Gå til innhold

Se hvilken bruker som ble brukt til nettverksdisk


Anbefalte innlegg

Ved bruk av "net use" kan man jo se hvilke nettverks ressurser som man er koblet opp imot. Men nå hender det jo att det blir brukt brukernavn og passord for oppkobling til delte mapper.

 

Er det noen måte å se hvilket brukernavn jeg brukte når jeg koblet meg til en bestemt nettverksressurs?

Prøvd google men alt jeg kommer over er å bruke datamaskinbehandling for å se hvem som er koblet til min maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut fra at du har Win 7/8?

 

Du kan bruke kommandoen CMDKEY i et Command Prompt for å se (og angi/fjerne) hvilken bruker som er benyttet. CMDKEY /List

(Eller CMDKEY /? for syntaks)

 

Stemmer, glemte det. Kjører Windows 8.

Takk for forslaget men CMDKEY /list ga meg ikke den informasjonen jeg er ute etter. Jeg er konstant koblet mot en av mine shares og informasjon om denne uteble.

 

Er ute etter brukernavn som er tastet inn (og som tydeligvis blir lagret en plass til neste gang) når jeg f.eks blar igjennom nettverket hjemme og kobler meg opp mot en share som er passordbeskyttet. Vet jeg bare kan koble fra og koble til på nytt med brukernavn/passord men av diagnoserings årsaker hadde det vært kurrant å kunne liste opp brukernavn som er lagret/i bruk.

Lenke til kommentar

Hvis du har definert en bruker med samme brukernavn og passord på begge maskinene kan du nå ressursene (share) på den andre maskinen uten å oppgi brukernavn&passord. Du vil da ikke finne en oppføring med CMDKEY (eller den grafiske utgaven, Credential Manager, husker ikke hva det heter på norsk). - Men hvis du kobler opp mot et share og eksplisitt angir brukernavn&pwd og kryser av for å lagre - selv om det er nøyaktig samme user&pwd på begge - Vil du få en oppføring med CMDKEY /List.

 

Hvis maskinen som har sharet er Windows kan du bruke Computer Management (start-Run/Kjør COMPMGMT.MSC) på den og se hviken bruker som er tilkoblet under "Shard Folders" (Norsk: Delte Mapper?) og se på "Open Files" (Åpne Filer) eller Sessions. Hvis det er samme brukernavn som du er pålogget klientmaskinen med (og CMDKEY /List ikke viser) så har du svaret der.

Lenke til kommentar

Hvis du har definert en bruker med samme brukernavn og passord på begge maskinene kan du nå ressursene (share) på den andre maskinen uten å oppgi brukernavn&passord. Du vil da ikke finne en oppføring med CMDKEY (eller den grafiske utgaven, Credential Manager, husker ikke hva det heter på norsk). - Men hvis du kobler opp mot et share og eksplisitt angir brukernavn&pwd og kryser av for å lagre - selv om det er nøyaktig samme user&pwd på begge - Vil du få en oppføring med CMDKEY /List.

Så det nå att om jeg krysser av for å lagre user/pass så kom det opp i CMDKEY lista. Flott da vet man det, takk :)

Men har du peiling på hvor jeg finner "midlertidige" brukernavn?

Har en share jeg er tilkoblet til med brukernavnet "userwrite", en bruker som bare finnes på maskinen som deler. Denne er blitt tilkoblet som en nettverkstasjon (z:) og huket av att denne skal tilkoblet på nytt ved pålogging men huket ikke av for husking av bruker/pass.

Dette dukker da ikke opp i CMDKEY lista. Er det noen måte å lese ut hvilket bruker navn jeg er tilkoblet med da? Det må jo være lagret ett sted..

Greit nok, nå vet jeg jo hvilket brukernavn jeg har brukt. Men har erfart att å dele filer med Windows kan være ganske lunefullt så det hadde vært kjekt å lese ut dette uten å sjekke tilkoblede brukere på maskinen som deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...