Gå til innhold

Kroppen består av materie, derfor finnes ikke liv etter døden


Anbefalte innlegg

Kvifor er det ikkje nok med hardware for å få ei datamaskin til å fungera?

Kroppen er hardware og hjernebarken+ryggraden er softwaret. Det er dette som sender ordre ut til resten av kroppen, og ber den gjøre handlinger.

 

Se f.eks når du brenner deg. Varmesensorene i fingrene kjenner at det er alt for varmt. Smertesensorene går også av. Det sendes en statusbeskjed til ryggmargen, hvor dens øyeblikkelige svar tilbake er "Trekk unna!". Deretter får hjernen beskjed. "Au faen!"

 

En datamaskin fungerer på samme måte. Om du har en bærbar maskin med slik harddisk-beskyttende hard/software, og du mister PC-en, vil sensorene sende statusmelding til softwaren, som sender tilbake hva som må utføres.

 

Ingen plass i eksempelet ditt, er det nødvendig med en "sjel" eller "spøkelse". Spesielt ikke i datamaskiner. De vet vi pinlig nøyaktig hvordan fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen er hardware og hjernebarken+ryggraden er softwaret. ....

Nonsens, det er informasjonen (opplysningene) som er lagret i kroppen som er "softwaret". Hele kroppen inkl. hjernen og ryggmargen er bare "hardware"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Menneskekroppen er ikkje som ein datamaskin, sjølv om ein kanskje kan sjå likheitar. Mennesket er levande vesen med ein anna eksistens enn slike ting og er mykje meir mystisk og komplisert.

Lenke til kommentar

Menneskekroppen er ikkje som ein datamaskin, sjølv om ein kanskje kan sjå likheitar. Mennesket er levande vesen med ein anna eksistens enn slike ting og er mykje meir mystisk og komplisert.

Ja, men software/hardware sammenligningen hjelper folk til å forstå kropp/sjel eller kropp/ånd forholdet.

 

Jak 2:26 "kroppen er død uten ånd"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Menneskets "ånd" eller personlighet om du vil kalle det er rett og slett summen av kjemiske reaksjoner som til enhver tid foregår i hjernen. Det er stoffer som gjør oss glad, trist, spent, redd og alt i mellom. Fysiske ting vi opplever i verden påvirker disse i større eller mindre grad. Når hjernen slutter å få oksygen fra hjertet igjennom blodet er det ikke mer som skjer.

 

Dette er hvertfall det jeg tror i forhold til liv og død, døden er en lysbryter som slås av. Jeg tror ikke mennesker egentlig opplever selve døden, ettersom det blir et kaos i hjernen av reaksjoner. Deretter er det ingenting, selv om det er vanskelig å forestille seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Fordi.....?

 

Fordi det er enkelte egenskapar som blir skapt gjennom menneskekroppen som ikkje maskiner innehar. Slik som at det kan skape sjelen.

Lenke til kommentar

Fordi det er enkelte egenskapar som blir skapt gjennom menneskekroppen som ikkje maskiner innehar. Slik som at det kan skape sjelen.

Sjelen eksisterer ikke. "Du" består av elektriske signaler i hjernen din. Hjernen din utfører et valg og bestemmer hva som skjer, og bevisstheten din blir informert om det i etterkant, i form av at du "tar en beslutning".

 

Sjelen finnes ikke, og fri vilje er også et dypt tema å diskutere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Sjelen eksisterer ikke. "Du" består av elektriske signaler i hjernen din. Hjernen din utfører et valg og bestemmer hva som skjer, og bevisstheten din blir informert om det i etterkant, i form av at du "tar en beslutning".

 

Sjelen finnes ikke, og fri vilje er også et dypt tema å diskutere.

 

Dette er ein forestilling som kjem av litt viten og samtidig som det er så forfærdelig mykje vi ikkje veit. Sjølvsagt består kroppen vår av materie som oppfører seg på ein spesiell måte, men det er jo tydeligvis slik at dette skaper deg. Du som i deg sjølv, innerste del, eller sjelen om du vil. Det som opplever verden og dersom det ikkje hadde eksistert hadde ingen ting vert for deg. Altså eksisterer sjelen uansett, for ellers hadde ikkje du levd, men kroppen din vert noko, men du hadde ikkje opplevd noko. Kroppen din hadde vert tom. Vidare synes eg det er svært rart at du ikkje synes fri vilje virker logisk, fordi det er ingen årsak for at desse illusjonane dykkars skal eksistere. Berre fordi dykk ikkje kan forstå det? Er det grunnen? Manglande forståelse betyr ikkje manglande fri vilje, det betyr kun at man ikkje forstår. Ein illusjon kan ikkje eksistere for noko som ikkje er, og vilje kan ikkje eksistere for noko som ikkje er og ein illusjon eksisterer heller ikkje uten bevis eller grunn. Eg trur heller på min opplevelse, enn på folk som ser på seg sjølv som smarte, men eigentlig er uvitande.

 

Dette er en selvoppfyllende profeti.

 

På kva måte?

Lenke til kommentar

Menneskekroppen er ikkje som ein datamaskin, sjølv om ein kanskje kan sjå likheitar. Mennesket er levande vesen med ein anna eksistens enn slike ting og er mykje meir mystisk og komplisert.

Fordi det er enkelte egenskapar som blir skapt gjennom menneskekroppen som ikkje maskiner innehar. Slik som at det kan skape sjelen.

 

Det er selvoppfyllende fordi du kun formulerer den samme tesen om seg selv to ganger:

 

P.1: Menneskekroppen er ikke som en datamaskin

P.2: Mennesket er levende, og eksistensen er ulik den av en datamaskin (ikke materiell)

 

Din begrunnelse:

 

P.1: Menneskekroppen er ikke som en datamaskin

P.2: Mennesket er levende (har sjel), og eksistensen er ulik den av en datamaskin (ikke materiell)

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor forsøke å bevise noe? Det blir ikke godtatt uansett. Kan nevne nærdøden-opplevelser, men ikke sant; det er jo bare tøys og tull som så kalt spirituelle fantaster bryr seg med ... Kan nevne forskning som har gått over flere tiår, og hvor resultatene ikke lar seg bortforklare, men sånt blir ganske enkelt avfeid av "makta som rår"

 

Så bare glem det - det var bare min egen lett frustrerte refleksjon angående et ellers interessant tema ;)

 

Så - du kan nevne, og du kan bevise oppdagelser som ville veltet et sekulært verdenssyn, men du "gidder ikke" fordi "makta som rår" (hvem er denne makta?) ikke ville akseptert det?

 

Vel, jeg er ikke en del av noen konspirasjon, og jeg har et sekulært verdenssyn - jeg tror ikke at "sjeler" gjenfødes i nye kropper, og jeg er per dags dato av den oppfatning at de som leter etter "beviser" som passer i deres forutinntatte syn på verden, ja - de finner som regel det de vil alt mens skylapper utelukker konflikter.

 

Jeg er likevel åpen for å bli overbevist om at motsatt er tilfelle, det er jo en veldig fin tanke å tro på at jeg en dag kan komme tilbake - at de som skader andre og slipper unna med det i dette livet blir gjenfødt inn i lidelse (for eksempel).

 

Av det jeg er kjent med i dag, finnes det uheldigvis ingenting som tyder på at NDEer har en sjeleforklaring som beste forklaringsmodell. Kanskje kjenner du til noe jeg ikke gjør her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så - du kan nevne, og du kan bevise oppdagelser som ville veltet et sekulært verdenssyn, men du "gidder ikke" fordi "makta som rår" (hvem er denne makta?) ikke ville akseptert det?

 

Vel, jeg er ikke en del av noen konspirasjon, og jeg har et sekulært verdenssyn - jeg tror ikke at "sjeler" gjenfødes i nye kropper, og jeg er per dags dato av den oppfatning at de som leter etter "beviser" som passer i deres forutinntatte syn på verden, ja - de finner som regel det de vil alt mens skylapper utelukker konflikter.

 

Jeg er likevel åpen for å bli overbevist om at motsatt er tilfelle, det er jo en veldig fin tanke å tro på at jeg en dag kan komme tilbake - at de som skader andre og slipper unna med det i dette livet blir gjenfødt inn i lidelse (for eksempel).

 

Av det jeg er kjent med i dag, finnes det uheldigvis ingenting som tyder på at NDEer har en sjeleforklaring som beste forklaringsmodell. Kanskje kjenner du til noe jeg ikke gjør her?

 

Du aner ikke hvor jeg har angret på den posten, eller de to postene. Så jeg har ikke noe ønske å å "stå for det", men la det gå rett i glemmeboken. Hadde liksom lovd meg selv å ALDRI diskutere religion og personlige prosesser, men plutselig får den lille idioten opp hodet akkurat nok armslag ..

 

;)

Lenke til kommentar

Jo, og alt vondt kommer fra djevelen.

 

Ja, klart du ikke liker djevelen når han prøvde å utvide synet vårt... Da kommer gode Gud† inn og straffer oss med evig liv på jorden. Haha, du azz.

 

Hvem vil vel ha evig liv på denne drittplaneten uansett? Vil gjerne bli gjenfødt i et annet solsystem, kanskje de har flygende biler der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fordi det er enkelte egenskapar som blir skapt gjennom menneskekroppen som ikkje maskiner innehar. Slik som at det kan skape sjelen.

Sjel? Skape sjel faktisk... Sjel, som i ånd, finnes ikke. Sjel som i "å sette personlig preg på" finner en i mye mer enn bare mennesket.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er selvoppfyllende fordi du kun formulerer den samme tesen om seg selv to ganger:

 

P.1: Menneskekroppen er ikke som en datamaskin

P.2: Mennesket er levende, og eksistensen er ulik den av en datamaskin (ikke materiell)

 

Din begrunnelse:

 

P.1: Menneskekroppen er ikke som en datamaskin

P.2: Mennesket er levende (har sjel), og eksistensen er ulik den av en datamaskin (ikke materiell)

 

Ingen har skreve at sjelen ikkje blir skapt av materie.

 

Sjel? Skape sjel faktisk... Sjel, som i ånd, finnes ikke. Sjel som i "å sette personlig preg på" finner en i mye mer enn bare mennesket.

 

Sjel som i deg som opplever det kroppen gjør finnes i vertfall. Men ikkje i maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...