Gå til innhold

Hvordan fotografere lyn i dagslys?


Anbefalte innlegg

Sikkert ingen grunn til å komme med gode råd her, men dette er hvertfall min erfaring:

 

Trådutløser og manuelle innstillinger. Justere lukkertiden ettersom det blir mørkere. Traff hverfall på 1 av 3 eksoneringer.

 

http://www.akam.no/b...mervaer/1194960

 

Et utrolig fint bilde. Flotte fargenyanser og flott skarphet med mange lyn-kanaler synlig ut fra hovedkanalene. Kanskje det lokale kraftlaget synes dette er et interessant bilde? Eller en produsent/distributør av elektromateriell? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at det alltid anbefales trådutløser fremfor trådløs fjernutløser? Jeg har aldri forsøkt trådutløser, men har en trådløs til kameraet mitt. Denne fungerer fint, så jeg lurer på hva jeg evt har gått glipp av?

 

Jeg kan se for meg at en trådutløser er mer pålitelig, siden man slipper å bekymre seg for at kameraet oppfatter signalet. Samtidig er trådløs garantert uten rystelse på kamera, noe en trådutløser kan (marginalt).

 

Har ellers tatt et par bilder av lyn for noen år siden:

Thunderstorms & Lightning

 

Ikke like fine som eriknor sitt, men en litt annen stemning.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det alltid anbefales trådutløser fremfor trådløs fjernutløser? Jeg har aldri forsøkt trådutløser, men har en trådløs til kameraet mitt. Denne fungerer fint, så jeg lurer på hva jeg evt har gått glipp av?

 

Jeg kan se for meg at en trådutløser er mer pålitelig, siden man slipper å bekymre seg for at kameraet oppfatter signalet. Samtidig er trådløs garantert uten rystelse på kamera, noe en trådutløser kan (marginalt).

 

Har ellers tatt et par bilder av lyn for noen år siden:

Thunderstorms & Lightning

 

Ikke like fine som eriknor sitt, men en litt annen stemning.

 

Min erfaring er at trådutløser knipser umiddelbart, som i dette tilfellet er essensielt. Har hatt noen få trådløse, men de er rett og slett for treige.

 

En annen ting er at jeg har trådutløseren konstant montert på kameraet, tapet fast til remmen. Da har jeg den alltid tilgjengelig. De trådløse må gjerne monteres/demonteres hver gang de brukes.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Min erfaring er at trådutløser knipser umiddelbart, som i dette tilfellet er essensielt. Har hatt noen få trådløse, men de er rett og slett for treige.

 

En annen ting er at jeg har trådutløseren konstant montert på kameraet, tapet fast til remmen. Da har jeg den alltid tilgjengelig. De trådløse må gjerne monteres/demonteres hver gang de brukes.

 

Er det strengt talt nødvendig med en utløser som fyrer av -umiddelbart- når det angår lynfoto? I det du ser lynet er det jo allerede for sent...

 

At den kan være fastmontert kan ha sine fordeler, men om man først skal ut å ta bilder av lyn gjør det vel ikke så mye om man bruker et minutt på å montere en trådløs. Den kan jo også være fastmontert hele tiden...

Lenke til kommentar

Er det strengt talt nødvendig med en utløser som fyrer av -umiddelbart- når det angår lynfoto? I det du ser lynet er det jo allerede for sent...

 

At den kan være fastmontert kan ha sine fordeler, men om man først skal ut å ta bilder av lyn gjør det vel ikke så mye om man bruker et minutt på å montere en trådløs. Den kan jo også være fastmontert hele tiden...

 

Som poengtert, jeg synser ikke, uttaler meg kun på bakgrunn av egne erfaringer. Bildet jeg har linket til, ER tatt med trådutølser. Det VAR altså ikke for sent.

 

Jeg bruker ikke tråutløser kun til lynfoto, men også til landskapsfotografering evt andre ting jeg bruker stativ til. Skal du ha de trådløse montert hele tiden, tar det ikke lang tid før de hekter seg fast i noe og faller av, eventuelt ødelegger kontakten.

 

Dessuten er jeg sikker på at jeg alltid har den med meg. :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at trådutløser knipser umiddelbart, som i dette tilfellet er essensielt. Har hatt noen få trådløse, men de er rett og slett for treige.

 

En annen ting er at jeg har trådutløseren konstant montert på kameraet, tapet fast til remmen. Da har jeg den alltid tilgjengelig. De trådløse må gjerne monteres/demonteres hver gang de brukes.

Ok, takk for svar. I de tilfellene jeg har brukt den trådløse har det ikke vært kritisk hvor fort det går. For lyn er det som Lars påpeker altfor sent uansett. Ved lynbilder har jeg eksponert for omgivelsene med lang lukkertid (8-10 sekunder har jeg god erfaring med, men mange foretrekker lengre tid - mitt kamera gir for mye støy synes jeg da), så er det nesten bare å håpe at flaksen treffer. Å ta bilde av lynet i det det inntreffer krever en refleks få innehar, om noen. Jeg vil tro de bildene man evt får som er gode skyldes flaks mer enn noe annet. Og hvorfor ikke heller ta med lengre lukkertid, og sikre flere gode bilder. Jeg ser ikke baksiden, annet enn at det kan bli en del bilder å slette etterpå?

 

Så da er det, for lyn ihvertfall, egentlig bare for å sikre et skarpt bilde av omgivelsene, og spiller da liten rolle om det er tråd eller trådløst? Men det er klart, jeg ser andre fordeler ved trådutløser også. Eks at det ikke går tom for batteri. I tillegg er det gjerne flere funksjoner på de med tråd, som intervallfoto.

 

For ordens skyld. Det er ingen montering med den enkle trådløse jeg har. Bare en søt liten fjernkontroll jeg må fiske frem, og sette kamera til trådløs. En gammel Nikon D80. :)

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Ved lynbilder har jeg eksponert for omgivelsene med lang lukkertid (8-10 sekunder har jeg god erfaring med, men mange foretrekker lengre tid -

 

 

 

Dersom du leser tittelen en gang til, ser du at trådstarter spør om "Hvordan fotografere lyn i dagslys?" 8-10 sekunder er jeg redd vil brenne ut landskapet uansett blenderåpning.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

funksjoner på de med tråd, som intervallfoto.

 

For ordens skyld. Det er ingen montering med den enkle trådløse jeg har. Bare en søt liten fjernkontroll jeg må fiske frem, og sette kamera til trådløs. En gammel Nikon D80. :)

 

Ja, den er genial, denne funksjonen har dessverre hverken D700 eller D800 som jeg bruker.

Lenke til kommentar

Å ta bilde av lynet i det det inntreffer krever en refleks få innehar, om noen. Jeg vil tro de bildene man evt får som er gode skyldes flaks mer enn noe annet.

 

 

Du kian jo ta en reaksjonstest her:

 

http://www.nrk.no/vi...ologi/1.6423219

 

I følge wikipedia:

 

"Et typisk lyn varer i ca. 1/4 sekund og består av tre til fire hovedutladninger med ca. 0,04 sekunders tidsintervall"

 

For meg bekrefter det at bildene mine ikke er et resultat av flaks.

 

Som nevnt tidligere, jeg traff på ca 1 av 3 forsøk.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Dersom du leser tittelen en gang til, ser du at trådstarter spør om "Hvordan fotografere lyn i dagslys?" 8-10 sekunder er jeg redd vil brenne ut landskapet uansett blenderåpning.

Jeg har lest det, men her var det mer et generelt spørsmål fra min side. Som oftest er det uansett veldig mørkt når det lyner, selv midt på dagen. Men jeg ser poenget ditt. :)

Er det for lyst, går det selvsagt ikke med lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Som poengtert, jeg synser ikke, uttaler meg kun på bakgrunn av egne erfaringer. Bildet jeg har linket til, ER tatt med trådutølser. Det VAR altså ikke for sent.

 

Lukker: 1/2 sek.

 

Sett deg ute i tordenværet med trådutløser. Lukkertid 1/30 eller deromkring. Trykk kun på utløseren når du ser lynet, ikke random trykking i håp om å få fanget et lyn.

 

Gjør det samme med trådløs.

Presenter resultat.

 

Ettersom signalet fra knappen du trykker på går raskere gjennom luft enn en kobbertråd, lurer jeg egentlig på stor forskjellen er i "treghet" fra du trykker til lukkeren åpner seg med de to alternativene.

Lenke til kommentar

Ettersom signalet fra knappen du trykker på går raskere gjennom luft enn en kobbertråd, lurer jeg egentlig på stor forskjellen er i "treghet" fra du trykker til lukkeren åpner seg med de to alternativene.

Forskjellen ligger nok ihvordan en trådløs fjernutløser er laget. Enheten ligger nok normalt i dvale, så den skal våkne opp før signalet sendes. I tillegg må kameraet registrere at det er et ekte signal den mottar og ikke sporadisk støy inn på IR sensoren. Vil tro at de to faktorene er nok til å skape merkbar lag.

Lenke til kommentar

Gjør det samme med trådløs.

Presenter resultat.

 

Ettersom signalet fra knappen du trykker på går raskere gjennom luft enn en kobbertråd, lurer jeg egentlig på stor forskjellen er i "treghet" fra du trykker til lukkeren åpner seg med de to alternativene.

 

Tregheten gjelder skuddtakten, som med de trådløse jeg har prøvd, er mye dårligere enn kameraets skuddtakt. Om den første eksponeringen er like rask som med trådutløser, må jeg innrømme at jeg ikke har testet.

 

Nå har jo jeg presentert et bilde av lyn i dagslys tatt med trådutløser. Da kan vel du presentere det samme med trådløs sender :)

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Dersom du leser tittelen en gang til, ser du at trådstarter spør om "Hvordan fotografere lyn i dagslys?" 8-10 sekunder er jeg redd vil brenne ut landskapet uansett blenderåpning.

Det er godt mulig å ta lange eksponeringer i dagslys. Stor Liten blenderåpning og/eller ND-filter hjelper. Det er også (ofte) mulig å simulere det samme ved å ta mange eksponeringer i rask rekkefølge og midle dem (for lyn ville jeg tro at man oppnådde omtrent det samme som med en, lang eksponering).

 

Det springende punktet er hvordan lysstyrken til lynet (med kort varighet) ville framstå i forhold til bakgrunnen (belyst under hele eksponeringen). Hvis man ønsker å jevne ut denne forskjellen (ganske lyst landskap med et nedtonet lyn) så er antagelig lang lukkertid tingen. Hvis man ønsker et dramatisk lyn mot en mørk bakgrunn så er nok kortere lukketid tingen.

 

Effektiv lukkertid (enten man oppnår det med faktisk lang lukkertid eller ved å midle mange bilder tatt etter hverandre) påvirker også sannsynligheten for å fange lyn i det hele tatt, og sannsynligheten for å få med seg flere lyn i samme bilde.

 

Jeg har ikke vært i en situasjon hvor det var naturlig å prøve seg på lyn siden jeg var helt fersk på speilrefleks for mange år siden. Det forsøket gikk heller dårlig.

 

-k

edit: Stor->liten

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Tregheten gjelder skuddtakten, som med de trådløse jeg har prøvd, er mye dårligere enn kameraets skuddtakt. Om den første eksponeringen er like rask som med trådutløser, må jeg innrømme at jeg ikke har testet.

 

Nå har jo jeg presentert et bilde av lyn i dagslys tatt med trådutløser. Da kan vel du presentere det samme med trådløs sender :)

 

Skuddtakten er jo noe helt annet. Her snakket vi om muligheten å ta et enkeltbilde av lyn. Om man var rask nok til å ta bildet med tråd/uten tråd.

 

Om du vil ha maks skuddtakt kan du vel bare sette på interval-modusen og la kameraet gjøre jobben? Ingen bruk for ekstern utløser.

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger nok ihvordan en trådløs fjernutløser er laget. Enheten ligger nok normalt i dvale, så den skal våkne opp før signalet sendes. I tillegg må kameraet registrere at det er et ekte signal den mottar og ikke sporadisk støy inn på IR sensoren. Vil tro at de to faktorene er nok til å skape merkbar lag.

Holde utløseren halvveis inne vekker enheten. Akkurat som på et vanlig kamera altså.

Lenke til kommentar

Skuddtakten er jo noe helt annet. Her snakket vi om muligheten å ta et enkeltbilde av lyn. Om man var rask nok til å ta bildet med tråd/uten tråd.

 

Om du vil ha maks skuddtakt kan du vel bare sette på interval-modusen og la kameraet gjøre jobben? Ingen bruk for ekstern utløser.

 

Det med skuddtakt var en digresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...