Gå til innhold

- Neste iPhone blir en mindre oppdatering


Anbefalte innlegg

 

Vell, Samsung S3, slik dem fremstår for meg, er en plastleke. Bakdekslet er i tynn plast. Bokstavene er også plast, og limt på. Det er ikke brukt noen ekslusive materialer, og alt er egentlig en stor sprøytestøpt billig telefon med kraftig hardware.

 

Hvordan er glass mer eksklusivt enn polycarbonate?

Iphones fremstår for meg som en overhypet n95 med touch og en tung lettknuselig body pakket rundt dårlig HW.

 

Du kan utnytte fronten så mye du vil, men faktum er at du fremdeles må ta hensyn til brukerens korte fingre. Altså vil det i stor grad være umulig for en bruker å benytte seg av "up" knappen når telefonen holdes i en hånd, da tommelen ikke er lang nok til å nå opp dit. Dette begynner å bli problematisk selv på den mye mindre iPhone 5.

 

Okay? Går veldig fint på sgs2, sgs3 og lumia 920, og jeg har veldig små hender.

Jeg kan lett bruke alle de mobilene med en hånd, men er absolutt sjelden jeg har behov for det.

Det at man skal kunne gjøre alt med en hånd på en mobil er en arbitrary restriction å sette på en mobil.

 

 

Smakssaken er vell heller om man vil ha iOS eller Android. Siden Android ikke har noen high-end telefoner med små skjermer. Den minste jeg vet om er vell Sony sin på 4,2(?) tommer?. Det blir vanskelig å sammenligne når man ikke har et reelt alternativ. Jeg tror mange ville valgt en mindre telefon dersom det var et alternativ. Feks en 4" Nexus med stock Android.

 

Mulig. De kan såklart kjøpe mange tlf med skjermer på eller under 4". Men alle mobiler med så liten skjerm har underlegen HW ift en mobil som SGS4 som har større kropp men og mye bedre skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat:

"Vell, Samsung S3, slik dem fremstår for meg, er en plastleke. Bakdekslet er i tynn plast. Bokstavene er også plast, og limt på. Det er ikke brukt noen ekslusive materialer, og alt er egentlig en stor sprøytestøpt billig telefon med kraftig hardware."

 

Morsom digress: Zepticon og jeg dro i krigen. Zepticon hadde på seg sin skuddsikre vest av aluminium, mens jeg brukte plast (kevlar).

Zepticon brukte hele turen hjem på å si au.

-Sann historie

Endret av gammalerik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

S4 ser mere voksen ut enn S3, ingen tvil der egentlig. Men jeg mener fortsatt HTC knuser Samsung når det kommer til design på sine telefoner. Den nye HTC One må være en av de lekreste smarttelefonene jeg har sett de siste årene ihvertfall :)

 

Veldig synd at de legger så langt bak Samsung og Apple når det kommer til salgstall og popularitet egentlig.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Verdens mest brukte håndvåpen (Glock) består for det meste av polycarbonate. Dette blir sett på som det mest robuste som er for dens bruk. Mer og mer polycarbonate tas også i bruk på rifler.

 

Altså et MEGET bra materiale for mobiler også. Den som sier dette er et mindre godt materiale, må undersøke mer, før han selv møter seg kraftig i døren.

Endret av Open-Source
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt klart er den tøff den og, men jeg vil heller ha en bedre mobil enn at den ser en promille bedre ut.

 

Syntes s4 ser bedre ut, men det er kanskje bare meg. Det er mest sannsynligvis pga hvor mye av fronten faktisk er skjerm.

Men så er jeg fan av den type design som er i Minority Report :p .

Lenke til kommentar

Seriøst, har du veldig små fingre?

 

Ikke ta han seriøst. Det er et troll. Han mener at 5" skjermer bare er en mote, og vil gå bort snart. Han mener og at visningsopplevelse på smartmobiler ikke har noe å si(selv om 9/10 forumbrukere ikke deler hans mening), for det er bare drit på 4 og 5". Etter hans mening heller ikke noen plass å holde tommlene på en S4 i landscape. På den måten han ytrer seg på, virker det heller ikke ut som det er mulig å bruke S3 med en hand, selv om jenter gjør det hele tiden. Skjønner ikke helt logikken. Det er som om argumenter mot Apple skal forsvares til det ytterste. Det hele blir bare useriøst for min del. Jeg har en hand som er 1cm under gjennomsnittet(se linken), likevel når jeg alle hjørnene på S3. Etter hans logikk, må vel brukere av Note2 være komplett idioter. Går ikke ann å diskutere med sånt.

 

Nei når etterspørsel og markedet beveger seg mot større skjermer, da må enn skjønne realiteten. en 4,5" iPhone ville nok blitt foretrukket av mange Apple-entusiaster foran en 4". Det samme sa jeg om 3,5" og, da andre mente dette var perfekt skjermstørrelse. Idag innrømmer de at 4" var en del bedre, og at mange av de ønsker seg enda større. Som jeg har sagt før; når det er så mange jenter som springer rundt med S3, da er det et stort marked for store skjermer, spesielt når de også presiserer at skjermen på iPhone er i det minste laget!

 

23384416.jpg

Klikk på linken å stem hvor mye visningsopplevelse betyr for dere på en smarttelefon. Det må vel være en grunn til at markedet beveger seg mot 5"(nesten samtlige produsenter), og at det blir utviklet Full HD, med ulike skjermteknologier. Go figure.. jeg antar at ingen produsenter tørr å lage en smartmobil med topp spesifikasjoner med kun 4"skjerm idag, enn frukten. Lurer på hvorfor.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Verdens mest brukte håndvåpen (Glock) består for det meste av polycarbonate. Dette blir sett på som det mest robuste som er for dens bruk. Mer og mer polycarbonate tas også i bruk på rifler.

 

Altså et MEGET bra materiale for mobiler også. Den som sier dette er et mindre godt materiale, må undersøke mer, før han selv møter seg kraftig i døren.

Polycarbonate ble allerede brukt i iPhone 3G/3GS.

Men ripebestandigheten er ikke allverden. Bare se på brusflaskene neste gang du skal pante flasker.

Lenke til kommentar

Ok, da takker jeg for svar. Resten av denne diskusjonen legger man på is da siden det en VELDIG subjektiv mening? ;)

Ja i de tilfellene jeg sier at jeg synes en 4,7" skjerm er for stor, så er det det, men når jeg sier at Apple neppe kommer til å lansere en så stor telefon, så er det basert på dendesignfilosofien Apple velger, samt uttaleser fra Apple. Tim Cook sier selv at "Apple is not a hardware company", noe som betyr nettopp det, de selger ikke primært hardware. Hardware er bare et nødvendig onde for å kunne levere en bra opplevelse, iOS og OSX til forbrukerne.

 

iPhone 5 er en itterasjon i denne filosofien. De har en formfaktor de er fonøyd med, og nå begyner de å jobbe med å "fjerne" hardware. altså gjøre den tynnere pg lettere. Et stjerneeksempel på det er hvor mye de brukte på å gjøre skjermen enda tynnere, resultatet er at du nesten berører direkte på ikonet på skjermen., i forhold til iP4. Hardware skal i følge dem ha så lite innvirkning på opplevelsen som mulig, og når de når målet, skal man ikke merke at det er noe hardware der i det hele tatt...

 

Den optimale iPhone er kansje mer som google glass enn noen telefon vi ser i dag:) en liten skjerm på øyet ditt. Men de kommer ikke til å ta det steget før de klarer å lage et perfekt produkt.

Lenke til kommentar

Vanskelig mål dette med perfekt produkt. Litt for mange ting å ta hensyn til. Og de har ikke vært i nærheten med noen produkter så langt for min del.

Men hvis de slipper en tlf som passer meg, ser jeg ikke bort fra Apple. Det er bare mye som trengs å forandres dersom det skulle skje, så det virker usannsynlig.

Lenke til kommentar

Hvordan er glass mer eksklusivt enn polycarbonate?

Iphones fremstår for meg som en overhypet n95 med touch og en tung lettknuselig body pakket rundt dårlig HW.

Det ikke det, i produksjonsmessig forstand, eller vanlighet. Men det har en større opplevd eksklusivitetsfølelse. Kulturelle innarbeidede tradisjoner dikterer at noen materialer er mer eksklusive enn andre, uavhengig av hvor vanlige de er. Aluminium har en del egenskaper som gjør det til et mateial vi forbinder med høye ytelser. Fly lages i aluminium pga vekt. Sykkler i alu er dyrere enn stål. Dyre biler bruker aluminium i steden for stål.

Glass bruker du i stuevinduene dine, og til de dyre krystallglassene man har til fest. Polycarbonat bruker man som vindu i fjøset, eller i hundegården.

 

Okay? Går veldig fint på sgs2, sgs3 og lumia 920, og jeg har veldig små hender. Jeg kan lett bruke alle de mobilene med en hånd, men er absolutt sjelden jeg har behov for det. Det at man skal kunne gjøre alt med en hånd på en mobil er en arbitrary restriction å sette på en mobil.

Ikke for meg. Det er helt nødvengid å kunne bruke den med en hånd. Feks om man sitter på sofaen hjemme, og fruen har gjort beslag på venstrehånden, da er valget å bruke tlefona med en hånd, eller å følge med på hva enn det er hun har bestemt at skal være på TVn :p

 

Jeg har ikke musikerhender nei :D

Her er da bilde av hvor langt jeg rekker på en S2:

post-49061-0-75519800-1363938242_thumb.jpg

 

Mulig. De kan såklart kjøpe mange tlf med skjermer på eller under 4". Men alle mobiler med så liten skjerm har underlegen HW ift en mobil som SGS4 som har større kropp men og mye bedre skjerm.

Hvorfor har de underlegen hardware? (se bort fra skjermen)

Lenke til kommentar

Ikke ta han seriøst. Det er et troll. Han mener at 5" skjermer bare er en mote, og vil gå bort snart.

Dom du faktisk leser litt blandt de som har utdannelse innenfor tjenestedesign, brukbarhetsdesign, ergonomi og tilsvarende vil du se at flrere deler dette synet. Men, om du fortsetter å hente kildene dine fra ufaglærte journalister som ikke har en eneste dråpe relevant kompetanse så er det ikke så rart du ikke har hørt det før.

 

Han mener og at visningsopplevelse på smartmobiler ikke har noe å si(selv om 9/10 forumbrukere ikke deler hans mening), for det er bare drit på 4 og 5".

Veldig relevant statisktikk her Open-Source (eller kansje jeg skal si Vindicator?) Å lage en poll om skjermstørrelse, på et mobilforum, er like saklig som å lage en poll om innvandring, hos vigrid.

 

I statistisk forstand så er den undersøkelsen 100% verdiløs (noe du hadde skjønt om du har studert statistikk). Den er ikke randomisert, den har ikke et representativt utvalg, den har ingen klare mål, den har heller ingen støttespørsmål som skal utdype nyansene.

 

Den er også formulert for å gi et ønsket utfall. Skal du imponere meg meg (og andre) med tall, så må du gjøre bedre enn det der.

 

Etter hans mening heller ikke noen plass å holde tommlene på en S4 i landscape. På den måten han ytrer seg på, virker det heller ikke ut som det er mulig å bruke S3 med en hand, selv om jenter gjør det hele tiden. Skjønner ikke helt logikken. Det er som om argumenter mot Apple skal forsvares til det ytterste. Det hele blir bare useriøst for min del. Jeg har en hand som er 1cm under gjennomsnittet(se linken), likevel når jeg alle hjørnene på S3. Etter hans logikk, må vel brukere av Note2 være komplett idioter. Går ikke ann å diskutere med sånt.

Nei, det går ikke ann å diskutere med personer som har andre meninger enn deg, det er jo klart!

 

Jeg vil gjerne at du viser meg det enhåndsgrepet du bruker som gir deg tilgang til hele skjermen på en S3, og som samtidig sikkrer deg nok grepsstyrke til at du ikke mister telefonen i bakken. Det kan lett gjøres ved en bildeserie på 5 bilder, der du berører samtlige av telefonens hjørner med tommelen, samt midten. Det hadde vært enkelt å stoppe kjeften min da!

 

Nei når etterspørsel og markedet beveger seg mot større skjermer, da må enn skjønne realiteten. en 4,5" iPhone ville nok blitt foretrukket av mange Apple-entusiaster foran en 4". Det samme sa jeg om 3,5" og, da andre mente dette var perfekt skjermstørrelse. Idag innrømmer de at 4" var en del bedre, og at mange av de ønsker seg enda større. Som jeg har sagt før; når det er så mange jenter som springer rundt med S3, da er det et stort marked for store skjermer, spesielt når de også presiserer at skjermen på iPhone er i det minste laget!

Hahahaha. Etterspørsel beveger seg mot store skjermer? Har du drukket???

Faktum er at det er Samsung, som pusher store skjermer, uten noen reelle alternativer. Det er ingen etterspørsel etter store skjermer, men en mangel på små skjermer, som sørger for at statistikken er som den er.

 

Dersom større er bedre, hvorfor selger da S3 bedre enn Note2??

 

Note 2 burde jo gruse og knuse S3 salgene dersom det er en etterspørsel etter større skjermer???

 

Klikk på linken å stem hvor mye visningsopplevelse betyr for dere på en smarttelefon. Det må vel være en grunn til at markedet beveger seg mot 5"(nesten samtlige produsenter), og at det blir utviklet Full HD, med ulike skjermteknologier. Go figure.. jeg antar at ingen produsenter tørr å lage en smartmobil med topp spesifikasjoner med kun 4"skjerm idag, enn frukten. Lurer på hvorfor.

Visningsopplevelsen har svært lite å si for min del. Det er en telefon jeg har, ikke en TV eller PCskjerm. Selvfølgelig skal den være så bra som mulig, men ikke om det går på bekostning av andre egenskaper ved telefonen, noe store skjermer helt klart gjør.

 

Som nevnt over er jaget etter store skjermer drevet av et krav on innovasjon. Bedrifter som Samsung HTC og Sony er alle hardware selskaper. Altså lever de av å selge stadig nye telefoner. Det er ikke så lett å selge nye telefoner dersom de ikke gjør lett gjenkjennelige forbedringer. Da er skjermstørrelse ett av disse veldig lett salgbare endringene som man enkelt klarer å reklamere for.

 

 

Ja, hvorfor er det ingen 4" topspeccet telefon? Om du tro der er fordi ingen ville kjøpt den så er du naiv. Samsung er inne i samtlige markeder som Apple har, og konkurerer, men glimrer med sitt fravær i 4" kategorien. de prøvde dog med S3 Mini, men den ble jo en flopp da de måtte bruke S2 komponenter for å få den liten nok.

 

Det gir ingen mening for et selskap som Samsung, som har topptelefoner på alle størrelser, både 10" tablets, 7" tablets, 5,5" mobil og 4,7" mobil, men det er et mystiks hull på 4". Markedet er der (noe iPhone beviser) men samsung tørr ikke prøve seg på det. Jeg tror det er fordi de ikke klarer å lage en jevn konkurent på den størrelsen uten å lage custom komponenter.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tja, mulig selve materialet har bedre konnotasjoner, men jeg har selv aldri følt at en iPhone føles mer Premium enn en n8, 920 eller sgs3, da de har kvaliteter som gir meg en solid kvalitetsfølelse på andre fronter enn materialet, kanskje.

 

Grepet ditt på s2 er ganske snodig dog, kan være du bare har lagt deg til en rar vane når det gjelder holdemåte? Merker jeg holder tlf lengre ned i håndflaten enn deg, mens tlf hviler på lillefingertuppen og støttes av ringfinger/langfinger rundt kroppen, med pekefinger støttende på baksiden.

 

Men jo såklart er det aaaaav og til situasjoner hvor det er greit å one-hande mobilen, feks du står på bussen og holder deg fast, går med koffert, eller har kosesyke frøkner i armkroken.

Generelt sett har jeg to hender til bruk om nødvendig, og klarer meg fint til vanlig bruk med en hånd selv på sgs3 og 920.

Det er ihvertfall såpass sjeldent at det ikke er på prioriteringslista mi når det gjelder telefonen, da vil jeg heller ha bedre skjerm.

 

Skjermen er jo enormt stor HW-ting, men ellers har vel iphone5 kommet kort mot androids toppmodeller i div benchmarks og RAM og whatnot? Mulig jeg tar feil, men er det inntrykket jeg har etter de tester jeg har sett raskt over.

Lenke til kommentar

Det ikke det, i produksjonsmessig forstand, eller vanlighet. Men det har en større opplevd eksklusivitetsfølelse. Kulturelle innarbeidede tradisjoner dikterer at noen materialer er mer eksklusive enn andre, uavhengig av hvor vanlige de er. Aluminium har en del egenskaper som gjør det til et mateial vi forbinder med høye ytelser. Fly lages i aluminium pga vekt. Sykkler i alu er dyrere enn stål. Dyre biler bruker aluminium i steden for stål.

Glass bruker du i stuevinduene dine, og til de dyre krystallglassene man har til fest. Polycarbonat bruker man som vindu i fjøset, eller i hundegården.

 

 

Ikke for meg. Det er helt nødvengid å kunne bruke den med en hånd. Feks om man sitter på sofaen hjemme, og fruen har gjort beslag på venstrehånden, da er valget å bruke tlefona med en hånd, eller å følge med på hva enn det er hun har bestemt at skal være på TVn :p

 

Jeg har ikke musikerhender nei :D

Her er da bilde av hvor langt jeg rekker på en S2:

post-49061-0-75519800-1363938242_thumb.jpg

 

 

Hvorfor har de underlegen hardware? (se bort fra skjermen)

 

Her er til sammenlikning min rekkevidde på S2.

 

AtW

 

Dom du faktisk leser litt blandt de som har utdannelse innenfor tjenestedesign, brukbarhetsdesign, ergonomi og tilsvarende vil du se at flrere deler dette synet. Men, om du fortsetter å hente kildene dine fra ufaglærte journalister som ikke har en eneste dråpe relevant kompetanse så er det ikke så rart du ikke har hørt det før.

 

Akkurat som det finnes mange som ikke deler det synet blant de med den utdannelsen.

 

Ellers er det lettere komisk å se deg etterspørre kompetanse når man ser dine helt meningsløst unyanserte påstander om feks samsungtelefoner.

 

AtW

post-11439-0-40717800-1363940884_thumb.jpg

post-11439-0-16243000-1363940893_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er til sammenlikning min rekkevidde på S2.

Ser at jeg har mye kortere fingre enn deg, noe som er grunnen til at jeg foretrekker iP4 fremfor S2.

 

Akkurat som det finnes mange som ikke deler det synet blant de med den utdannelsen.

Det har jeg ikke kranglet med, men det er ikke ett 9/10 forhold slik Open-source linker til over.

 

Ellers er det lettere komisk å se deg etterspørre kompetanse når man ser dine helt meningsløst unyanserte påstander om feks samsungtelefoner

At jeg ikke liker samsung er da ingen hemmelighet :D Og jeg har klare personlige meninger om S3 vs iP5. Men Når det er sagt så er jeg usikker på hvor du vil med kommentaren din. At jeg ikke liker samsung har lite å gjøre med ergonomien til store skjermer, eller mangelen på androidtelefoner i 4" segmentet.

 

Spesielt det siste er jeg veldig interessert i å høre flere sysnpunkter på, hvorfor har hverken HTC, Samsung, Sony, Motorola eller LG en eneste high-end telefon i 4" størrelse?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tja, det selges WP8-tlf under 4.2", men hvorvidt de selger bra kommer vel an på markedets interesse for så små mobiler. Disse er heller ikke toppmodeller, og sikkert ikke fordi det er umulig, men fordi prisene ville vært skyhøye ift modeller med bedre skjerm og mer innmat, kanskje?

 

Selv om iphone-merkevaren er salgbar nok til det, betyr det ikke at andre produsenter uten den samme merke-appellen kan få kunder til å kjøpe deres småmobiler.

 

Hvis skjermen er uviktig for deg, BTW, hva gjør at du trenger en Smartphone i det hele tatt?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...