Gå til innhold

Nytt tastatur, men veldig usikker på hvilket!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt meg å kjøpe meg et nytt mekanisk tastatur. Har hatt et helt vanlig Logitech tastatur fram til nå, men ønsker å prøve mekanisk tastatur til en forandring. Har sett litt på Blackwidow fra Razer, men er veldig usikker da jeg aldri har prøvd noe mekanisk før, og heller ikke har tilgang på mekaniske tastaturer siden Elkjøp osv ikke stiller ut slike modeller.

 

Som sagt har jeg sett litt på Blackwidow, og litt på Steelseries MK-85. Har lest at MK-85 sine knapper slites fort, og at de ikke sitter så bra. Bare å komme med forslag, jeg er åpen for det meste!

 

Så om noen har erfaringer, og kan forklare meg hvordan de forskjellige knappefargene fungerer hadde det vært flott! :)

 

- Andre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at Cherry MX Blue og Brown (blue i Black Widow, brown i f.eks Logitech G710+) "sliter" mer på fingrene når du spammer knapper, som SC2 og diverse spill vil ha deg til å gjøre.

 

Selv bruker jeg Cherry MX Black brytere, på et Steelseries 7G. Det er vanvittig solid, og hver av bryterne skal ha gjennomsnittlig 50 millioner trykk før de dør, hvertfall det det står på esken. Eneste jeg kan si er minus, som egentlig bare er ting du må venne deg til, er at enter knappen er opp-ned, og apostrof er flyttet til oppe ved siden av den korte backspace knappen. av og til kan mellomromstasten knirke igrann da.

 

Har prøvd de fire vanligste mekaniske bryterne (Cherry MX Blue, Brown, Red, Black) og i min mening er Black den mest behagelige å bruke.

Lenke til kommentar

Så om noen har erfaringer, og kan forklare meg hvordan de forskjellige knappefargene fungerer hadde det vært flott! :)

 

- Andre

Jeg har ikke erfaring med mekaniske tastaturer, men kan fortelle deg at svarte og røde taster er dedikerte til spilltastaturer, mens blå er til skrivetastaturer. Røde er litt lettere enn svarte, blå er tyngre enn svarte og har en taktil klikkelyd. I tillegg har du da brune taster som ligger omtrent imellom blå og svarte taster :) I tillegg har du jo faktisk blanke taster, men disse er veldig sjeldne.

Lenke til kommentar

du nevner ikke noe om du "må" ha macro knapper eller om du er nøye med støy fra tastene , vis ikke noen av delene så anbefaler jeg deg dette tastaturet

 

 

http://www.komplett....aspx?sku=779103

 

her finner du det meste om mekaniske taster:

 

http://www.hardware....aturer/115480/3

 

Er vengeance K70 helmekanisk? eller er det som k60/90 der det er enkelte knapper som er rubberdome?

Lenke til kommentar

Zowie Celeritas, har det selv og synes det er strålende!

Dette tastaturet bruker MX Brown brytere, det virker som om de er midt i mellom alle MX bryterene, jeg elsker de i så fall. De er ikke for harde å trykke og ikke for lette.

Var en venn som tipsa meg på dette tastaturet og har no hatt det helt siden det kom ut, har ingenting negativt og si om det.

Samme venn hadde ett SteelSeries 7G som har MX Black knapper, han synes knappene og feelen på Zowie var en del bedre.

 

http://www.zowiegear...uct_gallery&p=2

 

Her har du litt mer info om mekaniske tastatur også, kanskje det kan hjelpe deg til å velge riktige brytere for deg. :)

 

http://www.overclock...-keyboard-guide

Endret av Xtri90
Lenke til kommentar

Anbefalar å ikkje kjøpe Corsair K60 iallefall, der har du tastaturet i vel 2veker (om du er heldig), så byrjar tastar å henge seg, kjent problem med K60'en.

 

Utruleg irriterandes om du gamer eller skriv, plutseleg heng "D" seg opp og du byrjar å gå til høgre.

 

Sjølv har ikkje eg hatt opplevelsen av at Razer er "robuste" produkt, heller det stikk motsatte...

 

Og som andre nevnar tidlegare, er det viktig med slikt "skjit" som macro tastar og belysning under tastane?

 

Ellers, så er vel relativt det meste nevnt :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har Razer BlackWidow (med MX Blue). Det er jeg ikke fornøyd med på grunn av at kona (og litt jeg) blir sprø av klikkelyden. Ellers fremstår tastaturet som svært stødig og gjennomført solid. Tenker jeg selger det (lite brukt) og finner meg et annet mekanisk uten klikkelyd.

Lenke til kommentar

Hei!

Først og fremst så vil jeg anbefale deg og dra innom en butikk der du får kjenne på tastaturene.

Spesielt med tanke på at du sier at du ikke har hatt mekanisk før,

for det er EKSTREMT stor forskjell på div. tastatur når det kommer til lyd og følelse.

 

Jeg kan da anbefale deg og dra innom feks. Teknikmagasinet.

Vi (ja, må da vel få gjøre litt selvpromotering!) her i Tromsø tar iallefall ut tastaturene så folk får kjenne på de slik at de vet hva de velger.

 

Jeg kjøpte meg og selv et mekanisk et nå for en liten mnd siden, og jeg valgte BlackWidow 2013 (ikke ultimate).

Grunnen var så simpel som at BlackWidow er uten tvil det beste jeg testet.

Logitech, SteelSeries, QPad feks. var helt forferdelige i forhold.

Da tenker jeg spesielt på hvordan det føles å skrive på det, og ikke minst for spilledelen sin skyld.

Jeg fant ut at red\brown ikke kunne måle seg med blue i forhold til hvordan det føles når du trykker ned tastene.

JA, det er en høy klikkelyd på BlackWidow, men dette er en del av sjarmen føler jeg.

Det er og veldig tungt og robust, så tastaturet ligger bra. Du har hodetelefon og mic-utgang,

en ekstra USB (for hva det skulle være) og du har macro-keys på siden om det skulle falle i smak

(fant jeg selv snedig for Diablo3 her om dagen. Holder inn M1 så spammer den 1-2-3 for meg.)

 

Om du skulle gå for BlackWidow så vil jeg bare og si at Ultimate er med belysning, men koster en liten slant ekstra. Jeg har ikke ultimate, for jeg ser aldri på tastaturet uansett.

Endret av dmbardal
Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med SteelSeries 7G, og har et par kamerater som har 6Gv2 og de er ganske fornøyde. 7g'n har en litt irriterenes ramme istedet for den vanlige støttebrikka til håndleddet, men ærlig talt syns jeg ikke den er noe mer problematisk enn de vanlige støttebrikkene. Jeg drar ofte på lan hos kamerater, og da er det mye lettere å ta med rammen, mens jeg har knekt festet til støttebrikkene i sånne situasjoner før. 7g'n har en aluminiumsplate under så det tåler litt, tror også det gjelder for 6Gv2. 7G kommer med sorte brytere. Husker ikke hva 6Gv2 bruker, men vet at det finnes en 6Gv2 Red edition med røde brytere. 7G er ganske dyrt, rundt 1200 om jeg husker riktig, men jeg fikk det på salg for 700 elns, og det var en stund sia, så det er ganske mulig at det kommer på salg igjen.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=743385 (snakker om sola, det er på salg nå igjen)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618288 6G v2, billig og bra

Fant desverre ikke Red edition

Endret av blomkål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...