Gå til innhold

Hvordan fotografere lyn i dagslys?


Anbefalte innlegg

Siden det er meldt lyn og torden i morgen, så tenkte jeg å prøve å ta bilder av dette. Men lar det seg gjøre? Det beste er vel om det er svart som i natta?

Eller er det metoder som gjør dette mulig?

Vil et ND filter og lang lukkertid funke? Eller er det best å bare ta det som video? For så å hente ut et bilde.

Eller er det noen som har andre triks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ND-filter dimmer lyset fra både lyn og dagslys like mye gitt at du ikke endrer lukkertid, blender, ISO eller noe sånt. Lysmengden fra lynet er gitt nesten uansett lukkertid fordi det har kortere varighet enn eksponeringa. Øker du lukkertida så fanger du bare inn mer omgivelselys uten å fange inn mer lyn-lys. Det gjelder altså å holde lukkertida nede og ta mange bilder i serie.

 

Du kan øke sannsynligheten for å fange lyn ved å optimere sånn at kameraet eksponerer størst mulig prosentandel av tida du holder på. Seriebildehastigheten har sine begrensninger, særlig i kontinuerlige serier. Jeg vet ikke hvilket kamera du har men la oss si det klarer 2 bilder per sekund kontinuerlig. Da bør du sette lukkertida til ca 0,5 sekunder. Det kan godt hende du trenger både liten blender, lav ISO og ND-filter for å klare det i dagslys.

 

Video gir deg bare 2 Mp bilder så det er ikke helt optimalt, men det gir i hvert fall korte eksponeringer og høy prosentandel eksponert tid.

Lenke til kommentar

Er best når det er litt mørkt, då får du mest kontrast og lynet blir synleg.

 

Du kan prøve litt ulike lukkertider, mange som bruker lang lukkertid (fleire sek.) og får gode resultat med det. Har sett mange bra bilder også med kort lukkertid, men då er du nødt til å treffe lynet akkurat når det slår ned. Har du time lapse-funksjon på kamera så bruk det, ellers ville eg brukt ein fjernutløser.

 

Om du skal ha fleire sek eksponeringstid på dagtid må du ha ND-filter.

 

Bør ta litt testbilder først, sette kamera i M, finne fokus og sette den på manuell også. Så er det berre å fyre i veg og egentlig håpe på det beste. :)

Lenke til kommentar

Ok. Jeg satt og tenkte litt og kom på om det hadde gått an å utløst kamera med lysblaffet fra lynet? Men da bør det kanskje være i mørke?

Jeg har fanget lynet på video før, men det gir ikke så bra bilder.

Kameraet er et D7000. Jeg kan prøve med timelaps funksjonen på det og håpe på det beste. Hvis det blir mye skyer, så blir det også litt mørkere. Men vi er jo på det lyseste nå.

Men om det blir noe lyn gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt triggere som kan utløse bildet basert på hopp i lysintensiteten, men du får neppe levert noe sånt til i mårra. Disse triggerne trenger ikke mørke, de trigger på små men raske økninger også.

 

For i mårra bør du satse på timelapsfunksjonen. Ta testbilder, finn passe lang lukkertid i det dagslyset du har og sett på kortest mulig intervaller mellom timelapsbildene. Tomt minnekort og fult batteri selvsagt.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt triggere som kan utløse bildet basert på hopp i lysintensiteten, men du får neppe levert noe sånt til i mårra. Disse triggerne trenger ikke mørke, de trigger på små men raske økninger også.

 

For i mårra bør du satse på timelapsfunksjonen. Ta testbilder, finn passe lang lukkertid i det dagslyset du har og sett på kortest mulig intervaller mellom timelapsbildene. Tomt minnekort og fult batteri selvsagt.

 

Ok, ja jeg får bruke det jeg har nå. Eventuelt anskaffe trigger til en senere anledning. Sensommer/høst er vel den beste tiden for sånt. Det har vært mange spektakulære tordenvær opp igjennom. Hadde vært moro å få et skarpt og perfekt bilde av det.

Lenke til kommentar

ND-filter dimmer lyset fra både lyn og dagslys like mye gitt at du ikke endrer lukkertid, blender, ISO eller noe sånt. Lysmengden fra lynet er gitt nesten uansett lukkertid fordi det har kortere varighet enn eksponeringa. Øker du lukkertida så fanger du bare inn mer omgivelselys uten å fange inn mer lyn-lys. Det gjelder altså å holde lukkertida nede og ta mange bilder i serie.

Vil tro at argumentet for ND fillter er muligheten til å ha en åpen lukker over lengre tid slik at man potensiellt kan få med flere lyn på samme eksponering.

Lenke til kommentar

Det meldte været uteble. Så ikke et eneste blink. Jeg vurderte å gå for video da jeg fant det for tidkrevende med foto.

Timelapse funksjonen på kameraet har jeg ikke satt meg nok inn i.

Ellers har jeg opplevd mange spektakulære tordenvær. Men da hadde jeg ikke noe kamera.

Det er fascinerende å se hvordan lynet lyser opp. Det blir nesten som om sola lyser opp et større område midt på natta, mens det er mørkt rundt.

Har sett mange fine bilder av slikt, så jeg får bare vente.

Lenke til kommentar

Ett alternativ er ND filter, en forholdsvis liten lukker og BULB funksjonen ... Fjernutløser (trå er best i dette tilfelle) er en nødvendighet ...

 

Det du må gjøre er da å finne riktig eksponering (hvor lenge du kan ha lukker åpen på BULB) ved noen testeksponeringer ...

 

Deretter holder du lukker åpen i det antall sekunder eller litt kortere som du har funnet ut er maks for lysforholdene og håper det kommer ett lyn flagrende, når grensen for eksponering er nådd så slipper du lukkeren og gjør en ny eksponering på samme måte ...

 

Dette kan selvfølgelig også gjøres med faste lukkertider og timelaps så sant timelaps tar en ny eksponering umiddelbart etter den forrige ...

forskjellen er at med BULB så styrer du eksponeringene selv, hvis du ønsker ett mørkere resultat så stopper du bare eksponeringen tidligere ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En må bare forsøke å fange det som utspiller seg og håpe at en treffer. Da er det om å gjøre å maksimere andel av tid man fanger lys, og tilbringe minst mulig tid på å ikke fange lys.

 

Jeg ville brukt stativ og satt blender og ISO slik at en lukkertid på 1 sek. ville gitt 1 trinn undereksponering uten lyn, og kjøre kontinuerlig serie. Da tar man ca. 60 bilder pr. minutt, og hvis en kjører i 10 minutter for å fange et eller flere lyn blir det 600 bilder. Hvis det er for mange eller upraktisk, så kan samme strategi med 2 sek lukkertid være et ok alternativ. ND ved behov.

 

Når det lyner blir de litt mørke bildene mer enn nok opplyst, ihvertfall i området nær lynet. De mørkere områdene rundt er med på å skape visuell dynamikk. Et uten lyn kan evt. mikses inn i post for enda mer dramatisk effekt.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt triggere som kan utløse bildet basert på hopp i lysintensiteten, men du får neppe levert noe sånt til i mårra.

Tror nok trigger er tingen hvis du vil ha bra treffprosent. I mørket er det selvsagt enklere å treffe og ND-filter som flere har foreslått hjelper om dagen. Ser også flere foreslår å merge flere eksponeringer i etterbehandling (hvis du ikke har noe i mot den type manipulasjon).

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lightning.shtml

http://www.lightningtrigger.com/Tips.html

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på dagslys, så pleier det jo som regel å bli litt mørkt når uværet slår til. Så man kan kanskje kalle det skumring.

Nå er det jo ikke så ofte det er lyn og torden. Så ventetiden kan bli lang. Og heller ikke så mye å øve seg på.

Men da har jeg fått en del tips og får jobbe ut i fra det.

Takker og bukker så langt.

Endret av Meier
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lyn er korte lysglimt (ikke ulikt blitz), mens alt annet i scenen vil være delvist opplyst av lyn og delvis opplyst av kontinuerlige lyskilder (sol, måne, stjerner, hus, biler...).

 

Lang lukketid vil gi deg stor sjanse for å fange ett (eller flere) lyn per bilde, og jevne ut lysstyrken mellom lyn og alt annet.

 

Kort lukketid vil gi deg mindre sjanse for å fange ett (eller flere) lyn per bilde, og gi større forskjeller i lysstyrke mellom lyn og alt annet.

 

Et ND-filter reduserer alt lys som når sensoren, og brukes først og fremst for å kunne øke lukketiden dersom du "stanger i taket/gulvet" på lav ISO, liten blenderåpning/diffraksjon.

 

Et GND-filter er som et ND-filter på en del og som klart glass på resten. Dette kan brukes for å mørke ned himmelen (med lyn) kontra bakken/vann.

 

Bruk stativ. For lange eksponeringer er det ikke så viktig å bekymre seg for speilrystelse/rystelse når du trykker på utløser, men bruk "long-exposure NR"*). For middels lange eksponeringer kan det være lurt å bruke liveview/MLU/timer.

 

-k

*)Ulempen med long-exposure NR er at det tar dobbelt så lang tid å ta bilder. Hvis du skal ta mange lange eksponeringer med samme kamera-instillinger så kan du ta en enkelt "mørk" eksponering, skru av NR og så gjøre støyreduksjonen i etterkant hvis du bruker raw.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg tenker timelapse med korte intervaller kan være veien å gå for å maksimere treffprosenten og samtidig beholde oppløsningen. Litt lange lukkertider (1/4~1 sekund) og stativ kan fungere bra. Blenderprioritet og eksponere ørlite til venstre, et lyn vil trekke histogrammet litt mot høyre på de bildene som fanger et.

 

Hadde det vært et Canon DSLR så fins det en Lightning Bolt trigger i Magic Lantern som snapper bilder til bufferen kontinuerlig, og lagrer bildene i bufferen til kortet straks et lyn trigger dette. ML kjøres direkte fra minnekortet uten å flashe ny firmware. Kanskje det fins noe tilsvarende til Nikon?

Lenke til kommentar

xRun: Hvorfor blenderprioritet og eksponeringskompensasjon? Lysmåleren i kameraet gjør bare ugang når man skal fotografere lyn. Bruk heller M (altså slå av lysmåleren).

Ser den, men var ikke dette på dagtid da? Med varierende skydekke? Jeg ville prøvd å fange hele utsikten, inkludert lynet, uansett hvor mye skygge skyene lager. Dette er jo gjerne noe som kan pågå i en times tid med kamera på stativ, og resultatet av lysmålingen kommer ikke så raskt at et lyn noen hundre meter unna får gjort noe med eksponeringen som allerede er i gang. Det var ihvertfall tanken her da, men jeg er trolig litt bortskjemt med ML som kan begrense variasjoner i lysmåling over en serie.

Man kan såklart også skyte manuell og helst da i raw slik at man får trukket opp eller ned litt i post etterhvert som skydekket varierer. Det blir nok lekkert uansett. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkert ingen grunn til å komme med gode råd her, men dette er hvertfall min erfaring:

 

Trådutløser og manuelle innstillinger. Justere lukkertiden ettersom det blir mørkere. Traff hverfall på 1 av 3 eksoneringer.

 

http://www.akam.no/b...mervaer/1194960

 

Flott bilde. Jeg har enda ikke fått muligheten til å fange noe lyn. Men mange bra tips her. Venter da bare på et forrykende uvær med masse lyn. Noe har det vært, men da har jeg selvfølgelig vært opptatt med andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...