Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Meget mulig dette finnes her fra før, men tenke å starte en tråd hvor man kan få svar/råd fra en trafikklærer.

 

Bakgrunnen for dette er at det florerer en del feilinformasjon her på formumet.

 

Det jeg ser for meg at jeg kan/vil svare på er generelle råd til øvelseskjøring, førerprøve, kjøretimer, hva man bør forvente av opplæring og diverse annet.

 

Ha forståelse for at jeg ikke vil snakke negativt om kollegaer, svare på saker basert på indisier, eller ha mulighet for å være veldig aktiv her da jeg jobber fulltid.

 

Litt om meg og min kompetanse: 6 år som trafikklærer i Oslo, utdannet ved høgskolen i Nord-Trønderlag og tatt etterutdanning som faglig leder ved trafikkskole. Driver egen trafikkskole og det har jeg gjort i flere år.

 

Er det flere trafikklærere her inne så er det bare å bidra!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig, selvom en elev klarer seg helt utmerket og er klar for oppkjøring, tar dere en time til med h*n for å tjene litt ekstra f.eks? Eller er dere alltid ærlige? :)

Det varierer nok fra lærer til lærer. Men har man nok å gjøre (som de fleste har) så er det ikke lønnsomt. Det mest lønnsomme er at eleven kommer inn, kjører effektivt igjennom alt obligatorisk og består den praktiske prøven.

Blid og fornøyd og sprer det gode ryktet :)

Lenke til kommentar

Kan jeg stille spørsmål som jeg lurer på ang hvordan jeg skal kjøre i gitte situasjoner i følge en trafikklærer?

Du kan jo prøve. Men det kan fort bli vanskelig å svare på da jeg ikke kjenner alle kriker og kroker i dette flotte landet og en del er veldig lokalt.

 

Kan jeg stille spørsmål som jeg lurer på ang hvordan jeg skal kjøre i gitte situasjoner i følge en trafikklærer?

Det krever nok at du er veldig presis og kortfattet :)

Lenke til kommentar

Jada, skal være konkret og kortfattet. Du får svare på det du har tid til :)

  1. Situasjon: dobbel gul sperrelinje, en buss står på en liten busslomme på høyre side. Dersom du skal kjøre forbi må du krysse linjen. Skal du holde tilbake og vente til bussen kjører, eller krysse linjene?
  2. På oppkjøring, skal jeg kommentere ting jeg ser jeg gjør feil "mens jeg gjør feilen og rett etterpå" eller etter kjøringen når han spør meg?
  3. Skal jeg blinke inn igjen etter jeg har kjørt forbi noen? Alle vet jo at jeg skal inn igjen om jeg har blinket ut når jeg skal forbi.
  4. Blinke inn i rundkjøring om jeg skal til venstre, eller bare ut?
  5. Hvor sakte må jeg kjøre på en svært svingete og smal vei før jeg stryker? (Om du tar deg tid til å se på veien er det her: 60.460434,6.600527 omtrent
  6. På oppkjøring, kan jeg kutte oversiktlige svinger, enten i liten eller større grad?

Lenke til kommentar

Hva slags kontroller utfører vegvesenet (evt andre trafikkorgner) ift kvalitetssikring av trafikkskoler og lærere?

Innad i statens vegvesen har de en gruppe som går under det treffende navnet "kontrollgruppa". Dette er en gruppe som har som mandat og sjekke at alle trafikkkoler følger de gitte regler og at lærerne er kvalifiserte.

Dette har desverre til nå omfattet mest å sjekke at vi bruker den tiden vi skal, og at det organisatoriske er i orden. Det skal være kontroll på innhold også, men til nå har det ikke vært høyest prioritert desverre. Som faglig leder ved en trafikkskole er det jeg som har ansvaret for at det faglige holder mål.

 

Mitt råd, hvis du insinuerer at du ikke er fornøyd, er å bytte trafikkskole. Det er et generelt råd som gjelder alle. Selv om en lærer sier det er vanskelig/dumt å bytte, så er det faktisk slik at gresset kan være en god del grønnere på den andre siden. Viktig å ha en god kjemi med en du skal sitte sammen med i mange timer i en liten bil. Det kan både være hyggelig og morsomt å ta "lappen", og de aller fleste lærer best når de føler seg trygge og ivaretatt.

 

Dagens siste svar fra meg da jeg skal tidlig på jobb i morgen.

Lenke til kommentar

Jada, skal være konkret og kortfattet. Du får svare på det du har tid til :)

  1. Situasjon: dobbel gul sperrelinje, en buss står på en liten busslomme på høyre side. Dersom du skal kjøre forbi må du krysse linjen. Skal du holde tilbake og vente til bussen kjører, eller krysse linjene?
  2. På oppkjøring, skal jeg kommentere ting jeg ser jeg gjør feil "mens jeg gjør feilen og rett etterpå" eller etter kjøringen når han spør meg?
  3. Skal jeg blinke inn igjen etter jeg har kjørt forbi noen? Alle vet jo at jeg skal inn igjen om jeg har blinket ut når jeg skal forbi.
  4. Blinke inn i rundkjøring om jeg skal til venstre, eller bare ut?
  5. Hvor sakte må jeg kjøre på en svært svingete og smal vei før jeg stryker? (Om du tar deg tid til å se på veien er det her: 60.460434,6.600527 omtrent
  6. På oppkjøring, kan jeg kutte oversiktlige svinger, enten i liten eller større grad?

 

1. Her er nok teori og praksis ikke helt gode venner. Hold deg til teorien som sier at du ikke skal krysse en sperrelinje. Da gjør du ikke noe feil.

 

2. Mitt råd til mine elever er å glemme det som har skjedd, og tenke fremover. Alt for mange får "følgefeil" da de henger seg opp i forrige situajson. Jo mer kapasitet du bruker på forrige situasjon, jo mindre har du til den som kommer. Må du si noe, så gjør det kortest mulig.

 

3. Alle spørsmål ang blinklys bør snus på hodet. Er det en grunn for ikke å blinke? Uansett ved forbikjøring er det viktigste at du blinker deg ut så du varsler fare og sprer trygghet.

 

4. Dette har vært en debatt i del år nå. Påbudt å blinke ut, annbefalt å blinke inn. Jeg lærer mine elever å blinke inn, da det sprer en ektra trygghet for de rundt.

 

5. Fikk ikke opp linken, men generelt ang fart så bør du sikte deg inn mot fartsgrensa hvis forholdene ligger til rette for det. Hvis forholdene ikke ligger til rette for det bør du kjøre i forhold til sikt, føre, sted og trafikkforhold. Husk at en oppkjøring ikke handler om å kjøre perfekt, men ansvarlig.

 

6.Litt vanskelig å svare på da sensorene selv har forskjellige meninger om dette. Da blir mitt råd; ikke kutt svingen, så gjør du ikke noe galt. Ofte er det en grunn for at du føler du må kutte og det er at du ønsker å kjøre litt fortere enn svingen "tillater".

 

Håper dette var litt oppklrende og lykke til med oppkjøring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5. Fikk ikke opp linken, men generelt ang fart så bør du sikte deg inn mot fartsgrensa hvis forholdene ligger til rette for det. Hvis forholdene ikke ligger til rette for det bør du kjøre i forhold til sikt, føre, sted og trafikkforhold. Husk at en oppkjøring ikke handler om å kjøre perfekt, men ansvarlig.

Det var ikke en link, men gps-koordinater. Lim inn i google maps, så ser du veien.

 

Men tusen takk for gode svar, det var veldig oppklarende!

God natt :)

Lenke til kommentar

Innspill ang. blink ved forbikjøring. Tar jeg feil når jeg påstar at man ikke blinker fordi man skal kjøre forbi, men at man blinker for feltskiftet som er nødvendig for å kjøre forbi? I såmåte skal man blinke for begge feltskiftene mener jeg.

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg fælt er trafikkskolebiler som kjører så utrolig sakte i trafikken. Jeg forstår at "eleven" er under en læringsprosess, men å kjøre i 20 km/t under fartsgrensen er da ikke god læring? Hvorfor er det ikke flere lærere som pusher litt på at å faktisk holde fartsgrensen er bedre enn å ligge under, spesielt når det er fine forhold og det er lagt til rette for "fartsgrense-kjøring"?

 

Kjører mye i området rundt Kalbakken, og ser minst 4+ kjøreskolebiler daglig som gjør det samme.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke flere lærere som pusher litt på at å faktisk holde fartsgrensen er bedre enn å ligge under, spesielt når det er fine forhold og det er lagt til rette for "fartsgrense-kjøring"?

 

I de tilfellen jeg falt under fartsgrensen ble jeg fort pushet opp til hva faktisk fartsgrense var, forutsatt at kjøreforholdene tilsa det. Skjedde kun to ganger, men kjørelærer var rask med å gjøre det.

 

Det som kanskje er veldig irriterende er når kjøreskole skal ha forbikjøring. 4x kjøreskolebiler som tar et par km lang strekke, minst, hvor 3 av bilene ligger langt under fartsgrensa! Heldigvis enkelt å kjøre forbi :p

Lenke til kommentar

Innspill ang. blink ved forbikjøring. Tar jeg feil når jeg påstar at man ikke blinker fordi man skal kjøre forbi, men at man blinker for feltskiftet som er nødvendig for å kjøre forbi? I såmåte skal man blinke for begge feltskiftene mener jeg.

Hei du. Hvis et feltskifte er nødvendig for å foreta en forbikjøring så har du helt rett. Det finnes derimot situasjoner som ikke krever et feltskifte for å foreta en forbikjøring. Eks: to felt adskilt fysisk, og du skal forbi en syklist som ligger godt nok ute til høyre, slik at du trygt kan kjøre forbi.

Blink i hvertfall ut og blink tilbake hvis du har kapasitet til det. Mulig dette kom litt svakt frem i mitt forrige innlegg, men da presiserer jeg her nå at det er bedre å blinke en gang for mye enn for lite. Er ikke akkurat et samfunnsproblem at vi alle sammen bruker for mye tegn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg fælt er trafikkskolebiler som kjører så utrolig sakte i trafikken. Jeg forstår at "eleven" er under en læringsprosess, men å kjøre i 20 km/t under fartsgrensen er da ikke god læring? Hvorfor er det ikke flere lærere som pusher litt på at å faktisk holde fartsgrensen er bedre enn å ligge under, spesielt når det er fine forhold og det er lagt til rette for "fartsgrense-kjøring"?

 

Kjører mye i området rundt Kalbakken, og ser minst 4+ kjøreskolebiler daglig som gjør det samme.

Hei.

Som du selv sier så er eleven i en læringsprosess og det er en grunn for at vi kjører biler med skoleskilt. For å bedre sette deg inn i situasjonen så tenk deg at du aldri har vært i Paris og går rundt og skal finne frem til et spesifikt sted. Du går mest sannsynlig i et mer ujevnt tempo og litt mer ustabilt enn de "innfødte".

På den andre siden er jeg helt enig at det ikke er hensiktsmessig å la eleven kjøre alt for sakte. Vi jobber en god del med dette, og da kanskje spesielt med "bekymrede" elever.

Når det gjelder forbikjøringsøvelsen, så er vi nødt for å ligge et stykke under fartsgrensa, da man ikke har lov til å bryte den, uansett om man bedriver forbikjøring. Dette er jo noe alle vet, og følger:)

Vi skal selvfølgelig ta hensyn og slippe andre biler forbi hvis det er mulig.

 

Alle skal uansett følge paragraf 3 i veitrafikkloven om å være hensynsfull, aktpågivende og varsom.

Husk på at vi er på jobb for å lære elevene noe som er komplisert og som innebærer risiko.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har hatt sertifikatet i snart to år nå, på denne tiden har jeg kjørt mye. Inkluderer lange turer både innlands og utlands. Jeg føler at jeg har vokst enormt på disse to årene, og kan ikke sammenlikne med hvor flink jeg var like etter jeg hadde fått lappen. (Forøvrig er jeg ikke glad i fart, men heller følelsen av å ha full kontroll over kjøretøyet, men dette er i så fall ikke viktig). Har et par spørsmål, som kanskje du kan svare på =)

 

1. Hva er forskjellene på en nyutdannet sjåfør, sammenliknet med en person som har hatt sertifikatet i 10 år / yrkessjåfør.

 

2. Hva er "veien" videre, hvordan kan en fortsette å forbedre sin egen kjøring?

 

3. Et veldig konkret spørsmål på slutten :p Hvordan forbedrer man sin egen rygging, jeg rygger konsekvent når jeg skal parkere, uansett hvor vanskelig det er. Klarer fortsatt ikke naile parkeringen på første eller andre innkjøring.

Har du noen tips til hvordan bli virkelig god til å parkere, og rygge generelt?

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har hatt sertifikatet i snart to år nå, på denne tiden har jeg kjørt mye. Inkluderer lange turer både innlands og utlands. Jeg føler at jeg har vokst enormt på disse to årene, og kan ikke sammenlikne med hvor flink jeg var like etter jeg hadde fått lappen. (Forøvrig er jeg ikke glad i fart, men heller følelsen av å ha full kontroll over kjøretøyet, men dette er i så fall ikke viktig). Har et par spørsmål, som kanskje du kan svare på =)

 

1. Hva er forskjellene på en nyutdannet sjåfør, sammenliknet med en person som har hatt sertifikatet i 10 år / yrkessjåfør.

 

2. Hva er "veien" videre, hvordan kan en fortsette å forbedre sin egen kjøring?

 

3. Et veldig konkret spørsmål på slutten :p Hvordan forbedrer man sin egen rygging, jeg rygger konsekvent når jeg skal parkere, uansett hvor vanskelig det er. Klarer fortsatt ikke naile parkeringen på første eller andre innkjøring.

Har du noen tips til hvordan bli virkelig god til å parkere, og rygge generelt?

 

Hei.

 

Flott å høre at du vil bli så flink som mulig. Hadde alle hatt denne selvinnsikten hadde nok trafikken vært et enda hyggeligere sted å ferdes.

 

1. Et noe generelt spørsmål, som er litt vanskelig å svare på uten at jeg blir generaliserende. En person som begynner å kunne kalle seg erfaren som du skriver, vil i større grad ha klart å automatisere både det tekniske ved å behandle bilen samt selve trafikkbildet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, da mange desverre opplever sitt høydepunkt i karrieren som sjåfør, den dagen de kjører opp..

Fallgruven for en som har kjørt en del, er at man kjører "på gammel vane". Altså man har kjørt den samme veien til jobb tusen ganger, så hvorfor skal noe være annerledes idag?.. Man tillater seg selv å bli sløv, og man er fornøyd så lenge det går bra. Man kan også lett la det utvikle seg uvaner og ikke se det selv, før det er for sent.

En nyudannet sjafør bør være ganske godt inne i regelverket og heller ikke ha utviklet store uvaner. (Tenker da på høy fart og generelt dårlig kommunikasjon i trafikkken)

Må nok desverre svare deg at dette er veldig personavhengig, hvor en person kan dra mere kunnskap ut av et år med kjøring, enn en annen klarer i løpet av et langt liv.

 

2. Et herlig spørsmål:) Her kan jeg dele noen konkrete råd og gi deg muligheten til å opparbeide deg noen verktøy. For det første må man alltid strekke seg etter og oppfatte en situasjon så tidlig som mulig. Man bør vite hva det faktisk betyr at man har vikeplikt, altså verken hindre eller forstyrre og man bør jobbe med fartstilpasning.

Et triks vi bruker på trafikklærerskolen som gir trening i dette og som er særdeles nyttig, er å lære seg å snakke mens man kjører. Altså snakke om det man ser. Eks. Jeg ser et gangfelt, vei fra høyre, fartsgrense 60 km/t og forkjørsvei. Jo tidligere din hjerne får starte og bearbeide dette jo bedre blir resultatet. Hvis du syns det er litt rart å sitte å snakke kan du gjøre det inni deg, men det gir ikke helt samme effekt. Flere elever som bruker dette på sin oppkjøring også, da de blir meget fokuserte og faktisk mindre nervøse. Hjernen klarer rett og slett ikke tenke på at man er nervøs. Dette er tungt arbeid og bør ikke vare i alt for lange perioder. Men kommer du til en ukjent by og føler at ting er kaotisk er det som sagt et veldig nyttig verktøy.

 

3. Noen konrete råd er å ta livet med ro under rygging. Still opp bilen slik at du gjør det enklest mulig for deg selv. Skal du rygge til høyre inn i en luke, tenk at ditt høyre bakhjul skal inn i luka. Så motsatt ved venstresving. Prøv å ha kontroll på alt som skjer rundt deg og husk at du har vikeplikt. Rygging er en øvelse som krever en del trening så bare fortsett, så skal du se at det "løsner"

 

Håper det var nogenlunde svar på spørsmålene dine. Selvfølgelig andre ting og, men da begynner det å bli en avhandling snart:)

 

(Skriver forøvrig på en ipad til tider, og da blir det fort en del skrivefeil desverre..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmål til TS angående blinking:

 

Jeg er mye i trafikken og observerer veldig ofte at bilistene blinker feil.

I forbindelse med at du skal krysse en vei er det ofte et retardsjonfelt (er det riktig begrep?). Dette er atskilt fra veien med stiplet linje, dvs du foretar et feltskifte for å komme inn i dette feltet.

Jeg ble stående en dag å observere hvordan bilistene oppførte seg her. Uten å overdrive så kan jeg si at godt over halvparten av bilistene som svingte av startet blinkingen ETTER de var kommet inn i feltet.

Ifølge min logikk så er dette fullstendig feil. Når du allerede er i dette feltet så indikerer du jo at du skal over veien, blinking er unødvendig. Du skal starte blinkingen 5 sekunder FØR du svinger over i feltet.

 

Hvorfor er det så mange som feiler på dette feltet? Er det kjørelærerne som ikke gjør jobben sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...