Gå til innhold

Sesongpremieren til Game of Thrones slo piratrekord


Anbefalte innlegg

Jeg betaler for HBO... og laster den ned via torrents... :)

Ser problemet fordi både bildekvaliteten og ikke minst lydsporet(kun stereo via streaming) dessverre er langt bedre på piratutgaven enn det som leveres via HBO Nordic. Blir nok dessverre nødt til å si opp HBO slik jeg gjorde med Netflix om dette ikke bedrer seg snarlig.

Endret av ArneJ.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det med god grunn! En helt fantastisk start på en fantastisk serie!
Tja, synes ikke premieren var så veldig spennende, den representerer i mine øyne "stilheten før stormen" hvor vi følger noen av karakterene inn i nye kontekster, tror episode 2 kommer til å bli nokså lik 1, håper GOT tar seg opp snart etter den.

 

Slapp av...det kommer mye bra i denne sesongen uten at jeg skal gå mer inn på det... :-) For min del var bok 3 en soleklar favoritt, og jeg håper de klarer å få det bra til på "lerretet" også. :)

Lenke til kommentar
– Vi tror nøkkelen til å motvirke piratkopiering er å gjøre innhold som Game of Thrones tilgjengelig i hele verden, innenfor kortest mulig tidsrom... til 176 territorier innen en uke etter premieren i USA, fortalte konserndirektør Jeff Cusson ifølge Forbes.

 

Positivt.

 

Da håper jeg vi snart er der hvor hele verden kan se innhold via betaling på internett samtidig som det har premiere i andre media som TV og Kino. Ønsker man bedre kvalitet enn det man får på streaming burde det være mulig å laste ned innholdet fremfor å streame og ha 1 ukes frist på å se det.

 

Slik som med BBCs iPlayer klient som kan settes til å automatisk laste ned serier man følger med på slik at det ligger klart til deg i god kvalitet når du har tid til å se det. DRM biten har fortsatt noen utfordringer som gjør det vanskelig for folk men alle skritt i riktig retning er en seier.

 

Når jeg kan laste ned den første kinofilmen sammen dag som den har premiere og se den i god 1080p kvalitet med god surround lyd, da skal jeg slå meg til ro med at vi har kommet et viktig steg videre ift. plattform for digital underholdning. Alternativt som med spill på Steam at man kan preloade filmen og ved premieretidspunktet kan man se den. Jeg håper vi kommer dit snart.

 

Det er nesten så det frister å hive seg på 1 måneds testabb hos HBO bare for å få tilgang til GoT nå, men så var det dette med kvaliteten da. Jeg har gammel dårlig Telenor ADSL og fibern er ikke i hus før uttpå sommeren (endelig).

 

 

 

Edit:

Tanken er at jeg skal se kinofilmen ved å kjøpe billett på kinoens webside (evt. en samleside for norske kinoer hvor jeg velger hvilken kino som skal få inntekten) og så få tilgang til filmen via internett. De må gjerne ha første uke ekslusiv for lokalene men etter det åpne for streaming/nedlasting eller tilgang til preloadet materiale.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og om HBO sin streamingtjeneste hadde vært tilsvarende i pris og betingelser som f.eks Netflix tror jeg tallet pirakopierte ville vært noe lavere.

 

Dette er jeg enig i. Er selv i denne Netflix gruppen som rynker på nesa over HBO sin tjeneste. Ikke bare pågrunn av pris og betingelser, men også hvordan det hele er satt opp designmessig, kvalitet og innhold. Får de orden på dette, skriver jeg meg opp på HBO med engang, itillegg til å ha netflix :)

 

edit: Må forøvrig nevne også at jeg kanskje ville vært på kanten av å si opp netflix hvis det ikke var for at vi har tilgang til den amerikanske netflix, den hjelper veldig. Dårlig at den norske ikke har like mye og like bra innhold.

Endret av Ipad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kanskje ikkje ekstremt spennande, men tywin/tyrion scena var ikkje noko anna enn brilliant.

 

Der er vi enige, absolutt en scene som viser det dårlige forholdet mellom de to til fulle. Fikk med en gang en assosiasjon til Tyrions tanker rundt farens avgjørelse til å sende ham som kongens hånd til Kings Landing i bok 1 del to.

 

Slapp av...det kommer mye bra i denne sesongen uten at jeg skal gå mer inn på det... :-)

 

Godt å høre, nitrist om sesong 3 besto i trasking med Arya og Seaworths liv i i fangehullet. :p

Lenke til kommentar

Problemet med streamingtjenesten til HBO er at det er en STREAMINGTJENESTE!

 

Jeg vil se episoden Mandags kveld, i FullHD og 5.1 lyd på TVn mens jeg spiser middag. Det kan jeg med en torrent, men det kan jeg ikke med HBO sin tjeneste :p

 

Sier meg enig i dette (blir dog ingen gromlyd med lydutstyret mitt), det beste hadde vært om episodene ble solgt enkeltvis i digitale filer søndags kveld/mandags morgen i HD-kvalitet, personlig ser jeg kun GOT av HBOs serier og ønsker ikke å betale skjorta når jeg kun vil se denne serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så episoden på HBO Nordic (kjempebra start på sesong 3 forresten) og det var nyss før jeg ga opp og lasta den ned fra piratbukta. Streaminga stoppa ofte, og den linja som man styrer tiden på klikker konstant, samt at det er lag (ikke pga nettlinja mi). Kvaliteten er OK når jeg tar på HD, men kunne sikkert ha vært litt bedre, selv om jeg klarer meg.

 

Samme gjelder forøvrig Vikings, sett 5 episoder på Nordic og får problemer hver gang. Dette er også en bra serie som dere som ikke har sett bør ta en titt på!

 

Positivt.

Da håper jeg vi snart er der hvor hele verden kan se innhold via betaling på internett samtidig som det har premiere i andre media som TV og Kino.

Når jeg kan laste ned den første kinofilmen sammen dag som den har premiere og se den i god 1080p kvalitet med god surround lyd, da skal jeg slå meg til ro med at vi har kommet et viktig steg videre ift. plattform for digital underholdning. Alternativt som med spill på Steam at man kan preloade filmen og ved premieretidspunktet kan man se den. Jeg håper vi kommer dit snart.

 

Enig med alt bortsett fra at det med kino, synes filmer burde gå litt på kino før de kommer til resten av folket. Men slik det er idag (4-6 måneder kinotid) er alt for lenge. 3 uker på kino tenker jeg hadde vært greit, før så å bli tilgjengelig for alt det andre.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Bestilte HBO abonnement for et par dager siden fordi jeg ønsket å se Game of Thrones lovlig, men.. jeg stusser over at de leverer en så dårlig tjeneste etter å ha brukt lang tid på den, og liksom skal forsøke å gi et alternativ til piratkopiering. Var nesten så jeg stoppa opp og lurte på om jeg bare skulle laste den ned istedenfor å se den gjennom HBO. Kvaliteten på nedlasta 720p materiale overgår HBO HD streaming i bøtter og spann! Det var så store komprimeringsartifakter i bilder med bevegelse at det hele så ut som gammel grøtete vcd-kvalitet til tider. Er ikke noe fornøyd med tjenesten, og godt mulig jeg ender opp med å laste ned HBO serier pga kvaliteten de leverer på tross for at jeg alt betaler for HBO Nordic. Ikke særlig imponert over nettsiden dems heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jeg enig i. Er selv i denne Netflix gruppen som rynker på nesa over HBO sin tjeneste. Ikke bare pågrunn av pris og betingelser, men også hvordan det hele er satt opp designmessig, kvalitet og innhold. Får de orden på dette, skriver jeg meg opp på HBO med engang, itillegg til å ha netflix :)

 

edit: Må forøvrig nevne også at jeg kanskje ville vært på kanten av å si opp netflix hvis det ikke var for at vi har tilgang til den amerikanske netflix, den hjelper veldig. Dårlig at den norske ikke har like mye og like bra innhold.

Enig her men selv Netflix synes jeg har blitt dårlig organisert siste 3-4 år. For en del år siden hadde jeg virtuelt Visa, virtuel adresse i USA og VPN mot USA og den gang var sidene deres vesentlig bedre organisert og det var lett å finne innhold som var interesant. Nå har det hele blitt redusert til noen udugelige rullatorer og et søk som kun er brukbart om man kjenner tittelen fra før av.

 

For meg er essensen med slike tjenester som det også er med spotify at det skal være gode muligheter for å oppdage annet interesant innhold man ellers ikke ville kommet over.

 

Bruker også Netflix igjen i dag men kun fordi jeg glemte å si opp testabb i tide i januar en gang (liker ikke disse "prøv men husk å si opp" greiene). Årsaken til at jeg fortsatt beholder Netflix inntil videre er at man kan logge seg på i USA med samme bruker (dog må fortsatt ha hidemyass eller vpn) samt at de har veldig mange gode dokumentarer som er det jeg ser mest på der.

 

For meg er Netflix blitt Docuflix. Hvis HBO er dårligere enn sidene til Netflix så blir det med testabbet om jeg så må ha ørten reminders dagen det skal sies opp.

 

 

Baguett:

Tanken er at jeg skal se kinofilmen ved å kjøpe billett på kinoens webside og så få tilgang til filmen via internett. De må gjerne ha første uke ekslusiv for lokalene men etter det åpne for streaming.

 

EDIT:

Etter å ha lest andres tilbakemeldinger om kvaliteten på HBO tjenesten så dropper jeg testabbet også denne runden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samme timen går vel neppe, flest mulig burde jo se den på tv så de kan selge den dyrt til tv så tv tjener på reklame?

 

Vi måtte vente 11 timer eller noe i norge? Uansett kjipt så jeg lastet den ned.

Men jeg kommer til å kjøpe de på bluray uansett så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Kanskje tilogmed betalingstjenesten deres for å kunne se det pånytt uten å være hjemme.

Lenke til kommentar

Er stort sett fornøyd med HBO og netflix, om jeg vil ha bedre kvalitet på bilde og lyd venter jeg jo til dette blir lansert på bluray. Altrenativet er å fortsette med filmkanalene enten til viasat i dag eller canal digital.

 

Det sier seg selv att for noen er nedlasting/P2P også et alternativ det vil nok aldri forsvinne helt, men seervaner endres. Spørsmålet er hva som skjer den dagen 4K er en realitet og hvilken hastigheter folk har å velge i.

 

Jeg har meninger om att streaming blir fremtiden

Lenke til kommentar

Har allerede Visat og CD parabolpakker og hatt det i 10 års tid men nå i sommer blir de sagt opp og jeg går for alt av komunikasjon og underholdning på fiber. Selv ser jeg ikke mye på TV annet enn få utvalgte ting men vi har hatt dette fordi familien ellers vil ha tilbudet. Det paradoksale er at selv det lille jeg ser er lettere tilgjengelig via alternative kilder enn via Viaplay, Canal digital Go, Parabol og alt annet av komersielle tjenester.

 

Når man får lyst til å se noe må man hele tiden følge med på når det kan bli tilgjengelig på en av de myriadene av tjenester man har (altfor mange) mens i alternativene er det helautomatikk med RSS feed og melding på telefonen med "??? er klart og venter" i den kvaliteten man ønsker som regel bare noen timer etter første sending.

 

Dette må bli bedre. Tjenestene har for dårlig funksjonalitet, tilgjengelighet på innhold og kvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Slapp av...det kommer mye bra i denne sesongen uten at jeg skal gå mer inn på det... :-) For min del var bok 3 en soleklar favoritt, og jeg håper de klarer å få det bra til på "lerretet" også. :)
Hvordan vil du si at sesong 1 og 2 på TV måler seg mot bok 1 og 2 da?

 

Vel, stort sett synes jeg de har klart det veldig bra. Noen detaljer får de selvfølgelig ikke med, sånn som f.eks. en flette med ei bjelle i på Khal Drogo, der hver flette er for hver mann han har drept. En annen sak er at i boken får man innblikk i tankegangen til hovedkarakterene, noe som vanskelig lar seg overføre til skjermen. Far/sønn forholdet mellom Tyrion og Tywin for eksempel. Og selvfølgelig en del andre ting. Uansett synes jeg GoT er en bra gjengivelse av Asoiaf. :)

Lenke til kommentar
Skulle ønske HBOs bekymringer om folk fikk god nok kvalitet også gjenspeilet seg i kvaliteten på streaming-tjenesten deres som jeg abonnerer på...

 

AtW

 

Joda, men nå hadde den premiere på lørdag i USA og jeg så den på HBO Nordic i går, 48 timer er riktignok en stund men vi snakker ikke uker, måneder og år heller. Målet er vel innen 24t, går den lørdag i USA og jeg kan se den søndag kveld holder det for meg. Tjenesten fungerte, det var ikke BluRay kvalitet men helt okay (med HD på) og 79kr/mnd er ikke så gæærnt. Folka bak er noen store tosker, men okay... vil heller ha TV over Internett enn tradisjonell TV så velger å støtte det. Men kommer ikke til å avinstallere torrent-klienten med det første, kanskje heller laste ned med god samvittighet. Streamingklienten har noen virkelig irriterende bugs hvis du går inn og ut av fullskjerm.

 

Disse sammen med andre lignende kommentarer har sådd litt tvil hos meg, men jeg kommer nok til å abonnere på HBO nordic uansett. Om kvaliteten ikke er der kommer jeg til å klage, og håper alle andre brukere også vil gjøre det (om det stemmer). Alternativet vil være å fortsette å abonnere men laste ned.

Lenke til kommentar

1 uke er for lenge

Skulle ikke være noe problem å lansere Serier og filmer på nøyaktig samme tidspunkt i hele verden

 

 

Man kan se på det på to måter:

 

- Dette er enkelt og i praksis alt en realitet (det meste er tilgjengelig nesten samtidig over alt via piratalternativet).

 

Men man kan også hevde dette er langt fra så enkelt:

 

- Sett bort fra noen milliarder i utgifter for å etablere det hele (ref kostnader Netflix har hatt i Europa og Sør-Amerika) og at man må gamble med etablert forretningsplan så.... :)

 

I praksis viser det seg å være svært vanskelig. Netflix er nærmest og har økonomisk vært ansett å være på kanten av stupet lenge. Men selv de er langt unna den "ultimate" strømmetjeneste hvor man har tilgang til en ferskvaredisk som har alt.

 

Men se på HBO og deres trøblete lansering i Skandinavia. De valgte å leie inn en underlevarandør (svensk selskap) til å lage tjenesten, i prosessen har de klart å ødelegge et bunnsolid merkevare blant flere. Nå løper geeksa rundt på Internet og kritiserer HBO ved hver anledning, der hvor det for litt over et halvt år siden var synonymt med gudestatus blant seriefrelste.

 

Dette er ikke enkelt og det er høyst risikofylt, hvor vi viser oss lite nådige over de selskapene som med egen lommebok som innsats våger å forsøke å ta et steg i riktig retning. Samtidig må bransjen forsøke å iverkestte en forretningsplan i en verden hvor folk tar det som en selvfølge at om noen har laget en TV-serie så skal man ha en eller annen gudegitt rett til å se den.

 

Forhåpenltigvis finner bransjen ut av det, slik at det blir enkelt å betale for å se Justified, Game of Thrones og andre kvalitetsserier uten å måtte vente :)

 

Joda, men nå hadde den premiere på lørdag i USA

 

Den hadde premiere søndag kveld amerikansk tid (natt til mandag norsk tid). Var tilgjengelig på HBO Nordic noen timer senere, ikke 48 timer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...