Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På samme måte som jeg ser på FrP på en populistisk subkultur. FrP har nok grått seg til mye mer tid i media enn partiene ute til venstre. Med Hagen i spissen har de vært mye bedre til å stemple motsandere og markedsføre seg selv. I tillegg er FrP partiet som har greidd å kare til seg prosentvis mest av offentlig partistøtte.

 

Det er sant, men nå har jeg ingen sympatier ovenfor Frp. Bare påpekte at mange med sympatier ovenfor den gamle arbeiderbevegelsen har vanskelig for å identifisere seg med det som dagens venstreside er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om det. De gamle, fagorganiserte arbeidere som i sin tid så på Einar Gerhardsen som den store landsfaderen er for lengst fremmedgjort av en venstreside og et AP som står milevis fra de holdningene man finner hos industriarbeidere og håndverkere. De fleste av disse har for lengst gått over til Høyre og FrP, selv om de ikke har meldt seg ut av LO.

 

Man kan spørre seg om kroppsarbeiderne i det hele tatt har noen bevegelse lenger. I dag ser det mest ut som om kampen står mellom bedriftseiere og aksjonærer på den ene siden og politikere og byråkrater på den andre, mens industriarbeiderens stemme har forsvunnet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utdyp gjerne hva som får partiet til å virke så bra, og hvordan det gjør opp for de negative sidene i som har blitt listet i tråden.

 

Jeg skal prøve å forklare, selv om klokken er mye, og søvnen lusker rundt hjørnet.

 

For å være helt ærlig, har jeg aldri satt meg skikkelig inn i politikk. For over to år siden kunne jeg ikke bry meg mindre om politikk. Politikk var gørr kjedelig.

Så kom kommunevalget. Jeg ble oppfordret av mine foreldre til å stemme. Det var mitt aller første valg, og jeg hadde absolutt ingen kunnskaper om de forskjellige partiene.

Vi hadde hatt ett gruppeprosjekt på skolen noen uker før, der vi skulle fordype oss i ett bestemt parti. Gruppen min valgte FRP, og det var en selvfølge at jeg skulle stemme på FRP i kommunevalget.

 

Uansett. Tiden gikk, og jeg begynte å få en interesse for politikk.

Det tok litt tid før jeg fant ut hvor jeg sto på det politiske kompass. Var jeg venstre- eller høyrevridd?

 

Det er noen ting jeg har vært fast bestemt på hele tiden:

Alle folk skal ha det like godt, og alle skal respekteres like mye. For å få til dette, må vi fjerne samfunnsklasser.

Jeg er også for at alle skal ha tak over hodet.

Utdanning og helsevesen skal være gratis.

 

Etterhvert fikk jeg også litt mer ekstreme idealer, slik som at alle skal tjene likt, og så videre.

 

Jeg har tatt ufattelig mange "valgomater", der jeg har endt opp på både KrF, SV og Rødt.

 

Som sagt, jeg har enda ikke satt meg helt inn i politikk, men jeg tror jeg skal gå for Rødt.

 

 

Rødt er villig til å bruke makt for å fjerne villastrøkene på Oslo Vest. http://www.nrk.no/os...kker-1.11071740

Her vil altså Rødt rive ned private eiendommer på vestkanten med tvang, slik at de kan få fjernet de rike og bygge sovjetblokker i betong. Måtte disse kommunistene aldri komme inn på stortinget.

 

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal stille meg i denne saken. På en side er jeg helt enig med dem, på en annen ikke.

 

Jeg er ikke kjent i Oslo. Jeg har vært der to ganger i hele mitt liv. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på Oslos vestkant.

 

Vi må bare innse at vi blir flere og flere folk i Norge, og spesielt i Oslo. Noe må vi gjøre. Vi kan fortsette med å bygge utover, men da må vi også ha en fungerende kollektivtrafikk.

Infrastrukturen bør endres. Oslo trenger flere boligblokker. Derfor er jeg på en side enig med Rødt om å rive bolighus, for å få plass til blokker med butikker i første etasje. Men på en annen side må det være utrolig kjipt for de som allerede bor der.

Jeg hadde absolutt ikke likt det om vi fikk beskjed fra staten som sier at huset vårt må rives for å få plass til boligblokker.

 

Men, vi må innse fakta. Vi må tåle forandringer. Hvis det å rive villahus på vestkanten hjelper, så må de vell gjøre det for min del. Som sagt, jeg er for at alle får tak over hodet.

 

 

Dette er min mening. Jeg kunne godt ha skrevet litt mer angående valg av parti. Jeg skal fortsette å lese. For all del, jeg har enda ikke bestemt meg. Det kan godt hende jeg kommer til å stemme på SV, eller Piratpartiet for den del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er noen ting jeg har vært fast bestemt på hele tiden:

Alle folk skal ha det like godt, og alle skal respekteres like mye. For å få til dette, må vi fjerne samfunnsklasser.

Jeg er også for at alle skal ha tak over hodet.

Utdanning og helsevesen skal være gratis.

 

Etterhvert fikk jeg også litt mer ekstreme idealer, slik som at alle skal tjene likt, og så videre.

 

Og du syns det er greit å bruke vold for å oppnå disse målene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og du syns det er greit å bruke vold for å oppnå disse målene dine?

 

I så fall kan resultatet etter vold bli anarki og da er vel du fornøyd om det blir kapitalistisk anarki?

Lenke til kommentar

Rødt er villig til å bruke makt for å fjerne villastrøkene på Oslo Vest. http://www.nrk.no/os...kker-1.11071740

 

Her vil altså Rødt rive ned private eiendommer på vestkanten med tvang, slik at de kan få fjernet de rike og bygge sovjetblokker i betong. Måtte disse kommunistene aldri komme inn på stortinget.

På fredagens Oslo-måling i Aftenposten var Rødt kun 75 stemmer unna Stortingsplass. :-)

Tallene for målingen kan du se her: http://bit.ly/182mpCz

Lenke til kommentar

Det tok litt tid før jeg fant ut hvor jeg sto på det politiske kompass. Var jeg venstre- eller høyrevridd?

Først burde du vel sette deg inn i hva dette beskriver. Og det blir jo veldig overforenklet også.

Det finnes jo mellomting...

Rødt og FrP er ytterpunktene i Norsk politikk.

FrP er skrekkeksempelet på høyrevridd politikk, mens Rødt er skrekkeksemplet på venstrevridd politikk.

Men rødt vil uansett bidra til en mye mer undertrykkende politikk.

 

Det er noen ting jeg har vært fast bestemt på hele tiden:

Alle folk skal ha det like godt, og alle skal respekteres like mye.

Det får man verken med Rødt eller FrP. Rødt respekterer ikke rike mennesker, og eiendomsretten, osv.

Om dette er dine idealer, så vil jeg våge å påstå at Venstre er et bedre valg...

Venstre respekterer både fattige og rike, og de respekterer eiendomsretten. Og vil bekjempe fattigdom.

Er det noe godt mål å bekjeme rikdom? Er ikke fattigdommen det som er problemet? Vel, Rødt mener ikke det. Rødt syntes å mene at alle rike mennesker er onde, mens de selv er de gode...

Sånt kommer det ikke noe godt ut av.

 

For å få til dette, må vi fjerne samfunnsklasser.

Nei. Man må ikke fjerne samfunnsklassene for at alle skal ha det like godt, og for at alle skal respekteres.

Det du må gjøre for å fjerne dette, er å gjøre mennesker ufrie.

 

Du må påtvinge et system på alt og alle, og man har en stat som bestemmer hvor mye du skal få, osv.

 

Faktum er at forskjellene bare vokser med Rødts politikk. I de rødgrønne kommunene har forskjellene bare økt, mens der de borgerlige partiene har styrt, dvs. Høyre, Venstre og KrF der har den blitt mindre...

 

Jeg er også for at alle skal ha tak over hodet.

Det får du både med Høyre og Venstre, og til og med med FrP.

 

Utdanning og helsevesen skal være gratis.

Det får du også med de borgerlige...

 

Etterhvert fikk jeg også litt mer ekstreme idealer, slik som at alle skal tjene likt, og så videre.

Så om du jobber hardere enn meg, så skal du få like mye som meg? (Jeg går på trygd.)

Det er vel ikke rettferdig? Er det ikke bedre at man har et system der det lønner seg å arbeide?

Det som skjer under kommunismen er at ingen gidder å jobbe. Alle får jo det samme uansett...

Det ville jo ikke vært noen vits i å utdanne seg til noe, og bruke mye krefter på det, samt å jobbe dersom alle tjente likt? Jeg syntes det er mer rettferdig at jeg får litt mindre penger utbetalt enn en lege for eksempel. Eller en ingenigør, eller snekker. Det skulle jo bare mangle. Men jeg må jo ha nok til å overleve, og det går utmerket fint med de borgerlige. Venstre er såklart best! =)

 

Jeg har tatt ufattelig mange "valgomater", der jeg har endt opp på både KrF, SV og Rødt.

Som sagt, jeg har enda ikke satt meg helt inn i politikk, men jeg tror jeg skal gå for Rødt.

Jeg prøver i alle fall å få deg til å forstå litt mer. =)

Så og si alle partiene i Norge har en sosial og god politikk, bortsett fra DLF.

De borgerlige partiene støtter velferdsstaten.

Men du burde se mer på hva de ulike partiene prioriterer pengene på.

For eksempel er utdanning og forskning noe som utjevner forskjellene i samfunnet, og som er grunnlaget for velferdssamfunnet...

 

Rødt vil hemme konkurransekraften. Vil ødelegge det totalt.

Folk vil rømme landet, altså de mest produktive. Det er resultatet av Rødts politikk, og det er derfor de får så liten oppsluttning også. Deres politikk fungerer ikke i praksis. Bare se på kommuniststatene som alle har gått ad undas. Nord-Korea og Cuba er de eneste kommuniststatene igjen.... De fungerer ikke, rett og slett fordi det krever at man har en mektig stat og et mektig millitære for å kunne dominere og holde "de rike" nede på det nivået de ønsker seg, osv...

 

Vi må bare innse at vi blir flere og flere folk i Norge, og spesielt i Oslo. Noe må vi gjøre.

Nei. Dette ordner seg på mange måter selv i et fritt marked... Problemet i Oslo er politikere med høydeskrekk. Hadde de tillatt utbyggere til å bygge i høyden, så ville man kunne løse problemet. Det samme er dersom man fokuserte litt på utkantsnorge, osv. Alt trenger jo ikke være på ett sted.

 

Vi kan fortsette med å bygge utover, men da må vi også ha en fungerende kollektivtrafikk.

Kollektivtraffikken er viktig ja, og det er jo litt annerledes. Se på Venstres satsning på kollektivtraffikk for eksempel. =)

 

Infrastrukturen bør endres. Oslo trenger flere boligblokker. Derfor er jeg på en side enig med Rødt om å rive bolighus, for å få plass til blokker med butikker i første etasje. Men på en annen side må det være utrolig kjipt for de som allerede bor der.

Du ser jo allerede nå hvorfor Rødt er upopulært?

Mener du oppriktig talt at det er slik man skal gå frem? Hvor mener du staten henter sin legitimitet fra?

Vet du hva eiendomsrett er? Om du hadde bodd i et hus du hadde arvet fra dine foreldre, og du trivdes svært godt der, osv. Hvordan ville du reagert dersom staten tvang deg til å flytte? Er det du eller er det staten som eier det du har kjøpt eller arvet? Jeg mener det er ditt, og at staten skal respektere din eiendom. De har ingen rett til å komme å frarøve deg eiendommen din på grunn av at de har noen ideer...

 

Jeg hadde absolutt ikke likt det om vi fikk beskjed fra staten som sier at huset vårt må rives for å få plass til boligblokker. Men, vi må innse fakta. Vi må tåle forandringer. Hvis det å rive villahus på vestkanten hjelper, så må de vell gjøre det for min del. Som sagt, jeg er for at alle får tak over hodet.

Men det er ikke nødvendig... Og om det er din eiendom så er det du som bestemmer over den.

Hva skjedde med friheten? Hva skjedde med respekten som du snakket om?

Respekten for andres eiendom blandt annet? Tror du at det bare er Rødt som har løsninger på dette?

Hva slags løsninger har høyresiden? Prøv å sett deg litt inn i hvordan vi tenker også. :)

Om ikke staten bygger blokker, hvem gjør det da, tenker du kanskje? Hvordan ble ditt hus bygget da?

Saken er den at det meste ordner seg helt uten tvang...

 

Dette er min mening. Jeg kunne godt ha skrevet litt mer angående valg av parti. Jeg skal fortsette å lese. For all del, jeg har enda ikke bestemt meg. Det kan godt hende jeg kommer til å stemme på SV, eller Piratpartiet for den del.

Håper jeg har gitt deg litt å tenke på i alle fall :)

De fleste av oss har et helt forvridd syn på norsk høyre og venstreside...

Forskjellene her går ut på ulike prioriteringer.

Det grunnleggende som du snakket om, det er noe alle støtter. USA har en helt annen høyre og venstreside enn i Norge. Høyre, Venstre og FrP ville vært på venstresiden av politikken i USA... De ville vært en del av USAs parti Demokratene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Resultatet av voldsbruk er Stat, ikke anarki.

 

Så barne og massemorderen som utførte sin terrorhandling 22.07.1911 var et resultat av stat? Du må gjerne argumentere for at anarkister mener mennesket har en annen natur enn det har. Du må gjerne argumenterer for at anarkister er fredelige mennesker som ikke gjør et lam fortred. Du må gjerne argumenterer for at huggormen er like ufarlig som stålormen, eller at en kobra er like harmløs som en liten python. Jeg tror deg ikke. Hva andre gjør får være opp til dem.

Lenke til kommentar

Så barne og massemorderen som utførte sin terrorhandling 22.07.1911 var et resultat av stat?

Beklager men jeg kjenner ikke den saken du her refererer til.
Du må gjerne argumentere for at anarkister mener mennesket har en annen natur enn det har.
Nei, det er det såvidt meg bekjent kun sosialistene som gjør, før de kommer til makten.  
Du må gjerne argumenterer for at anarkister er fredelige mennesker som ikke gjør et lam fortred.
Nei, jeg har ingen grunn til å tro at de er fredeligere enn andre som ikke driver med politikk, dog de som ikke driver med politikk er utvilsomt fredeligere enn de som driver med slikt.  
Du må gjerne argumenterer for at huggormen er like ufarlig som stålormen, eller at en kobra er like harmløs som en liten python.  Jeg tror deg ikke.  Hva andre gjør får være opp til dem.

Staten er en huggorm som lever på en kost av stålormer. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg har ingen grunn til å tro at de er fredeligere enn andre som ikke driver med politikk, dog de som ikke driver med politikk er utvilsomt fredeligere enn de som driver med slikt.

 

Nå har vel de fleste som leser denne tråden sin oppfatning om hva kriminalitet er. Jeg kjenner din til det kjedsommelige. Og anarkister er aldri kriminelle?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skulle nok tro at der er kriminelle blandt anarkister også, ikke fullt så mange som blandt politikere, men de er jo i en klasse for seg selv.

 

Der mener nok jeg det motsatte.

Lenke til kommentar

Men det er ikke nødvendig... Og om det er din eiendom så er det du som bestemmer over den.

Hva skjedde med friheten? Hva skjedde med respekten som du snakket om?

[...]

Saken er den at det meste ordner seg helt uten tvang...

Berre så det er nemnt så har ein i dag muligheit til tvangsinnløsning av fast eigendom, dette vil vanligvis utløyse eit erstattningskrav.

 

Det hender seg at ein må bruke denne hjemmelen for å kunne fullføre f.eks vegprosjekt dersom grunneigaren nekter å selge heile eller delar av eigendommen.

 

På tilsvarande måter så har du også begrensa råderett over alt over tomta di. Dette fordi at flytrafikken skal kunne avviklast utan å søke om løyve frå kvar enkelt grunneigar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Beklager men jeg kjenner ikke den saken du her refererer til.

 

Du vet at det var en skrivefeil, men for å presisere, så mener jeg personen du begynte å forsvare i denne tråden, mer presist i denne

 

http://www.diskusjon...post&p=19874721

 

posten fordi han får for streng behandling i fengselet. Det sier vel litt om ditt relative syn på myndighetenes voldsbruk og hans voldsbruk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...