Gå til innhold

Hvorfor 4G på Mobil


Gjest Slettet-t8fn5F

Anbefalte innlegg

Så da er ting egentlig avklart?

Har man 3G med god dekkning (noe man har de fleste steder idag), så er det godt nok til vanlig mobilbruk etc?

*

 

Det der er jeg ikke helt enig i .. .... ting har vært "godt nok" i alle år, det betyr ikke at utviklingen ikke skal gå videre, tenkte dere sånn når 3G kom også?

 

4G er ikke kun for super hastighet, men siden flere og flere også brukere datatrafikk så må linjene bli større, 3G nettet sliter allerede med og takle trafikken som er i dag, og dere stiller spørsmål om vi tregner 4G ??

 

Hvor mange i denne tråden bruker faktisk en 4G mobil og vet hvor mye raskere 4G oppleves? ;)

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sentralene sliter med trafikken, ikke 3G. 4G vil gjøre vondt verre.

 

Antar de bygger ut kapasiteten tilsvarende, men etter hva jeg kan se for meg, så er det ingenting som hindrer dem i å gjøre det med 3G sentralene.

 

En teori kan jo være om sentralene har standardiserte komponenter som ikke kan utvide kapasiteten noe mer uten å redesignes, og da kan de like godt lage 4G støtte i tillegg.

 

Kort sagt:

Jeg har null problem med å se ny teknologi, men når de kommer med forbedringer hvor det ikke trenges så er det lov å bli oppgitt.

 

Det beste for alle (her i norge i hvert fall) var om de kom med bedre dekning, raskere sentraler med langt bedre kapasitet, fiber til hver sentral for å senke latensen.

 

4G gjør ingenting av dette, og i beste fall vil det føre til mindre dekning (pga teknologien har dårligere gjennomtrenging og rekkevidde), dårligere kapasitet da enhver får mer tilgjengelig båndbredde etc.

 

At de oppgraderer flere av de andre tingene som sentral, tilkobling og kapasitet i samme slengen vil føre til forbedring, men 4G stempelet er bare et gimmick for å tjene mer penger, og de første som tester det får sikkert god hastighet fordi de er alene på nettet, og kan da spre det gode budskap. Når alle er over på 4G så er hastigheten like dritt om de ikke gjør noe med sentralene som eeegentlig er det de bør reklamere for skal oppgraderes.

 

Faktum er at 3G er mer enn godt nok for dagens enheter, og flaskehalsen vil fortsatt være andre steder.

 

4G sin rett vil kanskje bli i de tilfeller hvor du laster ned store mengder sekvensiell data, og du er på et strøk med få folk. Da vil du få noe alla det dobbelte av 3G (40 Mbps VS 20 Mbps), men med dagens bredbåndavtaler så begrenser de dette til en nær ikke-eksisterende fordel. ;-)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er værtfall førnøyd med hastigheten jeg får på 4G.

 

Er heller ingen som tvinger en til og bruke 4G nettet, så ser ikke helt problemet..

 

Men de som vil være imot det får vel bare være det da ;)

 

Multiplayer spilling, videokonferanser, streaming i bedre oppløsning +++... er tjenster som kommer i farevannet av 4G da 3G stort sett ikke har vært rask nok til at det gir en bra brukeropplevelse.

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar

Trådstarter, du er klar over at selv farten er på 40Mb/s så betyr det ikke at du må bruke så mye sant? Brukeropplevelsen vil være mye raskere fordi man laster ned websiden/synkroniserer/streamer musikk og video raskere. Hvem liker vel å vente 5-10 sekunder på at en nettside skal laste inn hvis man kan vente 2-3 sekunder?

Lenke til kommentar

Det vi ser av 4G er bare en start.

 

Men hovedprinsippet for 4G per dags dato er å avlaste 3G-nettet. Det er ingen hemmelighet at 3G-nettet er overbelastet og etterhvert som flere og flere går over til 4G vil det blir en jevnere fordeling.

 

Og grunnen til at 4G har dårlig dekning er på grunn av Post- og Teletilsynet som ikke har gjennomført auksjonen på 800-MHz-båndet. Så etterhvert som denne auksjonen blir gjennomført vil dekningen bli drastisk forbedret ;)

 

Jeg har kjørt noen tester fra Speed test-appen på en Samsung Galaxy S3 4G-versjonen, og jeg er sjelden over 40 ms i ping samtidig som hastigheten med 4G ligger på ca. 10/10 (det er forøvrig abb. som begrenser hastigheten).

 

Så vidt jeg vet har alle nyere basestasjoner fiber-tilknyttning, men jeg har ikke noen kilde på det.

 

Forøvrig skal Telenor bygge ut 3G-nettet slik at 2G mer eller mindre forsvinner helt i løpet av et par år. Pga topografien i Norge klarer man imidlertid ikke å bli kvitt 2G fullstendig.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

4G er nyttig for å avlaste 3G-nettet:

Dette er viktig når du har mange mennesker samlet på ett område, og alle skal bruke mobilen samtidig.

 

3G er raskt nok for mitt bruk foreløpig.

Men da må jeg ha 3G-basestasjonen for meg selv, og alle andre mobilbrukere må holde seg unna.

Hvis andre mennesker skal surfe, er det ikke mye kapasitet på hver bruker.

 

Husker jeg stod i sikkerhetskø på Gardermoen.

Det var 3G-dekning med mange streker i displayet.

¨Likevel klarte jeg ikke å åpne en eneste nettside.

Grunnen er at alle andre i sikkerhetskøen også prøvde å fordrive tiden med mobiltelefonene sine.

 

Hadde jeg harr 4G på den telefonen, hadde jeg kunnet surfe uten problem.

4G er ikke bare raskere enn 3G.

Det har også mye mer kapasitet hvis du har mange mennesker på samme sted.

 

Det så vi under Bieber-konserten i Telenor Arena nå nylig.

3G-nettet kollapset. 4G-nettet fungerte.

 

 

Da jeg bodde på hotell i en norsk storby nylig hadde jeg 3G, og det var nesten umulig å bruke YouTube. Med 4G hadde det fungert.

 

 

I tettbygde strøk må vi ha 4G.

 

 

Når er auksjonen på 800-MHz-båndet? Når får jeg disse frekvensene på hytta?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er da mindre problematisk å avlaste 3G nettet med... ja, mer 3G om man vil si det på den måten.

Hadde alle bieberjentene hatt 4G telefon så ville 4G nettet kollapset og vice versa.

 

Kan ikke se hvordan 4G avlaster noe som helst. Om de bringer inn en ny sentral, så blir kapasiteten den samme uansett om den har 3G eller 4G. (gitt at resten er likt)

 

At folk i dag synes 4G er raskt er jo fordi det knapt belastes. Hadde de utvidet 3G kapasiteten like mye som de gjør med 4G så kunne alle kunder fått nyte god og raskt nett. I stede vil de at enkeltpersoner skal bruke penger på å kjøpe nytt utstyr for å få bedre opplevlese.

Og når dette blir vanlig, og nær alle er over på 4G, ja så er nettet like tregt igjen. Dette er fordi de har ALT for dårlig kapasitet til å kunne nærme seg begrensningen til 3G og enda mindre for 4G.

 

Når 800 MHz båndet blir lyst ut så vil det bedre en god del ting ja. :)

 

For all del, jeg er ikke imot fremskritt, men fokuset er i dag HELT feil. Om få år så sitter Norge med en haug basestasjoner med høy kapasitet som ikke blir brukt pga 3G har blitt erstattet av 4G.

Dette er kapasitet rett ut av vinduet og kunne blitt brukt på å helle øke 3G kapasiteten og heller konsentrere seg om å utnytte nettet til sitt fulle. Det er slik pengene blir best brukt og det som gagner alle.

 

4G gir ikke noe mer kapasitet i seg selv. Det er bare et gimmick. Og den dagen dekningen er god nok og i mange nok byer, så er det også så mange som bruker det at nettopplevelsen vil være nøyaktig den samme som i dag. Minus X milliarder kroner bortkastet.

 

 

Å si at 4G avlaster 3G blir som å si at rundstykker skal avlaste brød i hungersnødperiode.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er, så vidt jeg vet, annonsert at auksjonen skal avholdes i år uten at jeg vet noen konkret dato. Men det er klart at dette kommer til å hjelpe veldig mye på kapasiteten. I årene fremover Telenor til å bruke MYE penger på oppgradering av 3G og nybygging av 4G nettopp for å forbedre kapasitet og dekning.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

*

Det beste for alle (her i norge i hvert fall) var om de kom med bedre dekning, raskere sentraler med langt bedre kapasitet, fiber til hver sentral for å senke latensen.

 

4G gjør ingenting av dette, og i beste fall vil det føre til mindre dekning (pga teknologien har dårligere gjennomtrenging og rekkevidde), dårligere kapasitet da enhver får mer tilgjengelig båndbredde etc.

*

4G nettet har 5 ganger lavere latens enn 3G nettet i følge NetCom.

 

Etter som jeg har har forstått, så takler 4G langt flere brukere og trafikk samtitig i forhold til 3G nettet, teknologien til 5G nettet er f.eks alt i gang som igjen skal takle 1000x trafikken til 4G nettet (ca 50 miliarder oppkoblinger)

Lenke til kommentar

Enig med TS, 4G er altfor raskt

 

Vi bør først bygge ut 3,1G i hele norge, så deretter bygge ut 3,2G, så deretter bygge ut 3,3G, så deretter bygge ut 3,4G, så deretter bygge ut 3,5G, så deretter bygge ut 3,6G, så deretter bygge ut 3,7G, så deretter bygge ut 3,8G, så deretter bygge ut 3,9G og SÅ når man virkelig grenger det kan man bygge ut 4G.

 

 

Å bygge ut raskt mobilnett nå er like dumt som å lage tofelst tunell når man ikke trenger to felt, mye mer økomisk å utvide tunellen med enda et felt om 3 år når trafikken øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er jeg ikke helt enig i .. .... ting har vært "godt nok" i alle år, det betyr ikke at utviklingen ikke skal gå videre, tenkte dere sånn når 3G kom også?

Om ting har vært godt nok i alle år får stå for din regning, men per dags dato så er 3G godt nok for de aller fleste.

Er så si ingenting som krever den båndbredden 4G kan gi idag, men om noen år, så får man garantert bruk for 4G eller (5G?).

 

Men slik det er nå så har man egentlig ikke bruk for hastigheten da 3G gir i de fleste tilfeller samme opplevelse.

 

4G nettet har 5 ganger lavere latens enn 3G nettet i følge NetCom.

jeg har rundt 30ms på 3G nettet (som oftest), det er godt nok for mitt bruk, og 99.99% av andre også.

 

gehqes.jpg

Lenke til kommentar

4G nettet har 5 ganger lavere latens enn 3G nettet i følge NetCom.

 

Etter som jeg har har forstått, så takler 4G langt flere brukere og trafikk samtitig i forhold til 3G nettet, teknologien til 5G nettet er f.eks alt i gang som igjen skal takle 1000x trafikken til 4G nettet (ca 50 miliarder oppkoblinger)

4G støtter vel verken mer eller noe mindre. At sentralene de bygger ut med takler mer og er raskere enn de de bygde ut for flere år siden kan derimot stemme og høres nesten for godt ut til å være sant. Så lenge det ikke fører til ENDA flere blindsoner og lengere mellom sentralene så er jo det vel og bra. :)

På den andre siden så har telekommunikasjon-Norge mer enn en gang kommet med lovord de ikke klarer å holde for en krone. Blir jo interessant å se om det blir gull og grønne skoger da. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om ting har vært godt nok i alle år får stå for din regning, men per dags dato så er 3G godt nok for de aller fleste.

*

Om det går 2 tog på samme streknig, det ene bruker 20 min det andre 30 min, så velger jeg selvsagt det som bruker 20 min, selv om jeg som sikkert 99% av alle andre har 10 min til gode i løpe av en dag.

 

At det holder for folk flest er ikke noen grunn til at vi ikke skal utvikle et fjerde mobilnett, som uansett vil komme.

 

Er det ikke bedre og komme i gang med den uunngåelige utbygingen slik at vi slipper barnesykdommene i 4G nettet når vi faktisk vil være avhengig av dette nettet?

 

At 4G gir samme opplevelse som 3G stemmer ikke med min erfaring .. jeg merker vesentlige forskjeller selv ved vanlig mobilsurfing (men også desverre på batteritiden, men det er vel noe som vil bedre seg når dekningen blir bedre utbygd) ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Trådstarter, du er klar over at selv farten er på 40Mb/s så betyr det ikke at du må bruke så mye sant? Brukeropplevelsen vil være mye raskere fordi man laster ned websiden/synkroniserer/streamer musikk og video raskere. Hvem liker vel å vente 5-10 sekunder på at en nettside skal laste inn hvis man kan vente 2-3 sekunder?

Når jeg surfer på mobilen, så bruker jeg utelukket sider som er beregnet for mobilen. Så på 3G tar siden 1 sekund å laste, mens på 4G tar det 1 sekund der også.

Mitt innledningsspørsmål var ikke om hva man synes, men om noen kunne komme med en tjeneste som krever den hastigheten.

For oss som er litt eldre, så syntes vi det var greit å gå fra tallskive på telefonen og over på tastafon og kunne aldri forestille oss å gå tilbake da det tok fryktelig lengre tid å slå et nummer på gammelmåten. Kan ikke si at de 10 sekundene man har spart på hvert nummer man har ringt, har blitt brukt til noe spesielt og ikke har hverdagen blitt noe mindre stressende. stress forkorter levetiden, så det man sparer på høyere hastighet, tar naturen kanskje tilbake ved en tidligere død...

Lenke til kommentar

Når jeg surfer på mobilen, så bruker jeg utelukket sider som er beregnet for mobilen. Så på 3G tar siden 1 sekund å laste, mens på 4G tar det 1 sekund der også.

Mitt innledningsspørsmål var ikke om hva man synes, men om noen kunne komme med en tjeneste som krever den hastigheten.

For oss som er litt eldre, så syntes vi det var greit å gå fra tallskive på telefonen og over på tastafon og kunne aldri forestille oss å gå tilbake da det tok fryktelig lengre tid å slå et nummer på gammelmåten. Kan ikke si at de 10 sekundene man har spart på hvert nummer man har ringt, har blitt brukt til noe spesielt og ikke har hverdagen blitt noe mindre stressende. stress forkorter levetiden, så det man sparer på høyere hastighet, tar naturen kanskje tilbake ved en tidligere død...

 

Selv om ikke du syntes at det å spare 10 sekunder hver gang man laster en side er verdifult og positivt betyr ikke det at alle andre gjør det. Youtube Videoer, Twitch streaming, Spotify musikk med høy kvalitet eller synkronisering er alle ting som ofte kan gå _JÆVLIG_ treigt på 3G, spesielt hvis ikke dekningen er helt optimal. Bor du mitt i Oslo på toppen av en skyskraper så kan jeg forstå at du ikke merker noen spesiell forskjell på apper og sider som er skreddersydd for å bruke lite data, men sånn er det ikke alltid.

Det der stress og død-greiene dine gidder jeg ikke kommentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger mobilt Internett når jeg er ute og reiser, for eksempel på hytta.

Et absolutt minstekrav er at nettet takler YouTube i HD-kvalitet, uten å måtte vente på bufring.

 

IKKE alle er fornøyd med å surfe på sterkt forenklede mobil-nettsider, og vente i flere sekunder.

Dette er Internett, ikke Tekst-TV.

Jeg skal bruke Netflix, VGTV, YouTube, samt laste opp bilder til nettsider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Youtube-filmene og andre streamingtjenester går jo ikke fortere med raskere hastighet på nettet. En film som varer 3 minutt og 50 sekunder, vil vare nettopp det uansett på 3G eller 4G.

Hva i all verden er vitsen med HD video på en 5 tommers skjerm? Matematisk utfyllelese til en hjerne som forenkler bildene uten tap av kvalitet.

 

3G er dekkende for alle streamingtjenester til MOBILEN. At 3G ikke klarer å levere fordi der er for mange brukere, har ingen ting med 3G å gjøre. Det har jo med Backbone å gjøre. Alle kan ikke få den hastigheten de kjøper, hele tiden. Samme vil skje med 4G, når tilsvarende mengde telefoner har 4G. Det sier seg selv at 12000 på Justin konsert ikke kunne få full hastighet. At 4G virket perfekt er vel på grunn av at det er en liten andel som har 4G på mobilen nå.

Lenke til kommentar
Youtube-filmene og andre streamingtjenester går jo ikke fortere med raskere hastighet på nettet. En film som varer 3 minutt og 50 sekunder, vil vare nettopp det uansett på 3G eller 4G.

 

Har du forsøkt å bruke YouTube på en dårlig forbindelse?

EDGE på hytta, eller 3G som du må dele med flere andre mennesker i køen på flyplassen?

 

Å laste en musikkvideo på 3 min. 50 sek. tar vesentlig lengre å laste.

Da må du sette på pause og la den bufre. Du er kanskje ferdig etter et kvarter med mange irriterende pauser.

Dette er på laveste oppløsning. Høyere oppløsning er ikke vits å prøve.

 

 

Når jeg er ute på reise har jeg alltid med meg en 13" Mac.

Jeg bruker mobilen som trådløs router, og har internett med meg over alt.

Og jeg vil ha YouTube i HD.

Min Mac har ikke Retina-skjerm, men min neste Mac kommer til å ha det.

 

Med raskere internett kan du se filmen uten å "bufre", og i høyere oppløsning.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

MEN, 4G forandrer ingenting av det.

3G er tilsvarende båndbredde som en god ADSL 2+ kobling. Du kan streame 4K youtube-kvalitet, eller nær Bluray kvalitet med det (20 Mbps).

 

At utstyret i sentralen er underdimensjonert for bruken, og dekningen er for dårlig er en helt annen sak, og er i 99,99 % av tilfellene det som setter begrensningen.

At 4G setter lista høyere/garanterer at basestasjonen er ny og har færre brukere, og det gjør at alle vil oppleve dette som mye bedre. Men det er faktisk alt annet enn 4G med 40 Mbps koblingen som gjør at det faktisk går raskere.

 

Det ble nevnt at 4G hadde bedre synkronisering enn 3G, men er dette et faktum, eller er det tilfeldig?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...