det vi vil forby ;)

Hva med de som allerede er på fortauet, og ikke har andre alternativ?

Lenke til kommentar

Det er irriterende med andre trafikanter ja, men det er da knekkende likegyldig...

Joda. Men jeg mener at de burde bruke fortauet og ikke veien.

 

Vel, dersom du "vil" at syklistene skal sykle på fortauene så blir resultatet av det nødvendigvis mindre sykkel og mer bil, = ikke bra for klimaet.

Nei. Min personlige mening gir ingen som helst resultater what so ever...

 

For øvrig bør selv den mest liberale fostå at veier må reguleres. Det trenger ikke være staten som regulerer, men noen må lage regler som brukerne må akseptere.

Man burde for eksempel lage mer sykkelveier...

Lenke til kommentar

Hva med de som allerede er på fortauet, og ikke har andre alternativ?

Om det er noen på fortauet, så må de bruke veien. Men stort sett når jeg har kjørt bak syklister, så har det vært fortau ved siden av hvor det ikke var noen fotgjengere å se. :) Da lurer jeg litt på om de sykler midt i veien for å irritere eller hva. Jeg personlig irriterer meg ikke over det. Jeg kjører bak dem, for jeg har sjelden dårlig tid, slik det kan tenkes at mange andre har for eksempel. Jo lengere man må kjøre bak dem desto mer irriterende tipper jeg at folk syntes det er... Hvorfor bruker de ikke fortauet? Når jeg syklet tidligere, og om jeg sykler, så bruker jeg alltid fortauet. Det kunne ikke falle meg inn å kjøre midt i veien med en kø av biler bak meg, når det i tillegg er et "ledig" fortau ved siden av. Det er dette jeg ikke helt forstår.

 

Selvfølgelig gir ikke din personlige mening slike resultater, men et ønske om at syklistene skal sykle på fortauet er ikke et miljøvennlig ønske.

Hvorfor det? Tror du det gjør så mye fra eller til?

Lenke til kommentar

I lys av debatten som følge av galematias-kjøringen til drosjen her i media, så ser vi at en sykkelvei uten tilstrekkelig kvalitet brukes ikke av alle.

Da burde man lage dem slik at det blir vanskelig for biler å bruke dem. Men selvsagt:

Syklistene setter seg i større fare ved å sykle midt i veien.

 

Du må kjøpe deg kondomdrakt. Jeg har to-tre slike bukser, og kjenner superkreftene pumpe i meg når jeg drar de på meg. Jeg blir en maskin - og som vi alle hvet egner ikke maskiner seg på fortauet, hvor man skal holde GANGFART.

Hehe. Da har jeg brutt fartsgrensen på fortauet svært ofte i min barndom og ungdom. :)
Lenke til kommentar

Den eneste feilen med syklister er at de selv bestemmer om de følger reglene til bilister eller gående. Ergo mange utnytter dette grovt.

Senest sist uke holdt jeg på å meie ned en syklist i en rundkjøring da han, for å slippe å stoppe for meg, kom seg opp på fortauet og brukte fotgjengerfelt.

 

Så for min del er det hipp som happ hvor de befinner seg bare de ikke endrer plassering for å dra nytte av nye regler som taler i deres favør. Og om de befinner seg i veien at de greier å vise forståelse for at det er folk som vil forbi.

Lenke til kommentar

Det er ikke realistisk å skulle bytte mellom fortau og vei avhengig av om det er fotgjengere eller ikke. Jeg tror det er mye tryggere med en syklist som konsekvent sykler i veien enn en syklist som bytter mellom fortau og vei. Bilister skal ikke trenge anta at enhver syklist på fortau plutselig skal kunne kjøre ut i veien, det skaper bare usikkerhet i trafikken.

 

redigert: dette som svar til turbonellos innlegg, ikke til Hansien.

 

Hansien: veldig enig i det du skriver

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Om det er noen på fortauet, så må de bruke veien. Men stort sett når jeg har kjørt bak syklister, så har det vært fortau ved siden av hvor det ikke var noen fotgjengere å se. :) Da lurer jeg litt på om de sykler midt i veien for å irritere eller hva. Jeg personlig irriterer meg ikke over det. Jeg kjører bak dem, for jeg har sjelden dårlig tid, slik det kan tenkes at mange andre har for eksempel. Jo lengere man må kjøre bak dem desto mer irriterende tipper jeg at folk syntes det er... Hvorfor bruker de ikke fortauet? Når jeg syklet tidligere, og om jeg sykler, så bruker jeg alltid fortauet. Det kunne ikke falle meg inn å kjøre midt i veien med en kø av biler bak meg, når det i tillegg er et "ledig" fortau ved siden av. Det er dette jeg ikke helt forstår.

Problemet er jo ganske enkelt at måten du ser på dette på er sykkelfiendtlig. Det vil føre til at syklistene ikke vil sykle, men tar bilen i stede for. Økt fremkommelighet og økt sikkerhet er noe av det som skal til for at flere skal sykle. Og er man uenig i at økt bruk av sykkel gir stor miljøgevinst så skulle eg gjerne likt å høre argumentasjonen for dette...

Lenke til kommentar

Problemet er jo ganske enkelt at måten du ser på dette på er sykkelfiendtlig.

Tull... Jeg har intet i mot sykliser eller sykler.

 

Det vil føre til at syklistene ikke vil sykle, men tar bilen i stede for.

Ingen ting av det jeg sier vil føre til noe som helst :)

 

Det jeg gjør er bare å stille spørsmålstegn ved oppførselen til folk.

 

Økt fremkommelighet og økt sikkerhet er noe av det som skal til for at flere skal sykle.

Jaja... Så bygg flere sykkelveier. Da øker man sikkerheten/tryggheten (...)

 

Og er man uenig i at økt bruk av sykkel gir stor miljøgevinst så skulle eg gjerne likt å høre argumentasjonen for dette...

Nei. Jeg er ikke uenig i at sykkel er mindre forurensende enn bil. Det sier jo seg selv. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke realistisk å skulle bytte mellom fortau og vei avhengig av om det er fotgjengere eller ikke. Jeg tror det er mye tryggere med en syklist som konsekvent sykler i veien enn en syklist som bytter mellom fortau og vei. Bilister skal ikke trenge anta at enhver syklist på fortau plutselig skal kunne kjøre ut i veien, det skaper bare usikkerhet i trafikken.

 

redigert: dette som svar til turbonellos innlegg, ikke til Hansien.

 

Hansien: veldig enig i det du skriver

Hmm. Så du mener at syklister ikke har noe ansvar for å se seg for?

Eller at de ikke har mulighet til det? De skal bare se rett frem? For å ta meg selv, så ville jeg, dersom jeg syklet, sett meg tilbake når jeg skulle sykle ut i veien, pga fotgjengere på fortauet, og syklet opp på fortauet igjen når det var klart osv... Å sykle midt i veien med en kø av biler bak meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med.

Lenke til kommentar

Da burde man lage dem slik at det blir vanskelig for biler å bruke dem. Men selvsagt:

Syklistene setter seg i større fare ved å sykle midt i veien.

 

Hehe. Da har jeg brutt fartsgrensen på fortauet svært ofte i min barndom og ungdom. :)

 

Jeg tror ikke det er farligere å kjøre i gata enn på en sånn smal sykkelvei som kun er en stiplet linje, ,snarere tvert imot. Kanskje det beste faktisk hadde vært forbud mot fortaussykling for myndige? AtW

 

Lenke til kommentar

Jeg kjører vogntog daglig og ser mye rart ute i trafikken. Det er ingen tvil om at en sykelist kan få billister til å skape mange farlige situasjoner. Her om dagen ble jeg liggende bak en sykelist i 8 minutter på hovedveien med et 19m langt vogntog. Bak meg hadde jeg en lang rekke med biler. Virket som billistene bak meg ikke viste hvorfor jeg kjørte så sakte da de sannsyneligvis ikke så sykelisten forran meg. Dette fikk en av billiste til å ta en meget farlig forbikjøring, og det var synd jeg ikke hadde kameraet montert i dashbordet da det skjedde.

Lenke til kommentar

Jeg kjører vogntog daglig og ser mye rart ute i trafikken. Det er ingen tvil om at en sykelist kan få billister til å skape mange farlige situasjoner. Her om dagen ble jeg liggende bak en sykelist i 8 minutter på hovedveien med et 19m langt vogntog. Bak meg hadde jeg en lang rekke med biler. Virket som billistene bak meg ikke viste hvorfor jeg kjørte så sakte da de sannsyneligvis ikke så sykelisten forran meg. Dette fikk en av billiste til å ta en meget farlig forbikjøring, og det var synd jeg ikke hadde kameraet montert i dashbordet da det skjedde.

Og på hvilken måte er det syklistens feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...