Gå til innhold

Hva har dere søkt på til høsten?


cjoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rettsvitenskap i Tromsø... som jeg har søkt på og kommet inn på tre ganger på rad nå, men funnet ut at jeg vil gjøre noe annet først. Yay. Synes nesten litt synd på at den personen som egentlig kunne fått plassen min.

Hva mener du?

Dersom du har takket nei til plassen 3 ganger så har det vært 3 stk på venteliste som har kommet inn på bakgrunn av at du nettopp har takket nei.

 

Selv har jeg søkt politihøgskolen (alle 4 av dem) og nautikk på høgskolen i Ålesund (tror ikke jeg takker ja om jeg får plass)

Lenke til kommentar

La oss si at jeg har søkt på statsvitenskap som tredjevalg og har 48 skolepoeng. De fleste andre som har søkt har 46 i skolepoeng, men disse har søkt studiet som førstevalg. Blir de som har valgt studiet som førstevalg prioritert før tredjevalgsøkere eller konkurrerer søkerne likt på poeng?

 

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men et visst antall studieplasser er holdt av til førstegangssøkere, 50 % hvis jeg ikke tar feil. Dette er altså de søkerne som var ferdige med videregående i år eller i fjor og søker på bakgrunn av skolepoengene sine uten alderspoeng eller andre ekstrapoeng. Alle andre søkere konkurrerer om resten av studieplassene. Hvis du tenker på hvilke prioriteringer du har gjort i selve søknaden, så vil alltid den med flest søkerpoeng vinne. Hvis du for eksempel ikke kommer inn på første- eller andrevalget ditt med 50 poeng, så vil du komme foran en søker med 40 poeng på tredjevalget ditt, selv om han/hun har det som sitt førstevalg.

 

Jeg har ikke søkt på noe til høsten. Jeg fortsetter på økonomi og administrasjon på NHH.

Lenke til kommentar

Hva mener du?

Dersom du har takket nei til plassen 3 ganger så har det vært 3 stk på venteliste som har kommet inn på bakgrunn av at du nettopp har takket nei.

 

Selv har jeg søkt politihøgskolen (alle 4 av dem) og nautikk på høgskolen i Ålesund (tror ikke jeg takker ja om jeg får plass)

Nei, jeg har takket ja, til plassen, men ikke dukket opp.

Lenke til kommentar

Hvor mange skolepoeng har du?

 

Jeg regner med å havne på rundt 53. Veldig på grensen, men håper på det beste.

 

Samme her! Vet du når karakterene kommer?

 

På min skole var beskjeden at man kunne få eksamenskarakterene ved å henvende seg til dit etter kl. 14:00 førstkommende fredag.

Endret av AaaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør ingenting. Det blir som regel gitt flere studieplasser enn skolen egentlig har fordi det alltid er noen som ikke møter opp eller hopper av i løpet av semesteret.

Gir de studieplass til fler enn det de oppgir som antall studieplasser eller er oppgitt antall studieplasser overdrevet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, er oppgitt antall studieplasser det riktige antallet. Skolen forventer at en del av studentene hopper av. Hvis det for eksempel er 45 plasser på et studie og det er erfaringsmessig har vært 10 % som har hoppet av før, så løser skolen/Samordna opptak det ved å tildele 50 plasser. Det er i hvert fall slik det fungerer her, så jeg regner med at det er det samme over alt. Derfor er Star Fox bare en del av statistikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...