Gå til innhold

Kommentar: Er Xbox One kundefiendtlig? (XOne)


Anbefalte innlegg

En liten kommentar om dette med bruktspill:

 

I mange år har spillforhandlere tjent seg søkkrike på å selge bruktspill. De trenger stort sett aldri å returnere en eneste liten bit av kaka til uviklerne eller utgiverne av spillet. For store utgivere som EA og Activision er dette surt fordi de går glipp av mye penger, men for små utgivere og enda mindre utviklere kan dette rett og slett være farlig.

Piratkopiering er én ting, men hvis du er en av dem som går i butikken og kjøper bruktspill og føler du bidrar til spillbransjen tar du nok dessverre feil. Det er stort sett alltid de store spillforhandlerne som påtvinger ting som preorder-bonus og slikt, de har VELDIG mye makt i spillverden. Det eneste de bryr seg om er å tjene penger og å få mer makt innenfor sitt marked, og det eneste du gjør ved å kjøpe bruktspill fra dem er å gi de nettopp dette.

Jeg ser heller at vi beveger oss mot ren digital distribusjon.

Men jeg må si at jeg er enig i at det burde være mulig for venner og bekjente å selge hverandre spill de er lei av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten kommentar om dette med bruktspill:

 

I mange år har spillforhandlere tjent seg søkkrike på å selge bruktspill. De trenger stort sett aldri å returnere en eneste liten bit av kaka til uviklerne eller utgiverne av spillet. For store utgivere som EA og Activision er dette surt fordi de går glipp av mye penger, men for små utgivere og enda mindre utviklere kan dette rett og slett være farlig.

Piratkopiering er én ting, men hvis du er en av dem som går i butikken og kjøper bruktspill og føler du bidrar til spillbransjen tar du nok dessverre feil. Det er stort sett alltid de store spillforhandlerne som påtvinger ting som preorder-bonus og slikt, de har VELDIG mye makt i spillverden. Det eneste de bryr seg om er å tjene penger og å få mer makt innenfor sitt marked, og det eneste du gjør ved å kjøpe bruktspill fra dem er å gi de nettopp dette.

Jeg ser heller at vi beveger oss mot ren digital distribusjon.

Men jeg må si at jeg er enig i at det burde være mulig for venner og bekjente å selge hverandre spill de er lei av.

 

Men du tar så feil.

Bruktsalg stimulerer salg av nye ubrkte spill. Folk bytter inn gamle brukte mot nye ubrukte. De fleste bruktspilla som selges er eldre titler, hvis ubrukte ekvivalent allerede er satt ned i pris -gjerne fler ganger. Utgiverne tjener lite på lavprisede ubrukte spill.

 

Samtidig er det det faktum at det ikke går an å leve av å selge ubrukte spill. Utgiverne stikker av med mesteparten, mens butikkene sitter igjen med typisk 50 til minus (-) 50 per spill (i prisklassen 600 NOK). De må få leve av noe. Lønninger, strøm og lokaler skal også betales.

 

Når det gjelder konsollene taper butikkene på å selge disse, gjerne opptil flere år etter release. PS3 og 360 ble solgt med tap frem mot 2010. Utgiverne subsidierer ingenting og sitter igjen med overskuddet selv, selv om endel konsollmakere taper litt i begynnelsen også. Hvis du kjøper en konsoll i butikken idag er butikken _heldig_ om de sitter igjen med 200 på en konsoll til 2000. 10% på 7 år gamle konsoller er ikke mye.

 

I tillegg er ikke brukthandel en kake utgivere har noen rett på. De har allerede spist opp den andre kaka. Det er spillerens spill, og han kan gjøre med det som han vil. Brukthandlere tilbyr en tjeneste der folk enkelt kan bli kvitt sine brukte spill, istedet for å loke rundt på finn.no med lange lister der folk kjøper ett og ett spill. Og det må de få ta seg betalt for.

 

Hvis du ønsker ren digital distribusjon ber jeg deg se til Activision og hva de kan gjøre. De tar 70$ for konsollutgaven av CoD og 60$ for PC- utgaven. Fordi de kan. Og ikke tro at butikkene får noe av den kaka. De er stuck med samme elendige avanse.

Hvis vi får ren digital distribusjon blir det monopol- situasjoner. Da vil utgiverne gjøre som de vil (tjene penger). Da tar det ikke lang tid til alle konsollspill koster 700. Se på Xboxbutikken. Eldgamle spill koster fremdeles 60$.

 

Fordelen med at dette skjer er at det tvinger fram et krasj i markedet. Da får vi kanskje mulighet til å starte på nytt, uten profittorienterte utgivere (i begynnelsen). Kanskje tilogmed noen som driver med det fordi de er glade i spill.

 

 

Forresten var det utgiverne som begynte med preorder- bonuser, ikke butikkene. Utgiverne tjener mer på preorders enn butikkene. Det er butikken som sitter igjen med en usolgt kopi om forhåndsbstillinga kanselleres. Utgiver har fåt pengene sine for lengst.

Endret av StorPeder
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva faen? Jeg forteller at Microsoft eier Halo. Destiny er en helt annen IP. Han råder personen til å kjøpe seg PS4 om han er Halo-fan. Vel, hvor tror du Halo 5 vil komme?

 

Feil. Bungie er selvstendige. Siden 2007. Microsoft eier ikke bungie men har noen rettigheter iht halo. Sånn som ting ser ut nå så kommer alle fremtidige "halo" utgivelser til begge konsollene! Råder ingen til å kjøpe noen av konsollene men xbox for min del er død!

Lenke til kommentar

En liten kommentar om dette med bruktspill:

 

I mange år har spillforhandlere tjent seg søkkrike på å selge bruktspill. De trenger stort sett aldri å returnere en eneste liten bit av kaka til uviklerne eller utgiverne av spillet. For store utgivere som EA og Activision er dette surt fordi de går glipp av mye penger, men for små utgivere og enda mindre utviklere kan dette rett og slett være farlig.

Piratkopiering er én ting, men hvis du er en av dem som går i butikken og kjøper bruktspill og føler du bidrar til spillbransjen tar du nok dessverre feil. Det er stort sett alltid de store spillforhandlerne som påtvinger ting som preorder-bonus og slikt, de har VELDIG mye makt i spillverden. Det eneste de bryr seg om er å tjene penger og å få mer makt innenfor sitt marked, og det eneste du gjør ved å kjøpe bruktspill fra dem er å gi de nettopp dette.

Jeg ser heller at vi beveger oss mot ren digital distribusjon.

Men jeg må si at jeg er enig i at det burde være mulig for venner og bekjente å selge hverandre spill de er lei av.

 

Du vil altså at dagens talentløse spillbransje skal få tjene enda flere milliarder, med ren digital distribusjon? Mens bruktspillbutikkene som selger legendariske spill og konsoller som aldri går ut på dato (men som spillbransjen driter på), skal gå til grunne? Jeg ser heller at DRM-skit og at EA og de største svindlerne i spillbransjen (EA, Criterion etc.) går til grunne, slik at genuine spillutviklere endelig får slippe til. Er så drit lei disse kjedelige meningsløse drep-vinn-drep-vinn-drep-vinn copy-paste spillene hvor dem ikke engang gidder å fjerne de fleste bugs/feil.

 

Når man har kjøpt et spill, så har man sin fulle rett til å dele/låne den bort til venner og familie etc. Når man har kjøpt en bil skal andre også få lov å kjøre bilen. Spillbransjen prøver i dag å få folk til å tro at det er galt/"ulovlig" å dele spille sine.

 

Den vil gjøre "sharing is caring" om til "sharing is bad". Patetisk spillbransje.

Endret av Himeri
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du kjøper en bil kjøper du en bil.

Når du 'kjøper et spill' kjøper du rettigheten til å bruke tjenesten under visse forutsetninger du har akseptert ved transaksjonen.

 

Dataen på en brukt plate er identisk med dataen på en ny plate, og faktisk identisk med dataen som ligger digitalt på nettet.

Tro det eller ei, slik er det ikke for en bil, og sammenligninger slik kan ikke dras.

Lenke til kommentar

Når du kjøper en bil kjøper du en bil.

Når du 'kjøper et spill' kjøper du rettigheten til å bruke tjenesten under visse forutsetninger du har akseptert ved transaksjonen.

 

Dataen på en brukt plate er identisk med dataen på en ny plate, og faktisk identisk med dataen som ligger digitalt på nettet.

Tro det eller ei, slik er det ikke for en bil, og sammenligninger slik kan ikke dras.

 

Og der har du problemet, folk forventer faktisk at hvis man kjøper et spill, så kjøper man et spill. Og man skal kunne få dele spillet med hvem man vil, helt uavhenging av "meningene" til spillbransjen.

 

Men det spillbransjen vet er at de fleste ikke vet om eller bryr seg om dette, folk kjøper spill helt ukritisk. Derfor fosser pengene fortsatt inn hos spillbransjen (hos de største).

 

Xbox One (Xbox 360, 359 skritt bakover) viser dette tydeligere og tydeligere.

Endret av Serii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil. Bungie er selvstendige. Siden 2007. Microsoft eier ikke bungie men har noen rettigheter iht halo. Sånn som ting ser ut nå så kommer alle fremtidige "halo" utgivelser til begge konsollene! Råder ingen til å kjøpe noen av konsollene men xbox for min del er død!

 

 

Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal rote med tullballet her? Halo-serien er og blir eksklusivt til Microsoft, det er harde fakta. At utviklerne bak de opprinnelige Halo-spillene nå utvikler en helt ny IP, som trolig kommer på begge konsoller forandrer jo ikke på det faktum at Microsoft eier rettighetene til Halo som IP, så de som ønsker seg fremtidlige Halo spill, og sikkert muligheten for å se denne Halo serien først må ha en Xbox One.

 

Er overhode ingen vits å drive å lure folk til å tro at Halo 5 osv kommer til noe annet enn Microsoft sin konsoll, at Destiny som er neste spillet til Bungie blir crossplatform har ingenting med Halo som IP å gjøre.

 

Dette blir like idiotisk som å påstå at Mass Effect og Star Wars Knights of the Old Republic er det samme spillet, bare fordi det var Bioware som sto bak det opprinnelige Knights of the Old Republic spillet, og det er de samme som har utivklet Mass Effect serien, men historien og IP har jo overhode ingenting med hverandre å gjøre. Det er jo ikke akkurat uvanlig at en spill IP bytter mellom utviklere.

Lenke til kommentar

Og der har du problemet, folk forventer faktisk at hvis man kjøper et spill, så kjøper man et spill. Og man skal kunne få dele spillet med hvem man vil, helt uavhenging av "meningene" til spillbransjen.

Men det spillbransjen vet er at de fleste ikke vet om eller bryr seg om dette, folk kjøper spill helt ukritisk. Derfor fosser pengene fortsatt inn hos spillbransjen (hos de største).

Xbox One (Xbox 360, 359 skritt bakover) viser dette tydeligere og tydeligere.

 

Folk forventer det, kanskje fordi det var sånn det fungerte i gamle dager :)

Endret av Saapa
Lenke til kommentar

Og der har du problemet, folk forventer faktisk at hvis man kjøper et spill, så kjøper man et spill. Og man skal kunne få dele spillet med hvem man vil, helt uavhenging av "meningene" til spillbransjen.

 

Men det spillbransjen vet er at de fleste ikke vet om eller bryr seg om dette, folk kjøper spill helt ukritisk. Derfor fosser pengene fortsatt inn hos spillbransjen (hos de største).

 

Xbox One (Xbox 360, 359 skritt bakover) viser dette tydeligere og tydeligere.

 

 

Nå kan man vell fint spille spillet hos hvem man vil? Er det ikke bare snakk om at eieren av spillet må bruke sin Xbox Live konto? Det krever da ikke store innsatsen for å få til.

 

Alt det ikke er ideelt, og et skritt tilbake med tanke på hvor raskt og enkelt det er å dele spill mellom venner er jeg enig i, men det har jo på ingen måte blitt noen umulighet. Samtidig så er det vell nå snakk om at dette "bruktspillgebyret" kun skal gjelde utsalgsstedet som selger brukte spill (altså Gamestop i Norge (?)) og ikke privatpersoner.

 

Om det betyr at det blir klin umulig for privatpersoner å selge bruktspill uten å gi opp sin egen Xbox Live konto eller ikke aner jeg ikke, og frem til vi faktisk har alle detaljer på bordet rundt hvordan dette faktisk fungerer i praksis så driver man å drar ganske banale konklusjoner og sprer mye galle rundt en eventuell boikott uten å ha noe konkret fakta å slå i bordet med, enn så lenge hvertfall.

 

 

Konsollen slippes ikke før slutten av ordet, vil vell anbefale alle å sett seg tilbake, slappe av og avvente til vi hører mer på E3 (under to uker til) også kan vi heller ta opp diskusjonen når vi har litt mer detaljer og fakta å gå på. Nå drar jo folk bare den ene og den andre konklusjonen basert på ufullstendige fakta og det har ingen hensikt. Og det alltid like morsomt når folk skal drive å forklare andre hvorfor ditten og datten suger, når de selv egentlig ikke sitter på noe konkret fakta som støtter oppunder det de selv sier.

 

 

EDIT:

 

En annen ting er jo at enkelte her ordlegger seg og argumenterer jo på en måte som skulle tilsi at alle som kjøper en Xbox One er noen dumskaller. Men hva om ikke alle bryr seg om bruktspill i utgangspunktet?

 

Jeg for min del kan ikke huske sist jeg har delt et konsollspill, den eneste jeg deler med er lillebroren min og han kan jeg bare gi tilgang til min Xbox Live konto så er jo hele det problemet løst, eller så kan han bare komme til leiligheten min for å spille. At det finnes mange som sikkert gjør det forstår jeg, men folk som meg som egentlig ikke blir påvirket av denne eventuelle bruktspillsperren de vurderer å implementere, samtidig som jeg er en som foretrekker Xbox sin håndkontroller, ønsker tilgangen på Kinectspill og kanskje er megafan av Halo (er ikke det..) så vil det jo være ren idioti å gå for PlayStation 4 basert på negativer sider med Xbox One som overhode ikke påvirker meg på noen som helst plan.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

En liten kommentar om dette med bruktspill:

 

I mange år har spillforhandlere tjent seg søkkrike på å selge bruktspill. De trenger stort sett aldri å returnere en eneste liten bit av kaka til uviklerne eller utgiverne av spillet. For store utgivere som EA og Activision er dette surt fordi de går glipp av mye penger, men for små utgivere og enda mindre utviklere kan dette rett og slett være farlig.

Piratkopiering er én ting, men hvis du er en av dem som går i butikken og kjøper bruktspill og føler du bidrar til spillbransjen tar du nok dessverre feil. Det er stort sett alltid de store spillforhandlerne som påtvinger ting som preorder-bonus og slikt, de har VELDIG mye makt i spillverden. Det eneste de bryr seg om er å tjene penger og å få mer makt innenfor sitt marked, og det eneste du gjør ved å kjøpe bruktspill fra dem er å gi de nettopp dette.

Jeg ser heller at vi beveger oss mot ren digital distribusjon.

Men jeg må si at jeg er enig i at det burde være mulig for venner og bekjente å selge hverandre spill de er lei av.

 

På hvilken måte taper de penger? Det er faktisk vanlig å ikke regne bruktsalg som tap i det hele tatt, fordi folk er villig til å betale mer for produkter som de kan selge brukt, tror du folk hadde betalt like mye for hus om de var umulige å selge brukt feks?

 

AtW

Lenke til kommentar

Syntes nå det forsåvidt er en trangsynt tankegang, litt på linje med Nintendo som har vurdert seg frem til at de burde håve inn lisenspenger for let's play videoer av spillene sine på YouTube, fordi de mener at det genererer tapte salg... Men den tankegangen ender man jo bare opp med å selge færre konsoller og redusere verdien og populariteten rundt egen plattform, og det kan jeg vell nesten garantere at vil føre til mindre salg av konsoller som igjen naturligvis fører til dårligere salg av spill. Noen ganger så må man stille store spørsmålstegn til både logikken og fornuften til de som sitter bak å fører disse regnestykkene.

Lenke til kommentar

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om spillet jeg kjøper er nytt eller brukt. Men jeg er for bruktsalg av den enkle grunnen at spill blir ikke værende hos spillbutikker lenge nok. Jeg har ikke økonomi eller tid til å spille alle spillene jeg vil når de kommer ut. Men når jeg faktisk har tid og mulighet kan du banne på at spillet ikke tas inn av butikken lengere. Hvor mange av de første spillene som ble laget til X360 og PS3 kan dere finne nye idag (fysisk versjon)?

 

Det er utrolig mange spill man ikke legger merke til når spillet kommer ut, og man finner ut om spillet lenge etterpå (feks fra Let's play ol. @ Youtube). Dette har jeg gjort med PS2 hvor 80% av PS2-samlingen min er kjøpt brukt, nettopp fordi nye versjoner er klin umulig å finne.

 

Om de nye konsollene blir veldig digitalisert, hvor alle spill kan kjøpes over PSN / XLive, kan det argumenteres at det blir lettere å skaffe spillene, men jeg vil ha fysiske versjoner. (og jeg tror fortsatt gamle nok spill vil fjernes fra store'n).

 

Edit: The Last of Us' Season Pass has been detailed and will contain one piece of story DLC and two packs of multiplayer DLC.

 

Dette får meg til å se rødt... Det kommer sikkert flere DLC'er så GOTY versjon er like greit å vente på. Selv om det frister å droppe hele spillet, er nok DLC en tapt kamp å kjempe imot.

 

http://www.eurogamer.net/articles/2013-05-29-the-last-of-us-season-pass-and-dlc-detailed

Endret av Kenichi-san
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en tenker over det så får jo fler og flere spill idag DLC innhold. Jeg vil jo si at bruktspill salget faktisk hadde tjent seg bedre nå enn før ettersom de da har muligheten for å tjene penger på DLC innhold som blir kjøpt opp av folk som kjøper gamle spill.

 

Ikke det at jeg støtter bruktspillsalg eller DLC så ekstremt mye.

Lenke til kommentar

Høna og ettet osv osv.

 

Hvor mye sitter Gamestop (for eksempel) igjen ved et bruktsalg? Altså, hvor mye koster spillet nytt, hvor mye får en ved innbytte, og hvor mye blir det brukte spillet solgt for?

Hvorfor kjøpe inn x antall kopier, når du kan selge samme spillet flere ganger?

Lenke til kommentar

Men du tar så feil.

Bruktsalg stimulerer salg av nye ubrkte spill. Folk bytter inn gamle brukte mot nye ubrukte. De fleste bruktspilla som selges er eldre titler, hvis ubrukte ekvivalent allerede er satt ned i pris -gjerne fler ganger. Utgiverne tjener lite på lavprisede ubrukte spill.

 

Samtidig er det det faktum at det ikke går an å leve av å selge ubrukte spill. Utgiverne stikker av med mesteparten, mens butikkene sitter igjen med typisk 50 til minus (-) 50 per spill (i prisklassen 600 NOK). De må få leve av noe. Lønninger, strøm og lokaler skal også betales.

 

Det er mulig at noen bruker sine game spill for å kjøpe seg nye, men det er også mange som kjøper et nytt spill og selger det tilbake så snart de har sett seg ferdig med det. Når nestemann da kommen inn i butikken og kan velge å kjøpe et 2 måneder gammelt spill til halve prisen av det det samme spillet koster ubrukt er det vel åpenbart hva han velger å kjøpe? I mange spillbutikker selger de bruktspill slik på en veldig aggressiv måte: En kunde kommer til kassa med et nytt spill han vil kjøpe og blir spurt av betjeningen om han ikke heller vil kjøpe det mye billigere. Kunden sier så klart ja og spillbutikken tjener seg rik mens utvikerne ikke får se noe av disse pengene.

 

Jeg fikk det kanskje til å virke som at jeg sympatiserer med de store utgiverne, men det gjør jeg definitivt ikke. De er også velig skadelige for spillbransjen, mener jeg. Jeg sympatisrer derimot sterkt med utviklerne.

 

Men å si at spillbutikkene ikke tjener penger på å selge ubrukte spill (noe jeg er usikker på om faktisk stemmer) og derfor fortjener å selge bruktspill som utviklerne ikke ser en eneste krone av synes jeg blir feil.

 

Hvis du ønsker ren digital distribusjon ber jeg deg se til Activision og hva de kan gjøre. De tar 70$ for konsollutgaven av CoD og 60$ for PC- utgaven. Fordi de kan. Og ikke tro at butikkene får noe av den kaka. De er stuck med samme elendige avanse.

Hvis vi får ren digital distribusjon blir det monopol- situasjoner. Da vil utgiverne gjøre som de vil (tjene penger). Da tar det ikke lang tid til alle konsollspill koster 700. Se på Xboxbutikken. Eldgamle spill koster fremdeles 60$.

Fordelen med at dette skjer er at det tvinger fram et krasj i markedet. Da får vi kanskje mulighet til å starte på nytt, uten profittorienterte utgivere (i begynnelsen). Kanskje tilogmed noen som driver med det fordi de er glade i spill.

 

Grunnen til at spill koster så mye som du sier, selv på nett, er at spillbutikkene truer utgiverne med å ikke lagerføre spillene deres hvis prisen på nett ikke er den samme som prisen i butikken. De har fortsatt en stor nok andel av salgene til en utgiver til at dette er noe de må føye seg etter.

Monopoltilstandene du snakker om er jeg enig i at raskt kan komme til å oppstå, men jeg tror de også relativt raskt ser at de enten må sette ned priser eller selge spillene sine hos andre digitale distributører (f.eks Steam) nettopp fordi folk kan få tak i veldig gode spill (som ikke er AAA spill, og derfor ofte står utenfor monopolsituasjonen) hos andre distributører. Digital distribusjon vil senke prisene på spill, og det vil gjøre det lettere for små spillutviklere å lykkes.

Sånn miljøet er i spillbransjen nå er det nettopp hos disse små spillutviklerne nesten all nyskapning innenfor mediet skjer. Store utgivere tør ikke satse på å lage "banebrytende" spill fordi de paralyserer seg selv med å spytte inn enorme summer i alle spill som utvikles i deres navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når nestemann da kommen inn i butikken og kan velge å kjøpe et 2 måneder gammelt spill til halve prisen av det det samme spillet koster ubrukt er det vel åpenbart hva han velger å kjøpe?

 

I mange spillbutikker selger de bruktspill slik på en veldig aggressiv måte: En kunde kommer til kassa med et nytt spill han vil kjøpe og blir spurt av betjeningen om han ikke heller vil kjøpe det mye billigere. Kunden sier så klart ja og spillbutikken tjener seg rik mens utvikerne ikke får se noe av disse pengene.

 

- Aldri sett bruktspill til halve prisen av hva en ny versjon koster, som oftest bare ~50/100,- lapp billigere. Enkelte spill har jeg faktisk sett selges nytt og brukt til samme pris.

- Dette argumenterte TB i sin siste video på også, men jeg skjønner ikke hvor dere har dette fra. Alle spillbutikker jeg har handlet i har ansatte som kun står bak kassen og puncher inn ordren. Aldri opplevd å få pushet på meg en brukt versjon av spill noen gang.

Lenke til kommentar

- Aldri sett bruktspill til halve prisen av hva en ny versjon koster, som oftest bare ~50/100,- lapp billigere. Enkelte spill har jeg faktisk sett selges nytt og brukt til samme pris.

- Dette argumenterte TB i sin siste video på også, men jeg skjønner ikke hvor dere har dette fra. Alle spillbutikker jeg har handlet i har ansatte som kun står bak kassen og puncher inn ordren. Aldri opplevd å få pushet på meg en brukt versjon av spill noen gang.

 

Jeg sa halve prisen for å sette det litt på spissen, men poenget mitt er fortsatt gyldig Kjøper du et spill til 600 når du kan kjøpe samme greia for 500 eller 550?

 

Du har litt rett i det du sier ettersom jeg kun har opplevd det én gang i Norge, men da jeg var i England i fjor ville de veldig gjerne selge bruktspill.

Lenke til kommentar

Det er mulig at noen bruker sine game spill for å kjøpe seg nye, men det er også mange som kjøper et nytt spill og selger det tilbake så snart de har sett seg ferdig med det. Når nestemann da kommen inn i butikken og kan velge å kjøpe et 2 måneder gammelt spill til halve prisen av det det samme spillet koster ubrukt er det vel åpenbart hva han velger å kjøpe? I mange spillbutikker selger de bruktspill slik på en veldig aggressiv måte: En kunde kommer til kassa med et nytt spill han vil kjøpe og blir spurt av betjeningen om han ikke heller vil kjøpe det mye billigere. Kunden sier så klart ja og spillbutikken tjener seg rik mens utvikerne ikke får se noe av disse pengene.

Som jeg skrev i posten over. Rundt 70% av kreditt fra brukthandel går mot ubrukte spill. Hvis du skal ha et 2 mnd gammelt spill koster ikke det halvparten brukt ifht nytt. Mer somm 50-100 kroner mindre, alt etter hvilken prisklasse det nye ligger på. Hvis det er en 50- lapp i forskjell på brukt og nytt er det veldig mange som legger i den 50- lappen.

 

 

Jeg fikk det kanskje til å virke som at jeg sympatiserer med de store utgiverne, men det gjør jeg definitivt ikke. De er også velig skadelige for spillbransjen, mener jeg. Jeg sympatisrer derimot sterkt med utviklerne.

 

Men å si at spillbutikkene ikke tjener penger på å selge ubrukte spill (noe jeg er usikker på om faktisk stemmer) og derfor fortjener å selge bruktspill som utviklerne ikke ser en eneste krone av synes jeg blir feil.

Si at en butikk kjøper FIFA14 for 350,- stk fra EA. Med moms; 420,-. Så selger de det for 600,- Etter skatt; 420,-. 0,- i avanse. God deal.

Si at Ola Dunk selger FIFA14 til butikken dagen etter release. Han får kanskje 350,- (kanskje mer vha diverse bonusordninger). Ingen moms. Butikken selger for 550,-. Etter skatt; 385,-. 35,- i avanse. Bedre deal.

 

De _fortjener_ ikke å selge bruktspill. De kan. Og de må om de vil holde seg i live.

 

Grunnen til at spill koster så mye som du sier, selv på nett, er at spillbutikkene truer utgiverne med å ikke lagerføre spillene deres hvis prisen på nett ikke er den samme som prisen i butikken. De har fortsatt en stor nok andel av salgene til en utgiver til at dette er noe de må føye seg etter.

_MS sier_ at retail tvinger høye priser i Xbox- butikken. Hvorfor skulle man tro på MS? De fleste butikker solgte PSP Go der de ikke en gang hadde mulighet til å selge spill med.

De tar høye priser fordi de kan. Desperate/late folk kjøper uansett.

 

 

Monopoltilstandene du snakker om er jeg enig i at raskt kan komme til å oppstå, men jeg tror de også relativt raskt ser at de enten må sette ned priser eller selge spillene sine hos andre digitale distributører (f.eks Steam) nettopp fordi folk kan få tak i veldig gode spill (som ikke er AAA spill, og derfor ofte står utenfor monopolsituasjonen) hos andre distributører. Digital distribusjon vil senke prisene på spill, og det vil gjøre det lettere for små spillutviklere å lykkes.

Sånn miljøet er i spillbransjen nå er det nettopp hos disse små spillutviklerne nesten all nyskapning innenfor mediet skjer. Store utgivere tør ikke satse på å lage "banebrytende" spill fordi de paralyserer seg selv med å spytte inn enorme summer i alle spill som utvikles i deres navn.

Ingenting tyder på at prisene går ned. Grådigheten til utgiverne tyder kun på det motsatte. Steam er jo horribel på prising. 50€ for et PC- spill? Ripoff. (jadajada Steamsale etc...). De selger spilla til 50€ fordi de kan. Folk er jo idioter som kjøper uansett pris.

 

Små spillselskaper har allerede digital distribusjon. Jeg er helt enig at det er der det er mest kreativt.

 

Men som sagt over, dette vil tvinge frem et krasj over tid. Noe som er bra. Da er det de små som står igjen som de store, mens de store brenner.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...