Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Leste nylig denne posten av amerikanske Emily Mason, og hennes syn på nordmenn. Er litt interessert i å høre forumets meninger!

 

Link: http://blogg.bt.no/b...legne-nordmenn/

 

 

Forøvrig er min mening at når noen (uansett hvilket land de kommer ifra) kommer/flytter til et annet land med andre sosiale normer og kultur, burde de tilpasse seg til stedet/landet de er. Min oppfatning er at i Norge er det høflig å la medmennesker gå/handle/ta buss ifred. I USA er det høflig å komme med de her phrasene som "how are you?" "hello" o.l til fremmede. Det er forskjell, og jeg hadde forstått forvirrelsen hennes hadde hun ikke vært her så lenge. Saken her er jo det at hun har bodd i Norge i 4 år nå, og burde lært seg hvordan vår sosiale norm er. I Norge virker det som oftest innpåslitent/rart å starte igang en samtale med fremmede, da vi ikke er vandt til denne overfladiske tilfnærmelsen de har i USA.

 

 

 

EDIT: Her er flere linker ang. innlegget til Emily.

Nrk: http://www.nrk.no/ku...ning/1.10954877

VG: http://www.vg.no/nyh...?artid=10114844

Endret av Extraterrestrial
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg trengte ikke lese mer enn første avsnitt, og det satte standard for resten eller indikerte hvor ansvaret lå, for det meste. Hun vente altså helt til hun kunne språket, før hun gikk seriøst for å knytte kontakt og skape relasjoner ... Det skal to til for å danse - hun der høres ut som typisk veggpryd ;)

 

Jeg flyttet fra USA til Norge for fire år siden. Jeg kjente ingen norske folk, kunne ikke norsk og kjente ikke til den norske kulturen. Etter lang tid, internatskoler, mange timer med norskundervisning – kunne jeg endelig språket. Da var det lettere for meg å bli kjent med andre norske ungdommer, og det gledet jeg meg til. Jeg ville få venner og kunne snakke sammen med andre mennesker på deres morsmål.
Lenke til kommentar

Tja, oppfattningen hennes stemmer jo nokså greit sånn med tanke på at for andre så virker det jo sikkert uhøflig, men vi er vel ett litt stivt folkeslag, veit ikke hvorfor, men for min egen del så er jeg kanskje uhøflig og litt "brå" pga av at jeg er sjenert og tilbakeholden, men jeg prøver jo å svare folk så godt jeg kan om det er fremmede som enten sier hei eller hva enn folk kommer på å si, på den annen side så prøver jeg å holde meg litt på avstand av andre folk også.

 

Men det avsnittet der hun datt på isen, vel, der burde jo folk i det minste kanskje spurt om det gikk bra etc, så de fem har neppe fått noen oppdragelse hjemme sånn sett og det avsnittet med at folk blir snakkesalige ved hjelp av alkohol syns jeg også er rimelig greit for nordmenn ser ut til å måtte ha noe innabords for å ha det gøy, det går liksom ikke an å ha det gøy uten alkohol, er ihvertfall den oppfatningen jeg har av en del folk, men det kan jo være fordi jeg ikke kjenner de også.

 

Jeg er forøvrig 110% norsk.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med TS. Det er to forskjellige kulturer, med forskjellige normer. Hva som blir sett på som høflig i USA, blir sett på som rart i Norge, og omvendt. Om jeg f.eks. sitter på bussen, har jeg null interesse av å prate med personen ved siden av meg. Det kan regnes som direkte irriterende om jeg bare vil prøve å høre på musikk, eller noe slikt, mens motparten prøver å prate med meg. For nordmenn er det mer høflig å ikke plage andre med sitt nærvær. Jeg likte et eksempel i kommentarfeltet, hvor det nevnes hvordan nordmenn strekker seg over bordet for å hente salt eller pepper, istedenfor å bry andre som spiser med å hente den.

 

Så at nordmenn er mer uhøflige enn alle andre, vil jeg si er helt feil. I Norge er nordmenn mer høflige enn de fleste andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn er ikke overlegne. De respekterer andre menneskers privatliv. Nå tar nok nordmenn denne respekten litt vel langt, men allikevel. Det handler ikke på noen måte om å være overlegen. Og de fleste nordmenn er akkurat så høflig som det passer seg og som lar seg gjøre i vårt språk (som ikke er særlig høflig i utgangspunktet).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er nok mer kulturforskjeller enn vi tenker på i det daglige ja. Jeg ville til og med foretrukket reaksjonene hun fikk når hun falt på isen. Jeg vil ikke at folk skal stoppe opp og gjøre nummer ut av det om jeg har dummet meg ut, hadde satt pris på at folk bare gikk videre og lot meg komme til hektene igjen på egenhånd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er enig med jenta i artikkelen.. Nordmenn er generelt innadvendte og reserverte, men det varierer selvsagt stort. Da jeg f. eks startet på et halvtårsstudie innen idrett traff jeg på en fantastiske folk som var åpne og inkluderer alle osv. Helt topp.

Men sånn ellers føler jeg det er vanskelig å bli kjent med nye mennesker, siden alle bare ser rart på deg hvis du snakker til dem. Det er akkurat som det blir nevnt i artikkelen, at nordmenn er usikre og blir satt ut om en random prater til deg. Men når man først bli kjent er folk hyggelige.

Ut i fra mine erfaringer er det lettere å komme i kontakt med andre mennesker i utlandet, rett og slett fordi det blir sett som naturlig og svare når en fremmed snakker til deg. Nå bor jeg i Bergen og går på BI da, og må si det var litt av en overgang fra idrettsstudie til folkene på BI.. De er på langt nær lett å komme i kontakt med.

Lenke til kommentar

La forresten merke til: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10114844

 

- Der kjenner alle naboene sine, og det første som skjer når man flytter inn i et nytt hus er at naboene kommer på døren med kake. Her kan man bo i flere år uten engang å ha hilst på naboene sine.

 

Når jeg besøkte min familie i USA nettopp snakket vi litt om dette fenomenet. De hadde forventet nettopp dette, at naboene ville være glade og hilse og sånt. Det gikk noen dager uten at noen skjedde, og så tok min mor og prøvde å prate med en nabo. Hun fikk bedre respons i Norge, for å si det mildt.

 

Etter å ha vært i USA noen ganger nå, så kan jeg være enig i at det skjer flere ganger at folk hilser på deg, snakker uoppfordret til deg i butikken osv. Men ærlig talt, det er et mindretall også her. Og jeg opplever minst like god service i butikker i Norge som der borte, f.eks.

Lenke til kommentar

Syns litt synd på hun der jenta nå, fremsiden av VG nett en liten periode tidligere i dag. Blir ikke mer erketypisk amerikaner enn å være typ "alt er bedre i USA" - nesten litt morsomt.

 

Ble noe provosert over formuleringene i vg-saken, spesielt "- Small-talk er viktig - smil til alle, og spør hvordan det går. Det burde ikke være så vanskelig.". Beklager altså, men jeg ser ikke og har aldri sett verdien av smalltalk.

 

Men vi får vel ta hensyn til hennes kultur om hun skal ta hensyn til vår. - Amerikanere har jo tross alt kultur for å gå inn i andre land og fortelle folk hvordan de skal leve :tease:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ble noe provosert over formuleringene i vg-saken, spesielt "- Small-talk er viktig - smil til alle, og spør hvordan det går. Det burde ikke være så vanskelig.". Beklager altså, men jeg ser ikke og har aldri sett verdien av smalltalk.

 

Men vi får vel ta hensyn til hennes kultur om hun skal ta hensyn til vår. - Amerikanere har jo tross alt kultur for å gå inn i andre land og fortelle folk hvordan de skal leve :tease:

 

Følte mye av det samme selv. Det føles veldig påtatt ut når en ung amerikansk jente skal informere oss om alt som er galt i vår kultur. Folk er forskjellige, land er forskjellige, men det virker ikke helt som om hun emily forstår. Neida, vi skal heller fortelle andre hva de gjør galt så de passer bedre inn i vår oppfattelse av virkeligheten, for når du er vokst opp i statene er alt bare solskinn etc.

Lenke til kommentar

Hun har ett godt poeng. Det kan være vanskelig å få venner i Norge. Jeg sliter med det selv. Men jeg tror egentlig ikke jeg hadde hatt det så mye lettere i et annet land.

 

Joda, jeg kan si meg enig i at det kan være vanskelig. Men akkurat det kan være vanskelig over hele verden, som du sier.

 

Det artige her er jo at en normal nordmann ville blitt oppfattet som høflig og hyggelig (hvis man er engasjert i en samtale selvfølgelig) i ethvert land i verden. Man kan jo spørre seg det samme hva gjelder en brautende og høylydt amerikaner som skal fortelle innbyggerne i et land at det er de det er noe galt med når vedkommende er på besøk -.-

Endret av fiskerdigg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...