Gå til innhold

Hvorfor kaller vi de som bor i USA for amerikanere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Historie og historie fru blom. Der er en vits.

 

Forøvrig, man kan ikke si at å kalle dem amerikanere er grunnen til forvirringen. Selv velger jeg å skylde på utdanning, dårlig geografikunnskaper.

En god historie er ytterst sjelden sann. Bare spør "amerikanerne", de er eksperter på å lage gode historier - særlig i filmindustrien og politikken.
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ikke vi nordmenn som har bestemt at de skal hete amerikanere. Norge har lydig godtatt det som USA har valgt som navn.

I ettertid har dette gitt opphav til litt forvirring om hva som er Sør-Amerika, mange i USA vil i dag oppfatte dette som sør i USA.

Mankan til vrøvel! Sitat: "Norge har lydig godtatt". Norge (og alle andre land) har da ikke noe med hva en annen selvstendig stat kaller seg! Likeså hadde USA måttet godta en navnendring her i landet, hvis vi ønsket det!

 

Det er bare du, som er forvirret over de forskjellige begrepene på det Amerikanske kontinetet og andre som kan lite geografi. Å blande inn politikk og det som en stormakt betrakter, som "sin bakgård" er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Mankan til vrøvel! Sitat: "Norge har lydig godtatt". Norge (og alle andre land) har da ikke noe med hva en annen selvstendig stat kaller seg! Likeså hadde USA måttet godta en navnendring her i landet, hvis vi ønsket det!

 

Det er bare du, som er forvirret over de forskjellige begrepene på det Amerikanske kontinetet og andre som kan lite geografi. Å blande inn politikk og det som en stormakt betrakter, som "sin bakgård" er noe helt annet.

Det er mulig jeg har formulert meg litt uklart. Du har også rett i at Norge ikke har noe med hva en selvstendig stat kaller seg.

Jeg vet godt hva som er Sør-Amerika og er slett ikke forvirret over begrepene, men ironiserte noe over at mange i USA knapt vet noe om hvor det er. I så måte har du rett i at jeg gjør noe annet, nemlig blander inn stormaktspolitikk. Det å ta navnet til hele verdensdelen og samtidig betrakte resten som sin bakgård henger nok sammen.

Du trenger ikke svare.

Lenke til kommentar

Det å ta navnet til hele verdensdelen og samtidig betrakte resten som sin bakgård henger nok sammen.

Du trenger ikke svare.

Det er vel ikke noe bevis, at det er folk i USA, som har funnet på navnet amerikanere. Uten å ha sjekket, er det trolig europerere, som først begynte å bruke navnet. Så å beskylle USA for dette, er ette min mening skittkasting.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det er gale, hva med oss som har knabbet navnet til alle nord for ekvator?

Nordmenn

 

Til hans forsvar er vi internasjonalt kjent som norwegians/noruegos, eller "nordveierne" siden vi bor langs veien mot nord.

 

Det blir forsåvidt det samme å kalle en amerikaner for en amerikaner, som det er å kalle en europeer for en europeer. Det sier ikke så mye når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke noe bevis, at det er folk i USA, som har funnet på navnet amerikanere. Uten å ha sjekket, er det trolig europerere, som først begynte å bruke navnet. Så å beskylle USA for dette, er ette min mening skittkasting.

 

USA er det eneste land i Sør, Mellom eller Nord Amerika som har Amerika i sitt navn. Den forkortelsen ble helt naturlig og hendte lenge før anti-amerikanisme ble populær i Europa.

 

Jeg vet også at det er vanskelig å forstår hvorfor amerikanere er mindre intersert i europeisk geografi enn europeerne men jeg reiser 5000 km imorgen innenfor USA grenser, noe som er umulig i europe

Lenke til kommentar

USA er det eneste land i Sør, Mellom eller Nord Amerika som har Amerika i sitt navn. Den forkortelsen ble helt naturlig og hendte lenge før anti-amerikanisme ble populær i Europa.

 

Jeg vet også at det er vanskelig å forstår hvorfor amerikanere er mindre intersert i europeisk geografi enn europeerne men jeg reiser 5000 km imorgen innenfor USA grenser, noe som er umulig i europe

Jeg er vel ening med deg, men kommer med noen kommentarer.

 

At folk fra USA blir kalt for amerikanere, vet de fleste. De vet også at dette "kallenavnet" trolig ble gitt lenge før europere bosatte seg der. Da ser jeg bort fre utbytting, fra først og fremst spanjolene. Da Columbus kom til det amerikanse kontigent, trodde han at han var kommet til India og ga inbyggerene for Indios. Ført på et senere tidspunkt (0 - 250 år), ble det oppdaget at det amerikanske kontigent ikke var India. Og en funderte på hvilket folkeslag som bodde der. Og navnet på innbyggerene har jeg beskrevt tidligere.

 

USA er ikke det eneste landet i veden, hvor innbyggerene kan lite geografi på makro nivå. Kan nevne at da jeg som ung sjømann kom til London i 1967, visste de ferreste hvor Norge var. Hovedsakelig sjauere, men også folk på byen, eller i forettningene. Sjauerene kjente godt til navn som stod nederst på "hekken" (bak) på norske skip. Og det var stedsnavn (registreringshavn) som; Oslo, Sandefjord, Kristiansand, Bergen, men ikke hvilket land disse skipene kom fra. Noen hadde hørt om Skandinavia, Norge, Kjøbenhavn, men det var en sammenblanding og ikke noe entydig kunskap. Dermed oppsto historier som, "Norge var hovedstad, i Danmark", o.l.

 

Jeg har fartet verden rundt mange ganger, i mange år og forundert meg litt over dette i begynnelsen. Norge var tross alt et naboland og det lå i samme del av Europa. Men som et eksempel, så kunne det engelske folk ganske mye om sine kolonier og tidligere kolonier, samt en del om de viktige land i verden. Mer enn mange av oss. Så det er kanskje naturlig, at de lærte mest om egne områder og mindere om litt "uviktige" land. Så i første rekke de store tidligere kolonimaktene og dernest tidligere og nåværende stormakter, kan kanskje ikke så mye om den verden, de ikke har hatt "store" interesser. Og når du nevner USA, så er det meget stort, i europeisk målestokk og de kan nok en god del om eget territorium.

Lenke til kommentar

Bor du i et lite land blir du lettere påvirket av andre land, særlig mektige land med globale innflytelse og du blir naturlig bedre kjent med land utenfor dine grenser. Europeerne vet mye mer om USA enn omvendt fordi det finnes ingen europeisk land med like stor økonomisk og politiske innflytelse som USA

 

Det finnes ingen lignende symbol som Mcdonalds i USA fra Europa for eksempel. Vi leser mye mindre nyheter om Europa og bare noen få kan snakke flytende europeiske språk, fordi det er minsre nødvendig enn for dere. Faktum at jeg kan litt norsk hjelper meg lite og jeg kjenner ingen amerikaner som jeg får prate norsk med. Nordmenn må lære engelsk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor du i et lite land blir du lettere påvirket av andre land, særlig mektige land med globale innflytelse og du blir naturlig bedre kjent med land utenfor dine grenser. Europeerne vet mye mer om USA enn omvendt fordi det finnes ingen europeisk land med like stor økonomisk og politiske innflytelse som USA

 

Det finnes ingen lignende symbol som Mcdonalds i USA fra Europa for eksempel. Vi leser mye mindre nyheter om Europa og bare noen få kan snakke flytende europeiske språk, fordi det er minsre nødvendig enn for dere. Faktum at jeg kan litt norsk hjelper meg lite og jeg kjenner ingen amerikaner som jeg får prate norsk med. Nordmenn må lære engelsk

Det du skriver er nok også en, av flere faktorer, som påvirker geografi kunskapene våre! Personlig så tror jeg de viktigste grunnene er de jeg kort fortalte om over. Men, det er min mening. :)

 

Ditt eksempel om MacDonalds, eller Coca Cola, Microsoft, o.l., er nok ikke viktigste årsak til at nordmenn kan relativt mye om usa og verden. I første rekke de land, som vi har handel med og er av betydning for nordmenn/Norge. Gennerelt så er ikke norsk skoleundom like god på stater i østen/afrika, som de er på vestlige land.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi kaller amerikanerne for amerikanere, fordi de selv kaller seg det, og har gjort det fra (anslagsvis) femti år efter "Mayflower"s ankomst...

 

Jeg vil tro at uttrykket opprinnelig var "American English" for å skille de fra englendere som kom fra det opphavelige england, men uansett var det altså kolonistene selv som begynte med dette, og helt naturlig fortsatte med det efter at de hadde oppnådd uavhengighet.

 

En annen faktor i dette, er selvfølgelig også at ingen andre grupperinger der borte er kjent for å ha kallet seg amerikanere. Man fikk efterhvert betegnelser som bolivianere, mexicanere, chilenere, etc - men jeg har altså aldri hørt om at noen andre kalte seg amerikanere.

Lenke til kommentar

Vi kaller amerikanerne for amerikanere, fordi de selv kaller seg det, og har gjort det fra (anslagsvis) femti år efter "Mayflower"s ankomst...

 

Jeg vil tro at uttrykket opprinnelig var "American English" for å skille de fra englendere som kom fra det opphavelige england, men uansett var det altså kolonistene selv som begynte med dette, og helt naturlig fortsatte med det efter at de hadde oppnådd uavhengighet.

Dette er tull! Les mine tidligere innlegg, bl.a. no 13 og 19.

 

Navnet stammer fra urinnvånerene, som man tror vandret over isen i Beringstredet.

Lenke til kommentar

Dette er tull! Les mine tidligere innlegg, bl.a. no 13 og 19.

 

Navnet stammer fra urinnvånerene, som man tror vandret over isen i Beringstredet.

 

The word "America" comes from "Amerigo Vespucci" not ancient indigenous peoples.

 

Her forklarer professoren-

 

Vespucci not only explored unknown regions but also invented a system of computing exact longitude and arrived at a figure computing the earth's equational circumference only fifty miles short of the correct measurement. It was, however, not his many solid accomplishments but an apparent error made by a group of scholars living in St. Dié, near Strasbourg, France, in the mountains of Lorraine, then part of Germany, that led America to be named (ostensibly) after him; and this is largely why his reputation has suffered. His published letters had fallen into the hands of these German scholars, among whom was the young cartographer Martin Waldseemüller. Inspired to publish a new geography that would embrace the New World, the group collectively authored a revision of Ptolemy, which included a Latin translation of Vespucci's purported letter to Soderini, as well as a new map of the world drawn by Waldseemüller. In their resulting Cosmographiae Introductio, printed on April 25, 1507, appear these famous words (as translated from the original Latin; see below) written most likely by one of the two poet-scholars involved in the project: "But now these parts [Europe, Asia and Africa, the three continents of the Ptolemaic geography] have been extensively explored and a fourth part has been discovered by Americus Vespuccius [a Latin form of Vespucci's name], as will be seen in the appendix: I do not see what right any one would have to object to calling this part after Americus, who discovered it and who is a man of intelligence, [and so to name it] Amerige, that is, the Land of Americus, or America: since both Europa and Asia got their names from women" (see John W. Hessler's quincentennial edition of the Cosmographiae Introductio).

 

http://www.uhmc.sunysb.edu/surgery/america.html

Lenke til kommentar

Man kan alltids lure på hvorfor det ble slik fra begynnelsen av. Men nå er vi i år 2013 og har i årevis kalt dem som bor i USA for amerikanere. Mange kaller også USA for Amerika selv om Amerika er en verdensdel bestående av både Nord-Amerika og Sør-Amerika. "Amerikansk president" feks. forbindes alltid med USAs president selv om USA ikke er det eneste landet i verdensdelen Amerika som har president.

 

Nå som det er så inngrodd vil det være latterlig å begynne å kalle USAs befolkning for feks. USAere istedenfor amerikanere. Like latterlig (og nærmest umulig) som å slutte å forbinde Amerika med USA.

Lenke til kommentar

Man kan alltids lure på hvorfor det ble slik fra begynnelsen av. Men nå er vi i år 2013 og har i årevis kalt dem som bor i USA for amerikanere. Mange kaller også USA for Amerika selv om Amerika er en verdensdel bestående av både Nord-Amerika og Sør-Amerika. "Amerikansk president" feks. forbindes alltid med USAs president selv om USA ikke er det eneste landet i verdensdelen Amerika som har president.

 

Nå som det er så inngrodd vil det være latterlig å begynne å kalle USAs befolkning for feks. USAere istedenfor amerikanere. Like latterlig (og nærmest umulig) som å slutte å forbinde Amerika med USA.

 

Dere kaller Obama for amerikas president samtidig som dere kaller innvandrerbarn for innvandrere. Tror du Obama ville blitt valget president hvis han ble kjent som den første Kenyansk presidenten til USA istedenfor først ogfremst en amerikaner?

 

Announcing. The Kenyan President of the United States of America!!!!!

Lenke til kommentar

Obama er født på Hawaii så han er ingen innvandrer til USA selv om familien hans kommer fra Kenya. Og hva har egentlig innvandrerbarn med dette å gjøre? Og ja, Obama er USAs president og siden USA nærmest er synonymt med Amerika vil mange kalle ham "den amerikanske presidenten".

 

Du har rett, amerikaner akseptere innvandrerbarn som ekte amerikaner, noe som ikke gjøres i Europa tredje generasjon Pakistanere blir alltid pakistanere med norsk pass, aldri nordmenn og aldri valgt som dine ledere. Så lenge dere ikke forandrer dette så har du integrering problemer og oakistansk nordmenn får aldri full deltagelse i norsk samfunn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...