Gå til innhold

Er folk bare løgnhalser og egoister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder "verdi" av menneskeliv, så tror jeg ikke det er mange som nekter for at det er slik at for en enkeltperson er familie stort sett mest viktig, deretter bekjente, og så videre utover til mer perifiere som landsmenn, og eventuelt folk i andre deler av verden. Derimot er det nok slik at _samfunnet_ som helhet forsøker å tilegne alle en slags lik "verdi" - og med verdi er det kanskje riktigere å bruke begrep som rettigheter. Å sette en pengeverdi gir liten mening, men at alle menneskene som tilhører samfunnet skal ha tilnærmet samme rettigheter (og plikter), tror jeg de fleste er enige om. Og så har du kanskje noen ekstreme i begge retninger av "Gauss-kurven".

Lenke til kommentar

Det du sier her er noe ethvert menneske med et snev av analytisk evne vil innse etterhvert. Egoismen er vår mest grunnleggende egenskap fra dagen vi blir født, men jeg er imot å bruke det som et argument for å si at mennesketen er noe dritt; den typen retorikk er kun et symptom man først har latt seg lure av de altruistiske røykteppene vi er så glade i å bruke som hersketeknikker, for så å bli desillusjonert og bitter. Man er nødt til å akseptere menneskeheten som den er og ikke dømme den for at den ikke er noe den aldri har vært og aldri kan bli; det er nettopp egoismen som gir oss vår overlevelses- og organisasjonsevne, som gjør at vi konkurrerer med hverandre, skaper velstand og gjør banebrytende oppfinnelser. Selv sosiale sikkerhetsnettverk er et symptom på en svært intelligent form for egoisme, der man planlegger sin egen trygghet langt frem i tid og tar høyde for flere scenarioer.

 

Det påtagelige med alle idealistiske forestillinger er at de går tvert imot vår ryggmargsrefleks, som er å sikre oss selv. Derav "ideal"; noe å strekke seg etter, men som aldri kan oppnås. Den typen forestillinger er viktige fordi man er avhengig av andre mennesker enn en selv for å klare seg, men ingen vil støtte en person som utelukkende tar seg av sine egne interesser, så vi inngår hele tiden kompromisser med vår egoisme for å oppnå noe på sikt. Nettopp derfor er det viktig å fremstå som hvertfall litt idealistisk, da det er en indikator på din vilje til å tjene andres interesser, og nettopp derfor kan man hele tiden observere et slags "spill" mellom mennesker der alle forsøker å fremstå som idealister samtidig som sluttsummen av handlingene alltid er rettet mot deres egen favør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har mye rett her TS. Man gjør ingenting og hjelper ingen om man ikke drar fordeler av det, i bunn og grunn. Mulig det har noe med oppdragelse og kultur å gjøre, men for meg er det mer komfortabelt å tenke at folk er snill og grei med hverandre, enn at alle er egoistiske rasshøl med en agenda.

 

Det er vanskelig å sette en monetær verdi på mennesker, rett og slett fordi disse sjeldent blir ansett som en byttevare. Dette var kanskje enklere under slavetiden?

 

Jeg er uenig, det er ganske grundig bevist at folk føler glede av å gjøre ikke-egoistiske ting. Selv om man ikke får noen "sosial belønning" for det, og det er ikke er noen utsikter til å få noe igjen for det.

 

Selvsagt, men nettopp det at man får glede av å gjøre noe kan defineres som egoistisk. Hadde man verken fått glede eller andre fordeler av å hjelpe andre ville man ikke gjort det.

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har mye rett her TS. Man gjør ingenting og hjelper ingen om man ikke drar fordeler av det, i bunn og grunn. Mulig det har noe med oppdragelse og kultur å gjøre, men for meg er det mer komfortabelt å tenke at folk er snill og grei med hverandre, enn at alle er egoistiske rasshøl med en agenda.

 

Det er vanskelig å sette en monetær verdi på mennesker, rett og slett fordi disse sjeldent blir ansett som en byttevare. Dette var kanskje enklere under slavetiden?

 

 

 

Selvsagt, men nettopp det at man får glede av å gjøre noe kan defineres som egoistisk. Hadde man verken fått glede eller fordeler av å hjelpe andre ville man ikke gjort det.

 

Man kan sikkert definere det som egoisme, men jeg ser ikke det som spesielt formålstjeneslig. Hva slags handlingsmønster er da ikke-egoistisk? Ordet mister litt sin mening om det ikke skiller overhodet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig, det er ganske grundig bevist at folk føler glede av å gjøre ikke-egoistiske ting. Selv om man ikke får noen "sosial belønning" for det, og det er ikke er noen utsikter til å få noe igjen for det.

 

Så det å føle glede er ingen belønning? Det du peker på her er et tilfelle hvor dine og andres interesser overlapper. De er det mange av og det er det nærmeste man kommer idealisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det å føle glede er ingen belønning? Det du peker på her er et tilfelle hvor dine og andres interesser overlapper. De er det mange av og det er det nærmeste man kommer idealisme.

 

Så den eneste måten å ikke være egoistisk/være altruistisk er å føle seg bedriten om man hjelper andre? Som sagt, jeg synes det er en lite formålstjenelig måte å se det på, og i liten grad i harmoni med hvordan egoisme vanligvis forstås. Hva slags handlinger mener du er ikke-egositiske under den definisjonen?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Problemet er at det vestlige kapitalsamfunnet er innrettet til de sistnevntes fordel.

 

Tror vi først må definere hva som er rettferdig før man kan gå utfra at kapitalsamfunnet er problemet.

 

Er det rettferdig at alle får lik betaling for lik arbeidstid.

Eller

Er det rettferdig at alle får betaling tilsvarende arbeidskraftens verdi?

Lenke til kommentar

Det ville vært rettferdig om alle som la ned en god innsats tjente nok til å gi seg og sin familie et trygt og godt liv. Utover det er forskjeller ok. Slik er det ikke, vi har folk som sitter på et kontor hele dagen og tjener milliarder, samtidig som mange jobber seg halvt til døde i helsefarlige fabrikker og så vidt kan gå mette til sengs. Men det er off topic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle har en form for egoisme i seg, men vår egoisme ligger til enhver tid ugunstig høyt pga en konstruert begrenset tilgang/knappphet på/av både det ene og det andre, i tillegg til at prisen på varer vi bruker i det daglige er blåst opp mange ganger varens verdi da det skal gjøres god butikk på alt, selv hvermansens daglige behov.

 

I et samfunn uten konstruerte begrensinger og konstant frykt for knapphet hadde folk hatt et bedre utgangspunkt for å bruke tid og krefter på handlinger som ikke gagner kun dem selv.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig, det er ganske grundig bevist at folk føler glede av å gjøre ikke-egoistiske ting. Selv om man ikke får noen "sosial belønning" for det, og det er ikke er noen utsikter til å få noe igjen for det.

 

AtW

 

Ironisk nok så er denne gleden, også grunnen til at de gjør den ikke-egoistiske tingen, noe som da gjør at den ikke-egoistiske tingen, blir egoistisk :)

 

Ekte alturisme eksisterer ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ironisk nok så er denne gleden, også grunnen til at de gjør den ikke-egoistiske tingen, noe som da gjør at den ikke-egoistiske tingen, blir egoistisk :)

 

Ekte alturisme eksisterer ikke.

 

Da vil jeg spørre også deg, hva slags handlinger kvalifiserer til ikke-egoisme? Når dere velger å definere egoisme som noe som innebefatter alt, så mister ordet meing, men så blir jo selvfølgelig alle handlinger egoistiske også, jeg synes det er en underlig definisjon av egoisme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jeg spørre også deg, hva slags handlinger kvalifiserer til ikke-egoisme? Når dere velger å definere egoisme som noe som innebefatter alt, så mister ordet meing, men så blir jo selvfølgelig alle handlinger egoistiske også, jeg synes det er en underlig definisjon av egoisme.

 

AtW

Det er nettopp det som er poenget, og som mange blir veldig sår når man påpeker.

En ikke-egoistisk handling er en handlig du ikke tjener noe på, og ikke har noe behov for å forsvare eller skryte av.

 

Jeg kom en gang i skade for å diskutere med en slik vellgjører, som bidrar mye med frivillig arbeid og veldedighet. Hun fortalte meg da at jeg (og andre) burde være mindre egoistiske.

Diskusjonen gikk da vidre på hvorfor hun gjorde det hun gjorde, og jeg kom med påstanden om at "hun gjorde det fordi hun følte at hun måtte det" og at hun da ville få dårlig samvittighet etterpå.

 

Altså var motivasjonen for handlingene at hun ikke ville føle seg som en dritt i etterkant, men heller gleden av å hjelpe.

 

Altså var motivasjonen egoistisk. Når man da påpeker dette så blir personen gjerne voldsomt opphisset of skal forsikre om at det i hvertfall ikke er egoistisk. Noe som igjen er ironisk fordi dersom det ikke var en egoistisk handling, så skal hun ikke føle noe behov for å forsvare handlingen og så kraftig påpeke at den ikke er egoistisk.

 

De eneste eksemplene jeg har på ikke egoistiske handlinger er dyr og mennesker som er kontrollert av parasitter og virus (feks rabies). Om man er seg selv, vil man utelukkende handle egoistisk.

Lenke til kommentar

Depressive mennesker kan være selvutslettende og utføre handlinger som ikke er egennyttige verken på det materielle eller mentale plan.

 

Uansett er det knapt noe poeng at noen finner tilfredsstillelse eller unngår skam ved å utføre handlinger som ikke er "egoistiske". Hvis man syntes noe var galt og tapte på å gjøre det, hvorfor skulle man da gjøre det? Skulle man vimset rundt i verden som en sprettball og bare skiftet retning når man støtte mot en hindring? Det er alltid en beveggrunn, og med det banal-kyniske menneskesyn denne tråden dreier seg om kan man alltids tolke alt som egoistisk. Men verden er ikke enkel og folk er ikke enkle. Det vil fortsatt finnes gode og dårlige handlinger, og de vil bli utført av mer eller mindre egoistiske årsaker. Se på det som spektre, ikke påknapper.

 

Har man bestemt seg for at alle mennesker er uærlige, feige svin, bør man kanskje legge det bak seg og fokusere på det man synes er riktig, uansett hvorfor man måtte gjøre det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Først generelt om egoisme: Hvis du hjelper en annen fordi du får penger for det, så er handlingen egoistisk motivert. Hvis du hjelper den andre fordi det gir deg glede, er det også egoistisk motivert (dog av en helt annen karakter). Hvis du derimot hjelper den andre fordi den andre ønsker det, så er det ikke motivert ut fra egoisme. Om du så blir glad for å kunne hjelpe den andre, så er det likevel ikke egoisme, fordi gleden din ikke var motivet for handlingen.

 

En ikke-egoistisk handling er en handlig du ikke tjener noe på, og ikke har noe behov for å forsvare eller skryte av.

 

Nei, her blander du kortene. Om du selv har nytte av en handling har ingen betydning for om den er egoistisk eller ei. Det er motivet bak handlingen som er avgjørende. Det er først når gevinsten din er motivet for handlingen at den er egoistisk.

 

Din neste påstand er like gal: Klart du kan skryte av en ikke-egoistisk handling, uten at det endrer den til egoistisk. Sett at du av ren instinkt, uten å tenke deg om, kaster deg i sjøen og redder en to-åring. Handlingen var ikke egoistisk. Etterpå kan du være stolt over det du har gjort, uten at den blir mer egoistisk av den grunn.

 

Altså var motivasjonen for handlingene at hun ikke ville føle seg som en dritt i etterkant, men heller gleden av å hjelpe.

 

Altså var motivasjonen egoistisk.

 

Her drar du en konklusjon uten tilstrekkelig grunnlag. Har du undersøkt hvorfor hun blir glad av å hjelpe andre? Blir hun glad selv om hjelpen ikke er velkommen, og oppleves av mottaker som mer skade enn gavn? Hvis ikke viser det at det er av betydning for henne hva den andre personen tenker og føler. Allerede her kommer det altså inn elementer av ikke-egoisme. Hadde hun kanskje hjulpet selv om hun ikke ble glad selv? I så fall er konklusjonen din definitivt feil.

 

Når man da påpeker dette så blir personen gjerne voldsomt opphisset of skal forsikre om at det i hvertfall ikke er egoistisk. Noe som igjen er ironisk fordi dersom det ikke var en egoistisk handling, så skal hun ikke føle noe behov for å forsvare handlingen og så kraftig påpeke at den ikke er egoistisk.

 

Heller ikke her ser jeg noen sammenheng mellom premissene dine og konklusjonen. Det er jo ikke den ikke-egoistiske handlingen denne personen forsvarer. Hun forsvarer seg mot det hun opplever som et personlig angrep og en feil påstand fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, folk er noen egoister, noe jeg fikk erfare tidligere idag. Jeg gidder ikke å utbrodere om alt som hendte, så for å gjøre en lang historie kort: Jeg befinner meg langs veien, uten mulighet til å bruke hverken eget kjøretøy eller kollektivtrafikk. Jeg trasker bortover veien i ubehagelige dressko; solen steiker på himmelen. Igjen og igjen forsøker jeg å oppmuntre bilene som passerer til å stoppe opp og hjelpe en landsmann i nød, men det tar evigheter før en bil til slutt gidder å stoppe. Dette sier noe om folk flest nå til dags. De fleste av dem satt alene i bilen og hadde mange seter ledige, og de skulle samme veien som jeg. Hvor mye hadde det kostet dem å stoppe opp noen få sekunder og vise litt solidaritet med en landsmann? Ingenting. Jeg så ikke akkurat skremmende ut heller, der jeg sto i dressjakke og med et velpleiet ytre. Nei, idag ble jeg skuffet over menneskeheten. Det var i det minste heldig at en av tusen til slutt brydde seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...