Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men er skoleavslutning i morgen for min del, og da får vi jo utdelt vitnemål hvor jeg antar at eksamenskarakterer medfølger. Utrolig spent på å se hvordan det gikk. Er redd for at det kan bli 3 på bokmål, men håper på 4. Nynorsk synes jeg derimot gikk veldig bra, så håper på 5. Får jeg 4 blir jeg sur.

Jeg hadde avslutning idag, og fikk ikke vitnemål grunnet at det ikke var klart. Vi fikk opplyst at Eksamenskarakterene vil bli gitt ut på skolearena 25.Juni kl 12 og at vi kan hente vitnemålet på skolen 27. Juni :)

Endret av Dr.D
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men er skoleavslutning i morgen for min del, og da får vi jo utdelt vitnemål hvor jeg antar at eksamenskarakterer medfølger. Utrolig spent på å se hvordan det gikk. Er redd for at det kan bli 3 på bokmål, men håper på 4. Nynorsk synes jeg derimot gikk veldig bra, så håper på 5. Får jeg 4 blir jeg sur.

 

4 er jo en bra karakter, så jeg tror du skal være ganske fornøyd om du får det! :)

Lenke til kommentar

Folkens, Hei, her er min tekst som jeg skrev på eksamen:

 

I denne sammensatte teksten fra Natur og ungdom ser vi bilde av en norsk fjord, med tekst foran.

Bilde viser hvor vakker den norske naturen er, teksten forteller at den blir brukt til avfallsplass.

Den svartfargede teksten hvor det står "Shit happens" skal gjøre oss oppmerksom på at dritt skjer, at avfall forurenser naturen.

Bildet er viser en vakker norsk fjord, men teksten som dekker halve bildet ødelegger bildet, akkurat som avfall gjør med naturen.

Det natur og ungdom vil med denne plakaten, er å vise at naturen blir forurenset, fortelle om problemet med avfall som blir dumpet i norske fjorder, og gjøre folk oppmerksom og engasjer i dette.

Ved å vise et bilde av en vakker norsk fjord som blir ødelagt av avfall, og gjør oppmerksom på at det faktisk skjer, prøver de å nå følelsene til det norske folk(etos).

Plakaten er også en reklameplakat for Natur og ungdom. Den vekker oppmerksomhet, før den leder deg videre til Natur og ungdoms nettside.

Organisasjonen Natur og ungdom er en organisasjon for ungdom, og det er da ungdom som er målgruppen, og det ungdom de ønsker skal melde seg in i organisasjonen.

Ved å bruke et ungdommelig uttrykk som "Shit happens" og spille på følelser ved å trekke inn det typisk norske som en vakker fjord, som gjør ungdom interessert og oppmerksom, og påvirker deres ungdommelige og påvirkelige sinn, tror jeg Natur og ungdom oppnår målet sitt om å få flere ungdommer til å melde seg inn i organisasjonen.

Plakaten treffer ungdommen og har den virkningen den skal, akkurat som Natur og ungdom ønsker. Det vil da si at det er en bra plakat.

Lenke til kommentar

Jeg hadde avslutning idag, og fikk ikke vitnemål grunnet at det ikke var klart. Vi fikk opplyst at Eksamenskarakterene vil bli gitt ut på skolearena 25.Juni kl 12 og at vi kan hente vitnemålet på skolen 27. Juni :)

hvor i landet bor du? kanskje det er forskjell i de ulike fylkene?

 

Jeg velger å tro at det er klart i morgen ettermiddag.

Lenke til kommentar

Folkens, Hei, her er min tekst som jeg skrev på eksamen:

 

I denne sammensatte teksten fra Natur og ungdom ser vi bilde av en norsk fjord, med tekst foran.

Bilde viser hvor vakker den norske naturen er, teksten forteller at den blir brukt til avfallsplass.

Den svartfargede teksten hvor det står "Shit happens" skal gjøre oss oppmerksom på at dritt skjer, at avfall forurenser naturen.

 

Bildet er viser en vakker norsk fjord, men teksten som dekker halve bildet ødelegger bildet, akkurat som avfall gjør med naturen.

Det natur og ungdom vil med denne plakaten, er å vise at naturen blir forurenset, fortelle om problemet med avfall som blir dumpet i norske fjorder, og gjøre folk oppmerksom og engasjer i dette. Ved å vise et bilde av en vakker norsk fjord som blir ødelagt av avfall, og gjør oppmerksom på at det faktisk skjer, prøver de å nå følelsene til det norske folk(etos).

Plakaten er også en reklameplakat for Natur og ungdom. Den vekker oppmerksomhet, før den leder deg videre til Natur og ungdoms nettside.

Organisasjonen Natur og ungdom er en organisasjon for ungdom, og det er da ungdom som er målgruppen, og det ungdom de ønsker skal melde seg in i organisasjonen.

Ved å bruke et ungdommelig uttrykk som "Shit happens" og spille på følelser ved å trekke inn det typisk norske som en vakker fjord, som gjør ungdom interessert og oppmerksom, og påvirker deres ungdommelige og påvirkelige sinn, tror jeg Natur og ungdom oppnår målet sitt om å få flere ungdommer til å melde seg inn i organisasjonen.

Plakaten treffer ungdommen og har den virkningen den skal, akkurat som Natur og ungdom ønsker. Det vil da si at det er en bra plakat.

Kortsvaret mitt ble ikke så bra, noen feil og at jeg glemte deler av retorikken i den nemlig :ohmy: ethos,pathos..ol. så jeg senere samme dag da jeg hadde eksamen. Langsvaret ble noe bedre heldigvis!

 

 

Mitt kortsvar.

 

Jeg har med egen tittel selv om det ikke stod noe om det. Men som gammel vane og at jeg har lært at det ikke skader.

 

Del A Kortsvarsoppgave

 

La fjorden leve!

 

Til daglig hører de aller fleste av oss om det velkjente ordet naturvern og hvordan vi skal forebygge for å unngå og ødelegge den flotte naturen! Likevel finnes det enkeltmennesker som ikke gjør dette, som blant annet slepper ut giftige gasser i ozonlaget og ødelegger for resten av oss, og det vil vi ikke!

 

Jeg vil påstå at denne reklamen er ment for alle og handler dessuten om naturvern. Dette bildet forklarer i og for seg at « Shit happens». Ved å legge ved et slikt bilde er et virkemiddel for lesere om at de må ta vare på naturen og deres konsekvenser av å ikke gjøre det.

Hvordan skal dette bildet få oss til å tenke naturvern? Jeg vil påstå at det ikke vil forhindre noe særlig mer enn det vi har sett tidligere i lignende reklame. Vi lever i et modernisert samfunn med mye kunnskap, så på en side så kan dette hjelpe i noen grad ved å forebygge med et bilde, men da burde de kanskje valgt et annet bilde hvor vi faktisk får sett hvor ille det kan bli, eller med å legge ved en kombinasjon med før og etter bilder.

 

Bildet er stemningsfylt, det er av en norsk fjord og blomstereng. Likevel kan dette ha ulike betydninger for leser og målgruppe. Hadde ikke avsnittet nede under bildet kunne det handlet om noe helt annet konkret enn truende fjorder og naturvern. Utsmykningen av overskriften er jo et eget virkemiddel for seg selv ved at det skal forestille at bokstavene skal se ødelagte ut. Bruken av farger gjør det også gripende og spennende for leser.

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

hvor i landet bor du? kanskje det er forskjell i de ulike fylkene?

 

Jeg velger å tro at det er klart i morgen ettermiddag.

Vestfold, men fikk beskjed om at de blir gitt til alle på samme tid, slik at det ikke skulle bli noe urettferdig på klaging etc. Og for å komme innen under hurtigklagen for de som er raske etter å ha fått den tilbake :p

Lenke til kommentar

Er du kjent i lærerpalen og har oversikt for norskfaget? siden du snakker som andre ikke har det..

 

Jeg er adjunkt og utdanner meg til lektor i norskfaget, så en viss oversikt har jeg nok.

 

edit: Tar ikke denne diskusjonen noe videre, da vi åpenbart har vidt forskjellige oppfatninger av hvordan norskfaget vurderes.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er adjunkt og utdanner meg til lektor i norskfaget, så en viss oversikt har jeg nok.

 

edit: Tar ikke denne diskusjonen noe videre, da vi åpenbart har vidt forskjellige oppfatninger av hvordan norskfaget vurderes.

nei jeg har ingen annen oppfatning av hva jeg har fått vite på skolen og faglærer har fortalt. Punktum
Lenke til kommentar

Jeg er adjunkt og utdanner meg til lektor i norskfaget, så en viss oversikt har jeg nok.

 

edit: Tar ikke denne diskusjonen noe videre, da vi åpenbart har vidt forskjellige oppfatninger av hvordan norskfaget vurderes.

Jeg vet om en som gikk har gått ned en til to karakterer på en rekke stiler når han har enten levert inn stilen sin under et annet navn eller har fått den rettet anonymt.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen til at folk får bedre standpunktkarakterer enn eksamenskarakterer er at man på skolen ofte har innleveringer som vurdering der man kan bruke nåde Internett og få hjelp fra andre personer, mens man på eksamen ikke kan bruke noen kommuniserbare hjelpemidler.

Lenke til kommentar

Vi har avslutning i kveld og fikk vite at vi heller får utdelt et bilde av skolen (yay! Noe å henge på veggen på badet! :p ) fordi vitnemålene ikke er klare. Har ikke fått vite når de kommer da, men alle jeg har snakket med har sagt i dag eller i morgen. Så mye usikkerhet, hehe.

Lenke til kommentar

Vi har avslutning i kveld og fikk vite at vi heller får utdelt et bilde av skolen (yay! Noe å henge på veggen på badet! :p ) fordi vitnemålene ikke er klare. Har ikke fått vite når de kommer da, men alle jeg har snakket med har sagt i dag eller i morgen. Så mye usikkerhet, hehe.

 

Et bilde er vel og bra. Vi fikk en rose og vitnemålet fikk vi noen uker etter husker jeg.

 

Jeg tok meg en frihet å snakket med naboen nå før han turet på jobb. Han er norsklærer ved vgs og har vert sensor i år også. Han sa at karakteren skal være klar i dag etter kl.16 hvis det ikke blir noe datakrasj med skolearena ol. Men i alle fall så er det klart i morgen uansett. I mellomtiden får vi vente :)

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

Et bilde er vel og bra. Vi fikk en rose og vitnemålet fikk vi noen uker etter husker jeg.

 

Jeg tok meg en frihet å snakket med naboen nå før han turet på jobb. Han er norsklærer ved vgs og har vert sensor i år også. Han sa at karakteren skal være klar i dag etter kl.16 hvis det ikke blir noe datakrasj med skolearena ol. Men i alle fall så er det klart i morgen uansett. I mellomtiden får vi vente :)

Er veldig spent nå :D håper det kommer i dag eller i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...