Gå til innhold

Ny selvbygger-PC, 4770K og GTX 780.


Anbefalte innlegg

Corsair AX 760/860 = Seasonic X

Komponentene i Platinum-modellene til Seasonic holder nok samme kvalitet, det er kretsdesignet av AC/DC-konverteringen som er forskjellig.

 

http://www.tomshardw...turer,2913.html

 

Corsair AX650/750/850 = Seasonic X 1st Gen (E307858)

Corsair AX760i/860i/1200i/1200 = Flextronics (E315671)

Corsair AX760/860 = Seasonic (ukjent generasjon, da jeg ikke finner UL nummeret)

 

Seasonic X 750 (og oppover) = Seasonic X 2nd Gen (E104405)

 

Jeg har heller ikke brukt for det råeste og det beste, men jeg er som sagt gira på noe som er stille. Har sett flere anmeldelser som sier at Silver Power støyer en del, så jeg tror jeg har bestemt meg for å styre unna disse selv om det er mye for pengene.

Jeg er litt begrenset til utvalget hos komplett. Er XFX Black Edition fy fy eller? Ser at de kan justeres noe på vifta...

 

Kjørte RMA på Core serie et par ganger tidligere i år, men det kan være at jeg var uheldig at de var fra samme batch. XFX Black Ed. er også basert på Seasonic X 2nd gen komponenter (E104405)

Endret av DGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god PSU. Såvidt jeg husker så og si den samme som Seasonic X750. Prisen er som sistnevnte også høy da, og tilslutt må en se på om det faktisk er noe vits. :)

 

Poster på ny oppsettet som raskt forsvant fra forrige side. Det mener jeg er et mye mer fornuftig bygg.

 

Fractal_zps9a4368ef.png

 

Black Refinery 2013 (juni)

 

Prosessor: Intel Core i5 4670K

Skjermkort: Asus GeForce GTX 770 Direct Cu II

Hovedkort: Gigabyte GA-Z87P-D3

Minne: Kingston Hyper X 1600MHz 8GB

SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Harddisk: Seagate Barracuda 2TB

Optisk drev: Samsung SH-224-BB

Strømforsyning: Corsair TX 750M

Kabinett: Fractal Design Define R4

Kjøling: Arctic Cooling Freezer i30

 

GTX 780 koster 33% mer, og yter kun 10% mer enn GTX 770. Etter min mening ikke verdt det. Kun et par prosent forskjell i overklokking på dette hovedkortet og et til dobbelte prisen. Funksjonalitet er det som selger dyrere hovedkort, og dette kortet har alt du behøver til ditt bygg. Strømforsyningen er mer enn god nok. Kunne valgt 650W og, men 750W hadde kampanje, så hvorfor ikke. Arctic Cooling Freezer i30 er en strålende kjøler som kan dra prosessoren din veldig langt. Velger i5 fordi forskjellen i spill er marginal, og jeg vet at du ikke bruker den til profesjonell filmredigering (kjenner deg tross alt personlig, hehe).

 

Pris: 10.820 kroner - alt i fra Dustin Home.

 

Skjerm: Eizo Foris FS2333 - 2400 kr

Mus: Logitech G500 (etter forespørsel) - 320 kr

 

Totalt: 13.500 kroner - alt i fra Dustin Home.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt å bestille i morgen. Noe dere ville gjort annerledes?

Jeg vet jeg har glemt strømforsyning, sliter bare med å bestemme meg der:

 

http://www.komplett....89-88DF4FE81D13

 

Syns lista ser greit ut egentlg. Og PSU er ofte vanskelig.

Personlig har jeg brukt Cosair nesten enerådene siste 10 åra. Med inntog av Seasonic og XFX. Hadde selv gått for AX serien i den nye builden min eller behold min gamle hx1000 om jeg ikke hadde funnet mye "syt" om coil whine. Mener forsatt Cosair er en solid PSU, men virker som noe skurrer i AX serien, og av den grunn kanskje prøve noe nytt?

 

Mitt beste tips er uansett bruk 1-1,5kr pr Watt.

 

Her de jeg selv vurderer til min nye rigg (litt i overkant av hva du kanskje trenger) --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517129&view=findpost&p=20613604

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg prøver meg på en black edition fra XFX jeg. Er mange år siden sist jeg har trengt ny PSU.

 

Et siste spørsmål. Jeg så bare kjapt på designet på det hovedkortet. Det kan synes for meg som om det vil bli problematisk å kjøre SLI sammen og samtidig ha et lydkort i PCI-porten (Har et Zonar Essence kort jeg er så fornøyd med at jeg ikke kan ta det bort). Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt å bestille i morgen. Noe dere ville gjort annerledes?

Jeg vet jeg har glemt strømforsyning, sliter bare med å bestemme meg der:

 

http://www.komplett....89-88DF4FE81D13

 

Hvorfor ikke 2x8 istedenfor 4x4 brikker.?

Har vært diverse problemer med 4x4(16gb) brikker med enkelte hovedkort.

Men er fullt mulig det ikke er store problemer med det nå lenger.

 

Skal du ha skjerm.? (Siden jeg ser det blir henvist til)

Lenke til kommentar

Kan du vise til hvilken side i den artikkelen det står?

Jeg finner det nemlig ikke :confused:

 

sende en PM til deg for å ikke hijacke tråden altfor mye =D

 

Hvorfor ikke 2x8 istedenfor 4x4 brikker.?

Har vært diverse problemer med 4x4(16gb) brikker med enkelte hovedkort.

Men er fullt mulig det ikke er store problemer med det nå lenger.

Skal du ha skjerm.? (Siden jeg ser det blir henvist til)

 

oo nice spotta, den så ikke jeg med engang heller. Enig han over. Ville vurdert 2x8 i dette tilfellet.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Den er grei. Har dere et sett med RAM og anbefale meg eller?

 

Jeg skal nok ha skjerm etterhvert ja, men hadde ikke tenkt det i denne omgang.

På det punktet er jeg veldig i tvil om jeg skal gå for 3skjermer, 120hz eller stor skjerm med stor oppløsning...

Dersom du skal ha 3 stk. kjøp 3 Acer IPS uten "ramme" ;)
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg prøver meg på en black edition fra XFX jeg.

Bare pass på å kjøpe de XFX-psu'ene som er som er 80 Plus Gold sertifisert. Disse er basert på Seasonic X. 100% modulære (dvs, alle ledninger er løse) og har flate kabler som er letter å få lagt pent. Anbefales!

 

Ellers ville jeg kanskje styrt unna hovedkort av den aller billigste typen til Z87 / S1150. Mest for å slippe det elendige Realtek nettverkskortet på dem. Gå for minimum Asus Z87-Plus eller Gigabyte GA-Z87X-D3H så får du NIC fra Intel.

Lenke til kommentar

Hvis du googler for å finne problemer vil du finne dem.

Hvilke spesifikke problemer har det vært med Corsairs Flextronics-PSUer i det siste? Jeg er ikke interessert i å høre om CWT eller Seasonic-modellene de har, kun Flextronics.

 

Det høres veldig rart ut, men det kan godt hende det er en svakhet i designet. Poenget mitt var uansett at hvis ytelsen til en AX860i ikke er tilfredsstiller kravene er det ekstremt få alternativer som kan godkjennes.

 

Mitt problem med corsair er coil whine, utenom det er det jo typisk corsair kvalitet som varer og varer..

Følte meg safe mtp innkjøp av ny pc snart, og corsair psu, men nå tviler jeg litt.. men har ikke erfaring med andre merker, så..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...