Gå til innhold

Hvorfor 4G på Mobil


Gjest Slettet-t8fn5F

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

2 innlegg så langt, men ingen fornuftig forklaring.

For å si det slikt. Høy hastighet er ikke essensielt for streaming av film eller musikk. Hverken filmen eller musikken krever 40Mb/s.

De største datamengdene man har til abonnementer, er på 5 GB. Denne datamengden lastes ned på ca. 15 minutter. Hva skal man gjøre resten av måneden?

 

En annen sammenligning er å kjøpe en Ferrari. Det er jo ingen plasser man før utnyttet potensialet i den bilen annet enn på bane, så der er ingen fornuftige forklaringer på hvorfor man har en Ferrari, men en viss blingefaktor er det jo i den. På samme måte som 4G på en telefon.

 

Mangler enda en fornuftig forklaring.

Lenke til kommentar

De største datamengdene man har til abonnementer, er på 5 GB. Denne datamengden lastes ned på ca. 15 minutter. Hva skal man gjøre resten av måneden?

 

Mitt abonnement har ubegrenset databruk, og du får kjøpt pakker fra så å si alle store operatører som gir deg det samme. Jeg får dermed utnyttet den høye hastigheten hele måneden. For meg er dette en fornuftig forklaring, så jeg vet ikke hva annet jeg kan si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke noe voldsomt poeng med 4G på en telefon.

 

3G+ er godt nok for mitt bruk. Nettsidene lastes vel så si like raskt som om man skulle hatt 4G (avhengig av nettsiden da selvfølgelig, men sånn avg).

 

Pr dags dato er det vel lite poeng for de fleste, men om noen år når absolutt alt går opp\ned via nettet heletiden, så har man nok bruk for 4G, evt noe raskere når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Hvorfor 4G på mobil? Jo, det er det flere grunner til.

 

En av de aller største grunnene er hvis man bruker mobilen som "Flyttbar trådløs sone". Jeg er foreksempel mye på farten i jobben min og må alltid ha med en bærbar PC. Når jeg da kobler opp min telefon som trådløs sone, får jeg en god hastighet på nettet jeg trenger til pcen.

 

Kan godt være at det er en øvre grense på 5 GB på noen abb, men man får abb med høyere maks grense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig kjekt for de ute i felten som benytter seg av mobile terminaler, det være seg geologer med mange gigabytes med kartdata eller lignende. På min arbeidsplass har vi tilrettelagt mye for bruk av mobile terminaler til bruk i mobile borerigger. Tidligere måtte disse riggene flyttes, bore, samle data, frakte data fysisk til HK, geologer bearbeidet data, data fraktes fysisk tilbake til boreriggen, boreriggen flyttes eller fortsetter boring. En slik runde koster et par millioner pr flytting, og etter vi tilrettela for mobile terminaler med høyhastihets nett vurderer nå geologere fortløpende data som streames til og fra boreriggene, og vi sparer ca 95% av "vente- og flytteutgifter".

 

Med andre ord finnes det gode grunner for høyhastighets dataoverføring for mobile terminaler.

 

Man må kanskje løfte nesa og titte litt utenfor gutterommet?

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mitt abonnement har ubegrenset databruk, og du får kjøpt pakker fra så å si alle store operatører som gir deg det samme. Jeg får dermed utnyttet den høye hastigheten hele måneden. For meg er dette en fornuftig forklaring, så jeg vet ikke hva annet jeg kan si.

Har du sjekket? Flere som selger med "ubegrenset" databruk, men leser man nærmere, så er grensen 5 GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er veldig kjekt for de ute i felten som benytter seg av mobile terminaler, det være seg geologer med mange gigabytes med kartdata eller lignende. På min arbeidsplass har vi tilrettelagt mye for bruk av mobile terminaler til bruk i mobile borerigger. Tidligere måtte disse riggene flyttes, bore, samle data, frakte data fysisk til HK, geologer bearbeidet data, data fraktes fysisk tilbake til boreriggen, boreriggen flyttes eller fortsetter boring. En slik runde koster et par millioner pr flytting, og etter vi tilrettela for mobile terminaler med høyhastihets nett vurderer nå geologere fortløpende data som streames til og fra boreriggene, og vi sparer ca 95% av "vente- og flytteutgifter".

 

Med andre ord finnes det gode grunner for høyhastighets dataoverføring for mobile terminaler.

 

Man må kanskje løfte nesa og titte litt utenfor gutterommet?

Et lite spørsmål her. Hvilke borerigger er i de større byene å borer. 4G dekning er da bare i de større byene....

Jeg vet at GIS trenger endel data for geologer, men de jobbet da helt greit før 4G kom...

Lenke til kommentar

Har du sjekket? Flere som selger med "ubegrenset" databruk, men leser man nærmere, så er grensen 5 GB.

Jeg har Telenor Prat med mobilt bredbånd M som tilleggstjeneste på mobilen og bruker ofte mobilen for å dele internett med flere enheter.

 

Med mobilt bredbånd M som tilleggstjeneste har jeg ubegrenset databruk men hastigheten senkes etter 10 GB. Mobilt bredbånd L har en kvote på 20 GB og XL har en kvote på 30 GB før hastigheten senkes så det finnes abonnement der ute som har vesentlig større kvote enn det du nevner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har Telenor Prat med mobilt bredbånd M som tilleggstjeneste på mobilen og bruker ofte mobilen for å dele internett med flere enheter.

 

Med mobilt bredbånd M som tilleggstjeneste har jeg ubegrenset databruk men hastigheten senkes etter 10 GB. Mobilt bredbånd L har en kvote på 20 GB og XL har en kvote på 30 GB før hastigheten senkes så det finnes abonnement der ute som har vesentlig større kvote enn det du nevner.

Det er jo mobilt bredbånd og ikke noe telefonabonnement...

Har selv mobil bredbånd XL fra Telenor og vet at Chess har ett abonnement med 100GB kvote. Om man kunne hatt 100GB kvote på telefonen, så ville mitt spørsmål vært unødvendig....

Lenke til kommentar

Jeg merker stor forskjell når jeg surfer på mobilen over 4G fremfor 3G, sidene laster raskere og surfe opplevelsen blir da også selvfølgelig bedre.

 

Etter vært som nettverks forbindelsen blir raskere vil også innholdet på internett få bedre kvalitet, og det vil kunne utvikles nye tjenester som det gamle mobilnettet ikke taklet.

 

.... så hvorfor ikke ha 4G på mobilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke 4G-mobil, men blir virkelig nettopplevelsen bedre?

 

For i nær uansett hvilken setting, så er mobilen betraktelig tregere enn en moderne PC på surfing. Ja, enten det er H+ eller samme WiFi nettverk.

Og det har det vært siden Samsung Galaxy S2 og 3 har vært ny og det raskeste på markedet.

 

Og for å være helt ærlig så har H+ sin båndbredden vært det siste problemet til hvorfor ting går tregt.

 

Noen grunner til hva som jeg har opplevd vært langt større problem:

 

1. Dårlig dekning! Dette er det største problemet, og burde vel tro 4G gjør det med sin høyere frekvens enda dårligere her. Nå har jeg ikke testet i alle byer akkurat, men i et par byer som Trondheim, Oslo, Drøbak, Kongsvinger etc. så har det aldri vært en solid 3G/H+ dekning. Dette gjelder da litt på utsiden og helt sentrumsnære områder. F.eks: Sitter jeg på bussen som går sakte gjennom Trondheim sentrum, ja så er det flere kjente og forholdsvis store "blindsoner" hvor nettet detter helt ut, og bort sett fra det er hastigheten gjennomsnittelig kanskje noe rundt 1-2 Mbps. Toppen.

Ergo er det ikke teknologien i seg selv som er problemet, eller rettere sagt, det er ikke begrensningen til HDSPA som er problemet(?)

 

2. Ustabilt. Noen dager er det 3G, andre ganger EDGE, andre dager kanskje du ikke har dekning. Uskreven regel i huset er vel at om du bruker 3G i mer enn 10 minutter så ender du opp med en kjapp pause og så EDGE i en halvtimes tid. :p

3. Responstid/ping og pakketap har vært alt for dårlig til at ting går raskt.

3. Overbelastet sentraler/basestasjoner. Ja, jeg tar kanskje å gjetter litt mye, men når du ser basestasjonen, og det da er fri og kort luftlinje, og ytelsen er crap. Gjerne i skoleområder eller i sentrum-tur.

 

4G har en midlertidig fordel her, da det er så få på 4G nettet at det går langt bedre her. Bare se på visse konserter hvor de med 4G-telefoner kan storkose seg uten problemer fordi det er få av dem.

Men dette er vel kanskje å forvente bli like dårlig som 3G er i dag?

 

5. Overlappinger som ikke går særlig smooth.

 

For all del, det kan godt hende 4G gir bedre nettopplevelse på sikt, men da tror jeg det har mer med at de oppgraderer infrastrukturen, og ikke fordi 4G har høyere båndbredde. Ja, faktisk så vilel jeg trodd H+ med oppgradert infrastruktur og like tett med basestasjoner vilel gitt best nettopplevelse i dag.

 

Obs: Alt detter synsinger fra min side, og må ikke taes for alt for god fisk. Men at det er en ærlig og hederlig erfaring fra en liten teknonerd som ikke har noe imot 4G i seg selv, men som kanskje ikke ser helt vitsen. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt abonnement har ubegrenset databruk, og du får kjøpt pakker fra så å si alle store operatører som gir deg det samme. Jeg får dermed utnyttet den høye hastigheten hele måneden. For meg er dette en fornuftig forklaring, så jeg vet ikke hva annet jeg kan si.

Er veldig interessert i hvilket abonnement dette er. Det må være en spesiell avtale du har. Jeg følger godt med i hva som tilbys fra de ulike operatørene, og så vidt jeg vet finnes det ikke noe abonnement med ubegrenset databruk uten reduksjon i hastighet.

 

Må si meg enig med trådstarter her, ihvertfall til en viss grad. Jo da, høyere hastigheter er alltid en fordel uansett kvote, men når du med 40mbit/s spiser opp hele månedsforbruket (5GB) på under 17 minutter, ja da er det på grensen til ubrukelig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker man nødvendigvis mere når det går fortere?

 

Man laster vel stort sett de samme sidene, men havner ikke like ofte i flaskehalser som bremser hastigheten. At 4G enda ikke er like stabilt og godt utbydd som 3G er da ingen grunn til at 4G ikke skal ha livets rett på mobiltelefoner, det var da sånn når 3G kom også...

 

4G er ikke ment for å laste ned blueray filmer osv...

Endret av Backpfeifengesicht
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med trådstarter her, ihvertfall til en viss grad. Jo da, høyere hastigheter er alltid en fordel uansett kvote, men når du med 40mbit/s spiser opp hele månedsforbruket (5GB) på under 17 minutter, ja da er det på grensen til ubrukelig...

 

Som fyren med det fine navnet over meg sier: Jeg laster ikke ned filmer og store filer med telefonen, og jeg ville ikke begynt med det selv om jeg fikk mye raskere nett. Jeg ville fortsatt besøkt de samme nettsidene og brukt de samme tjenestene, men det ville gått mye raskere.

Lenke til kommentar

Sitter nå her på skolen i optimal testtid med kort lengde til sentral, og alle er borte, og sitter på 16,3 Mbps ned, 55ms ping og 3,6 Mbps ned med 3G.

 

Jeg tviler egentlig på at jeg ville fått noe som helst raskere surfing eller streaming for den saks skyld (bort sett fra nedlastning/torrent).

Eller er det noen som faktisk kan vise til at 4G er "mye raskere" på mobil?

 

Så lenge båndbredden har vært over 5 Mbps så har opplevelsen vært omtrent den samme, og de fleste streamingtjenester har ikke alternativer som går over dette, nettside hosten er ikke rask, og mobilene med sine nettlesere er ikke kraftige og gode nok til å utnytte linjene.

 

Og som jeg skrev litt mer om i forrige innlegg, så var det dette med stabiliteten og dekningen da, som har mye mer å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er ting egentlig avklart?

Har man 3G med god dekkning (noe man har de fleste steder idag), så er det godt nok til vanlig mobilbruk etc?

 

Mens 4G fortsatt er kunn kult på papiret, noe som man egentlig ikke har bruk for på minst et par år? :p

 

Men ja, er som oftest når du har 'ubregrenset' data på tlf at etter 5GB så struper de hastigheten ekstremt mye.. så da er vi vel likelangt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...