Gå til innhold

Påskebudskapsløs Tv meny


Anbefalte innlegg

Nå feirer man lang påske her i landet, med kyllinger, ski, påskekrim og alt det der.

 

Men hvor er det Kristne påskebudskap blitt av? Det er ikke mye snakk om det.

Ser på Tv programmene at det er vanlige serier og programmer hele veien. Før i tiden hadde

man filmer om de Kristne greiene. Bryting av brød, folk i kjortler mellom steiner knauser og ørken nedi Jerusalem og rundt der, og mye fint sånn.

Rolig og fint, men fin klassisk musikk eller sang.

 

Nå er det bare støy og rølp. Ikke at jeg er Kristelig sånn sett, men synes at det godt kan være mer anstendig kultur og holdning med hensyn til det Kristne påskebudskap. Bibelserier og filmer og seremonier. Kunne vært mer skikkelig. For hva skal vi med påskefeiring bare på tull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken dato døde Jesus på sa du?

 

Såvidt jeg vet er påske vårjevndøgn, men den jødiske versjonen som følger månesyklusen, som kristendommen valgte å legge feiringen av Jesus dødsstraff for blasfemi oppå.

 

Tradisjonelt er vårjevndøgn en feiring av nytt liv, varme, seksualitet og at vinteren er over og at vi går mot sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, men jeg synes det er unødvendig å fylle vårens tid og påsken med kristentull og umoralske bibelske fortellinger. VI kan heller kose oss med familie, underholdning og god mat. Slik vi alltid har gjort, lenge før jesus ble født.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fremmed for meg aa etterlyse mer religioes propaganda paa TV, men det kunne vaert en ide med flere dokumentarer som tar for seg bakgrunnen for at vi feirer paaske som vi gjoer; bla.a. debatten rundt dateringen av og historisiteten av korsfestelsen, gjenoppstandelsen osv., men ogsaa hvordan andre elementer kom inn, som egg og paaskeharer, samt hvordan dette skiller seg fra paaskefeiringen mange andre steder, der fokuset paa bibelhistorien er sterkere.

 

Jeg tror derimot ikke vi trenger mer av dette:

 

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Det er fremmed for meg aa etterlyse mer religioes propaganda paa TV, men det kunne vaert en ide med flere dokumentarer som tar for seg bakgrunnen for at vi feirer paaske som vi gjoer; bla.a. debatten rundt dateringen av og historisiteten av korsfestelsen, gjenoppstandelsen osv., men ogsaa hvordan andre elementer kom inn, som egg og paaskeharer, samt hvordan dette skiller seg fra paaskefeiringen mange andre steder, der fokuset paa bibelhistorien er sterkere.

 

Grunnen til at vi feirer påske (eller Easter som det heter) har meget lite med jesus å gjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til trådstarter, skaff deg TV-kanalen Visjon Norge.

 

Hvis du vil at absolutt alle TV-kanaler skal være kristendomsfikserte, så lider du av megalomani.

 

Nei det sier jeg ikke. Men jeg synes statskanalen NRK i en Kristen nasjon, burde være sitt ansvar litt mer bevisst og legge en Påskebudskapsprofilert meny til grunn på disse dagene. Ikke hele tiden, men på en fornuftig måte. Man trenger ikke lenger tilbake enn til 80 tallet, så var det slik. Det var normalt å ha hvertfall en Bibelsk stor miniserie e.l. og et par relaterte programmer gående på ettermiddagen. Nå er der ingenting.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha asiatisk religøs propaganda på tv så kan du i det minste reise til asia istedenfor å forvente å se det på tv i nord-vest europa. Reis til israel for eksempel, så kan du se på tv der istedenfor å tvinge alle her til å se din religion på tv.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Norge er ikke en kristen nasjon. Statskirken ble til og med avviklet i fjor.

 

En burde stusse over hvordan det skjedde. Nærmest i stille bak vår rygg, uten å spørre folket i det hele tatt. Skremmende.

 

Men alt stemmer jo med Bibelen om de siste tider. Folket skal vende seg bort Kristendommen og hedenskapen overta. Helt i tråd med budskapet. Det burde ringe en liten bjelle kanskje.

Vi har ikke vondt av å høre et bibelord og to i Påsken, tvert i mot. Det gjør bra det.

Lenke til kommentar

En burde stusse over hvordan det skjedde. Nærmest i stille bak vår rygg, uten å spørre folket i det hele tatt. Skremmende.

 

Men alt stemmer jo med Bibelen om de siste tider. Folket skal vende seg bort Kristendommen og hedenskapen overta. Helt i tråd med budskapet. Det burde ringe en liten bjelle kanskje.

Vi har ikke vondt av å høre et bibelord og to i Påsken, tvert i mot. Det gjør bra det.

 

Ja, vi husker godt Ragnarok som kom da Åsatroen sakket akterut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjedde ikke stille bak min rygg. Skjedde det stille bak din rygg?

 

Hver eneste dag hvert eneste år kan man høre gnålet, gnålet om at nå, akkurat nå er endetiden nær! Akkurat slik det står om i bibelen. Hvert eneste år i 2000 år har blitt utropt som "det siste år". Og hvert eneste år har det vist seg at de kristne skrullingene tok feil. Og de fortsetter å ta feil helt fram til den tiden menneskeheten dør ut uavhengig av hva som står i bibelen.

 

For bibelen er jo enten skrevet så diffust at det kan tolkes til å passe alle mulige historiske hendelser eller så er det som står der direkte feil.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Den dagen store deler av Norges befolkning ikke lengre kan svare på hva den kristne påsken handler om må selvsagt NRK ta ansvar og ta en oppfriskning av påskebudskapet.

 

Men all den tid vi alle vet at det handler om Jesu død og oppstandelse så er det jo ikke noe behov for folkeopplysning. Da er spørsmålet hvor mye kristen forkynnelse NRK skal dytte på folk. Der synes jeg NRK gjør helt rett og la etterspørselen styre. Folk vil ha dårlig britisk krim og da får de det.

 

De som er kristne får fremdeles sitt. På søndag er det livesending fra en gudstjeneste og andre kanaler sender også. De vil helt sikkert også sende litt selvpisking og korsfestelser fra filippinene, litt fra Jerusalem og fra korsvandring i Oslo der kirka får lov å si hva påska betyr for dem.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Men jeg synes statskanalen NRK i en Kristen nasjon, burde være sitt ansvar litt mer bevisst og legge en Påskebudskapsprofilert meny til grunn på disse dagene.

Kristen nasjon? Hva baserer du det på? Det at det finnes mange kristne her til lands? Det finnes mange buddhister og muslimer her til lands også, men jeg ser ikke at statskanalen dedikerer en vesentlig stor del av sendetiden sin til de religionene under sine respektive høytider.

 

Når kristne velger å klage på at det ikke er nok kristendomsrelaterte TV-programmer i påsken, så må en nesten undre hvordan kristne som levde før oppfinnelsen av fjernsyn, overhode klarte seg.

Lenke til kommentar

Trist at man ikke har noe om påskebudskapet...

 

http://www.youtube.com/watch?v=X_mJgVwQ3Qw

 

http://www.youtube.com/watch?v=jKBkUhatFJ8

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ps_D3O3sqMc

 

 

Til kommentaren om at kristne greide seg uten TV før: Selvsagt gjorde de det, men når man først har en TV og man har data, er det ikke så lett å avholde lange andakter. Respekten for foreldrene er vel også synkende, så også av den grunn er det vanskelig å holde lengre andakter for den oppvoksende slekt.

Det kreves i dag at man har TV og data, ellers vil det vel bli betraktet som barnemishandling i seg selv, å isolere dem fra teknologien.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Respekt for foreldre er stor, derfor ønsker vi ikke plage noen med uønsket propaganda for asiatiske religioner.

 

Er det virkelig så viktig for dere å spre islam via tv?

 

Fargefjernsyn blir jo av mange monoteister sett på som djevelens verk og noen har forbud mot det.

 

Trist at voksne mennesker idag er så kunnskapsløse eller er hjernevasket så sterkt at de tror "påskebudskapet" har noe med sin religion å gjøre. Tro om igjen!

 

Påskebudskapet blir hvertfall oppholdt hvis man vil dra på konsert i Oslo. Der spiller Deicide live.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Fargefjernsyn blir jo av mange monoteister sett på som djevelens verk og noen har forbud mot det.

 

De ser på svart-hvitt i stedet?

 

Trist at voksne mennesker idag er så kunnskapsløse eller er hjernevasket så sterkt at de tror "påskebudskapet" har noe med sin religion å gjøre. Tro om igjen!

 

Vel, ordet påske er beslektet med den israelittiske høytiden pesach, og det engelske ordet passover.

Hvis du har litt greie på GT, vet du at det stod om livet for de førstefødte. Israelittene fikk dermed beskjed om å stryke blodet fra påskelammet på dørstolpene sine, slik at de ikke skulle bli rammet av katastrofen.

 

Da kalte Moses sammen alle de eldste i Israel og sa til dem: «Gå og hent småfe til familiene deres og slakt påskelammet! 22 Så skal dere ta en isopkvast, dyppe den i blodet i skålen og stryke noe av blodet fra skålen på bjelken over døren og på de to dørstolpene. Ingen av dere må gå ut gjennom døren til huset sitt før om morgenen. 23 For Herren skal dra gjennom landet for å slå egypterne. Og når han ser blodet på bjelken og de to dørstolpene, skal han gå forbi døren og ikke la ødeleggeren slippe inn i huset for å slå dere. 24 Dette skal dere holde, og det skal være en evig ordning for deg og dine etterkommere. 25 Når dere så kommer inn i det landet Herren har lovet å gi dere, skal dere holde denne skikken ved lag. 26 Og når barna deres spør: Hva er dette for en skikk? 27 skal dere svare: Det er påskeoffer for Herren fordi han gikk forbi israelittenes hus i Egypt da han slo egypterne, men sparte husene våre.» Da bøyde folket seg til jorden og tilba. 28 Så gikk israelittene bort og gjorde dette. Det Herren hadde gitt Moses og Aron påbud om, det gjorde de.

 

Da Jesus var kommet til jorden og tida var kommet for å fullføre oppdraget, var det påske. Det var ikke tilfeldig.

JESU LIDELSE OG DØD

Sammensvergelse mot Jesus

14 Det var nå bare to dager igjen til påske og de usyrede brøds høytid. Overprestene og de skriftlærde prøvde å finne ut hvordan de kunne gripe ham med list og få ham drept. 2 «Men ikke under høytiden», sa de, «ellers blir det uro i folket.»

 

Det siste måltidet

12 På den første dagen i de usyrede brøds høytid, da påskelammet ble slaktet, spurte disiplene ham: «Hvor vil du vi skal gå og gjøre i stand så du kan holde påskemåltid?» 13 Da sendte han to av disiplene sine av sted og sa til dem: «Gå inn i byen! Der vil en mann som bærer en vannkrukke, møte dere. Følg etter ham, 14 og der han går inn, skal dere si til eieren av huset: ‘Mesteren spør: Hvor er rommet der jeg kan holde påskemåltid med disiplene mine?’ 15 Da skal han vise dere et stort rom ovenpå, gjort ferdig med tepper og puter. Der skal dere stelle i stand for oss.» 16 Disiplene gikk da av sted og kom inn i byen. De fant det slik som han hadde sagt, og de gjorde i stand påskemåltidet.

 

"Det siste måltidet" med disiplene eller "Last Supper" blir altså omtalt som en del av det påskemåltidet som ellers ble arrangert i Jerusalem.

Her ser man jo symbolikken i at et påskelam ble ofret i Det Gamle Testamentet, og at blodet fra det reddet israelittene. Og at Jesus dermed blir et offerlam, et påskelam i Det Nye Testamentet og lager en ny pakt.

Lenke til kommentar

Først skal kristne forby alle andre religioner, drepe dem som nekter å tro på jesus, og så skal de klage hvis de ikke får plage hele landet med å spre sin propaganda på tv?

 

Reis til asia hvis dere vil se asiatisk religion på tv. Og hvis dere slutter å plage andre så kanskje kirkene deres får stå ifred også.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett ikke mulig å drepe alle som ikke vil tro på Jesus. Og husk at da en romersk soldat fikk øret sitt hugget av, tok Jesus øret på plass igjen og helbredet det :)

Jesus ville ikke være noen krigerkonge som kjempet med sverd. Derimot blir det sagt at Guds ord er skarpt som et tveegget sverd.

 

Er vel ikke unaturlig om noen savner "Det gamle NRK", med gammeldans og bibelske programmer.

Lenke til kommentar
når man først har en TV og man har data, er det ikke så lett å avholde lange andakter.
Dette annser jeg kun som ren og skjær latskap. At et voksent menneske har blitt så avhengig av fjernsyn, at det trenger fjernsynsprogrammer for å ta del i religiøse feiringer har jeg ingen forståelse for. Fjernsyn med faste sendinger har eksistert i drøyt 60 år, mens den kristne påsken har eksistert i nesten 1700 år. Hvis en voksen kristen person ikke gidder å dra til kirken, så er det fra mitt synspunkt latskap eller manglende interesse som er problemet, ikke teknologi.

 

Jeg er like glad i teknologi som folk flest, men jeg ser ikke hvordan det er et reelt hinder for å utføre ritualer og lese hellige skrifter. Det at problemet skal være så utbredt at selveste statskanalen må delegere vesentlig mye sendetid er absurd.

 

Er det andre religioner som har blitt «handikappede» på grunn av teknologi? Eller er det slik at det kun er kristne som er avhengige av fjernsynsprogrammer?

 

Det kreves i dag at man har TV og data, ellers vil det vel bli betraktet som barnemishandling i seg selv, å isolere dem fra teknologien.

At det er på grunn av barn, forandrer absolutt alt!

 

Barn konverterer ikke til religioner, de blir indoktrinert.

Så klart er det vanskelig for barn å være interessert i lange andakter, for det er jo tross alt noe som er tvunget på dem. Jeg forstår at film gjør det lettere å tvinge religion på barn, men det er ikke noe som jeg klarer å respektere.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...