Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år som er 159 høy og veier litt over 40 kg. I gymtimen hadde vi styrketest og jeg greide 26 armhevinger uten å ha knærene nedi, men greide bare 35 kg i benkpress med 3 repitisjoner ( fikk ikke bena nedi gulvet,pga høy benk)

 

Jeg fikk beskjed om at armhevinger var mye tyngre og de kunne ikke forstå hvor for jeg greide så mange og så lite i benkpress!

 

Hva er egentelig lettest? og hvorfor seier folk at benk er lettere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tar pushups (armhevinger) så er det lett å holde balansen, fordi du har godt grep i gulvet.

 

På benken må du bruke veldig mange balansemuskler for å holde stanga på plass, slik at den ikke faller forover, bakover, eller til sida. Disse balansemusklene får sjelden trening med mindre du jobber med det, så det er disse som svikter deg først. Ikke de store musklene.

 

Hva som er lettest kommer helt an på hvor mye du har jobba med hver øvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benkpress krever, tro det eller ei, en del teknikk. Ved riktig teknikk kan du presse ut langt flere repetisjoner/høyere vekt enn med dårlig teknikk.

 

I tillegg vil jeg anta at siden du er jente, tar du armhevinger på knærne? Grunnen til at du klarer å gjøre flere reps i armhevinger enn i benkpress er i og for seg selv grunnet lavere vekt i tillegg til bedre balanse. Beina dine tar av veldig mye av vekta di i armhevinger, som er grunnen til at det blir tyngre desto større helling du har beina dine støttet på.

 

'Lettere' og 'tyngre' er begge relative ord. Hva mener de skal være lettere med benkpress, for eksempel? Å løfte flere reps? Å fullføre eventuelle krav?

 

Helt generelt sett er benkpress mye tyngre enn armhevinger. Ta for deg en person på 70 kg. Kanskje klarer han 50 armhevinger, men det er veldig sannsynlig at han ikke klarer en eneste repetisjon på 70 kg i benkpress.

 

Det har også litt med glykogenlagre å gjøre, da armhevinger har mindre å gjøre på styrke (men selvfølgelig kreves styrke også) og mer med muskelutholdenhet å gjøre. En som ofte tar push-ups vil ha økte glykogenlagre i arbeidende muskelgrupper, og dermed vil han føle muskeltrettheten mye senere enn noen som aldri gjør armhevinger.

Lenke til kommentar

Jeg tar armhevinger UTEN knærene nedi( ja jeg er jente) (vi hadde tid på oss på 2 min( sjekke hvor mange du greide på 2 min) og om vi skulle ta med knærene nedi så måtte vi ta dobbelt så mange og det tar en del tid altså min 6er 23 stk måtte jeg tatt 46 med knærene nedi og derfor tenkte jeg at jeg måtte fokusere på tiden) Greier jeg flere armhevinger for jeg har god utholdenhet? i forhold til at på benkpress blir du mer "eksplosiv"?

 

Jeg vet ikke hvorfor de mener benkpress er lettere enn armhevinger, men jeg har generelt aldri slitt med armhevinger(for tiden tar jeg 20 stykk hver kveld og har holdt på med det i 2-3 uker). Jeg tok 6(karakter) på knebøy med 10 kg på rygg, 5(karakter) på sit-ups husker ikke hvor mange det var, 6 (karakter) på lav bom det er 12 repetisjoner så jeg synes ikke de andre kravene var vanskelige å nå så jeg vet ikke om det er det, men kan være de mener det siden 5er kravet er 35 med 3/4 repitisjoner? og 50 sit-ups(5er krav) med bein i ribbevegg og brystkassen skal treffe knærene.

 

 

Er det en fordel å ha bena nedi bakken på benkpress?

 

Hvilke øvelser burde jeg trene før neste benkpress test? (har ikke mulighet for å trene benkpress tiden før)

 

Er det sant at visst jeg står i armhevingstilling med henda på badevekta får jeg opp vekten jeg løfter(ved å legge ned vekt på den altså jeg legger vekten min på den med bena i gulvet)? Vil det ikke bli lettere med armhevinger for meg pga jeg ikke er så tung enn å ta benkpress?

 

Jeg vil helst ha 6er i gym har fem i benkpress og situps og samt 1 av 5 innleveringer alle andre tester har jeg 6er på så vi har gjennomfør i år t.d cooper testen, høyde med fart og hekkeløp pluss noen andre friidretts-øvelser. Derfor må jeg enten greie å få 6 i sit-ups eller benkpress for å få 6er i gym.

Endret av hesyes
Lenke til kommentar

Når man tar armhevinger blir kroppsvekten fordelt på fire punkt , to ben og to armer. Så man løfter ikke mer enn halve kroppsvekten. Tror også det er noe mindre enn dette igjen pga hvordan vekten er fordelt i kroppen (bena tyngre enn overkroppen). Må sikkert ned på 20 kg benk før øvelsene blir like tunge.

Lenke til kommentar

Aleks855 og Eloquent hadde svaret når de sa at benkpress inkluderer mange flere stabiliserende muskler, krever teknikk. Det kan derfor virke mye tyngre enn push-ups som virker isolert på større muskler. Det krever også mer styrke enn utholdenhet. Teknikk får du bare av å trene benkpress, men du kan jo lese litt og se noen videoer om det. Styrke opparbeider du deg med tunge øvelser. Trege push-ups med hevede ben og vekt på ryggen kan være ganske så tungt! Stabilseringsmuskler kan du til en viss grad trene ved å variere push-up tekikken din i forhold til plassering av hendene og bevegelsen. Du kan prøve å hold posisjonen halvveis nede i bevegelsen og svaie frem og tilbake eller til høyre og venstre. Det er godt for stabilisatorene rundt skuldrene.

Jeg må til slutt si at 26 push-ups på knærne er bra for en 16-årig jente!

Lenke til kommentar

Det seier seg sjølv at 35 kg i benkpress blir tungt for deg når du sjølv veg 40 kg. Dersom du står i push-ups stilling med armane på ei badevekt får du omtrent den vekta du må løfte i armhevingar, og den er nok ein god del lågare enn 35 kg. Det, i tilegg til at benkpress er teknisk tyngre er nok grunnen til at du tek fleire repetisjonar i armhevingar enn benkpress. For å bli betre på benkpress kan du jo f.eks ta armhevingar med sekk på ryggen med vekt i, slik at det blir tyngre og dermed litt meir likt benkpress.

 

Du kan nok også tipse læraren din om kor urettferdig benkpressøvelsen er med tanke på kor mange % av kroppsvekt du må løfte i forhold til medelevar som kanskje veg 70kg og må løfte 50% av kroppsvekta si i benkpress. Ellers syns eg det er imponerande med 26 armhevingar av deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Assbear (fint nick :D). Noen har bare bedre predisposisjon for enkelte øvelser enn andre har. Genetisk. Men sånn er det jo i gym generelt. Men jeg ville heller bedt om mer fokus på kroppsvektøvelser, for de trener mer funksjonal styrke (altså mer nyttig, hverdagslig), samtidig som at man bruker sitt eget muskel/kroppsvekt-forhold.

Lenke til kommentar

Skal ta styrketest på nytt i dag kommer nok til å starte med benkpress og skal spør om få nå noe å legge under beina slik at jeg har vekt på gulvet. Synes det er ganske dumt å ikke få 6er pga ett par øvelser når alle innleveringer og andre tester har karakteren 6. Læreren sa om jeg fikk 40 kg så skulle det vege opp karakteren.

 

Det seier seg sjølv at 35 kg i benkpress blir tungt for deg når du sjølv veg 40 kg. Dersom du står i push-ups stilling med armane på ei badevekt får du omtrent den vekta du må løfte i armhevingar, og den er nok ein god del lågare enn 35 kg. Det, i tilegg til at benkpress er teknisk tyngre er nok grunnen til at du tek fleire repetisjonar i armhevingar enn benkpress. For å bli betre på benkpress kan du jo f.eks ta armhevingar med sekk på ryggen med vekt i, slik at det blir tyngre og dermed litt meir likt benkpress.

 

Du kan nok også tipse læraren din om kor urettferdig benkpressøvelsen er med tanke på kor mange % av kroppsvekt du må løfte i forhold til medelevar som kanskje veg 70kg og må løfte 50% av kroppsvekta si i benkpress. Ellers syns eg det er imponerande med 26 armhevingar av deg!

 

Er enig, om jeg skal greie 6eren må jeg løfte mer enn min egen vekt. Men samtidig for de som er tunge blir armhevinger tungt. Noen lærere er litt urettferdig med karakterer en jente i klassen stammet på tyskfremføring( du stammer til vanlig) og fikk dårlig karakter pga det, fordi hun ikke snakket tydeligt nok.

 

Takk foresten jeg har trent ganske mye på armhevinger og funnet den rette teknikken for det både med stilling og balanse.

Endret av hesyes
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg leste ikke alt her, men om du vil ha svar på det orginale spørsmålet, kan du finne fram en badromsvekt, legge den på gulvet, og ta en pushup med armene på vekten. Én pushup burde være like tungt som benkpress med den vekten du leser av på vekten. Om du veier 40kg vil jeg gjette på at det tilsvarer rundt 26kg. Så... at en ønking på rundt 40% tynge fører til færre reps overasker meg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...