Gå til innhold

Fremdeles håp for Panasonics plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr med andre ord at din 9. generasjons Kuro fra 2008 er fremdeles paa hoyde med verdens beste TVer

 

Det fordrer at en Kuro fra 2008 er like god i 2013 som den var i 2008. Da jeg kjøpte plasma, var en av betenkelighetene mine at plasma endrer egenskaper over tid, og ganske raskt også. Lenke: CNET test på nyere TV'er fra Panasonic og Samsung etter bare ett år: http://news.cnet.com...jor-issues-yet/

 

En Kuro fra 2008 var bedre i 2008 enn i 2013. Hvis den fortsatt er like god som Panasonic etter 5 år, har ikke Panasonic tatt igjen Panasonic. En av disse påstandene må da være feil.

 

Mener å huske at Panasonic forøvrig hadde noen klager for et par år siden pga. de endret egenskapene over tid med vilje for å motvirke aldringen, med mindre heldig resultat (dårligere sortnivå på relativt kort tid). Dette påsto de at var fikset da neste modell kom på markedet, men siden ingen hadde hatt disse skjermene lenge nok da jeg leste om det, vet jeg ikke om fiksen virket...

 

Forøvrig ser vel de grafene i lenken over mindre hyggelig ut for meg som Samsung-eier, enn for Panasonic-eiere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nu skal jeg gi deg fordeler og ulemper plasma.

 

Fordeler:

- kanskje bedre bilde enn LED.

 

Ulemper:

- veier mye

-stor ramme

-må stå oppreist ved transport

-bruker mye strøm

-glass skjerm, lett å knuse

-irriterende støy/lyd når den er på

-innbrenning, ubrukelig til pc og spillkonsoll, enn jeg kjenner fikk innbrenning på plasma sin og da kun på tv bruk! Aldri mere plasma sa han til meg!

-responstid? Tull! LED tv har like bra responstid som plasma!

 

Med så mange ulemper så velger jeg LED foran plasma! I tillegg di jeg kjenner som har hatt plasma, vil ikke ha det igjen. Di har kjøpt LED tv!

 

Dette er jo bare piss! De beste lcd-panelene i dag har vel rundt ~2ms responstid, mens plasma har <1ns i den grad det er sammenlignbart. Det er faktisk, bokstavelig talt, mer enn 1000 ganger bedre. At plasma er ubrukelig til TV og spillkonsoll er også tull. Jeg har hatt plasma siden 2006 og ikke hatt andre signalkilder enn en HTPC. Selv TV-signalene tar jeg inn via FireDTV-tuner i PCen. Jeg har hatt støy tidligere i både LCD og plasma-skjermer jeg har hatt. Dette er ikke uvanlig men er så vidt jeg ikke knyttet til panelet på noen måte. Jeg har tidligere jobbet på et TV-verksted og har sett mange, både LCD og Plasma-TVer med dette problemet. Jeg har imidlertid til gode å se at dette har blitt løst ved å bytte panel. Slik støy kommer som oftest fra mindre elektroniske komponenter på hovedkort/andre kretskort.

 

De andre påstandene dine er kombinasjon av fordommer/smak og behag, og ikke absolutte sannheter. Siden TV-en min henger på veggen og ikke bæres så mye med rundt har det lite for meg å si om den veier 13kg eller 18kg. Min ST50 har nok litt tykkere ramme enn en Samsung Series-9, den er fortsatt smal nok til at den på ingen måte plager meg. Siden TV-bruken min, selv med noen timer i snitt pr. dag., ikke kommer seg på over 100KWh i løpet av et kvartal er ikke strømforbruket noe stort problem heller. Dersom 5 vs 15 kroner/mnd i strømutgifter var en big deal for meg, burde jeg sannsynligvis brukt pengene min på helt andre ting enn å kjøpe ny TV.

 

Og apropos "gammel dritteknologi", det første LCD-panelet ble produsert mer enn ti år før første plasma-panel(1972 vs 1983). Den første lysdioden(LED) kom på markedet i 1962. Hva var det du sa var gammel teknologi?

Endret av Judaz
Lenke til kommentar

På tide at plasma tv går i grava si. Gammel dritt teknologi!

 

Tja, delvis enig kan jeg si at jeg er, men det er et jævla stort men her: Plasma-TVer har fortsatt best bildekvalitet sammenliknet med noen andre TVer til en pris folk kan leve med. OLED er foreløpig altfor dyrt og uaktuelt for de fleste. Dog gjenstår det å se om OLED til slutt faktisk blir et bedre alternativ. Ingen LCD-LED-TVer som har god nok kvalitet enda i hvert fall, men de bruker svært lite strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...