Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nyllige planner om å starte en nettside, men jeg trenger en god sted på å hoste websiden. Jeg har brukt godaddy før, men det var helt elendig. Jeg har også brukt mediatemple, men den var litt tregg siden at den er i USA. Så er det noen som har noe anbefallinger her i Europa? Har tenkt på Rackspace UK, har noen prøvd det? Jeg er ute etter noe på rundt 150 kr måneden.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt nysgjerrig:

 

Hva planlegger du nettsiden skal være til?

 

Prøv

ONE.COM(VELG Norge i bunnen av siden)

HOST1

 

Til den prisen er disse webhotellene ganske gode. God dekning har de også, for de ligger i Norge.

Hei

Jeg trenger nettsiden til portfolio og eventuelt noen videoer, men det tar nok minimalt plass siden at jeg skal bruke VIMEO.

Endret av Zero1609
Lenke til kommentar

Anbefaler Host1 eller One.com.

Fraråder one.com på det sterkeste. Det går fint når du har nettside om katten din, mons, men når du skal ha en nettside som faktisk krever stabilitet er det ikke å anbefalle i det heletatt. Jeg har erfart at over 20 (eller var det 25?) tilkoblinger til databasen går ikke, pluss de har en grense over hvor mange ganger du kan koble til på en time.

 

Host1 har jeg blitt kjempeglad i, og du får 15% rabatt ved bruk av rabattkode nff eller nwf. (Bestemmer du deg for host1 hadde det vært fint å brukt aff-lenken min. Koster ingenting for deg, gir meg 10% av det du bruker)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cpanel er noe du må betale ekstra for hos de fleste tilbyderne, så er du ikke noe glad i det, så betaler du jo ikke for det.

 

Er det delt webhotell du er ute etter, eller er en VPS server aktuelt? Og kan du drifte den selv, eller må du ha hjelp til alt?

Det er ikke vanskelig å drifte en server selv, og du kan spare masse penger.

F.eks har leverandører som jeg bruker i dag (har 5 servere hos begge) f.eks gode servere fra 40 til 30 kroner per måned. Dette er Prometeus.com og Urpad.net (trykker du på linken får du opp aktuelle tilbud de kjører nå)

 

Ønsker du å ha en "fully managed" server, er SolaDrive.com en av de beste jeg bruker. De har 30% tilbud nå, så en 1 GB RAM vps koster fra ca 100 kroner per måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har noe erfaring med webservere, så ville jeg vel påstå at det bare er tull å bygge din egen som det første du gjør.

Lei heller en VPS for å se hvordan det fungerer. Så kan du jo oppgradere til en dedikert server om behovet er der.

Så kan du jo vurdere din helt egen server etter det. Men en VPS er virkelig stedet å starte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha full kontroll er VPS (virtuell privat server) tingen å gå for.

 

Har gode erfaringer med Webhuset, som tilbyr både Windows og Linux oppsett (samme pris, så om man angrer kan man bestille gratis omlevering senere)

 

Merk at man bør ha minimum 1GB ram om man skal kjøre Windows Server.

Lenke til kommentar

Men problemet med en server selv er at jeg er litt redd for høy nedetid, så er det noen måter å hindre en maskin som står på 24/7 å krasje ofte osv...

 

Kan jeg spørre om hva du skal bruke webserveren til? Du nevne å hoste dine egne hjemmesider av ett eller annet slag. Er det alt?

Kan ikke skjønne hvorfor du vil lage din egen server som du kjører da på din egen internett linje, når du for så lite som 30-40 kroner måneden kan få en helt grei VPS som gjør samme nytten.

Om du er redd for oppetid kan du f.eks skaffe deg et par tre billige VPS servere, sette opp synkronisering mellom serverene, og så et DNS Failover system (kjøpes via DnsMadeEasy f.eks) og så har du nesten garantert 100% oppetid hele tiden.

 

VPS servere kan du skalere opp når du trenger mer ressurser. Du kan bytte leverandør om du ikke er fornøyd. Du kan få 100 mbit og 1 gbit linjer om du ønsker.

 

Men det er dine penger, bruk dem på hva du vil. Jeg har holdt på med hjemmesider og webhosting siden 1999 så jeg har en del erfaring vil jeg påstå. Men det betyr kanskje ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen problem det. Har hatt "skrivebordsmaskiner" kjørende som servere med uptime på nesten 2 år (da rebootet jeg for å fikse sikkerhetshull).

 

Skal den stå i et vanlig hus bør du fokusere på å lage noe stille.

Har nettop selv satset på Intel NUC (har ikke fått den enda så kan ikke komme med en komplett review).

Koster mellom 4000 og 5000 hva man skal ha.

 

Er også mange som bruker Mac Mini til Webservere. Finnes også flere profesjonelle hostingselskap der du kan leie dem. Flotte maskiner, spesielt dersom du skal hoste på Unix uansett.

 

Ville uansett kjøpt komponenter fra kjente leverandører (corsair, asus, etc.) og sett etter de med lengst mulig garanti (komplett.no f.eks. har et felt der garantitid står, gå for 5års utgaver der det er mulig, men tenk selvsagt økonomi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...