Gå til innhold

Vil bli Politi; hva må jeg gjøre i min situasjon?


Anbefalte innlegg

Dette ble faktisk for teit til at jeg gidder å bruke tid på det.

 

[...]

 

Tror du er glup nok selv til å se det at det du skrev var sarkastisk ladd. Om ikke, ha en fin dag videre.

 

Her må jeg gi Rudde93 rett. Hadde han sagt "haha, for en dust, hvorfor gidder du egentlig å bli politi," hadde det vært noe annet, men som en utenforstående tredjeperson, oppfatter jeg absolutt ikke "kan jeg spørre om hvorfor du vil bli politi?" som noe annet enn en høflig måte å stille deg et spørsmål på. Dessverre må jeg si at hvis du tar hver henvendelse som en oppfordring til bråk og fortsetter å være snurt selv etter at vedkommende har avkreftet misforståelsen, vil du passe godt inn sammen med de fleste andre i politikorpset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er enig i at politiet ikke bør oppføre seg slik. Det er ikke politiets oppgave å anklage og dømme folk, men å avdekke og hindre forbrytelser. Dessverre er det, etter min erfaring, ikke alle politikonstabler som skiller mellom virkeligheten og CSI, Special Victims Unit eller en hvilken som helst actionfilm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må jeg gi Rudde93 rett. Hadde han sagt "haha, for en dust, hvorfor gidder du egentlig å bli politi," hadde det vært noe annet, men som en utenforstående tredjeperson, oppfatter jeg absolutt ikke "kan jeg spørre om hvorfor du vil bli politi?" som noe annet enn en høflig måte å stille deg et spørsmål på. Dessverre må jeg si at hvis du tar hver henvendelse som en oppfordring til bråk og fortsetter å være snurt selv etter at vedkommende har avkreftet misforståelsen, vil du passe godt inn sammen med de fleste andre i politikorpset.

 

du har rett, det var dårlig tolkning av meg.

Nå kan jeg på en annen side si at alle hendvendelser ikke blir tolket slik av meg, men når Rudde senere begynner å diskutere om mitt yrkesvalg er intressant eller ikke, føler jeg ikke at det helt svarer til toppicen.

Lenke til kommentar

Sonans tilbyr nettstudie for folk som skal opp som privatist. Det blir mange eksamener på deg, men du kan f.eks ta de fagene som omfatter færrest timer nå allerede til jul. Fag som omfatter mange timer kan du ta til våren 2014.

Består du alle disse eksamenene, så vil du ha generel studiekompetanse til våren.

 

Da er det bare å søke på PHS via samorda opptak- så samt du har plettfi vandel, er over 20 år, har førerkort klasse B og en godkjent legeattest (dette må du innhente selv) . Svøm, spring, løft og still til intervju og case. Blir du funnet egnet som politi og klarer kravene, så stiller du i rekken "kvalifiserte søkere". 720 studieplasser skal fylles opp fordelt på Bodø, Stavern, Kongsvinger og Oslo.

Er det flere kvalifiserte enn studieplasser, så rangeres konkuransepoengene dine. Dette er en sammensetting av krakterene dine fra de eksamenene du må ta, alderspoeng (2 poeng per år etter fylte 20. Du kan maks ha 8 alderspoeng), tilleggspoeng som førstegangstjeneste eller folkehøgskole (maks 2 poeng for en av delene). Du kan også få 2 poeng for høyere utdanning. Mener du da får 2 poeng per 60 poeng du har på høyere studie.

 

Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste står phs.no

Det enkleste i din situasjon ville vært å skaffet studiekompetanse gjennom påbygging (VG3)

Her må du passe på å skaffe deg karakter 3 eller høyere i skriftlig og muntlig Norsk. 14 timer norsk i uka, kos deg.

Førstegangstjenesten er bare tull, var slik du måtte ha før ja. Men såklart en fordel.

Idag tar de gjerne alt slags mulige folk inn på politihøgskolen. Kommet en del personer fra forskjellige kulturer de siste årene. Det er da det ikke så mye å tenkte på når det gjelder å søke. Fysiske krave er en spøk mine øyner..

 

Dagene på politihøgskolen er ofte lange og tunge. Mange prøver som skal avlegges og det første året er det nesten kun teori. Det er mye fagstoff som skal innlæres sånn som, ordenstjenste, sosiologi, arrestasjonsteknikk, fysisk lære, strafferett, ordensjuss, juridisk metode, psykologi, politilære, rapport- og etterforskninglære, politiets datasystemer, kriminalteknikk,++

 

Det andre året er du utplassert på en politistasjon eller et lensmanskontor. Neste år drar du tilbake til skolen til enda mere teori. Der jeg holdte til var det veldig bra miljø. Stort sett bare seriøse personer som velger et slikt yrke, så dagene på skolen gikk seg til.

 

Flott yrke med veldig mye variert arbeid, derfor jeg valgte det.

Poltiet har veldig gode pensjonsordninger :green:

Endret av Mørkeblå
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste står phs.no

Det enkleste i din situasjon ville vært å skaffet studiekompetanse gjennom påbygging (VG3)

Her må du passe på å skaffe deg karakter 3 eller høyere i skriftlig og muntlig Norsk. 14 timer norsk i uka, kos deg.

Førstegangstjenesten er bare tull, var slik du måtte ha før ja. Men såklart en fordel.

Idag tar de gjerne alt slags mulige folk inn på politihøgskolen. Kommet en del personer fra forskjellige kulturer de siste årene. Det er da det ikke så mye å tenkte på når det gjelder å søke. Fysiske krave er en spøk mine øyner..

 

Dagene på politihøgskolen er ofte lange og tunge. Mange prøver som skal avlegges og det første året er det nesten kun teori. Det er mye fagstoff som skal innlæres sånn som, ordenstjenste, sosiologi, arrestasjonsteknikk, fysisk lære, strafferett, ordensjuss, juridisk metode, psykologi, politilære, rapport- og etterforskninglære, politiets datasystemer, kriminalteknikk,++

 

Det andre året er du utplassert på en politistasjon eller et lensmanskontor. Neste år drar du tilbake til skolen til enda mere teori. Der jeg holdte til var det veldig bra miljø. Stort sett bare seriøse personer som velger et slikt yrke, så dagene på skolen gikk seg til.

 

Flott yrke med veldig mye variert arbeid, derfor jeg valgte det.

Poltiet har veldig gode pensjonsordninger :green:

 

Dette høres jo ikke ille ut Mørkeblå...!

 

Jeg kommer dog til å ta studiekompetansen mens jeg jobber. Skal likevel ikke klage når jeg kun jobber 4 mnd i løpet av et år. Burde få god tid til å ta opp fag...! .-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...