Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er å kalle en spade en spade. F.eks.

  • kringastingsavgift -> fjernsynsmottaker-skatt: skatt for de som eier fjernsynsmottaker
  • dokumentavgift -> boligkjøper-skatt: skatt for de som kjøper bolig (i borettslag er man juridisk ikke eier av boligen)
  • arveavgift -> døds-skatt: arvingene betaler skatt på pengene som den avdøde allerede har betalt skatt på
osv.
Det å kalle det en avgift virker mye snillere og ser selvsagt bedre ut på papiret når man skal beregne totalt skattenivå.
Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at det er direkte feil å kalle det en skatt, skjønner jeg ikke hvorfor du mener det er "bedre på papiret" å ha et høyt avgiftsnivå enn å ha et høyt skattenivå. Hadde bilavgiftene, bompengene, arveavgiftene og dokumentavgiftene vært tatt inn over skatten, hadde 75% av all klaginga i Norge forstummet, eller det vil si, de resterende 25% hadde økt tilsvarende i volum.

Lenke til kommentar

 

Poenget er å kalle en spade en spade. F.eks.

  • kringastingsavgift -> fjernsynsmottaker-skatt: skatt for de som eier fjernsynsmottaker
  • dokumentavgift -> boligkjøper-skatt: skatt for de som kjøper bolig (i borettslag er man juridisk ikke eier av boligen)
  • arveavgift -> døds-skatt: arvingene betaler skatt på pengene som den avdøde allerede har betalt skatt på
osv.
Det å kalle det en avgift virker mye snillere og ser selvsagt bedre ut på papiret når man skal beregne totalt skattenivå.

 

greit nok , men jeg ville kalle festeavgiften for døds-skatt :leie plass til graven

Pengene man får som arv er det nokk allerede betalt skatt av en gang før og så skal det betales avgift en gang til når noen overtar disse pengene

Da kunne det like-gjerne kalles for skatte avgift , eller avgifts skatt.

 

lisensen kunne med fordel ha navnet info-avgitt ( hvis man ser på det opprinnelige poenget NRK)

Kaller man det for media -avgitt ( det som er innført i Sverige ) så blir det lite dekkende .

Politikerne vil da også få et argument for kreve avgift for mer en bare tv mottakere

 

Men det er antagelig det som må til for at man får vekk lisens giroen

jeg hadde håpet på at lisensen gik direkte over til den normale skatten man betaler og ble en del av felles utgiftene staten har.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er en skatt, men en avgift. Skatten trekkes fra dine inntekter, avgiften kommer på grunn av ditt forbruk. Skatten tas over skatteseddelen mens avgiften kommer to ganger i året som en regning. Avgifter og skatter håndteres og hjemles helt forskjellig. Det eneste de har felles er at staten bestemmer dem.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er en skatt, men en avgift. Skatten trekkes fra dine inntekter, avgiften kommer på grunn av ditt forbruk.

 

Hvor har du den definisjonen fra?
F.eks. så trekkes ikke eiendomsskatt fra inntekt. Eiendomsskatt er knyttet opp i noe du har ervervet/forbruker. Selger du eiendommen oppheves eiendomsskatten.
Lenke til kommentar

Den gjør jo det, hvis du skal betale eiendomsskatt så må du enten justere skattetrekket ditt som da trekkes fra inntekten, eller få det som en baksmell på selvangivelsen. Definisjonen min er forenklet, siden skatten ikke teknisk trekkes fra direkte inntekt, men man har normalt et skattetrekk fra inntekten som settes av til å dekke skatten en gang i året.

 

Du et ganske godt poeng, eiendomsskatten kan ses på som en avgift knyttet til forbruk/ervervelse, og det samme kan sies om formueskatt.

 

Uansett så tror jeg du forstår hva jeg mener. Du trenger ikke være enig, men det er en forskjell på skatter, som ordnes gjennom skattetrekk/selangivelse, i en spesifikk setting og til en spesifikk tidsfrist, og "andre" avgifter som trekkes enkeltvis, etter forbruk, som vanlige fakturaer.

Lenke til kommentar

Den gjør jo det, hvis du skal betale eiendomsskatt så må du enten justere skattetrekket ditt som da trekkes fra inntekten, eller få det som en baksmell på selvangivelsen.

 

Hvilken kommune er dette og hvordan trekker de eiendomsskatten fra skattetrekket ditt?
Man betaler eiendomsskatt på samme måte som kommunale avgifter og kringkastingsavgift. F.eks.
«Tromsø kommune har sendt ut faktura for betaling av eiendomsskatt og kommunale avgifter, første halvår 2012. Denne har for de aller fleste forfall 1. april. Eiendomsskatt er utliknet på alle eiendommer i hele kommunen.»
«Fra og med 2008 er det innført 3 terminer for betaling av kommunale eiendomsgebyrer og eiendomsskatt, jfr kommunestyrevedtak av 19.12.2007.
De nye forfallsdatoene er 31.03., 30.06. og 31.10.»
«Eiendomsskatten kommer to ganger i året, med forfall 20. mars og 20. september»
Det er like riktig å kalle det fjernsynsmottager-skatt som eiendomsskatt. Skatt og avgifter (og tildels gebyrer) er samme ulla. Det er bare forskjellige navn stat og kommune bruker til å kreve inn penger. Ved å bruke forskjellige begrep så blir de vanskeligere å holde oversikten. Man kunne like gjerne ha kalt alt for skatt etter min mening.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Arbeiderpartiet (som jeg IKKE stemmer på pga. Datalagringsdirektivet) har en side om NRKs samfunnsoppdrag som fint viser fram noen av de tingene som skiller NRK fra en kommersiell aktør:

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Kommentarer/NRKs-samfunnsoppdrag

 

Utdrag:

 

"NRK skal:
understøtte og styrke demokratiet
være allment tilgjengelig
styrke norsk språk, identitet og kultur
etterstrebe høy kvalitet, mangfold og nyskaping
være ikke-kommersiell"

 

Det er fra NRK-plakaten. Videre er NRK gjennom dette oppdraget beskyttet mot direkte politisk påvirkning, som er noe jeg har advart om dersom NRK skal finansieres gjennom regjering/statsbudjett:

 

"Dette stiller også strengere krav til Stortinget. Man kan ikke lenger stille krav til NRK gjennom budsjettinnstillinger eller liknende, kun gjennom NRK-plakaten."

 

Forøvrig har NRK-plakaten bred oppslutning på Stortinget.

 

Andre TV-kanaler har ikke de samme forpliktelsene som NRK. De er en allmenkringkaster, og det er en felleskostnad og ytelse at alle har tilgang på en allmenkringkaster.

 

"Vårt oppdrag bygger på det motsatte: en bred og balansert dekning."

 

Ingen kommersiell aktør kan noen gang påstå det samme. Eller, hva er det jeg sier, joda, de kan alle påstå det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...