Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mulig jeg glemmer noe, men hvis det ikke er striper eller skilt så er det vel ikke et gangfelt?

Det er striper ELLER skilt, begge deler er ikke fraværende

 

Men, vet om "gangfelt", som har hverken striper eller skilt og blir respektert som gangfelt av både billister og gående 

 

 

Har ett par av dem på RV354; løpefart for å komme over hvis det er en ledig luke.

Lenke til kommentar

 

Helt enig.

 

Det morsommme med slike skraverte felt og sperrelinjer er jo at dem ikke gjelder om vinteren når det er snø på bakken, da er det ingen som ser dem :p

 

Snøen og isen skjuler dem, men du må fortsatt følge dem. Forstå det den som kan. ;) f.eks. gangfelt, kjørefelt inn mot rundkjøringer, avkjøringer og lignende som kun er merket på bakken forsvinner under snøen, men du må fortsatt stoppe for fotgjengeren som vet hvor overgangen er... 

 

Det er hvertfall flere ganger jeg har tatt turen til Charlottenberg på vinterstid, hvor sporene krysser stiplede gule linjer. Jeg neker å tro de kan straffe noen for å krysse usynlige markeringer, da skulle hvertfall jeg ha klaget!

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått mekka en ny compilation :)

Mht 0:47, er det åpenbart at bilist fra venstre ikke viker, eller kommer bilist fra høyre for fort? Skal bilist fra venstre kunne holde fartsgrensa, eller bør/skal han gå utifra at det kommer bil fra alle sideveier fra høyre, og bremse ned? Skal bilist fra høyre kunne ture frem uten å forsikre seg om at bilist fra venstre har registrert at han er der?

 

Mht 1:23, hadde han vært heldig i diverse rundkjøringer og hadde det vært grønt i siste kryss, så kunne han ha spart noe tid.

 

Mht 6:26, hvem gjør feil(går utifra at kamerabilist ikke gjør feil)?

 

Mht 7:49, så sykler syklisten sakte over høyre fil(dvs syklisten vet at bilistene ikke har vikeplikt for syklende), bilist med henger går utifra at bilist foran ikke kommer til å vike for syklist?

 

Mht 8:47, hvem gjør feil(går utifra at kamerabilist ikke gjør feil)?

Lenke til kommentar

Mht 0:47, er det åpenbart at bilist fra venstre ikke viker, eller kommer bilist fra høyre for fort? Skal bilist fra venstre kunne holde fartsgrensa, eller bør/skal han gå utifra at det kommer bil fra alle sideveier fra høyre, og bremse ned? Skal bilist fra høyre kunne ture frem uten å forsikre seg om at bilist fra venstre har registrert at han er der?

 

Mht 1:23, hadde han vært heldig i diverse rundkjøringer og hadde det vært grønt i siste kryss, så kunne han ha spart noe tid.

 

Mht 6:26, hvem gjør feil(går utifra at kamerabilist ikke gjør feil)?

 

Mht 7:49, så sykler syklisten sakte over høyre fil(dvs syklisten vet at bilistene ikke har vikeplikt for syklende), bilist med henger går utifra at bilist foran ikke kommer til å vike for syklist?

 

Mht 8:47, hvem gjør feil(går utifra at kamerabilist ikke gjør feil)?

 

 

0:47: Man skal da "gå ut ifra" at det kommer bilder fra høyre, i hvert fall senke farten litt og være forberedt på å bremse ned/stoppe.

 

1:23: Det forsvarer vel ikke kjøringen hans allikevel?

 

6:26: Her la vel mopeden seg til venstre for kamerabilen, kamerabilen burde ha lagt seg bak mopeden og ikke til høyre for den.. antar at kamerabilen ikke så mopeden, men da burde han ikke ha tutet når det er hans egen skyld.. :p

 

7:49 Man kan jo ikke alltid kjøre på fordi man har retten på sin side. Det er lov å være litt forsiktig allikevel?

 

8:47 Lastebilen gjør feil

Lenke til kommentar

 

Da har jeg endelig fått mekka en ny compilation :)

Mht 0:47Skal bilist fra venstre kunne holde fartsgrensa, eller bør/skal han gå utifra at det kommer bil fra alle sideveier fra høyre, og bremse ned? Skal bilist fra høyre kunne ture frem uten å forsikre seg om at bilist fra venstre har registrert at han er der?

Jeg vet ikke om måten jeg gjør det på er riktig, men i slike situasjoner, når jeg kjører på vei med høyreregel, bruker jeg å late som det alltid kommer bil fra høyre, og tilpasser farten i hvert kryss. Ofte tenker jeg også at det er jeg som 'kommer inn på en veg' selv om det som oftest er motsatt. Man kan alltids mene at bilen med forkjørsrett kom raskt inn i krysset, men har ikke bil med vikeplikt samme fart, sånn omtrent?

 

Edit: med mindre krysset er oversiktelig, da trenger jeg ikke late som det kommer bil.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...