Gå til innhold

Boutgifter og levekostnader som student


xelp

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal studere til høsten, og har i den anledning lyst til å leie en egen leilighet. Spørsmålet mitt er enkelt og greit: Hvor mye penger kan jeg maksimalt bruke på leie i måneden, med disse inntektene?

 

Inntekt:

-Studielån: 7080 ,-

-Jobb som støttekontakt: 12 timer i måneden: 1200 ,-

-Butikkmedarbeider: 52 timer i måneden: 5500 ,-

Utgifter:

-Mobilregning: 250,-

-Treningskort: 550,-

 

Totalt å bruke etter utgiftene: 12980 ,-

 

Jeg tenker maksimalt 8000 i leie, da sitter jeg igjen med 5000 kroner til mat, sosiale sammenkomster osv. Er jeg helt på villspor?

 

Hva tenker dere også om å jobbe 2-3 kvelder i uka ved siden av fulltidsstudier? Kan det bli for mye?

 

Håper på seriøse svar, da jeg ikke har noen i nærheten som kan hjelpe meg med dette, og egentlig står litt på bar bakke her.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på deg. Jeg klarer ikke leve på mindre enn 4000,- i måneden til mat og underholdning, mens mellom 4 og 5000,- går greit. Klarer du å leve på brød, knekkebrød og vann og kjøper Pokal når du skal ut og ikke kjøper noe ute, så klarer du deg nok med 3-4000,- i utgifter, noe som vil si maks 9-10'000 i leie. Råder deg uansett til å velge så billig som mulig, du trenger ikke luksus i studietiden, så kan du heller spare de pengene du har til overs.

 

Ang. jobb. Jeg jobbet 50% ved siden av og det gikk greit helt til jeg valgte å ta et semester med 50 studiepoeng. Da merket jeg at jeg ikke fikk den tiden jeg trengte og endte med mindre gode karakterer. Men dette har jo mye med hvor strukturert du er og, jeg kunne sitte og ikke klare å jobbe "fordi det bare er to timer til jeg skal på jobb". Jeg må sette av noen timer når jeg først skal få til å jobbe ordentlig. Hadde jeg evnet å utnytte all tid jeg fortsatt hadde tilgjengelig hadde jeg klart meg helt fint.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på deg. Jeg klarer ikke leve på mindre enn 4000,- i måneden til mat og underholdning, mens mellom 4 og 5000,- går greit. Klarer du å leve på brød, knekkebrød og vann og kjøper Pokal når du skal ut og ikke kjøper noe ute, så klarer du deg nok med 3-4000,- i utgifter, noe som vil si maks 9-10'000 i leie. Råder deg uansett til å velge så billig som mulig, du trenger ikke luksus i studietiden, så kan du heller spare de pengene du har til overs.

 

Ang. jobb. Jeg jobbet 50% ved siden av og det gikk greit helt til jeg valgte å ta et semester med 50 studiepoeng. Da merket jeg at jeg ikke fikk den tiden jeg trengte og endte med mindre gode karakterer. Men dette har jo mye med hvor strukturert du er og, jeg kunne sitte og ikke klare å jobbe "fordi det bare er to timer til jeg skal på jobb". Jeg må sette av noen timer når jeg først skal få til å jobbe ordentlig. Hadde jeg evnet å utnytte all tid jeg fortsatt hadde tilgjengelig hadde jeg klart meg helt fint.

Tusen takk for svar! Skal såklart være så økonomisk som mulig. Men vil allikevel kunne unne meg litt iblant, ikke måtte stå over å reise på kino f.eks. pga dyr husleie.

 

Det kommer jo som du sier sier selvfølgelig ann på meg, men når jeg spurte nå mente jeg sånn gjennomsnittlig. Hva klarer en gjennomsnittlig student seg på i måneden, altså. :)

Lenke til kommentar

8000 er ganske mye å bruke på husleie som student... Klarer fint å spare inn en tusenlapp eller to der, om du er villig til å bo sammen med noen. Kollektiv er en del av studentopplevelseN ;) 2-3 kvelder skal gå greit, men om du bruker alle kveldene på jobb mister du mye sosialt... Jeg jobber vel i snitt rundt 50 timer i måneden og det går fint.

 

Ellers skal du ha ganske spesielle behov for å trenge å bruke 550 i måneden på treningssenter, som student finner du stort sett mye billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

8000 er ganske mye å bruke på husleie som student... Klarer fint å spare inn en tusenlapp eller to der, om du er villig til å bo sammen med noen. Kollektiv er en del av studentopplevelseN ;) 2-3 kvelder skal gå greit, men om du bruker alle kveldene på jobb mister du mye sosialt... Jeg jobber vel i snitt rundt 50 timer i måneden og det går fint.

 

Ellers skal du ha ganske spesielle behov for å trenge å bruke 550 i måneden på treningssenter, som student finner du stort sett mye billigere.

Har tidligere bodd i bofellesskap, denne gangen kunne jeg heller tenke meg noe eget.

 

Og ja, 550 i måneden er for dyrt, men signerte ettårskontrakt når jeg var i full jobb og ikke visste at jeg skulle studere. Så bytter senter så fort bindingen går ut. :)

Lenke til kommentar

Nå er studielånet på 9250 kroner i måneden også, så det gir enda litt mer rom i budsjettet ditt.

Forøvrig bør du også huske på ting som strøm, internett og eventuelt TV (og NRK-lisens), med mindre det er inkludert i husleien. Det blir fort en del hundrelapper i måneden der, og så kommer forsikringer - tror If sin startpakke med de vanligste forsikringene koster 2000 kroner i året, og det er vel tilsvarende hos de fleste andre forsikringsselskapene også.

Lenke til kommentar

Nå er studielånet på 9250 kroner i måneden også, så det gir enda litt mer rom i budsjettet ditt.

Forøvrig bør du også huske på ting som strøm, internett og eventuelt TV (og NRK-lisens), med mindre det er inkludert i husleien. Det blir fort en del hundrelapper i måneden der, og så kommer forsikringer - tror If sin startpakke med de vanligste forsikringene koster 2000 kroner i året, og det er vel tilsvarende hos de fleste andre forsikringsselskapene også.

 

9250? blir det det til høsten? for jeg hadde 6800 i år..

Lenke til kommentar

Studiestøtten for 2012/2013 er på 92500 kroner og er for 10 måneder, så blir 9250 kroner per måned. Det er en større utbetaling i starten av hvert semester, så den månedlige utbetalingen er ikke 9250 kroner.

Den større utbetalingen i første måneden faller jo fort bort på depositum til leilighet, utstyr til skole osv da. :)

Lenke til kommentar

Du bør heller sette deg ned å regne ut for et år, og ikke for en måned. Siden studenter ikke mottar støtte i juli og juni, også deler du det du får inn i løpet av et år på 12. En feil mange studenter gjør er å leve fra måned til måned, og det lønner seg aldri.

Lenke til kommentar

Da vil jeg hvertfall takke til alle som har svart. Har satt øverste grense 7000 ,- i måneden for leilighet, da sitter jeg igjen med minst 6000 kroner etter mobil- og treningsabonnement er betalt. :)

 

Edit: Bør også nevnes at jeg ikke er en som sløser med penger til vanlig, og ikke flyr på byen hver eneste helg osv. Har også alltid med meg matpakke, mye å spare der.

Mange studenter som lever litt "over evne" når det kommer til festing, har jeg inntrykk av.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Kan forøvrig opplyse at Sosialen betaler ut 5500 + utgifter til helse og klær utenom.

 

Det kan ikke stemme. NAV hjelper deg ikke med noen ting som student, med mindre du sulter og søker om nødhjelp. Da har du rett til å få saken din behandlet selv om du er student.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme. NAV hjelper deg ikke med noen ting som student, med mindre du sulter og søker om nødhjelp. Da har du rett til å få saken din behandlet selv om du er student.

 

Det er helt rett. Men jeg mente ikke som et alternativ, men til sammenligning. Men man kan få Sosialstønad 2 mnd om sommeren om man ikke har inntekt. Studiestøtten gis kun for 10 mnd.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha minimert utgiftene, slik at jeg evt. kunne ha kuttet ned på jobbinga dersom det skulle bli behov for det.

 

Jeg la meg opp endel penger i løpet av bacheloren. Nå er jeg på masteren og har sagt opp jobben for å få mer tid til skole. Da er det greit å ha litt i bakhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...