Gå til innhold

Hvorfor ikke frivillig sosialisme?


Anbefalte innlegg

Eiendomsrett skaper masse trøbbel, sentrer masse makt hos enkelte, og fører til ett dårligere samfunn. Jeg vil ikke forholde meg til eiendomsretten, kan jeg slippe?

 

AtW

 

Nei, du kan selvsagt ikke slippe å forholde deg til eiendomsretten. Det er galt å stjele...

 

Og det du sier er helt feil. Økonomisk frihet (som inkluderer eiendomsrett) fører økt til velstand for alle (fredelige mennesker), også for de ressurssvake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan selvsagt ikke slippe å forholde deg til eiendomsretten. Det er galt å stjele...

 

Og det du sier er helt feil. Økonomisk frihet (som inkluderer eiendomsrett) fører økt til velstand for alle (fredelige mennesker), også for de ressurssvake.

 

Hmm, så det er ikke så enkelt som at folk som ikke vil forholde seg til en type politikk bare kan la være, fordi vi alle er der i ett større totalssamfunn der vi påvirker hverandre? Hvem skulle ha trodd.

 

At en modell fører til velstandsvekst betyr ikke at andre ikke fører til like mye eller mer. Gjennomsnittlig velstandsvekst er heller, utrolig nok, ikke det eneste som bestemmer hvor bra ett samfunn er.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beste måten å finne det ut på ville vært å finne to passe store øyer, den ene kan bli en sosialistisk miniputtstat, den andre en liberalistisk sone, så får vi se hvilken av modellene som fungerer best.

 

Synd at ingen ønsker å gjennomføre et slikt prosjekt, jeg husker det var snakk om noe liknende i honduras for noen år tilbake, men jeg kan ikke huske å ha hørt noe mer om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

(Med sosialister mener jeg her også sosialdemokrater, sosialliberale og andre som er tilhengere av velferdsstaten).

 

Hva med liberaleren.no som

 

gratulerer Rudolf Nilsen med 100-årsdagen, og gjengir med respekt: REVOLUSJONENS RØST

 

Gi mig de rene og ranke, de faste og sterke menn,

de som har tolmod og vilje og aldri i livet går hen

og selger min store tanke, men kjemper til døden for den.

 

Gi mig de kolde og kloke, som kjenner min virkelighet.

Bedre enn mange som sier de tror, trenger jeg nogen som vet.

Intet er mere som skrift i sand enn løfter om kjærlighet.

 

Gi mig de bitre og steile, som ikke har frykt i sitt blikk.

Gi mig de gudløse stolte, som ikke har trang til mystikk,

men dristig vil skape sin himmel her efter sin egen skikk.

 

Gi mig de brennende hjerter, som aldri gir tapt for tvil,

som aldri kan kues av mismot og trues av sorger til hvil,

men møter hver seier, hvert nederlag med det samme usårlige smil.

 

Ja gi mig de beste blandt dere, og jeg skal gi dere alt.

Ingen kan vite før seiren er min hvor meget det virkelig gjaldt.

Kan hende det gjelder å redde vår jord. De beste blandt dere er kalt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Beste måten å finne det ut på ville vært å finne to passe store øyer, den ene kan bli en sosialistisk miniputtstat, den andre en liberalistisk sone, så får vi se hvilken av modellene som fungerer best.

 

Mange små øysamfunn i Stillehavet er vel det nærmeste man kommer en form for kommunisme / sosialisme. Begrepet (skatte)tyveri er ukjent. De fungerer vel utmerket.

 

Markedsliberalisme fungerer bra i betydningen nok materielle midler for mennesker som bor i miniputtstater som Hong Kong og Singapore som kan "snylte" på et stort of folkerikt omland.

 

Hverken sosialisem eller liberalisme har vist seg som gode samfunnsmodeller i store uoversikltige land og folkerike samfunn.

Lenke til kommentar

Beste måten å finne det ut på ville vært å finne to passe store øyer, den ene kan bli en sosialistisk miniputtstat, den andre en liberalistisk sone, så får vi se hvilken av modellene som fungerer best.

 

Synd at ingen ønsker å gjennomføre et slikt prosjekt, jeg husker det var snakk om noe liknende i honduras for noen år tilbake, men jeg kan ikke huske å ha hørt noe mer om det.

Dette har nok ikke vært gjennomført helt 100%, men vi har da en del gode forsøk med forholdsvis like parter:

Nord-Korea VS Sør-Korea

Øst-Tyskland VS Vest-Tyskland

Sovjet VS USA

 

Resultatene her taler vel egentlig for seg selv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ingen av de landene er eller har vært liberalistiske. Det nærmeste man kommer liberalisme er USA under Reagen. Jfr.

 

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe.

 

Les også denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499800&st=0

 

tråden eller start her

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499800&view=findpost&p=20439103

 

om du ikke har tid til å lese hele tråden.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke helt hvor du bor, men i Norge der jeg kommer fra stemmer ikke dette. Her har de fleste altfor mye, selv etter skatt.

Å ja så du har alt for mye penger du altså. Jeg kan godt hjelpe deg med det problemet jeg, du kan bare gi det du har for mye til meg.

 

Så hvor kan jeg hente pengene som plager deg?

Lenke til kommentar

Å ja så du har alt for mye penger du altså. Jeg kan godt hjelpe deg med det problemet jeg, du kan bare gi det du har for mye til meg.

 

Så hvor kan jeg hente pengene som plager deg?

 

Hvor har jeg sagt at jeg personlig har for mye penger?

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Hvor har jeg sagt at jeg personlig har for mye penger?

Neida, som alle gode Sosialister er det "de andre" som har for mye penger, og du som har "for lite", og du vil kun rette opp denne "urettferdigheten" ved å tilegne deg andres penger ved bruk av Statens voldsapparat.

 

 

Hvorfor ikke frivillig sosialisme?
Av samme grunn som frivillig slaveri ikke fungerer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Neida, som alle gode Sosialister er det "de andre" som har for mye penger, og du som har "for lite", og du vil kun rette opp denne "urettferdigheten" ved å tilegne deg andres penger ved bruk av Statens voldsapparat..

 

Jeg må altså gjenta meg, jeg er ikke sosialist. Jeg syns ikke engang skatt er en god forvaltningsløsning, men jeg syns fortsatt det er patetisk at folk i Norge klager over at de har for lite.

 

Jeg har faktisk tatt et grep rundt mitt eget liv og forbruker mindre med vilje, så ikke piss i motvind.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Neida, som alle gode Sosialister er det "de andre" som har for mye penger, og du som har "for lite", og du vil kun rette opp denne "urettferdigheten" ved å tilegne deg andres penger ved bruk av Statens voldsapparat.

 

Nå er det på tide at du kommer ut av pubertetsalderen SF. Har du ikke mer å fare med enn det sedvanlig tøvet. Hvorfor ikke opprette en egen tråd med tittelen:

 

Alle som er uenige med meg er sosialister så trenger vi ikke lese dette sedvanlige tøvet ditt.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må sosialister tvinge alle andre til å leve sosialistisk? Hvorfor ikke frivillig sosialisme?

 

 

Fordi de vet at de har en sterk konkurrent. Liberalismen. Det handler om mennesker som ønsker å kontrollere andre mennesker på tross av det naturlige og i henhold til deres helt egne preferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...