Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tollgebyr, hvordan henger det sammen juridisk?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Litt om bakgrunnen for denne tråden:

 

Jeg bestiller endel pakker fra ett firma, det bruker DHL til frakt, jeg har fått omlag 10 pakker, og alle har samme fortollingsgebyr. Rundt 200-300.

Plutselig så er det en pakke med 1000 kroner i fortollingsgebyr. Ett gebyr som åpenbart ikke representerer de reelle kostnadene.

 

Så er spørsmålet mitt;

 

Hvordan henger det samme rent juridisk om jeg nekter å betale gebyret?

1. Jeg har ikke inngått noen avtale med DHL

2. Regningen kommer etter at jeg har mottatt pakken og benyttet meg av deres tjeneste

3. Jeg har ingen mulighet(?) til å vite størrelsen på gebyret.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på folk som er djevelens advokat jeg, men i dette tilfellet skal det poengteres at det ikke er mulig(?) for meg å vite prisene på forhånd, da det ikke står på DHLs sider såvidt jeg kunne finne, og jeg har brukt akkurat samme type frakt fra akkurat samme firma før (med DHL), med helt andre priser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig godt at de ikke vil opplyse om de prisene på hjemmesiden sin.

 

Om du på forhånd vet dimensjoner, vekt, innhold og avsenderland (+evt andre parametere som måtte ha innflytelse), så burde de iallefall være i stand til å opplyse prisen for fortolling og ekspedisjon over telefon.

 

(Men ingen burde være nødt til å streve slik for å finne de opplysningene)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig godt at de ikke vil opplyse om de prisene på hjemmesiden sin.

 

Om du på forhånd vet dimensjoner, vekt, innhold og avsenderland (+evt andre parametere som måtte ha innflytelse), så burde de iallefall være i stand til å opplyse prisen for fortolling og ekspedisjon over telefon.

 

(Men ingen burde være nødt til å streve slik for å finne de opplysningene)

 

Kanskje, det er egentlig ingenting vesentlig som skiller denne pakken fra andre med helt andre fortollingsgebyr. Når jeg har snakket med de tidligere, så virker det har med fraktmetode også, men det virker ikke som man kan vite hva den er utifra navnet på tjenesten alene. Videre, så vet man jo heller ikke alt dette, volumet er jo feks umulig å vite før det har blitt sendt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Volumet kan du få opplyst av avsender, men igjen - himla upraktisk.

 

 

Anyways, du kan jo gjøre deg selv til en forsøkskanin og bestride kravet med samme argumenter du har innledningsvis i tråden (skriftlig).

Hvis du bestrider kravet så kan de nemlig ikke sende regningen til inkasso (usikker på fin-jussen der).

 

Selvfølgelig sett at du ikke har signert på et dokument ved utlevering hvor det finnes en liten skrift et sted. Hvis du derimot signerer på en terminal (digitalt) kan det vanskelig dokumenteres at du er opplyst om (og størrelsen på) et ettersendt toll- og ekspedisjonsgebyr.

 

Hold gjerne DinSide.no eller en annen forbrukeravis i loopen slik at det blir litt ubehagelig for befrakteren

Lenke til kommentar

Volumet kan du få opplyst av avsender, men igjen - himla upraktisk.

 

 

Anyways, du kan jo gjøre deg selv til en forsøkskanin og bestride kravet med samme argumenter du har innledningsvis i tråden (skriftlig).

Hvis du bestrider kravet så kan de nemlig ikke sende regningen til inkasso (usikker på fin-jussen der).

 

Selvfølgelig sett at du ikke har signert på et dokument ved utlevering hvor det finnes en liten skrift et sted. Hvis du derimot signerer på en terminal (digitalt) kan det vanskelig dokumenteres at du er opplyst om (og størrelsen på) et ettersendt toll- og ekspedisjonsgebyr.

 

Hold gjerne DinSide.no eller en annen forbrukeravis i loopen slik at det blir litt ubehagelig for befrakteren

 

Avsender vet gjerne ikke volumet før pakken allerede er sendt. Man kan såklart tenke seg at man hypotetisk sett ber avsender pakke apkken, holde den av på lageret uten å sende den, måle volum og vekt for deg, og deretter ringe fraktfirmaet. (som erfaringmessig ikke klarer å svare på det uansett, da de ikke vet akkurat hva slags produkt avsender bruker), men det virker til å være å strekke ting veldig langt.

 

AtW

Lenke til kommentar

… og ikke minst, er det selve gebyret som er økt eller er det høyere toll/mva på denne pakken?

 

Jeg snakker om gebyret, momsen er jo selvfølgelig kun avhengig av verdien på sendingen.

 

AtW

 

Bare av nysgjerrighet, er det noe som skiller den 1000krs-pakken fra de andre eller virker det helt random?

 

Såvidt jeg kan se, så er det ikke noe større volum eller vekt enn endel andre pakker, men den ligger kanskje noen tusen over på verdi enn de dyreste av de tidligere pakkene, uten at jeg har helt oversikt over akkurat det.

 

AtW

Lenke til kommentar

men den ligger kanskje noen tusen over på verdi enn de dyreste av de tidligere pakkene, uten at jeg har helt oversikt over akkurat det.

 

AtW

Posten har to forskjellige gebyrpriser, som avhenger av verdien på pakken, Når de skal legge ut for MVA ved import, så er det jo en risiko at du ikke vil betale, en del mer papirarbeid osv. Grensa ligger da på pakker under og over 1000kr, gebyrene er vell i størrelsen 125kr og 250kr.

Lenke til kommentar

Posten har to forskjellige gebyrpriser, som avhenger av verdien på pakken, Når de skal legge ut for MVA ved import, så er det jo en risiko at du ikke vil betale, en del mer papirarbeid osv. Grensa ligger da på pakker under og over 1000kr, gebyrene er vell i størrelsen 125kr og 250kr.

 

Det er ikke posten, det er DHL, gebyrets størrelse er angitt i første post.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er varene du bestilte av samme type som de andre gangene du har bestilt?

 

Det er jo 3 typer utgifter som er relevante for import av varer: moms, toll og fortollingsgebyr. Alle varer (utenom varer til en verdi av mindre enn 200,-, gaver til en verdi av mindre enn 1000,- og enkelte andre unntak som f.eks. bøker) får et momspåslag. Alle forsendelser får et fortollingsgebyr. Enkelte varer får toll i tillegg.

 

Kan det tenkes at du nå i akkurat denne forsendelsen har bestilt en vare som får toll i tillegg (mens de andre forsendelsene har vært tollfrie varer), og at DHL bare slår sammen toll og fortollingsgebyr på fakturaen slik at det kan forklare forskjellen?

Lenke til kommentar

Det kan ikke være forsikringsverdien som gjør det? Når varene øker i verdi kreves det jo også ofte et gebyr for forsikring på de.

 

Nei, det er ikke det. Ihvertfall ikke om de ikke skriver feil på fakturaen, det er fortollingsgebyr det er snakk om. FOrsikringen er det uansett ikke jeg som mottaker som betaler.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.dinside.n.../raa-utnyttelse

 

På de britiske sidene til dhl står det 2% administration fee av duty + vat, men for at det skal bli 1000 kr må vareverdien være veldig høy. Linken ovenfor tyder på at det er andre regler i Norge.

 

http://www.dhl.no/no/viktig_informasjon/05112012.html

 

Importfortollingsgebyr (Formal Clearance)

DHL Express tilbyr to måter å sende gods på til Norge; Time Definite eller Day Definite. Ved valg av sistnevnte transportmåte fraktes godset på bil over grensen. Klareringsrutinen er tyngre og annerledes enn når gods ankommer landet med fly. Fortollingskostnadene er derfor høyere. Fortollingsgebyret belastes kun for sendinger med Day Definite, og kan enten betales av avsender eller mottaker. Det er levringsvilkåret som bestemmer hvem som skal betale hva. DHL anbefaler alle å ha dialog med sine leverandører i forkant av leveransen for å avgjøre hvem som skal betale hva. For pristabell på gebyret, vennligst ta kontakt med DHL Express via skjemaet på nettadressen: www.dhl.no/kontakt

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Litt om bakgrunnen for denne tråden:

 

Jeg bestiller endel pakker fra ett firma, det bruker DHL til frakt, jeg har fått omlag 10 pakker, og alle har samme fortollingsgebyr. Rundt 200-300.

Plutselig så er det en pakke med 1000 kroner i fortollingsgebyr. Ett gebyr som åpenbart ikke representerer de reelle kostnadene.

 

Så er spørsmålet mitt;

 

Hvordan henger det samme rent juridisk om jeg nekter å betale gebyret?

1. Jeg har ikke inngått noen avtale med DHL

2. Regningen kommer etter at jeg har mottatt pakken og benyttet meg av deres tjeneste

3. Jeg har ingen mulighet(?) til å vite størrelsen på gebyret.

 

AtW

 

Dette var veldig snodig. Får også regelmessig pakker fra DHL, og gebyrene er alltid på 200kr (160kr i fortolling og 40kr i leveringsbekrefelse). Denne var på 190 før nyttår.

 

Edit: mine varer er også tollfrie, så det er bare ekspedisjonsgebyret fra DHL som blir lagt på.

 

Står det fysisk på fakturaen at det er 1000kr i bare fortolling? eller er dette totale gebyrer? Jeg har opplevd at DHL noengang har "lagt" på 550kr i ekstra gebyr for "mottaker ikke tilgjengelig" gebyr (Har en adresse som kan være kronglete å finne fram levering til, da kart gps ofte viser inngang på feil side av bygget). Men 550+200 er fortsatt et stykke unna hele 1000kr.

 

Edit: kanskje DHL har lagt på importfortolling selv om varen er tollfri?

 

Har du kontaktet DHL og spurt dem som en forklaring på fakturaen?

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...