Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor skal NRK kunne forlange at man skal ødelegge en enhet bare for at man skal lippe lisensen ?

Det kan jo hende at man senere velger å bruke den som TV

 

hvorfor forlanger de plombering når man må ha abonnement et eller amet sted for få se NRK

enten må man ha en ekstern dekoder

eller så må man ha en egen modul i tven for å få inn noe i det hele tatt

eller man må ha tilgang til analogt kabel tv

Lenke til kommentar

Du framstiller det helt på hue. NRK forlanger ikke at man skal ødelegge en enhet for å slippe lisensen. Tvert i mot er det tverre lisenshatere som forlanger at de skal få slippe lisensen når de har ødelagt enheten. NRK er hyggelig og grei og forklarer hva de da vil godta for at ikke folk skal bare fikse den tilbake etter at den har blitt framvist som plombert. Fordi NRK er vant til at folk forsøker å lure dem.

 

Men problemstillingen, i likhet med ordlyden i lisensen, er i ferd med å bli helt utdatert. Siden det blir mindre og mindre behov for en tuner for å se TV. Hvis ikke Stortinget gjør et grep, vil stadig flere ha tilgang til NRK og annen TV-underholdning uten å bruke tuner. I Sverige har de gjort grepet allerede, hva det norske grepet blir, er ikke avklart. En populær mulighet ser ut til å være over skatteseddelen, eller man kan gjøre som i Sverige og legge TV-lisens også på apparater som kan se TV-sendinger uten TV-tuner.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da så mange som hevder at de må plomber ( altså ødelegge apparatet ) for slippe lisensen

Da er det også personer som bruker tv til alt annet tv titting

De mister også muligheten til å dikes tv ved en senere anledning

Alt dette til tros for at tv-en ikke kan mota signaler uten en tilleggs modul.

 

At du påstår at den ikke blir ødelagt sier bare hvor lite du har fulgt med

 

Da hjelper det lit hva du måte mene om lisens prinsippet så lenge du godtar det som tilleggsavgift.

 

Det er som når folk skal gjøre sine daglige innkjøp i butikken så får du med VG men den må du betal for

Hva du gjør med avisen spiller ingen rolle

 

For videre sammenligning:

Man må betale for VG når man kommer inn i butikken og så får man den utdelt ved kassen

Hvis noen legger fra seg avisen utenfor så kan du se i den uten å betale

 

Hvem hadde godtatt dette ?

Lenke til kommentar

"At du påstår at den ikke blir ødelagt sier bare hvor lite du har fulgt med".

 

Jeg har ikke påstått noe sånt, så det sier bare litt hvor lite interessert du er i å forstå det folk sier.

 

Det er folk som har TV-apparater som ikke ønsker å betale for lisensen som medfølger når du eier et TV-apparat. NRK aksepterer at du ikke trenger betale for lisensen dersom du går til det destruktive skritt å ødelegge TV-mottakeren i apparatet ditt. De har erfart at folk forsøker sno seg unna lisensen. Derfor må du dokumentere at dette faktisk er skjedd.

 

Nettopp fordi, som du sier, at man senere kan velge å bruke den som TV. Typisk rett etter lisenskontrolløren har forlatt stua. Hvorfor skal du kunne spare hele lisensen bare ved å lyve?

 

Ikke at jeg noen gang har sett en slik lisenskontrollør, men jeg forstår at de finnes...

Lenke til kommentar

Men du tillater at NRK skal kunne ødelegge tv

Nå er det ikke alle som kjøper tv for se på al driten som sendes på disse kanalene heller.

likevel så forventer su at de ente skal betale lisens eller ødelegge fremtidens bruk

 

Å plombere tven hindrer dog ikke at man kan bruke det til se tv

Så hva er da poenget med plomberingen.

 

Plomberingen kan også hindre deg i bruk tven til video avspilling eler bruk av tv spill.

 

 

Nå bør du også tenke gjennom hvorfor så mange ikke vil betale lisensen.selv om de fleste årsakene er tatt opp flere ganger her på forumet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nei,

 

jeg tillater ingenting. Jeg bare sitter her, sliten og trøtt.

 

Det er DU, eller noen DU tillater, som ødelegger TV'n DIN, på DITT initiativ. Har ikke jeg noe med.

NRK tillater at DU slipper å betale lisens, på grunn av noe DU har fått gjort med din TV.

 

NRK vil ikke ødelegge TV'n din.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nei,

 

jeg tillater ingenting. Jeg bare sitter her, sliten og trøtt.

 

Det er DU, eller noen DU tillater, som ødelegger TV'n DIN, på DITT initiativ. Har ikke jeg noe med.

NRK tillater at DU slipper å betale lisens, på grunn av noe DU har fått gjort med din TV.

 

NRK vil ikke ødelegge TV'n din.

hvilken rolle spiller det når man ikke her noen valg ?

Hvem vil betale lisens for tv kanaler når det ikke blir brukt til slit ?

 

Da er det jo NRK som tvinger en til ødelegge tven

 

Du må heller ikke glemme at enkelte av inngangene på tven som blir satt ut av spill ( ødelagt for senere bruk) også blir brukt ( ihvertfall før ) til en del spille konsoller.

 

Skal folk da ikke få lov til bruke tvn til tv-spilling ?

Lenke til kommentar

Hvorfor spør du meg? Jeg har jo sagt at jeg synes det er såååå 1994 å knytte TV-lisensen til en tuner.

 

Fordi du på den ene siden sier at du er mot lisensen og på den andre siden godtar at NRK kan få folk til å ødelegge tven sin

 

Når det er sagt så godtar de fleste en lisens per husstand , der både oldefar , oldemor , bestefar ,bestemor , far og mor , barn og barnebarn bor selv om det er flere som har hver sine tv

 

Dette godtar ikke NRK

Lenke til kommentar

De eneste som trenger å betale TV-lisensen er de som påkoster seg den luksusen det er å ha mottakerapparat. Hvis man derimot overfører kostnaden til statsbudsjettet, da blir det en høyere grad av at "alle skal betale", siden man ikke lengre kan velge bort TV-lisensen da.

 

Nå må jeg dessverre ta en pause fra denne debatten for en stund, da jeg har fått noe mer alvorlig å bekymre meg for enn økonomi og politikk. Ha en hyggelig debatt.

Lenke til kommentar

Hvis man kun tar hen syn til en av "kravene " så hadde nok vær greit

 

Men det er fler "krav" å ta hensyn til

 

 

Det jeg menr ar at de som ønsker NRK sin kanaler kunne betaler uten at det gikk ut over alle andre som lager tv

Så kunne staten bruke skatten til å finansiere det de mer er så viktig

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Plomberte TV-en for en stund siden og sendte kopi og melding til NRK. De slettet meg og jeg slapp lisens. Helt til nå. Fikk nettopp brev fra NRK om at de "antar at jeg har mottagerutstyr" og en medfølgende faktura.

 

Hvordan i svarte f#¤! kan de holde på slik?? De kan ikke gi ut regninger på flere tusen basert på antagelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plomberte TV-en for en stund siden og sendte kopi og melding til NRK. De slettet meg og jeg slapp lisens. Helt til nå. Fikk nettopp brev fra NRK om at de "antar at jeg har mottagerutstyr" og en medfølgende faktura.

 

Hvordan i svarte f#¤! kan de holde på slik?? De kan ikke gi ut regninger på flere tusen basert på antagelser?

 

HAR du mottagerutstyr?

Lenke til kommentar

Plomberte TV-en for en stund siden og sendte kopi og melding til NRK. De slettet meg og jeg slapp lisens. Helt til nå. Fikk nettopp brev fra NRK om at de "antar at jeg har mottagerutstyr" og en medfølgende faktura.

 

Hvordan i svarte f#¤! kan de holde på slik?? De kan ikke gi ut regninger på flere tusen basert på antagelser?

Du får ringe de og høre.

Men hvis du har lånt dekoder fra kabelselskapet ditt f ex går denne under mottakere og de melder vel inn til NRK afaik.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...