Gå til innhold

Utskrift av større bilder - innstillinger, dpi, filtype


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal bestille utskrift av noen bilder. Skal ikke ha noen ramme, men tenker på aluminiums plate eller kapamontert. Er hobby fotograf og er til noen bilder som skal henges opp hjemme, derfor har jeg noen spørsmål.

 

- Hvilket fil type bør bilde lagres i, .TIFF?

 

- Hvilket fargerom bør jeg bruke?

 

- Hvor mange DPI bør jeg ha? Er dette noe som kan endres til min fordel, eller "bestemt" ala oppløsning (som ikke kan gjøres større / bedre)

 

- Er redd for å bestille bildene også ende opp med at de er alt for mørke, lyse etc. Derfor lurte jeg på om det kan være en ide og bestille de i 10x5 først for å se hvordan fargene blir? Har ikke kalibrert skjermen min...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hvilket fargerom de som trykker bildet bruker. Japan Photo XXL bruker for eksempel sRGB.

 

Du kan vurdere om du ønsker å resize bildet til ønsket størrelse selv, eller om du vil at trykkeriet skal gjøre det.

Hvis du vil gjøre det selv - finn ut hvor høy PPI (det heter PPI - Pixels Per Inch) de bruker, og skaler opp til riktig størrelse - så kan du også skarpe opp selv.

Poenget er ikke å sette en PPI i bildefila - det har ingen effekt - poenget er å skalere bildet til korrekt oppløsning.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilket fargerom de som trykker bildet bruker. Japan Photo XXL bruker for eksempel sRGB.

 

Du kan vurdere om du ønsker å resize bildet til ønsket størrelse selv, eller om du vil at trykkeriet skal gjøre det.

Hvis du vil gjøre det selv - finn ut hvor høy PPI (det heter PPI - Pixels Per Inch) de bruker, og skaler opp til riktig størrelse - så kan du også skarpe opp selv.

Poenget er ikke å sette en PPI i bildefila - det har ingen effekt - poenget er å skalere bildet til korrekt oppløsning.

 

Har du et forslag til hvordan man gjør det? Altså setter korrekt PPI, i f.eks Photoshop?

Lenke til kommentar

Har du et forslag til hvordan man gjør det? Altså setter korrekt PPI, i f.eks Photoshop?

Hvis jeg har et random bilde i for eksempel formatet 4:3 jeg skal printe i størrelse 80 x 60 cm, og jeg vet at printeren printer i 300 PPI, og jeg selv har lyst til å skalere opp bildet så velger jeg

Image -> Image Size

post-71211-0-03448700-1365363950_thumb.png

 

Der inne velger jeg ønsket PPI som printeren bruker (her 300) og ønskede dimensjoner (her 80x60 cm) - så finner Photoshop riktige pikselantall for meg - og så er det bare å klikke ok for å skalere bildet til korrekt størrelse til print. Dette vil skalere bildet mitt, uavhengig av opprinnelig oppløsning, til 9449x7087 piksler, som er korrekt oppløsning for å printe et 80x60cm bilde i 300 PPI. Enten skal jeg skalere bildet opp, eller så skal printeren gjøre det - men skaleres skal det.

post-71211-0-37669700-1365363956_thumb.png

 

Så mangler det bare å skarpe opp i ønsket grad og sende til printeren.

post-71211-0-70967400-1365364213_thumb.png

 

 

 

Forøvrig:

Det å endre PPI uten å samtidig skalere bildet til en annen oppløsning gjør ingen ting med bildet - det eneste er å sette defaultinnstillinger for hvor stort bildet skal printes - og det overstyrer du uansett i det du skal printe bildet.

 

 

Forøvrig II:

Anbefaler å velge et annet bilde en dette til å printe å stort som 80x60cm - dette bildet var a) i veldig lav oppløsning og b) tegnet bart på.

 

 

Forøvrig III:

Legg også veldig godt merke til at det viktige jeg gjør her er IKKE det å sette PPI - det viktige er å SKALERE bildet - PPI og størrelse i cm er kun mellomregninger for det viktige - nemlig oppløsningen i PIKSLER, som bildet skal skaleres til.

Så - for å omformulere spørsmålet ditt:

Har du et forslag til hvordan man gjør det? Altså skalerer bildet til korrekt størrelse i piksler, i f.eks Photoshop?

:dremel: ..Så er det jeg skriver over den helt korrekte fremgangsmåte for å gjøre det som var formålet - nemlig å skalere bildet til den korrekte størrelse i piksler, så det er klart til å printes.

 

Man kan "egentlig" like gjerne la printeren skalere, men hvis man selv ønsker å ha full kontroll på skalering og oppskarping, så kan man skalere bildet selv. :)

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

Bra beskrivelse fra Trondster, skulle jeg lagt til noe måtte det være at man gjerne anbefaler en oppskarping av bilder etter at de er resizet. Men fotobutikken gjør også skaleringen for deg hvis du ikke gjrø det selv så dette er ikke noe du må gjøre.

 

Du bør også vurdere bildet om det er teknisk godt nok for en slik forstørrelse. Dvs at det er skarpt nok osv. Det du nevnet i første post om en testkopi kan være smart for å verifisere at bildet vil se ok ut også på "trykk".

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss her var det mye god hjelp å få! Takk for det.

 

Det ene bildet der er snakk om ble tatt med et 12 megapixler speilrefleks kamera også blitt croppet ut et panorama av dette. Endte da med 4288x1553, etter jeg gjorde som du sa endte jeg med 16306 x 5906. Bilde skal henge over en seng, så vil som oftest bli betraktet fra 2 meter. Jeg regner med at dette bilde da vil fremstå som skarpt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du vil gjøre det selv - finn ut hvor høy PPI (det heter PPI - Pixels Per Inch) de bruker, og skaler opp til riktig størrelse - så kan du også skarpe opp selv.

Så mangler det bare å skarpe opp i ønsket grad og sende til printeren.

(..)

Man kan "egentlig" like gjerne la printeren skalere, men hvis man selv ønsker å ha full kontroll på skalering og oppskarping, så kan man skalere bildet selv. :)

Bra beskrivelse fra Trondster, skulle jeg lagt til noe måtte det være at man gjerne anbefaler en oppskarping av bilder etter at de er resizet.

Hrrmpf. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jøss her var det mye god hjelp å få! Takk for det.

 

Det ene bildet der er snakk om ble tatt med et 12 megapixler speilrefleks kamera også blitt croppet ut et panorama av dette. Endte da med 4288x1553, etter jeg gjorde som du sa endte jeg med 16306 x 5906. Bilde skal henge over en seng, så vil som oftest bli betraktet fra 2 meter. Jeg regner med at dette bilde da vil fremstå som skarpt?

Bare hyggelig! :)

 

Joda - det vil se skarpt ut. Det viktige er ikke PPI eller cm bredt det er skrevet ut, men hvor stor del av synsfeltet bildet kommer til å dekke. På to meters avstand vil dette se knallflott ut! :)

 

Husk å skarpe opp litt mer til print enn du er vant til til skjerm - prøv gjerne noen mindre "testprint". :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har de samme spørsmålene som trådstarter. For å oppsummere kort og for å få bekreftet om jeg har forstått det riktig:

 

For å få en tilnærmet lik dynamikk som det er på pc-skjermen som på utskriften er piksel-tettheten i seg selv irrelevant og man skal konsentrere seg om selve oppløsningen istedet?

 

Angående riktig valg av fargeprofil er man nødt til å høre med de som gjør utskriften? Hva er det som gjør at disse kommersielle aktørene jobber med ulike fargeprofiler? Profilene egner seg til ulike flater o.l? Fotoskriverne er fra forskjellige produsenter som har ulike løsninger?

 

Finnes det noen form for software som simulerer en utskrift mtp. dimensjoner og fargeprofil? Godt mulig "print preview" i PS gjør dette alt?

 

Jeg er spent på å skrive ut noen bilder jeg har laget. Noen som har et sted å anbefale her i Oslo?

Lenke til kommentar

Photoshop har en softproofing innebygd, der kan du legge inn profilen fra trykkeriet å se tilnærmet hvordan resultatet blir.

Profilene vil jo variere med type printer og papir, det beste er derfor å få en profil fra trykkeriet som gjelder for den maskinen og det papiret du vil ha.

Lenke til kommentar

Photoshop har en softproofing innebygd, der kan du legge inn profilen fra trykkeriet å se tilnærmet hvordan resultatet blir.

Profilene vil jo variere med type printer og papir, det beste er derfor å få en profil fra trykkeriet som gjelder for den maskinen og det papiret du vil ha.

 

Takk for et godt svar. Er det vanlig av de mest kommersielle som japan photo e.l å ha profiler for de som skal skrive ut?

 

Eller krever det et mer nisje-sted?

Endret av YMMMMM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...