Gå til innhold

Hvorfor kaller vi de som bor i USA for amerikanere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bli president i USA må du først og fremst være født i USA! Ingen som har flyttet til landet kan bli president da det strider med grunnloven. Men hva har egentlig dette med trådens tema å gjøre?

 

Det er ikke poenget, vi snakker om navn og hvorforvi kaller amerikanere amerikanere eller i mitt tilfelle hvorfor jeg kaller meg selv american

 

Poenget var at det vi kaller folk betyr noe viktig Ja, det ligger noe utenfor temaet, men jeg håper du forstår poenget mitt likevel

 

Du har det rett grunnloven sier at presidenten må bli født i USA men USA kan bety militærbaser utenfor grensene. En annen ting du kanskje ikke vet, unntagelsen var også at grunnloven sier også at først generasjon amerikaner(de som bodde i USA da grunnloven ble skrevet) trengte ikke å bli født i USA å bli president. Alexander Hamilton, som ble født i en karibiske øy kunne ha blitt president for eksempel.

Lenke til kommentar

Den første som svarte hadde et godt svar, nemlig at USA betyr United States of America.

 

Men en del begreper som stammer fra imperialismen, har oppstått i rot og kaos og tilfeldigheter.

For eksempel, hvorfor kaller vi ikke sør-amerikanerne for bare "amerikanere"?

Nei, fordi USA har fått eneretten på begrepet amerikanere.

Og hvorfor kaller man ikke innvånerne i USA for nord-amerikanere?

Fordi det bare er slik.

Og hvem bor i tilfelle i Canada og Alaska? Nord-nord-amerikanere?

 

Jeg stiller meg bak at navnet "Amerika" er en oppkalling etter den italienske oppdageren Amerigo. Men det er selvsagt et stort antall steder innenfor Amerika som har indianske navn, og vi bruker hver dag ord av indiansk opprinnelse. (Tomat for eksempel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...