Gå til innhold

Kommentar: Sterk forestilling av Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åh herregud nå kommer alle bitene sammen,

 

Det er jo samme personen som sier dette som sa at Ps4 ikke imponerer,

 

Jeg mener, jeg trudde det var 2 forkjellige folk men så jeg prøvde og holde det innen gamer,

 

Men dette blir jo bare helt patetisk.

Hva er det som gjør at du er så sykt Xbox fanboy??

 

Så det er altså slik at de som har et annet syn enn deg er fanboys, mens de som mener det samme som deg er fornuftig og reflektert? :p

 

Hvem var fanboy sa du? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men angående Microsoft sin pressekonferanse og hvem som vant? Det kommer helt an på den som ser på situasjonen, men generelt så mener ekspertene at det var Sony som "vant" E3, selv om det er helt latterlig å snakke om hvem som "vinner" en E3!

Det er flere grunner til at ekspertene mener dette:

 

A) Først og fremst "ballesparket" mot MS, som ga gehør i en hel sal og sannsynligvis mange andre steder på kloden. No-DRM og ikke noe "always-online", samt ingen bruktspillsperre. For mange så betyr dette kanskje ikke noe, spesielt i verdens rikeste land, men ikke alle land er som lille Norge, og da betyr disse tingene svært mye!

 

B) Ja, MS viste mange spennende og eksklusive spill, men mye av det skyldes også at de ikke gadd å vise frem noe da de viste frem konsollen for første gang, i motsetning til Sony som viste frem en god del spennende prosjekter under deres avduking. Ergo var tilbudet til Sony når det gjaldt eksklusive titler muligens ikke like "eksplosivt" som MS sitt på pressekonferansene, men det handler ikke alltid om kvantitet men kvalitet også. Dessuten så mener mange at MS har forsømt indie-utviklerne, og man kan trygt si at Sony hadde langt større fokus på disse under sin pressekonferanse enn MS. Noen pekte også på at grunnen til at MS er så aggressive på AAA-fronten er at de har drevet med for lite innovering de siste årene ved å skape nye "blockbuster-franchiser", og istedenfor satset for mye på etablerte spillserier som Halo og GoW. De må derfor være langt mer offensive nå for å tiltrekke seg et nytt publikum til konsollen som ikke har noe forhold til de nevnte spillseriene. Sist men ikke minst så var mange av AAA-titlene som MS viste fram også "cross-platform" spill, og derfor ikke eksklusive for X1. Noen eksperter mente også at noen av spillene som ble presentert antageligvis også bare var tidseksklusive spill, slik som Dead Rising 3 f.eks.

 

C) Den siste grunnen som mange eksperter pekte på, til hvorfor MS ikke "vant" E3, var rett og slett pga mangel på informasjon om X1. Alt for mye er fortsatt uklart rundt funksjonene til X1. De har ikke riktig forklart hva vi skal med HDMI-inn, og om dette blir en "gimmick" for alle som bor utenfor USA, med tanke på stemmestyring av X1 og tv-boksen. De har med andre ord ikke lagt "alle" kortene på bordet og overbevist publikumet om at det er dette de virkelig vil ha. Sony derimot var svært offensive, ikke bare med tanke på "ballesparket", men også fordi de la omtrent "alle" kortene på bordet rundt PS4 og hva vi forbrukere kan forvente.

 

D) Jack Tretton er en svært karismatisk type som holder "liv" i konferansen. Man kan bli trøtt av stadig større eksplosjoner også.

 

Noen tror sikkert nå at jeg er en skikkelig PS-fanboy siden jeg "forsvarer" Sony, men sannheten er at jeg har hatt en XBOX360, og kun det, hele denne generasjonen. Men nå vurderer jeg seriøst å migrere, rett og slett fordi Sony fremstår som et mer kundevennlig selskap, som lytter til tilhengerne sine.

 

Men hva alt dette betyr for konsollkrigen når begge konsollene har blitt sluppet, kan man spekulere videre i, men ikke nå fordi nå er kommentaren min altfor lang;) Men en del eksperter mener at MS, tross all motgangen rundt sin policy, har en god sjanse til å vinne konsollkrigen fordi de har de dypeste lummene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noen tror sikkert nå at jeg er en skikkelig PS-fanboy siden jeg "forsvarer" Sony, men sannheten er at jeg har hatt en XBOX360, og kun det, hele denne generasjonen. Men nå vurderer jeg seriøst å migrere, rett og slett fordi Sony fremstår som et mer kundevennlig selskap, som lytter til tilhengerne sine.

 

 

Jeg tenkte absolutt ikke at du var noe PS fanboy utifra denne kommentaren. Jeg lurer likevel på om ikke folk tillegger MS litt ondere hensikter enn de egentlig har her. Om man tar utgangspunkt i at MS kjører online-sjekk fordi spillene lagrer en online kopi som kan installeres om man mister media e.l. og dermed gir en mulighet for at et nærmest ubegrenset antall mennesker kan spille samme spill samtidig (offline da), og at online tjenestene også er viktig på grunn av integrasjonen med WP8, Win8/RT, Skydrive etc, så kan man kanskje se at MS ønsker å lage et system som gir merverdi for dem som har MS produkter flere steder og på flere produkter. Er dette griskt? Kanskje. Men det er heller ikke uvanlig at selskaper ønsker å selge produktene sine.

 

Jeg tror kanskje at Sony frykter MS, Android, Apple og andre fordi mye av pengene som går til spillkjøp nå er på helt nye plattformer. Plattformer der Sony ikke har noen spesielt stor markedsandel. Ved å ha en stand-alone plattform som egentlig ikke integrerer med noe som helst, så har man også muligheten til å stå friere i forhold til annen infrastruktur.

 

Alt i alt så tenker jeg at det finnes mange grunner til å kritisere MS, men at mange tar dette som endel verre enn det egentlig er ment. Men min PS4 er forhåndsbestilt. Så får vi se hva de neste månedene bringer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Få overraskelser? Project Spark, Sunset Overdrive, og Killer Instinct? Ikkje at eg er så begeistra for Xbox One, men selv mener nå eg at dei stilte opp med spilltitler som virke meir spennande enn neste sekvens av final fantasy, killzone, og assassins creed osv.

 

Spillene kan vere drit for alt eg veit, men foretrekker selv nye IPs fremfor ein oppfølger. Kingdom Hearts 3 virka spennende tho, har aldri prøvd serien. Kan vera smak og behag, men Microsoft sin pressekonferanse viste spill som eg viste meir interesse for.

 

Tviler på at eg kommer til å skaffe meg Xbone eller PS4, blir nok heller ein entusiast PC. Men får se etterhvert som Oculus Rift kommer ut og hva Blizzard planlegger.

 

for å ta spillene du snakker om.

- Project spark kommer også til PC

- Sunset overdrive, hvem vet? du så kun ting som du ikke ville kunne gjør i spillet, så må vente på gameplay.

- killer instict blir gratis, men du må kjøpe hver karakter, wtf er dette? og i tillegg er de som lager spillet kjent for å laga de verste spillene i historien..

 

Er selv pc entusiast, men er svært glad i eksklusivene, så må nok ha meg ps4.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PlayStation 4 er mye bedre. Kraftigere hardware, flere eksklusive spill studioer..Ms er noen svin av penge gribber, som bare kaster penger etter folk under bordet, riktig slaske grådige folk.

Ta det med ro. Sonykonsernets overordnede mål er jo også å maksimere profitt. Dersom de mener de tjener mest penger på å ha en mer brukervennlig konsoll (mht onlinekrav, lån og salg av spill etc) enn Microsoft, så gjør de selvfølgelig det. Med en slik strategi får de meg som framtidig kunde hvertfall.

 

 

Lenke til kommentar

Sony hadde ikke noe spesielt bedre konferanse enn microsoft. Problemet er at microsoft har skutt seg selv i trynet for noen uker tilbake. og klarte ikek før E3 konferansen å pynte på såret engang. Og spikeren i kista, var jo at de ikke brukte E3 til å faktisk prøve å komme med noe positivt ut av dette "negative" de har klart å laga seg.

 

Sony kunne bare hatt en post-it lappe på døra til konferansen på E3 der det står "we don't use DRM" og de har vunnet akkurat like bra, uten denne konferansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har nok rett i at Ms ønsker å promotere sine egne produkter ja, og derfor legger opp til et system og en online-tjeneste som vil underbygge deres produkter. Jeg må si at jeg ble litt nysgjerrig på hvordan f.eks Smartglass skal integreres i spillopplevelsen. Man så jo et eksempel på en bruksmåte under bf4, og det så jo veldig kult ut at en "commander" på et nettbrett kan kalle inn artilleri og drive med logistikk og styring av troppene. Men hvordan dette kommer til å fungere i praksis er vanskelig å si. Kan se for meg at det er litt slitsomt å ty til et nettbrett eller en mobil for å fylle en viktig funksjon ved en multiplayer match i bf4. Dessuten, hvem vil henge over et nettbrett i evigheter for å se på en del prikker som beveger seg, og kalle inn litt artilleri i ny og ne? Muligens folk som bare er på farta og har et nettbrett i hånda. I så fall så ser det skummelt ut, men regner med at de har tenkt på dette, og gjort denne funksjonen tilgjengelig på PC eller konsoller, og dersom de har gjort det så kan man vel trygt si at "commander" på nettbrett vil fremstå som en "gimmick".

 

Men jeg synes egentlig at Sony hadde et sterkere kort enn Smartglass, nemlig PSVita. Dersom de klarer å integrere denne bedre i PS4, noe de antageligvis har lagt mye arbeid i, så finnes det mange kule muligheter for hva man kan gjøre, ikke minst med tanke på WirelessPlay-funksjonen ala WiiU, noe som er ganske smart dersom man ikke har ørten skjermer i hjemmet.

 

Men overall ja så har nok den forbrukerfiendtlige-policyen til MS vært en respons til det de ser på som en stadig større trussel fra Apple f.eks., og ikke minst det utgiverne ville ha, nemlig DRM, for ikke å tape mer penger på bruktspillmarkedet. Men at utgiverne kommer til å gjøre rebell mot Sony fordi deres praksis ikke er DRM, er lite sannsynlig, som mange eksperter mener, fordi både utgiver og produsent (herunder Sony), er like avhengige av hverandre. Ikke minst med tanke på at mange utgivere, som EA sliter økonomisk, og derfor trenger alle de inntektene de kan skrape sammen;)

 

EDIT: Dette var en kommentar til det Carnifex skrev!

Endret av w0nderCHiN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt jeg skulle ønske var at noen spilljournalister på planeten vår turte å ta standpunkt MOT kundefiendtlige praksiser som Online Pass, Always online/connected, bruktspillsperre, always Kinect osv.

Joda de er noen som sier ifra, Jim Sterling den mest høylytte, men det er ingen som tør å si nei på releasedagen. 2 uker etter release av XOne kommer alt til å være glemt.

Trist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med noen bittefå unntak er jo alle blockbusterene bare voldspill. Hadde ikke skadet med noe annet Forza. Jeg begynner å bli mektig lei av tredje og førstepersons action/fps...

 

Jeg er enig med deg at alle de største lanseringene ser ut til å være veldig like. Merker at ettersom alderen tar meg så blir historien viktig og ikke bare 24/7 med slakting. Spillene som har gitt meg noe de senere årene er spill som jeg kan leve meg inn i som f.eks Red Dead redemption, mass effect serien osv. Ellers setter jeg stor pris på gode Coop muligheter og da mener jeg Coop campaigns som f.eks i borderlands/borderlands 2. Dette syns jeg det har vært lite snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg synes egentlig at Sony hadde et sterkere kort enn Smartglass, nemlig PSVita. Dersom de klarer å integrere denne bedre i PS4, noe de antageligvis har lagt mye arbeid i, så finnes det mange kule muligheter for hva man kan gjøre, ikke minst med tanke på WirelessPlay-funksjonen ala WiiU, noe som er ganske smart dersom man ikke har ørten skjermer i hjemmet.

 

EDIT: Dette var en kommentar til det Carnifex skrev!

 

Er vel egentlig enig i alt du sier her (kjedelig nok) og er en av de få som faktisk har en PSVita, så det kan bli moro. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere ikke skrevet om både MS og Sony sine konferanser allerede? Hvorfor skrive enda en for å oppsummere MS sin?

 

Denne artikkelen er en kommentar som er skrevet ut fra skribentens eget synspunkt. Den er altså mer meningsbasert enn de andre artiklene, som var rene gjengivelser av informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...